We weten dat de Brabus Rocket CLS de snelte productie sedan ter wereld is. Dat werd op Nardo onlangs weer eens bewezen toen het eigen record nog iets verder werd aangescherpt van 362,4 naar 365,7 km/u. Toch was de Brabus Rocket niet alleen op Nardo, want zijn gepeperde vriendjes van o.a. BMW en Porsche waren ook van de partij en deden lekker mee. Sterker nog, de Porsche van tuner 9ff was met 380,5 km/u zelfs sneller dan de Rocket, maar dit is geen productiemodel (as if we care).
Als je de sfeer wilt proeven van zo’n dagje Nardo, ga er dan even 6 minuten voor zitten en bekijk het filmpje op Youtube. Enjoy! Met dank aan GuZ voor de tip…
Barry330cd zegt
Is Brabus dan geen tunert?
dany zegt
filmpje doet niet. moet je naar de site zelf :)
Dennis zegt
@dany: Inderdaad, ook flauw, dit werkte vanmiddag nog wel, maar kennelijk mag dit filmpje alleen via de Youtube site zelf bekeken worden.
BMW320CI zegt
Stond ook in de autoweek ja
TE VET
en het filmpje werkt wel hoor..
CSL zegt
Brabus Rocket CLS is inderdaad een opgevoerde CLS.
Dennis zegt
@BMW320CI: Wat dany bedoelt is dat we het filmpje normaal gesproken in onze site zelf kunnen “plakken”, maar bij sommige filmpjes is dat niet toegestaan. Dit is zo’n filmpje dat alleen via Youtube zelf kan worden bekeken.
Rainier zegt
Bizar!
Dirk zegt
Ziekelijk snel :D Ook gewoon met een Galardo Spider racen daar…
Barry330cd zegt
@CLS:bedankt Brabus is dus gewoon een Tuner en derhalve snap ik niet waarom in het artikelwordt gesproken over een serie model!
SimonMc zegt
Aan alle BMW fans: Die M6 gezien met z’n 552 pk??En hoe snel ging die?Jawel hoor, niet eens 320 per uur…
Dus al die speculaties rond het feit dat een BMW M6 met 507 pk zonder begrenzer 330 of 340 per uur loopt…Ik heb mijn twijfels nu ik dit filmpje zie.
Als iemand een verklaring hiervoor heeft, be my guest…
ForrestGrr zegt
Brabus is geregistreerd als autofabrikant en 9ff niet misschien? :S
Citrofiel zegt
Ik snap het niet, net als Barry330cd. Wat is er seriemodel aan een auto van een tuner? Het zal wel… Is iets me hier ontgaan? Tis wel snel trouwens!!
Pinjo zegt
Volgens mij is het verschil dat je de Brabus gewoon bij je merceders dealer kan kopen en die andere niet, maar ik weet dat je de AC schnietsert gewoon bij de dealer in Aachen kan bestellen. Ben vaker daargeweest.
Barry330cd zegt
Ja waarom is de prestatie van 9ff minder dan die van Brabus?
BMW320CI zegt
@SimonMc
Die 330km/h in een M6 zijn km/h op de teller en dus niet gemeten via GPS anders was de waarde dus rond de 310km/h
Tim zegt
@SimonMc
De bestuurder geeft geen volgas…;)
Maar wel knap van 9ff dat ze dat doe met een cabrio!!! Zal een coupe niet nog sneller gaan
CSL zegt
@SimonMc
Sommigen hebben zelfs de 340 gehaald met de standaard m6.
Op Nardo haalde AC Schnitzer TENSION 331,78 Km/h met standaard versnellingsbak.
http://www.acschnitzer.com/englisch/modelle/sonderkonzepte/popup.htm
Benny1 zegt
De gallardo klinkt echt zoooo lekker alsie op topsnelheid voorbij komt cruisen !
Rick dos zegt
@SimonMc
Als je goed luistert naar onze Deutsche freund dan hoor je hem zeggen dat ie aan het einde van de dag 331,7km/u gehaald heeft.
SamSam zegt
Geen officiële record!
-Not street legal!
Dus autoblog….some people do care!
Dennis zegt
@Barry330cd: Brabus is de huistuner van Mercedes.
@SamSam: Streetlegal of niet, serieproductie of niet, ik vind hier de prestatie vooral belangrijk.
SamSam zegt
Kijk de Brabus cls zit ook nog vol luxe, dat vind ik belangerijk!
Een auto strippen en opvoeren is wat makkelijker!
Dennis zegt
@SamSam: Daar heb je op zich wel gelijk in, maar daarmee doe je enigszins afbreuk aan de prestatie van 9ff, want 380,5 km/u klokken is toch een hele strakke prestatie (hoe je het ook bekijkt).
KVK zegt
@ Dennis : ehm, AMG is toch de huistuner van Mercedes? Of hebben wij een verschillende definitie van tuner?
SimonMc zegt
AMG is wel degelijk de huistuner van mercedes.
@Rick dos: akkoord, maar dit is toch nog steeds bereikt met die AC Schnitzer of niet?
Dus hoe kan het dan, dat een standaard M6, met 50 pk minder ( is toch al iets) en waarschijnlijk een aantal aanpassingen minder, die aan de AC Schnitzer wel zijn gebeurd, een hogere snelheid zou halen, of even snel zou zijn?
SimonMc zegt
Heb wat opzoekwerk verricht (snel) en dit zouden onder andere de aanpassingen zijn :
-Sportonderstel dat 30 mm lager ligt
-Grotere wielen
-Een nieuwe motorkap om de aerodynamica te verbeteren
Dus ik dacht nu, lager bij de grond = hogere topsnelheid kunnen halen, juist?
Grotere wielen = een ietsje hogere topsnelheid, het is niet veel, maar het zal toch iets zijn.
Betere aerodynamica = minder luchtweerstand = hogere topsnelheid.
En dan NOG zijn de officiele cijfers een top van 325?Ok ja, de soort baan, de hoeveelheid wind enz…niet meegerekend.
Dus nogmaals, hoe kan een M6 met minder pk, een hoger onderstel, kleinere banden, een minder aerodynamische vormgeving enz…Een hogere topsnelheid halen?
Dan nog niet vermeld dat er waarschijnlijk ook en ander aan zal gedaan zijn om het gewicht te laten zakken door overbodig materiaal uit de auto te strippen.
Ik wil TOTAAL NIET negatief zijn over de M6, maar heeft BMW dan een magisch poeder liggen of een magische spreuk die ze uitspreken waardoor de M6 dit allemaal wél zou kunnen??
Dennis zegt
@KVK: Sorry, ik ben even abuis (uitwerking van de champagne). AMG is natuurlijk de huistuner van Mercedes, maar dat komt ook een beetje doordat ik AMG niet echt meer als een tuner zie. AMG is als het ware een een typeaanduiding voor Mercedes geworden. Als ik vraag: “Noem na AMG een Mercedes tuner”, dan zal het antwoord in veel gevallen Brabus zijn.
KVK zegt
@ Dennis : zo was ik ergens ook al een beetje aan het dneken dat je die redenering volgde. En eigenlijk heb je ook wel een beetje gelijk, maar AMG is een apart bedrijf, en dus een tuner. Persoonlijk denk ik ook meestal eerst aan Brabus als er een Mercedes-tuner gevraagd wordt hoor.
Trouwens, ietwat offtopic misschien, maar wat ik me toch al een paar keer afgevraagd hebt, stel je koopt een AMG CLS63 of een M6 ofzo, is het dan ook zo dat je daar in weze langer op moet wachten omdat er eigenlijk een standaard CLS of 6-reeks nog naar de betreffende huistuner gestuurd moet worden? Of komen die echt zo van de band rollen? Want moest het laatste het geval zijn, dan vind ik dat je wat AMG en M betreft eigenlijk niet meer van een tuner kan spreken.
dude db zegt
Gaste als je wil wete koop gwoon ff als nog te krijge is de december autoweek staan alle gegevens van auto’s in zo. tis oud nieuws dit bericht
-edit: taalcursusje nodig?-
Dennis zegt
@KVK: Ik zou niet durven zeggen of de AMG’s daadwerkelijk een tussenstop maken bij de AMG tuner, of dat deze zo uit de Mercedes fabriek van de band rollen. Als ik zou moeten gokken, dan denk ik dat ze inmiddels rechtstreeks bij Mercedes zelf vandaan komen, maar hiervoor wil ik graag een hulplijn inzetten: “het publiek”.
KVK zegt
M-modellen komen zo van de band rollen heb ik al gevonden. Beetje voor de hand liggend ook wel, zou redelijk stom zijn om een 650Ci naar M te sturen waar ze er dan vervolgens een V10 in zouden lepelen, enkel en alleen om de V12 terug naar BMW zelf te sturen. Zou wat vergezocht zijn, nee? :)
SimonMc zegt
Ik weet ( en niet alleen ik veronderstel ik ;-) ) dat de CLK DTM AMG vertrekt naar amg als een CLK200, en dat daar de nodige aanpassingen worden gedaan.
De CLK DTM AMG is daar nu wel natuurlijk een geval appart in, maar ik denk dat er gewoon een carroserie van de band komt rollen, en dat een stuk verder bewerkt wordt door mercedes, en een ander stuk naar AMG gaat, maar dit is maar een gok eigenlijk.
Dit gok ik omdat de motoren bij AMG met de hand gebouwd worden en ik denk dat het gewoon logisch is dat deze dan in een mercedes carroserie leggen die gewoon van de band komt.
Ik denk dat sacha hier wel een goed antwoord op heeft.
Rick dos zegt
@SimonMc
45pk zal in werkelijkheid op topsnelheid misschien een paar km schelen. Ik persoonlijk vind het nog steeds verdomd knap dat je 320km/u tot 330 km/u uit een ongeblazen V10 kan halen. Ik vraag me echt af als je hier een paar turbo´s op zou schroeven wat voor leuke cijfers je er dan uit krijgt. :)
@KVK
De 650i gebruikt een V8 en niet een V12
w0o0dy zegt
Voor zover ik heb kunnen vinden komen de auto’s van de normale productielijn en worden daarna als AMG’s afgebouwd. Motoren zijn puur AMG en alle onderdelen die typerend zijn voor de AMG versies worden in de AMG fabriek ingebouwd. Ze zijn dus nooit complete normale Mercedessen geweest. Alleen een kaal chassis en een body komt van DaimlerChrysler/Mercedes.
Of er ook echt AMG op de typegoedkeuring staat bij het merk dat weet ik niet, maar onze AMG specialist misschien wel.
KVK zegt
Kijk ‘ns aan, we leren bij. Thnx Rick dos voor de verbetering, dacht echt dat het een V12 was.
Rick dos zegt
@KVK
Don´t mention it! ;)
Bol zegt
ooh! mooi filmpje _O_ zeldzame bijeenkomst van een paar hele barre karren
Ary zegt
@SIMONMC
de m5/m6 haalt 330,340 onbegrensd vanwege 10cilinders en hoge toeren? porsche heeft maar 6 cilinders en niet zulke hoge toeren als m5/m6?
op autoblog staan 2 filmpjes over de m6
1. haalt 330
2. haalt zelfs 340
gewoon ff zoeken, kleine moeite en alsjeblieft, het bewijs dat een m6 onbegrensd zeker 330 haalt.
Ary zegt
@simonMC
amg motoren worden met de hand geassembleerd en niet gemaakt, weet je dat er duizenden amg motoren per jaar over de toonbank gaan? Weet je wel hoeveel het kost om zoveel motoren allemaal met de hand te maken? Assembleren is toch iets anders dan maken
w0o0dy zegt
@Ary: ken jij mensen die met de hand op tienden van millimeters een motorblokje kunnen gieten of uitfrezen? Ik niet.
Iedere motor wordt grotendeels machinaal gemaakt (door robots…..) dat kan niet anders bij de toleranties van moderne geavanceerde motoren. De motoren worden bij sommige merken ook met de hand geassembleerd en bij een merk als AMG met de hand gebalanseerd en afgesteld.
Barry330cd zegt
Dus als ik het goed begrijp dan is AMG net als Alpina bij BMW aan de band in de fabriek in elkaar geschroefd en bij Brabus lever je een originele Mercedes in en komt er een Brabus voor terug. Waarom spreekt de schrijver dan over een seriemodel??????dat is het dus niet, de Brabus is een aangepaste Mercedes, overigens wel de aller aller allerbeste kwaliteit auto die je voor geld kunt kopen.
w0o0dy zegt
Brabus heeft een eigen fabrikanten status en levert de auto’s dan ook als Brabus uit (staat op het typeplaatje en op de papieren als merk). Het is dus geen Mercedes en Brabus bouwt de auto’s in serie…maar wel volgens de specifieke wensen van de klant (bijna alles wat je op/in een normale auto zou kunnen vinden is te wijzigen/regelen).
Barry330cd zegt
Woody: OK bedankt voor deze uitleg, wist niet dat ze als apart automerk mochten worden gezien. Prachtig merk trouwens.
riebel zegt
Wat dachten jullie dan van die golf die 325km/h gaat dat vind ik veel knapper dan een porsche turbo 340 laten lopen!!!
Djivy zegt
Respect voor de testers.
Mij krijg je niet in de passagierstoel van een 380km/u-snelle cabrio op Nardo…
Trouwens gehoord wat de Brabus-testpiloot zei?
“Wat vochtig bovenaan de ovaal; ik zag de het traction-control-lampje even flikkeren aan 320”.
Zeer sterk.
CSL zegt
* Aston Martin DB9: 309 km/h
* Alpina B7: 311 km/h
* MTM Audi RS6 Avant Clubsport: 313 km/h
* Bentley Continental GT: 323 km/h
* BMW M5 E60 unrestricted: over 330 km/h
* AC Schnitzer TENSION M6 331,78 km/h
* Ferrari Enzo: 355 km/h
* Ferrari F40: 329 km/h
* Lamborghini Diablo 6,0: 321 km/h
* Lamborghini Murcieolago: 330 km/h
* Brabus Mercedes S V-12: 310 km/h
* Brabus Mercedes SL600 V-12 (2003): 327 km/h
* Brabus Maybach S V12: 314 km/h
* Mercedes SLR McLaren: 334 km/h
* Mercedes SL65 AMG: 338 km/h
* Porsche Carrera GT: 334 km/h
* Porsche 911 (996) GT2: 315 km/h
* Porsche 959: 339 km/h
* Ruf 996 Turbo R (Ruf narrowbody with Ruf VIN#): 351 km/h
* Techart porsche GT Street: 335 km/h
Ik heb zelf al jaren persoonlijke contact met BMW M GmbH Specialisten en volgens hun is de echte topsnelheid van de M6 334km/h. Dat is ook de maximale waarde die je in de Onboard Computer van de M6 en M5 kan instellen.