![Een dakkoffer op een AMG](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Mercedes-AMG-dakkoffer-918x612.jpg)
Voor wie nooit genoeg kofferbakruimte kan hebben, heeft AMG nu de ideale dakkoffer.
Met drie vrienden op roadtrip door Europa in een Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+, klinkt dat niet als een gaaf idee? Die dikke V8 onder de motorkap, de gezelligheid van je vrienden en genieten van alle geweldige wegen die Europa te bieden heeft. Dat genieten moet in die AMG zeker lukken, want volgens onze rijtest is de vierdeurssedan een stuurmansmachine.
![Het AMG-logo op een dakkoffer](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Mercedes-AMG-dakkoffer5-917x612.jpg)
Er is alleen wel een klein probleem voor die roadtrip: de kofferbakruimte. Want als je op zo’n lang autoritje gaat, wil je wel het een en ander mee kunnen nemen. Maar goed nieuws! Want voor precies zulke situaties, heeft Mercedes-AMG een nieuw product bedacht: de AMG-dakkoffer.
Wat de dakkoffer zo AMG maakt? Nou, ten eerste de stickers. Zowel de neus als beide zijkanten hebben namelijk aardig prominente AMG-stickers, waardoor je iedereen nog beter kan vertellen dat je in een dikke Mercedes rijdt. Maar er is meer. Volgens de Duitsers is de dakkoffer namelijk met ‘de hoogste precisie ontwikkeld en geeft deze extra aerodynamische en esthetische accenten’. En nee, wij weten ook niet wat ze bedoelen met esthetische accenten.
![De AMG-dakkoffer](https://www.autoblog.nl/files/2020/09/Mercedes-AMG-dakkoffer2-918x612.jpg)
Mercedes claimt dat het ‘sportief ontwerp’ – waarschijnlijk voor het eerst dat iemand een dakkoffer sportief heeft genoemd – voor betere aerodynamica en geluidsniveaus zorgt. Zo zijn de handgrepen van de dakkoffer geïntegreerd in het ontwerp en is er een ‘expressieve diffuser’. Jazeker, deze sportieve dakkoffer heeft een diffuser.
Het wordt overigens nog beter. Mercedes toont namelijk niet één, maar twee sportieve dakkoffers aan. De tweede is speciaal ontwikkeld voor de AMG-coupés. Deze coupédakkoffer heeft een iets andere diffuser, ‘die aerodynamisch is aangepast voor het sportieve ontwerp van de coupé’. Mercedes claimt dat de dakkoffer geschikt is voor dagelijks gebruik en makkelijk te gebruiken is. De dakkoffers zijn te gebruiken op alle Mercedes-Benz-auto’s met dakrails. Dus ja, ook op een niet-AMG, kan je de AMG-dakkoffers gebruiken. We vragen ons af hoe lang het duurt voor iemand het doet.
Hoeveel de dakkoffers kosten? Geen idee, dat melden de Duitsers nog niet. In november zijn de dakkoffers verkrijgbaar. De dakkoffers zijn 220x85x44 centimeter groot, hebben een inhoud van 410 liter en kunnen maximaal 70 kg aan inhoud dragen. De dakkoffers zijn aan beide kanten te openen. Jammerlijke kanttekening: met vol gas op de Autobahn zit er niet in bij deze dakkoffers, je mag van AMG maar maximaal 130 km/u met de dakkoffers rijden.
Dat deden ze bij volvo toch mooier, die legde hem als het ware op het dak
Oh, joh… dát is wel mooi inderdaad, met een dakkoffer.
Het lijkt me een overbodige vraag, in deze prijsklasse heb je nog wel ietwat anders in de garage staan als je überhaupt al de wagen neemt voor vakantie …. je kan er ook nog een sleurhut aan koppelen :-)
Wel een diffusor, maar geen uitlaten? Gemiste kans!
Btw, wel gaaf, dit gaat punten opleveren in onze wintersportreisdakkoffercontest. Dubbele punten als hij in het midden zit. 50% bonus voor een dakkoffer in de kleur van de auto.
@eaudi: ik wil een dakkoffer dat het BMW-logo projecteert op de weg voor me. En uiteraard adaptief zodat ie tijdens het bochtenwerk mooi de schijnwerpers volgt.
“hondslelijk of super praktisch?”
Of? Is en nog een optie?
@koeberg: Estate aanschaffen
Super mooi
@koeberg:
Geen dakkoffer en de rit gewoon 2x rijden heenweg en 2x terugrit. Met een 90 liter tank hoef je waarschijnlijk maar 18x te tanken indien je een E63S 4444Matic+ hebt & een zware rechterschoen/laars.
Gebruik maken van een DHL, FedEx of UPS pakezel is een ander alternatief om grote hoeveelheden bagage te laten vervoeren naar de bestemming & retour naar huis.
Ik weet niet of ze er aan mee willen werken maar DARPA heeft een werkende teleportatiemachine om niet-biologische materie geografisch te verplaatsen. Reken op een astronomische elektra-rekening.
2x Een Merc. kopen met grote kofferinhoud en deze door een betrouwbare persoon achter je aan laten rijden met alle bagage die je niet kwijt kon in de 1ste Merc.
Spuuglelijk
inderdaad, vind ze ook niet elkaar uitsluiten….een Multipla is super praktisch en hondslelijk…
Waarom zou men voor een overpriced dakkoffer van AMG kiezen waar je max. 130 km/h mee mag rijden terwijl je ook voor een Thule dakkoffer kunt kiezen waar je 180 km/h mag rijden?
@bennyweisz: omdat die geen diffusor heeft
@bennyweisz: thule adviseert ook 130kmh, dat je er in de praktijk harder mee kan rijden is op eigen risico
Dit geeft wel aan hoeveel het AMG logo nog waard is.
Een dakkoffer gemaakt door de sport afdeling, gemaakt voor snelle auto’s waar je maar 130km/u mee mag.
Waarom zou AMG überhaupt hun naam hieraan hangen?
@jasbelle: idd
@jasbelle: Porsche komt er ook mee weg met “Porsche design”
Ik zie steeds vaker sportieve auto’s met dakkoffers, supercool! Zelfs porches met daktenten komen voorbij op insta.
Zijn er serieus dakkoffers die je boven de 130kmh kan rijden? Of is het een trendy show ding?
@creative: Ja geen enkel probleem, wij hadden er een daar stond bij max 200kmh maar 240 ging ook prima.
@povel: wat is het risico, dat je hem verliest? Aan het design te zien levert het aardig wat downforce (Sorry nog nooit zo’n ding op mijn auto gehad)
@creative: Ja dat denk ik. Het lijkt me ook dat veel dakkoffers de aërodynamica verstoren, zeker op hoge snelheden.
@creative; het is een beetje als die vuurpijlen waar op staat “tenminste 25 meter afstand” en stiekem alles ook gewoon goed gaat op 15 meter afstand…..
Hee @hayte; je bent de tag “marketinggezeik-en-gebakken-pr” vergeten.
https://www.autoblog.nl/auto/fiatmarketinggezeik-en-gebakken-pr
Ja is het antwoord…. foeilelijk en superpraktisch
Praktisch: ja. Dit gedrocht met het zijaanzicht van een walvis: nee.
Of je kiest een e63 touring met genoeg plek in de eerste plaats ?
Foeilelijk en uiterst sneu. Bagageruimte zat, de bank is toch ook leeg? Niemand gaat toch achterin een amg zitten….
Die dakdragers alleen zal zijn even hoog als wolkenkrabbers. Kennelijk hebben ze nooit bij hun Duitse broeders van Thule die ultra platte dakdragers gezien.
Trouwens, een 56Nord of een Packline dakkoffer zal veel beter staan en lijken veel lichter dan dit gedrocht. Je kunt er ook nog eens geruisloos meer dan 130km/u mee rijden.
Superpraktisch is één woord.
In mijn ogen hondslelijk, net zoals dat gebakkie waar de koffer op zit…
Gewoon vliegen!
Elke skihut op het dak is gewoon lelijk. Ik propageer de regel “als het niet in de kofferbak past dan gaat het niet mee”. En dat geldt ook voor de dakkoffer.
Ik heb al jaren een originele Mercedes-Benz dakkoffer op mijn ‘Familie-Combi-AMG’, volgens mij mag die officieel tot 180 km/u ofzo, maar ook bij 210 km/u blijft die zitten (ik ‘moest’ een keer mee-accelereren met een olympische Volkswagen).
Die diffuser is wel mooi bedacht, jammer dat die horizontale schuin naar beneden lopende strip het hele idee van een diffuser ongedaan maakt en juist verstoort…. Als het alleen de verticale ‘vinnentjes’ waren zou ie nog voor wat stabiliteit en downforce kunnen zorgen, al is dat laatste wellicht juist het probleem icm de maximale belasting van de dakdragers…..
Nou ik rijd met mijn thule dakkoffer met gemak 200 kmh. 130 is wel heel langzaam
Hmmmmm. Max snelheid met dakkoffer. Ik heb daar echt nog nooit bij stilgestaan. Mijn 15+ jaar oude dakkoffer waarvan ik het merk niet weet blijft al vele jaren en op vele verschillende auto’s prima zitten tijdens de jaarlijkse tripjes naar de Franse Alpen en dat meestal met een flink deel 150 op de cruisecontrol..
Zou dat komen doordat mijn dakkoffer geen diffusor heeft?