• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eén derde van de verkochte auto’s een EV: dat kan!

Auteur: Loek, gepost 2 januari 2019 om 20:03 – 59 Reacties

Foutlander


Elders in Europa valt men als een baksteen voor de brandstof van de toekomst.

Hier in Nederland is de elektrische aandrijving nog steeds bezig met een opmars. Maar goede elektrische auto’s zijn duur en zelfs dan moet je nog concessies maken zoals de welbekende actieradius. Het zorgt ervoor dat de meeste Nederlanders, behalve de die hard early adopters, nog even wachten met het aanschaffen van een elektrische auto. Het is nog even een te grote duik in het diepe.

In Noorwegen ligt het anders. De plannen van de Noorse regering zijn op kortere termijn dan de Nederlandse plannen (Noorwegen wil al in 2025 de verkoop van benzine- en dieselauto’s afschaffen), maar in Noorwegen zijn ze al een stuk langer bezig en is het beleid uiterst voordelig voor de EV-rijder. Daarom stijgen de verkopen van elektrische auto’s enorm. Momenteel is één derde van de nieuw verkochte auto’s in Noorwegen een elektrische, zo meldt Reuters naar aanleiding van een onderzoek van de Nordic Road Federation. Het gaat momenteel om zo’n 31,2% van de totale verkopen, een grote stijging ten opzichte van de 20,8% in 2017. Ter vergelijking: in Nederland is het percentage verkochte EV’s in 2018 ongeveer 4,4%, aanzienlijk minder dus.

In Noorwegen krijgen EV-rijders nog steeds vele bonussen die de keuze interessant maakt. Zo betaal je geen belastingen, mag je in de spits op busbanen rijden en zijn de milieuzones in grote steden bereikbaar voor elektrische auto’s. Met dat soort voordelen wordt het zeer voordelig om voor een EV te gaan in het Scandinavische land. (via Groen7)

Image-credit: een opgeleukte stekker-Outlander in Oslo, gespot door @toadstipje.

Ook interessant!

  • Amerika verklaart Noorwegen de EV-oorlog
    Video: Amerika verklaart Noorwegen de EV-oorlog
  • Video: Tesla duwt auto van de weg
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • Mijn Auto - De Skoda Citigo E iV van Ramon

Nieuwste artikelen

  • Video: Fietser heeft alle geluk van de wereld
  • Pas op: diesel kan in de kou veranderen in gel des doods!
  • Goed nieuws: tweedehands auto’s worden steeds goedkoper!
  • Eén AI-flitspaal levert in drie dagen 750.000 euro op
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, Elektrisch, noorwegen

Vorig bericht: « 6 dingen die opvallen aan de okkazieverkoop van 2018
Volgend bericht: De basis van deze offroad-camper is een oersterke Duitser* »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    2 januari 2019 om 20:12

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Jaymz zegt

    2 januari 2019 om 20:17

    Het vergt een verandering van mindset en gedrag vandaar dat het wat langzamer gaat. Met betere infrastructuur en nog wat benefits voor de EV gaan we vanzelf over.

    Login om te reageren
    • geenidee1975 zegt

      2 januari 2019 om 20:28

      @jaymz: en tot die tijd lekker die V6’en hoger laten brullen! ?

      Login om te reageren
    • gandini zegt

      2 januari 2019 om 21:28

      @jaymz:
      Bij mij ligt het eerder aan geld en beschikbaarheid dan aan de mindset eerlijk gezegd.

      Zodra er een leuke betaalbare sportieveling binnen mijn budget te koop is, zou ik best om willen. Helaas bestaat er nog geen gebruikte elektrische MX-5 of Z4 voor zo’n €10.000 tot €12.000…

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      2 januari 2019 om 21:35

      @jaymz: Maar moet die mindset wel anders? Er komt toch steeds meer tegengeluid waaruit blijkt dat elektrische auto’s helemaal niet zo goed voor het milieu zijn als men doet lijken. Dan heb ik het niet over Trump die wat ongefundeerde dingen roept om de Amerikaanse autoindustrie tevreden te houden, maar over hoogleraren en professoren die sterke twijfels uiten over het beoogde klimaatbeleid en dus ook de elektrificatie van ons wagenpark. Het begint toch steeds meer te lijken op die stereotype Amerikaan die bij de McDonalds een karrenvracht aan eten bestelt, en er dan wel een diet coke bij neemt om op z’n minst nog gezond te lijken.

      Login om te reageren
      • Jaymz zegt

        2 januari 2019 om 22:31

        @Edge: haha. Dat van die diet coke hebben ik wel. Maar met mindset bedoel ik eigenlijk meer dat we gewend/verwend zijn geraakt aan snel tanken en een relatief hoge actieradius. Zonder nadenken stap je in de auto. Dat vergt dus wat gewenning om plots je reis beter te moeten plannen. Maar ik ben het met je eens dat de milieueffecten pas op langere termijn bekend zullen zijn.

        Login om te reageren
        • Jaymz zegt

          2 januari 2019 om 22:31

          @jaymz: hebben=herken

          Login om te reageren
      • pramm zegt

        2 januari 2019 om 22:31

        @edge: Ow, ben benieuwd naar recent en wetenschappelijk onderbouwd tegengeluid

        Login om te reageren
      • BaRa zegt

        2 januari 2019 om 22:38

        @edge: Dat tegengeluid is er bij (a) de tabaksindustrie (b) de suikerindustrie (c) de vleesindustrie (d) de homeopatische industrie. In geen enkele van die gevallen gaat het over gefundeerde twijfels. Ja, om batterijen te maken heb je grondstoffen nodig. Ja, die worden gewonnen in landen waar de mensenrechten al eens met de voeten worden getreden. En waar niet te nauw wordt gekeken naar milieuregelgeving. Maar hetzelfde geldt voor oliewinning. Rusland, Saudie-Arabië, de hele Niger-delta: het is een lange lijst van ellende. Die ellende is met batterijen minder. Niet weg, wel minder. Ditto voor de uitstoot van broeikasgassen: die is met EV’s niet wel, wel minder. En daar gaat het om. Beter worden. De beste worden kan later nog altijd, wanneer dat bereikbaar is.

        Login om te reageren
      • billgates zegt

        2 januari 2019 om 23:45

        @Edge: beste edge, graag citeer ik onze mooie konigin: “dat was een beetje dom”.

        Login om te reageren
  3. shibby zegt

    2 januari 2019 om 20:28

    Zij zitten ook dichterbij de Noord-pool…

    Login om te reageren
  4. madvillain zegt

    2 januari 2019 om 20:30

    Geen wonder dat het daar wel gaat. Hier is de overheid hebberig op elke cent die men af kan troggelen van de particulier, vandaar dat financiële stimulering te duur is.

    Noorwegen heeft beter opgepast, en is spaarzaam geweest met de gasbaten. En niet verkwist aan nutteloze projecten in de loop der jaren. Daarom kunnen zij dat wel veroorloven.

    Login om te reageren
    • gilettelubbers zegt

      2 januari 2019 om 21:13

      @madvillain: helemaal mee eens

      Login om te reageren
    • markie123 zegt

      2 januari 2019 om 22:17

      @madvillain: zie mijn reactie even verderop. De hele mentaliteit van de Noren is compleet anders, daarom kan de overheid er ook anders met geld en middelen om gaan.

      Login om te reageren
    • lotuselises2 zegt

      2 januari 2019 om 22:33

      @madvillain: totaal niet met elkaar te vergelijken qua olie/gasproductie icm inwonersaantal….

      Login om te reageren
    • jelmer zegt

      3 januari 2019 om 00:03

      @madvillain: Spaarzaam, of veel meer? Op basis van wat ik kan vinden heb ik de indruk dat de Noorse olie- en aardgasbaten twee keer zo hoog zijn voor drie keer zo weinig inwoners.

      Login om te reageren
      • lotuselises2 zegt

        3 januari 2019 om 00:57

        @jelmer: alleen al qua gas. Daar komt olie nog bovenop.

        Login om te reageren
  5. powerblue zegt

    2 januari 2019 om 20:32

    In Noorwegen is de hele infrastructuur er al jaren. Bijna alle openbare parkeerplaatsen zijn voorzien van een stekker om je motor – elektrisch- op temperatuur te houden. Deze stekker kun je natuurlijk ook gebruiken om je auto op te laden. Tevens is nagenoeg alle stroom daadwerkelijk “groen”

    Login om te reageren
  6. geelbarrel zegt

    2 januari 2019 om 20:32

    Ja… n Oslo mag je in de spits over de busbaan rijden…. om voorts in de rij te moeten staan bij de snellader …… gruwelijk laadpalentekort.

    Login om te reageren
  7. galgootje zegt

    2 januari 2019 om 20:39

    Even puur uit nieuwsgierigheid, maar is electriciteit nog wel een brandstof te noemen überhaupt? Het is geen stof , het brandt niet (electriciteit zelf niet iig) dus sja… Treibstoff zoalsde Duitsers zeggen klopt dan half. Zat even te mijmeren, soery gents.. :-)

    Login om te reageren
    • chimaera zegt

      2 januari 2019 om 21:01

      @galgootje: Je hebt gelijk. Elektriciteit is een verzamelnaam, geen specifiek begrip.
      Brandstof, zoals benzine, is een “energiedrager”, wat elektriciteit niet is.
      Je zou bij een elektrische auto de accu “energiedrager” kunnen noemen, maar elektriciteit een “brandstof” noemen kan niet.

      Login om te reageren
      • galgootje zegt

        2 januari 2019 om 21:06

        @chimaera: ok zo gek gedacht nog niet dus. Oh en @720s no pun intended overigens! Maar “brandstof van de toekomst” gaf mij food for thought. Voordeel: over je schrijfsels wordt iig nagedacht ook ná het schrijven. ;-)

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          2 januari 2019 om 21:17

          @galgootje: haha nou je hebt mij ook aan het denken gezet. Zoals @chimaera ook zegt, echt brandstof is het niet. Maar aangezien het op elke kentekencheck nog staat als ‘brandstof’ zien we het tot die tijd maar zo. Voor nu leest het even wat makkelijker weg, voor mij en voor jullie ook denk ik ;)

          Login om te reageren
          • galgootje zegt

            2 januari 2019 om 21:26

            @720s: true, eens!!

            Login om te reageren
    • vondick zegt

      2 januari 2019 om 23:25

      @galgootje: Het is heel makkelijk. Je noemt het gewoon: Energie

      Login om te reageren
      • galgootje zegt

        2 januari 2019 om 23:29

        @vondick: ja, ga ik doen, toptip van vondick!

        Login om te reageren
  8. jasperh zegt

    2 januari 2019 om 20:47

    Gesubsidieerd door de Noorse overheid die een mega deel van haar inkomsten uit olie haalt. Ja dan lopen ze voorop in de nieuwe vorm van mobiliteit en faciliteren ze de oude vorm. Ondanks dat wel super dat de inwoners ook daadwerkelijk overstag gaan in dat uitgestrekte land.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      2 januari 2019 om 23:26

      @jasperh: Noorwegen heeft met de inkomsten uit olie en gas een staats investerings fonds opgezet waarmee ze inmiddels 2% van alle aandelen van de wereld bezitten. Maw ze investeren wereldwijd in bedrijven en zullen nog vele decennia renderen van deze inkomsten, zelfs als de grondstoffen opraken. Dit is wel een van de slimste constructies die je als land kan optuigen.

      Daarnaast wekken ze stroom vrijwel gratis op door de vele hydro installaties…..

      Login om te reageren
  9. markie123 zegt

    2 januari 2019 om 21:31

    Er wordt hier veel gescholden op de NL overheid omdat ze ‘geld verkwisten’ ipv aardgasbaten te sparen, dat de mentaliteit helemaal verkeerd is et cetera. Maar de Noren zijn bescheiden mensen en harde werkers, die met weinig tevreden zijn en veel eigen verantwoordelijkheid nemen. Zo’n 50 jaar geleden was het nog een arm land, met alle vergaarde rijkdom is wijs om gegaan. Door bijvoorbeeld een zeer selectief migratiebeleid en het hoog houden van bepaalde normen en waarden is de aanslag op het sociale stelsel daar veel minder zwaar dan in Nederland; hier teren hele bevolkingsgroepen op de WW / bijstand. Sociale huur kent men bijvoorbeeld in Noorwegen amper; veel huizen zijn bescheiden maar eigen bezit. Door deze nuchtere houding gecombineerd met het grootste staatsinvesteringsfonds ter wereld heeft dit land mij altijd gefascineerd om misschien heen te emigreren, ware het niet dat de koude en donkere winters wel pittig zijn om te doorstaan (ook mentaal).

    Ik heb veel respect voor de Noren; het hele politieke systeem is daar enerzijds enorm sociaal (onderwijs en zorg worden voor het leeuwendeel bekostigd door de (hoge) BTW, een uitkering trekken of in de bijstand zitten kan maar is ‘not done’, iedereen heeft min of meer gelijke kansen) zonder dat daar in grote getale misbruik van gemaakt wordt, zoals bijvoorbeeld in NL. Door goed te beoordelen wie ze al dan niet hun land binnen halen blijven bepaalde perikelen de Noren grotendeels bespaard.

    Tot zover mijn opstel en presentatie over Noorwegen; alleen zie ik het al voor me dat 1/3e van de auto’s op de busbaan mag rijden als de verkopen zo aanhouden, dan staat die natuurlijk ook in no-time vol.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      2 januari 2019 om 23:42

      @markie123: jouw redenering komt er op neer dat Noorwegen welvarender is dan Nederland omdat in NL het geld opgaat aan immigranten en sociale zekerheden zoals uitkeringen….

      Volstrekt eenzijdige, simplistische beschouwing van een economie

      Login om te reageren
      • markie123 zegt

        3 januari 2019 om 07:30

        @slickrick: Als bedrijfseconoom en RA kan ik een enorm uitgebreid epistel voor je schrijven over economie, maar allereerst is dat zonde van mijn tijd en ten tweede heb je altijd mensen die selectief lezen en met redelijk korte dooddoeners en/of een halfgare semi ad homimen zoals dat van jou een discussie dood slaan. Dus nee, dit is niet mijn allesomvattende economische beschouwing van Noorwegen en Nederland, maar het geeft wel aan dat er verschillen zitten in het sociale stelsel die de Nederlanders meer geld kosten dan de Noren. En dat zeg ik omdat ik het onterecht vind dat een aantal mensen hier roepen dat de Nederlandse overheid het verkeerd doet en hun geld zou verbrassen.

        Login om te reageren
        • stephane8200 zegt

          3 januari 2019 om 09:59

          @markie123: ik heb toevallig recent de geboortecijfers, het geboorteoverschot en bevolkingsgroei eens bekeken. 2017 was het geboorteoverschot 4.000. Dus 4K meer geboren dan overleden bewoners van NL.

          Het immigratiesaldo was 43.000. Dus 43K meer immigratie dan emigratie. Het tienvoudige van het geboorteoverschot.

          Als je kijkt naar de groei van het inwonertal zie je dat sinds 1998 het grootste deel door immigratie tot stand is gekomen en niet door geboorte. Geboorte geldt dan overigens ook nog voor/van al dan niet geimmigreerde bewoners, maar dat even statistisch terzijde.

          De laatste 10 jaar alleen al zijn er (ongeveer) 1,2 miljoen mensen geimmigreerd naar Nederland. Heel Den Haag en Rotterdam aan immigratie erbij. Saldo ligt wel lager uiteraard.

          Het verbaasde mij eigenlijk wel omdat ik niet wist dat het om dergelijke aantallen en saldi ging.

          Interessante cijfers: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bevolking_van_Nederland

          Login om te reageren
        • slickrick zegt

          3 januari 2019 om 21:03

          @markie123: ga je serieus je titels in de strijd gooien om je argumenten kracht bij te zetten :)

          Login om te reageren
          • markie123 zegt

            3 januari 2019 om 21:09

            @slickrick: Enkel om aan te geven dat ik hoogstwaarschijnlijk beschik over iets meer dan een “Volstrekt eenzijdige, simplistische beschouwing van een economie”. Je mag van een automonteur ook verwachten dat ‘ie de techniek in je auto beter kent dan jij, en van een tandarts dat hij ook meer weet van tanden dan jij. Of dat een vliegtuigtechnicus beter weet hoe je een vliegtuig moet bouwen / repareren dan jij. Zo heeft iedereen zijn specialisatie. Toevallig is die van mij economie / finance…

            Login om te reageren
          • markie123 zegt

            3 januari 2019 om 21:11

            @slickrick: Maar verder echt een extreem sterke comeback op je toch al kansloze flutverhaal eerder…. Oh wacht nee toch niet :)

            Login om te reageren
            • slickrick zegt

              3 januari 2019 om 21:34

              @markie123: je hebt wel steeds meer leestekens nodig om je verhaal over te brengen…..ach zie je wel vaker met zelfbenoemde specialisten:)

              Ps: dit is autoblog en geen immigratie blog, vergeet niet ergens een auto te vermelden anders doet het afbreuk aan je expertise gebied

              Login om te reageren
              • markie123 zegt

                3 januari 2019 om 21:41

                @slickrick: Ha, alweer zo’n top argument. Jij moet het ook ver schoppen in het leven met zulke debatteerskills :’) Ik wilde eerst zeggen, reken maar dat ik toch het laatst lach. Toen bedacht ik dat voor jouw waarschijnlijk het gezegde “ignorance is bliss” geldt.

          • hotze zegt

            4 januari 2019 om 14:10

            @slickrick: markie123 is familie van prof.dr.ir. Akkermans. Zou hij plannen hebben om naar Duitsland te verkassen, zou hij worden aangesproken met Herr Doktor.

            Login om te reageren
    • madvillain zegt

      2 januari 2019 om 23:44

      @markie123: dat is nou een voorbeeld van wat ik in NL verkwisten vind: het migratiebeleid en de uitgebreide WW (en dan meer het ontmoedigen om te werken qua belastingdruk)

      Login om te reageren
    • jelmer zegt

      3 januari 2019 om 00:01

      @markie123: Je lijkt je te interesseren voor Noorwegen, en misschien kun je me ergens bij helpen. Je trekt een vergelijking tussen Nederland en Noorwegen waarbij je aangeeft dat het laatste land wel wijs is omgegaan met de vergaarde rijkdom, waarbij je verwijst naar houding en een fonds. Ik vraag me af of je wel zo’n directe vergelijking tussen beide landen op dit punt kunt maken, omdat de Noorse olie- en aardgasbaten op basis van wat ik kan vinden twee keer zo hoog zijn voor drie keer zo weinig inwoners. Kloppen deze getallen?

      Login om te reageren
      • markie123 zegt

        3 januari 2019 om 07:34

        @jelmer: Dag Jelmer, ik ben er meerdere keren geweest en ga binnenkort weer naar kennissen die geëmigreerd zijn naar het momenteel erg donkere Bodø. Je stelling is verder heel terecht – Noorwegen is niet alleen rijk aan enorme voorraden olie en gas die die van NL zwaar overtreffen maar ook andere delfstoffen als ijzererts, kolen, enorm veel hout (geen delfstof uiteraard) en aluminium. De vergelijking gaat dus niet zo 1-2-3 op.

        Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      3 januari 2019 om 13:20

      @markie123: Noorwegen heeft het zeker beter gedaan dan hun buurlanden. Maar klopt, de Noren zijn in sommigen gevallen net Noord-Nederlanders. Ik zou er als Brabander iniedergeval niet kunnen aarden.. doe mij maar dat geldverkwistende Italië of Spanje dan..

      Login om te reageren
      • markie123 zegt

        3 januari 2019 om 14:16

        @1audi1: Snap ik… Maak de overweging al 15 jaar regelmatig, maar is een reden waarom ik toch graag in Nederland woon… Het is nergens perfect, en voorlopig zie ik ook geen plek waar ik uiteindelijk liever zou wonen dan hier. Het zuiden is me te druk en te warm, het noorden te donker en wat te star. Als wij Noorse kennissen over de vloer hebben, kan die man de hele week elke avond met een boek in de hoek zitten, zonder al te veel te zeggen. Ze zijn heel aardig, maar leven toch op een andere manier dan wij. Rustiger, beheerster, wat star maar niet op een vervelende manier. Ik zou er ook niet aarden denk ik.

        Login om te reageren
        • 1audi1 zegt

          3 januari 2019 om 15:22

          @markie123: Snap wat je bedoeld. En in die praktijk zou ik ook nooit in Italië willen wonen.

          Het beste is altijd maar, lekker in Nederland wonen, en zoveel mogelijk op reis om te genieten van de goede dingen die andere landen hebben.

          Nederland is gematigd, maar daarom wel prima, als het een auto was was het een golfje.

          Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    2 januari 2019 om 21:42

    Maximaal olie verkopen en zelf van dat geld hypocriet milieuvriendelijk doen. Ach het doel heiligt de middelen.

    Login om te reageren
    • markie123 zegt

      2 januari 2019 om 21:46

      @dutchdriftking: in de toekomst niet afhankelijk willen zijn van olie is wat anders dan hypocriet zijn :) Ze weten zelf als geen ander dat het ooit op gaat en dan moet je wat…

      Login om te reageren
    • pramm zegt

      2 januari 2019 om 22:33

      @dutchdriftking: Nou, maximaal olie verkopen, omdat daar wereldwijde vraag naar is, en vervolgens deze opbrengsten volledig steken in verduurzaming van de energievoorziening is toch een erg verstandige keuze. Als we dat in Nederland ook hadden gedaan met de gasbaten hadden we een heel andere situatie gehad!

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      2 januari 2019 om 22:42

      @dutchdriftking: Ze zouden het ook simpelweg niet kunnen doen. Maar ze doen het wel. Transitie heet dat. Hypocrisie is wat anders.

      Login om te reageren
  11. frank2b zegt

    2 januari 2019 om 22:27

    En dat terwijl de afstanden daar wel wat groter zijn dan hier….

    Login om te reageren
    • Boomer zegt

      3 januari 2019 om 10:37

      @frank2b: Helemaal niet. In noorwegen zijn steden veel meer op zichzelf aangewezen. Niemand rijdt daar afstanden zoals wij hier rijden. 100km naar werk is in nederland niet ongewoon.

      Login om te reageren
  12. koeberg zegt

    2 januari 2019 om 22:29

    Je legt busbanen aan zodat de bus altijd vrij doorgang heeft. Vervolgens sta je toe dat éénderde van de auto’s op die busbaan mag rijden. Wat gaat hier mis?

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      2 januari 2019 om 22:43

      @koeberg: Eenderde van de in het voorbije jaar nieuw verkochte personenwagens is een EV. Dat is niet hetzelfde als eenderde van het actieve wagenpark.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 januari 2019 om 07:50

      @koeberg: te weinig bussen. Daardoor wordt de busbaan onvoldoende gebruikt en gaan de mensen nog steeds met de eigen auto. Goed idee dus om een meestal ongebruikte busbaan in te zetten om de file te verlichten.

      Login om te reageren
  13. saffie89 zegt

    2 januari 2019 om 23:09

    Maar ondertussen verkopen de Noren wel enorme hoeveelheden olie om dit soort dure subsidies mee te betalen. Olie die elders in de wereld gewoon wordt opgestookt. Dus als ze echt zo groen zijn, waarom stoppen ze dan niet met olie produceren?

    Login om te reageren
    • galgootje zegt

      2 januari 2019 om 23:38

      @saffie89: omdat ze nou juist daar hun bergje centen mee kunnen verdienen, want ze hebben het. Naast petawatts aan potentiële hydropower. Wat moeten ze dan? Olie lekker laten zitten waar het zit omdat ze weten dat het slecht is voor het milieu? Stel je voor: iedereen weet dat je van met pap ontbijten 15 jaar minder lang leeft maar de wereld vrééét letterlijk nog pap, je hebt ook belachelijke hoeveelheden pap in bezit. Flikker je je pap dan echt weg? Of ga je je eigen bevolking stimuleren wat sneller aan muesli te wennen door aardige korting op muesli te subsidiëren in de supermarkt. Onder andere betaalbaar gemaakt door die pap. Is alle pap op dan is je eigen volk inelk geval vast gewend aan muesli. De rest van de planeet hunkert naar pap en jouw volk denkt yummy, gimme muesli. Dit noemen ze verstandig werken, strategie bedenken voor de vaak onzekere toekomst. Pretty much unlike onze overheid in aardig wat opzichten overigens…

      Login om te reageren
    • slickrick zegt

      2 januari 2019 om 23:50

      @saffie89: omdat de rest van de wereld smeekt om olie en gas van Noorwegen incl. Nederland.

      Als ze het niet leveren dan zit de rest van Europa in de kou….. en niemand wil 100% afhankelijk zijn van de Russen.

      Er is simpelweg geen alternatief. Niet op korte of middellange termijn

      Login om te reageren
  14. ericc zegt

    3 januari 2019 om 07:45

    Noorwegen is toch het land waar ze lang moeten wachten op onderdelen voor Tesla’s. Vele noren willen van hun Tesla af omdat hun wagen weken tot maanden bij de dealer voor herstelling en er geen onderdelen binnenkomen. Deze komen over de oceaan met een vrachtschip op zware vuile diesel……. Ze moeten wachten op het eerste elektrischaangedreven vrachtschip!!!!!! Andere mogen niet meer aanmeren in hun land! hahahaha

    Login om te reageren
  15. allesmetturbo zegt

    3 januari 2019 om 09:54

    Nu nog kernfusie rendabel maken en accus’s met hogere energiedichtheid en je komt ergens. Als deze twee dingen niet eerst verder ontwikkeld zijn dan staan we op zwarte zaterdag in frankrijk gezellig met een miljoen autos te wachten voor een laadpaal.. gezellig hoor

    Login om te reageren
  16. hotze zegt

    4 januari 2019 om 13:51

    Net terug uit Portugal; ook nog een paar dagen Spanje doorkruist. Precies 0,0 elektrische auto’s gespot. Om over bv. Afrikaanse landen nog maar te zwijgen. In grotere steden is het daar niet te harden van de oude stinkbakken. Misschien daar eens wat milieusubsidie naartoe schuiven.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North