Niet iedereen ziet het nut van een gordel in, zo blijkt weer.
Auto’s zitten tegenwoordig bomvol complexe systemen die het verkeer veiliger maken. Toch is kan ook een eenvoudige riem veel leed en narigheid voorkomen. We hebben het over de autogordel.
In Nederland is de autogordel sinds 1971 een verplicht onderdeel. Het is één ding dat een gordel aanwezig is, maar de inzittenden moeten hem ook nog omdoen. Nu zijn er tegenwoordig irritante piepjes waardoor je het wel uit je hoofd laat om zonder gordel te rijden, maar niet alle auto’s zijn van deze luxe voorzien. Er rijden nog genoeg auto’s rond waarbij je er toch echt zelf aan moet denken.
Gelukkig is het omdoen van een gordel voor de meeste mensen puur een automatisme. Daar kom je wel achter als je in een rechtsgestuurde auto stapt en in het luchtledige grijpt. Toch is het nog steeds niet voor iedereen vanzelfsprekend.
Dat blijkt weer uit nieuw onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, oftewel de SWOV. De provincie Noord-Brabant wilde graag weten wat voor oorzaken er ten grondslag lagen aan dodelijk ongevallen en de SWOV heeft dat uitgezocht. Dit is uiteraard hele nuttige informatie.
SWOV heeft gekeken naar de periode 2018-2019, waarin er 221 dodelijke verkeersongevallen plaatsvonden. Daarbij vielen in totaal 243 dodelijke slachtoffers te betreuren. In de meeste gevallen (71) gingen het om aanrijding met een obstakel in de berm (vooral bomen waarschijnlijk) en om kop-flankbotsingen (64).
De oorzaken laten zich raden: veel te hard rijden, drank- en drugsgebruik, afleiding, door rood rijden en vermoeidheid. Ook het niet dragen van een gordel bleek helaas een prominente factor te zijn bij de onderzochte verkeersdoden in Brabant. Van de 119 dodelijke slachtoffers die in een auto zaten droegen er namelijk 44 geen gordel. Dat is ruim een derde. Van deze slachtoffers werden er negentien uit de auto geslingerd.
SWOV heeft momenteel enkel en alleen naar Brabant gekeken, dus of deze provincie het beter of slechter doet dan de rest van Nederland kunnen we niet zeggen. Wel heeft SWOV in 2017 al eens ongevallen op snelwegen onderzocht. Toen bleek dat 18 van 63 dodelijke slachtoffers hadden nagelaten hun gordel om te doen.
Bron: SWOV
Foto: een niet-dodelijke aanrijding, puur ter illustratie
Johanneke zegt
Ik snap dit echt niet. Zit niet eens lekker in mijn stoel zonder gordel tijdens het rijden.
fendercd60 zegt
@Johanneke: ik heb dat ook.
kennone zegt
@Johanneke: nah ik wel. Heb zelfs zo’n gordel ding die je er in klikt zonder de riem om het gordel-alarm uit te krijgen. Bij mij zit de riem recht op mijn stoma wat vooral in binnen de bebouwde kom echt niet fijn zit vanwegen de scherpe bochten, remmen, drempels etc. Echter bij lange ritten doe ik hem wel gewoon om maar even een dorp/stad verder gaan of met de boodschappen doe ik het zonder riem.
rumour zegt
@kennone: bij stoma of icd/pacemaker kan vervelend zijn (kussentje oid)? de Ncap 64km/h test is auto van 3 verdieping naar beneden deze forse klap. Zonder gordel te pittig.
faalhaas zegt
@kennone: Statistisch gezien hoef je geen gordel te dragen. We rijden gezamenlijk 122 miljard km per jaar en er zijn maar 7000 verkeers ongevallen waarvan 10% dodelijk. Dus als je niet meer dan 17.500.000km per jaar rijdt dan zit je safe.
kennone zegt
@faalhaas: denk datbik idd wel goed zit dan👌🏼
macchina zegt
@faalhaas: neem and dat dit een grap is. Zo niet, leg jij dat de families uit van die Brabanders die overleden zijn door het niet dragen van een gordel? Denk je niet dat het lage aantal doden is, omdat auto’s zo veilig zijn geworden met hun kreukelzones, gordels, airbags en ESP/ABS? Waarom zou je in vredesnaam zo’n verbetering in kans op niet-dood-gaan laten liggen? Ik heb als bijrijder een ongeluk mogen meemaken met 70km u en dankzij de gordel (en airbags) kon ik gewoon uitstappen. Zonder was ik waarschijnlijk head first door de voorruit gelanceerd. Ik weet niet wie had gewonnen, de boom of ik, maar mijn geld staat op de boom.
evdw zegt
@4g63: Zit je thuis in de woonkamer ook met gordel om?
Johanneke zegt
Als ik in mijn huiskamer zou rijden wel ja. Volgensmij ben ik ontzettend duidelijk met, tijdens het rijden.
560pk zegt
@Johanneke: +1
wimof zegt
Als je te dom bent om je gordel te dragen kan dit een vorm van natuurlijke selectie zijn.
sr20det zegt
@wimof: Brabant jonge!
wimof zegt
Ga je nu toegeven dat je door de mazen van het net gevallen bent.
# never give up
karhengst zegt
Precies m’n eerste gedachte.
De tweede ging echter naar een bekende van me die door een combinatie van de genoemde factoren veel te vroeg het leven heeft gelaten. Volledig z’n eigen rotschuld. Z’n ouders en maten zijn er niet minder droevig onder. Gewoon omdoen dat ding, kost niks.
derx zegt
Ik zie dit gewoon als natuurlijke selectie. Is het weer net iets minder druk op de weg. Zouden er meer moeten doen.
1audi1 zegt
Dat “zouden er meer moeten doen” maakt deze reactie vrij ongepast
MrHyde zegt
Is dit nu creatief met getallen?
Tenminste 44 van de 243 Brabantse verkeersslachtoffers droegen geen gordel. Dat is dus 18%.
Dan is er een subgroep van 119: geen idee waar deze groep vandaan komt, want alleen al de slachtoffers van kop-flank-botsingen (64) en botsingen met obstakel in de berm (71) zijn er meer.
Iemand die wel het hele onderzoek gelezen heeft en nuttige conclusies kan delen? Deze cijfers lijken tot nu toe niet te matchen met elkaar.
MrHyde zegt
Toch even dat linkje gelezen van SWOV: er waren in totaal 119 inzittenden (auto,bus,vrachtauto), waarvan er 44 geen gordel droegen en waarvan er 19 zelfs uit het voertuig geslingerd zijn.
Kop-flank-botsingen en met obstakels in de berm was in algemene zin, (alle dodelijke slachtoffers) en niet uitsluitend automobilisten. Dus betreft ook fietsers, scooteraars en motorrijders.
machielvdd zegt
Ja dat dus, ik heb de tekst iets aangepast ter verduidelijking
autogeak zegt
Maar onder die 243 Verkeersslachtoffers valt dus iedereen in het verkeer zoals voetgangers, fietsers, etc.
ghost zegt
@MrHyde: van de 243 bestuurders hadden er 199 net een lekker worstenbroodje op..kan je niks mee, maar ja statistiek eh
kniesoor zegt
Zo’n beetje alle oto’s van na 2000 hebben toch wel een waarschuwingssignaal voor het niet omhebben van de gordel, lijkt me. Dan moet je wel in een behoorlijk oude kar rijden wil je dat niet in de smiezen hebben.
406_v6 zegt
@amghans: wordt vaak gemanipuleerd…gordel van de sloop er in, of achterlangs doen en je hebt geen alarm meer.
kniesoor zegt
Gebeurt inderdaad. Als je de kluit doelbewust op die manier belazert vraag je er misschien ook wel een beetje om . . .
406_v6 zegt
@amghans: inderdaad…
wimof zegt
Afgesneden gordelsloten, gordel achter de rug, signaal uitschakelen, de “menselijke”? inventiviteit is oneindig.
brammetjedeb zegt
@amghans: van mijn bus gaat ie na een minuut uit volgens mij. Dan heeft dat alarm zoiets van ‘ik stop maar, want dit heeft toch geen zin…’. Overigens rij ik netjes met gordel…
petroldrinker zegt
@amghans: in de GCC, kan je zelfs van die dingen kopen om in de drukker te doen zodat ie stil is….
marinepower zegt
@amghans: ik heb het piepje er bij de dealer uit laten programmeren. Alleen het lampje op het Dashboard licht nog op. Ondanks dat heb ik de gordel toch wel 99% van de ritten om, maar ik vind het echt een super irritant geriedel.
kniesoor zegt
@marinepower: De verleiding om dat te laten doen is heel soms groot, zo’n piepje kan best iritant zijn. Zeker omdat het in mijn oto al begint als je ‘m start en nog niet eens rijdt. Toch doe ik ’t niet, voor die ene keer, dat ik de gordel zou vergeten, hoe onwaarschijnlijk ook.
406_v6 zegt
Onbegrijpelijk, nog onbegrijpelijker is het feit dat men de controle manipuleert zodat er geen alarm meer afgaat als je de gordel niet om hebt. Deze dagen ook veel gezien; voeten op Dashboard leggen, heb wel eens röntgenfoto’s gezien van iemand waar bij een aanrijding de airbag af ging…..knieën zaten zo ongeveer achter in de schedel.
Robert zegt
@406_v6: klopt helemaal. Deze gast laat op Youtube een röntgenfoto zien van zo’n ongeval: https://www.youtube.com/watch?v=mYPbgrgLcg4
406_v6 zegt
@RRRobert: precies die ja!
supertjeduc zegt
Ik ben brabo en ben dus helemaal op mijn plaats
Heb dat ding nooit aan
kniesoor zegt
Hoeft ook niet op een motorfiets.
wimof zegt
En kan je nu eens uitleggen waarom niet, met iets nieuws komen hé, op mijn leeftijd heb ik veel uitlatingen zien voorbij komen.
toniominestrone zegt
@supertjeduc: hoef ook niet bang te zijn voor een hersenschudding, ik zeg maar zo:” Wat je niet hebt kan ook niet stuk”.
frank2b zegt
…. dus tweederde droeg wél een autogordel?
Levensgevaarlijke dingen, die gordels!
porker zegt
@frank2b: ha daar zat ik dus ook aan te (om)denken
escort77 zegt
@frank2b: en 96% had de afgelopen 24 uur een boterham gegeten. Maar ja, daar hoor je dan weer niemand over…
frank2b zegt
@escort77: De MSM is niet te vertrouwen. Dat van die boterhammen is een Bilderberguitvinding. Ze willen ons allemaal onder de duim houden met die boterhammetjes pindakaas, chemtrails en vaccinatiechips! Het is geen wonder dat er uitgerekend nu een chipstekort is!
Ik zeg: kappen met die boterhammen, iedereen aan het roodvlees en wel onmiddelijk!
560pk zegt
@frank2b: als ik m’n vinger in m’n oor stop, heb ik rechtstreeks contact met Bill Gates (chip geïnjecteerd, vandaar). Zal hem eens vragen hoe het zit. Als ik tenminste niet de pech heb met Melinda doorverbonden te worden, het schijnt dat daar tegenwoordig wat ruis tussen zit
Robert zegt
@560pk: nou, nu je het zegt, twee weken geleden het eerste Pfizer vaccin ontvangen en heb ik volle bak 5G op de telefoon!
😜
base85v zegt
@frank2b: 😂 zo dacht ik ook! Draag wel altijd mijn gordel. Sterker nog. Als ik hem 10 jaar geleden niet had gedragen had ik het waarschijnlijk niet na verteld. 80 km/h en boom.. best een klap. Had gelukkig niks dankzij de gordel.
wimof zegt
Afgesneden gordelsloten, gordel achter de rug, signaal uitschakelen, de “menselijke”? inventiviteit is oneindig.
560pk zegt
@wimof: de menselijke domheid is oneindig..
wimof zegt
Ook!
tinnemans zegt
Zonder autogordels was ik al zo’n 20 jaar dood geweest. Ik ben blij dat ze er zijn. Ik zie het eigenlijk dus ook wel een beetje als natuurlijke selectie.
MarcoM zegt
En wie betaald de ziekenhuiskosten die door zoiets zijn ontstaan?
Goed_Koopman zegt
@marcomanta: een dooie maakt geen ziekenhuiskosten meer.
jeremykou zegt
Waarschijnlijk vergeten door het gebruik van GHB. Kan gebeuren!
1audi1 zegt
Tja is hier toch het anarchistische van de regels gelden niet voor ons. Ben zelf ook Brabander maar er zijn inderdaad wel verschillende oorzaken waarom hier zoveel verkeersdoden vallen. In mijn beleving rijden mensen hier toch een stuk vaker met drank, zonder gordel etc.