Wegenwacht Peter Michielse kan 92 procent van alle auto’s met pech weer op weg helpen. Maar hoe doet hij dat? We rijden een dagje mee met Peter en zijn gele bus.
Dat we met Peter kunnen meerijden is op zichzelf al bijzonder, aangezien hij slechts drie maanden per jaar op een Wegenwacht-bus rijdt. Niet dat hij de rest van de tijd thuis zit, integendeel. Meestal is Peter per gele motorfiets onderweg. ‘Anders dan wat veel mensen denken, heeft een Wegenwacht-motor ongeveer hetzelfde aan gereedschap aan boord als een bus of bestelwagen. Het grote verschil zit hem vooral in de vloeistoffen en reserveonderdelen,” aldus Peter.
Een goed moment om ook even het arsenaal aan gereedschap en onderdelen in de bus (Volkswagen Transporter) onder de loep te nemen. Uiteraard een ruime selectie aan gereedschap, een compressor, een stuk of tien verschillende accu’s, lampjes, v-snaren en smeermiddelen. Daarnaast is deze bus ook voorzien van een ‘verkeerd-getankt-installatie’, voor het leegpompen van benzinetanks waar diesel in zit of vice versa. De nieuwere Transporters zijn uitgevoerd met een afsleepas, zodat de Wegenwacht ook zelf auto’s kan afslepen en niet hoeft te wachten op een takel- of oprijwagen. Peter: “alleen op onveilige plekken kunnen we met de andere auto’s een korte sleep naar de eerstvolgende afslag of parkeerplek uitvoeren, dus deze nieuwe bussen zijn een uitkomst.”
Alles begint met een diagnose
Als we instappen en het terrein afrijden, krijgt Peter via het grote scherm meteen de eerste melding binnen van de centrale in Assen. “Een Volkswagen-bus die is uitgevallen en niet meer start”, leest Peter op van zijn schermpje. “Het begint allemaal met een diagnose, uitzoeken wat er defect is, zodat we daar een oplossing voor kunnen vinden,” legt Peter de werkwijze van de Wegenwacht uit. “Ons doel is de klant weer op weg te helpen, soms met een noodoplossing om de garage te kunnen bereiken, maar het liefst natuurlijk definitief.”
Als we de witte Transporter eenmaal bereikt hebben, stelt Peter enkele vragen aan de eigenaar en tuurt een paar tellen met zijn zaklamp onder de motorkap. Daarna kan hij de diagnose al stellen: de V-snaar van de dynamo is geknapt. Even speuren in zijn bus en de juiste maat wordt snel gevonden. Luttele minuten later ligt de snaar er al weer om. Wel moet de witte bus nog even aan een startaccu gehangen worden, want de eigen accu is volledig leeg. De diesel komt zonder aarzeling weer tot leven en pruttelt als vanouds, met een breed lachende klant als gevolg.
Nog nooit meegemaakt
De volgende pechvogel staat enkele straten verderop: een Ford Focus die na een week stilstaan een bonkend geluid maakt tijdens het rijden. Wederom probeert Peter eerst met vragen achter de oorzaak te komen, maar het probleem wordt niet meteen duidelijk. Peter stapt in en rijdt enkele meters over het parkeerplaatsje. “Het lijkt een probleem met de rem linksachter” klinkt het als hij uitstapt. Hij krikt de Focus op en haalt het wiel los. De oorzaak wordt meteen zichtbaar, al heeft Peter dit in zijn negentien jaren bij de Wegenwacht nog nooit meegemaakt: door het stilstaan is het remblok aan de schijf geroest en bij het wegrijden is een stuk van de remvoering aan de schijf blijven plakken.
Al het geavanceerde gereedschap in z’n bus ten spijt, deze klus wordt geklaard met ouderwetse hamer en beitel. Als de remschijf weer glad is kan het wiel gemonteerd worden en is het tijd voor advies aan de klant. “Als het koud is kun je beter je auto in de versnelling parkeren en niet de handrem gebruiken. Verder zou ik bij de garage even de remmen laten nakijken. Er is een stuk remvoering weg en dat komt de werking niet ten goede. Een setje verse remblokken is waarschijnlijk wel nodig, maar je kunt in ieder geval de garage weer bereiken.”
Sappige anekdotes
Hoe divers het werk van een Wegenwacht is, blijkt wel als we even later de Wallen opdraaien om de motorscooter van een sexshopeigenaar weer aan de praat te krijgen. De Piaggio staat zonder stroom, maar de accu bevindt zich onder het elektrisch te openen zadel. Een constructie die ze enkel in Italië kunnen verzinnen… Geen probleem voor de immer goedlachse Peter, twintig minuten sleutelen en een flink aantal sappige anekdotes van de al even vrolijke winkeleigenaar verder, is het probleem weer opgelost. Anekdotes heeft Peter zelf trouwens ook. “ik weet nog dat ik een keer een koppeltje moest helpen dat zichzelf uit hun auto had buitengesloten. Midden in de winter en beiden waren compleet naakt. We hebben ze dekens gegeven en de auto weer open gekregen. De jongen kon de lol er wel van in zien, het meisje wilde het liefst door de grond zakken en verdwijnen,” herinnert Peter zich met een lach.
“We zijn in de eerste plaats dan ook hulpverlener. Soms kan een klein mankement, zoals een lege accu, net de druppel zijn voor een toch al gestreste klant. Dan moet je niet alleen de auto weer aan de praat helpen, maar ook de bestuurder. Ik heb ook wel eens om twee uur ’s nachts, zittend op de vangrail gefilosofeerd over de zin van het leven, terwijl ik met de klant op de sleepwagen aan het wachten was.”
Onderdelenpakket
Wanneer we Peter vragen naar het aantal auto’s dat hij weer op weg kan helpen, zegt hij bescheiden, maar niet zonder trots “92 procent”. In de gevallen dat we de auto moeten laten afslepen, gaat het bijvoorbeeld om kapotte koppelingen, geknapte distributieriemen (met alle gevolgen van dien) en andere mankementen die we niet ter plekke kunnen repareren.” En hoe zit het dan met de onderdelen die nodig zijn voor sommige reparaties? Peter: “onze bussen hebben een standaard onderdelenpakket aan boord, met daarin de meest voorkomende onderdelen die kapot gaan. Net als dat wij elk jaar bijscholing krijgen, worden ook die pakketten steeds weer aangepast aan de auto’s die we het meest met pech zien staan. Daarnaast staan er op verschillende locaties ook uitgebreidere onderdelenkasten, zodat we een onderdeel dat niet in de bus ligt desgewenst kunnen ophalen in de buurt.”
Dat blijkt voor de volgende pechgevallen deze middag niet nodig, zowel de lekke band als de poreuze dieselleiding met lucht in het brandstofsysteem als gevolg, kunnen ter plekke worden gerepareerd. Wederom met blije klanten als gevolg, iets wat deels te verklaren is door het enthousiasme en de vrolijkheid waarmee Peter zelf aan het werk is. “Maar ik bel ook altijd vlak voor ik arriveer. Klanten zijn toch vaak een beetje chagrijnig, ze staan immers met pech en moeten vervolgens op mij wachten. Door even te bellen en te vertellen dat ik er zo ben, is de angel er meestal wel uit. Laat staan als ze even later weer kunnen rijden!”
Meer verhalen van de Wegenwacht? Bekijk ze hier.
gertjan2012 zegt
Helden van de weg!
moveyourmind zegt
@gertjan2012: Zo is dat!
Net als de jongens van Rijkswaterstaat die binnen no-time met een pick-up met grote pijl achterop bij je staan als je met pech op een gevaarlijke plek langs de snelweg staat. Wat was ik toen blij! En de auto ook nog eens kosteloos getransporteerd naar een veilige plek van de snelweg af. Sommige dingen zijn in dit landje gelukkig wel erg goed geregeld!
Dutchdriftking zegt
@moveyourmind: Helemaal mee eens. De jongens in het geel zijn helden. Of ze nu oranje of blauwe zwaailampen hebben maakt niet uit.
jack_abarth zegt
“Transporters zijn uitgevoerd met een afsleepas,”
Waarom voldoet standaard een sleepoog niet dan?
moveyourmind zegt
@jack_abarth: Met een afsleepas kan je ook een auto met automatische transmissie naar een veilige plek brengen…
Bovendien is de Wegenwachter zo niet afhankelijk van de stuurmanskunsten van de automobilist wiens auto weggesleept moet worden.
jolig zegt
@moveyourmind: Inderdaad. En moderne auto’s zijn vaak zo groot dat het niet echt prettig is om zonder bekrachtiging dicht achter een bus te moeten rijden.
En niet alle auto’s kunnen nog rollen.
jack_abarth zegt
@moveyourmind:
Ah zo natuurlijk, had ik nog niet bij stilgestaan!
potver7 zegt
@jack_abarth: Op de snelweg mag een auto in principe niet gesleept worden; hooguit een klein stukje naar de eerstvolgende afslag, parkeerplaats of tankstation. Bovendien is het niet altijd aan te raden, omdat bij defecte auto’s de stuur- en rembekrachtiging niet werkt en remmen en sturen dus veel meer kracht kost dan de eigenaars gewend zijn. Met alle risico’s van dien voor de slepende Wegenwachter.
De afsleepas is een heel compact aanhangertje, eigenlijk niet meer dan een as met twee wielen en een dissel, waar de te slepen auto met voor- of achterwielen op gereden wordt.
m4ple zegt
@potver7: het is niet eens een as zover ik weet, het is een stellage welke achter uit of onder de bus vandaan geklapt wordt. Hierin worden 2 wielen geplaatst en kan er veilig gesleept worden (volgens de wet blijft het slepen)
De busjes van de wegenwacht zijn trouwens sowieso veel beter dan de tourans. Die blokken lopen vaak in soep.
ufopiloot zegt
@potver7: het “aanhangertje” wat achterin de bus zit mag op de snelweg niet uitgeklapt worden. Mocht er dus een pechgeval op de snelweg zijn moet de auto eerst op de ouderwetse mannier naar een tankstation of afrit gesleept worden. Daar mag de auto op het aanhangertje gezet worden.
Overigens is het officieel geen aanhanger en mag er gewoon 120 mee gereden worden.
volvologisch zegt
Hé is dat niet Ad van der torial?
potver7 zegt
@volvologisch: Yep, a.k.a. Peter ;)
gash zegt
@volvologisch:
Ad ken ik niet, maar nu dat ik dit artikel heb gelezen realiseer ik me dat het héél verstandig is om een abonnement op de ANWB Wegenwacht af te sluiten! Ja man, ik wil er twee!
123bat zegt
Leuk artikel!
nord zegt
kudos voor de wegenwacht.
Maar dit is uiteraard een advertorial en dan vooral voor de giro die bij velen op de deurmat ligt.
Maar ik betaal met plezier!
stationcar zegt
@nord:
Moet je even uitrekenen wat het je kost, en hoe vaak je er begruik van maakt; ben je geen lid en wil je toch gebruik maken van hun service moet je ter plekke lid worden. Dit kost je meer dan een normaal lidmaatschap, maar kost je minder dan bijvoorbeeld 3 jaar lid zijn en geen gebruik maken van hun service…
Maar goed, betaal rustig verder, voor je plezier.
potver7 zegt
@stationcar: Ja goh, één volle tank per jaar kost het je… Hoe vaak tank je?
ufopiloot zegt
@stationcar: stop dan ook maar met het betalen van de brandverzekering van je huis. Daar maak je ook nooit gebruik van.
stationcar zegt
Goed bedrijf, ik word gelijk lid! Not.
Ik ben wel een beetje klaar met de ANWB, ik ben jaren lid geweest, maar toen stond ik eens stil viel op een kruispunt, hadden ze ‘geen tijd’ en kwam er niemand om te helpen.
Zo jammer!
Door dit totale gebrek aan service, door de hoge lidmaatschapskosten én omdat ik me vaak niet vertegenwoordigd voelde door uitingen van de ANWB in het publieke debat heb ik enkele jaren geleden mijn lidmaatschap opgezegd.
Dutchdriftking zegt
@stationcar: Oke, sterk verhaal. Ik ben altijd keurig geholpen. Uiteraard zijn er ook prima concurrerende partijen, maar met een auto van bijna 20 hoef je daar niet aan te komen….
potver7 zegt
@stationcar: Ik heb de ANWB nog nooit horen zeggen dat ze geen tijd hebben. Wel dat het heel druk is en het dus wel even kan duren voordat ze er zijn. En dan zijn er natuurlijk altijd mensen die een andere oplossing zoeken, als dat mogelijk of noodzakelijk is.
nord zegt
@stationcar: kost me 12 euro per maand.. Hoeveel betaal jij voor je overige verzekeringen? Ik heb 3 auto’s waarvan 1 klassieker. Ben blij met de wegenwacht al moet je wel goed de regeltjes lezen.
Heb ook eens in Frankrijk gestaan en ze wilden me niet helpen omdat ze de regel hebben geen klanten op zakenreis te helpen, alleen als je aangeeft dat je op vakantie bent.
stationcar zegt
@nord en de anderen:
Sterk verhaal ja, maar jammer genoeg wel waar. Wel jammer als je elk jaar keurig je contributie betaald! Sta je dan ja! Ik heb ze één keer nodig gehad en één keer konden ze niet komen, nou dan vind je het wel best kan ik je vertellen, dan betaal je dus voor Jan met de korte achternaam en is het ineens wel heel duur!
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal. Ik heb al een aantal keer van hun diensten gebruik moeten maken, en ze waren altijd ruim binnen de aangegeven tijd aanwezig. Altijd netjes geholpen. Je word gewoonn erg blij als je die gele bus aan ziet komen…..
parker zegt
Ze zouden de wegenwacht onafhankelijk moeten maken van dat stel idioten in den Haag met hun betuttelende maandblad en dito gezapige human nature babyboomer-e-bike imago. Vooral die kwee van een van Woerkom was altijd tenenkrommend, dat ze die er eindelijk een keer uitgesmeten hebben werd hoog tijd. De Kampioen staat altijd vol met advertenties van nogal dubieuze geldverstrekkers en partijen die met allerhande producten specifiek bejaarden een poot uitdraaien. De manier waarop de ANWB reageerde bij de komst van Route Mobiel was ook een historisch dieptepunt: met modder gooien en in de verdediging schieten.
Sneue club, echt het enige consistente en goede zijn de wegenwachters..
st220 zegt
Enige dat ik krom blijf vinden is dat alléén de eigenaar van de auto wordt geholpen. Ook die keer toen mijn vaders auto niet verder wilde en ik reed zonder bijzijn van pa, terwijl de papieren in de auto lagen van pa en z’n auto.
kronolith zegt
@st220: Ik begreep dat de lidmaatschappen altijd persoonsgebonden zijn. Dit houd dus in dat jij – indien in bezit van een lidmaatschap – wel hulp kunt inschakelen als je met iemand anders zijn auto rijdt, maar inderdaad niet als iemand anders in jouw auto rijdt terwijl diegene geen lidmaatschap heeft.
phaeton zegt
@st220: Officieel moet je extra betalen voor meerdere bestuurders zoals vrouw en kinderen, dat klopt. Ben het met je eens dat het krom is, het zou per kenteken moeten gaan.
brandon2000 zegt
@st220: dan moet je gewoon je vaders naam zeggen we kijken bijna nooit naar pasjes of id’s
autoblaag zegt
Advertentie of niet, het is een leuk stuk om te lezen. Ben benieuwd naar meer anekdotes!
thefmanl zegt
leuk stuk, wij maken geen gebruik van ANWB maar van renault service (is toch de specialist)
smulders zegt
€145 per jaar voor dekking in heel Europa (dat kost mij €29 bij de dealer). Vreselijk duur. Moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat mijn dealer een (gratis) technische inspectie eist voordat ik gebruik kan maken van hun pechhulpservice. Maar dat zou ANWB ook kunnen doen.
En die reclamespots zijn voor mij genoeg reden om dit een hele enge club te vinden. Vreselijk zoals ze op de angst van de mens inspelen. “O nee, papa komt niet thuis want hij heeft geen wegenwacht service”. “O nee, we hebben pech onderweg naar de Efteling en nu is heel onze dag verpest”. Angstmarketing heet dat, geen goede manier om klanten te binden.
danmar zegt
@smulders: dat is gewoon marketing. Je moet de dienst tenslotte toch verkopen. Het is net als met een gewone verzekering, er zijn er x die verzekerd zijn/lid zijn en premie betalen, en maar een klein gedeelte maakt er gebruik van. Anders is het onbetaalbaar.
danmar zegt
Als je dan toch een advertorial moet maken, dan zo. Informatief en vermakelijk. Ik las trouwens net echt sexscooter…
Bender zegt
Ik ben al zo vaak weer op weg geholpen door de wegenwacht dat ik sowieso de rest van mijn leven lid blijf. Zowel in Nederland als in het buiteland altijd geholpen. Soms duurde het langer dan andere keren maar altijd geholpen.
Hierboven verteld iemand dat de wegenwacht niet kwam ‘omdat ze geen tijd hadden’. Ik geloof niet dat dat het hele verhaal is. Als je belt om een lampje te verwisselen komen ze vast niet. Je kan vast ook de melding krijgen dat het lang gaat duren. Of je hebt je rekening niet betaald. Ik kan nog wel even door speculeren maar hier zit meer achter…
Ik heb mij er wel eens in verdient maar voor mij heeft de ANWB geen echte concurrentie in Nederland. Alle andere aanbieders van ‘pechhulp’ gaan niet zo ver om je weer verder te helpen i.p.v. je af te slepen naar de dichtstbijzijnde garage. Zoals hierboven ook genoemd, de reserve onderdelen die ze bij zich hebben, of op verschillende locatie hebben liggen. Ik geloof niet dat er ‘concurrenten’ zijn die zo ver gaan om je verder te helpen.
Voor mij elke cent waard!