De plannen voor een nieuw AMG model met dieselmotor zijn er al een tijdje, maar volgens Volker Mornhinweg, de grote baas van de Mercedes’ tuning divisie, kunnen we binnen drie jaar een productiemodel verwachten. Deze nieuwe diesel zal geen grote coupe of sedan worden, zoals de CL of S-klasse.
Mornhinweg prefereert om een kleiner, lichter en meer efficiënte auto te gebruiken voor de AMG dieselversie, zoals we reeds eerder konden melden. Dat maakt de keus voor een C-klasse des te logischer, aangezien AMG ook ooit al een diesel heeft gebouwd in de vorm van een C30 CDI AMG.
Als basis kan de C320 gebruikt worden, Kicherer haalt daar bijvoorbeeld 265 pk en 600 Nm uit. Maar misschien is dat iets te min? Zeker als we de C63 AMG als voorbeeld nemen. Na de C-klasse is het waarschijnlijk tijd voor de nieuwe E-klasse, waar we volgens Autocar ook een AMG diesel van kunnen verwachten.
Op de redactie wachten we overigens geduldig op een dieselversie van de Mercedes G63 AMG, als een logisch antwoord op die Q7 V12 van Audi.
Emile_Benz zegt
* Zwaait fanatiek met Mercedes en AMG vlaggetjes*
Dieselpowerrrr!!! :D
Laurens zegt
Raken diesels niet langzamerhand weer uit de mode?
Vreemd genoeg kost diesel in Amerika iets van 50% per liter meer dan hier. En daar kennen ze geen accijnzen.
Doet me vermoeden dat de dieselprijs hier op een of andere manier gesubsidieerd wordt. En dat zal toch wel eens ophouden?
Ik zou mijn geld misschien weer in een benzinemotor stoppen als ik een liefhebbersauto zou kopen met een niet te hoge afschrijving.
Emile_Benz zegt
Denk dat het met de huidige technologie best ’n goede optie is. Zal iig de in brandstofconsumptie (en dus in de portemonnee) schelen…
JR zegt
aaah.. eindelijk een waardige opvolger voor mijn powerdiesel http://www.de-fries.nl/2008/blog/zomaar/who-said-you-cant-have-fun-in-a-diesel.htm
Paragon zegt
@ Laurens
Diesel in de VS 50% duurder dan hier zeg je!??
Dat zou betekenen dat diesel daar drie keer meer kost dan benzine. Dan zouden alle vrachtwagens en andere ‘nutsvoertuigen’ direct omgebouwd worden naar benzine.
Emile_Benz zegt
@ JR: dat is maar ’n 2.5 diesel. Hier iets grotere diesel:
http://www.youtube.com/watch?v=czV3fwZ73gc
Laurens zegt
Een van de redenen dat een diesel minder verbruikt is dat er meer energie in een liter diesel zit dan in een liter benzine. Scheelt iets van 25% dacht ik.
Als je bij de pomp per kJ energie zou betalen, dan zou diesel duurder moeten zijn dan benzine. In NL wordt het beeld verziekt door de accijnzen. Volgens mij om de transportsector te helpen zit er relatief weinig accijns op diesel.
In Engeland bijvoorbeeld is diesel even duur als benzine.
Het rendement van een dieselmotor is wel iets hoger vergeleken met een benzinemotor. De auto industrie werkt hard aan het verbeteren van het rendement van verbrandingsmotoren. Volgens mij is de diesel wat dat betreft redelijk uitontwikkeld, maar is er bij een benzinemotor nog wel wat te halen.
Emile_Benz zegt
En dit: http://www.youtube.com/watch?v=ixERCJfGyeY&feature=related
Emile_Benz zegt
Check die zwarte pluimpjes btw :D :lol:
Laurens zegt
@Paragon
1 x 1.5 is 1.5, niet 3.
En veel vrachtwagens in Amerika rijden op benzine (dacht ik). Ombouwen hoeft dus niet.
Emile_Benz zegt
Ietsje offtopic (niet M-B-gerelateerd):
http://www.youtube.com/watch?v=9DGrgKQpV7g&feature=related
Lout zegt
@JR
Ik rijd zelf met een gechipte 320td compact uit 2003 met 183pk op de achterwielen! Daar kun heel zeker veel plezier mee hebben. Tussenacceleraties aan 400nm voelen iedere keer weer alsof ik over mn oren verliefd ben! Terwijl het gemiddelde verbruik schommelt rond de 5,5 a 6 liter per 100km.
Ik kan niet wachten om over een uurtje weer in mn auto te stappen en naar België te knallen :D:D:D
Laurens zegt
Het is niet voor niets dat de exclusieve merken zoals Ferrari, Lamborghini, Rolls Royce enzo stellen geen diesels in hun auto’s te gaan stoppen.
Maar miscchien veranderen ze in de toekomst van mening (onder invloed van de Mercedes concurrentie)?
JR zegt
@ Emile .. ja, je blijft baas boven baas houden.. ;)
Paragon zegt
@ mezelf
Op dit moment is diesel idd 50% duur dan benzine in de VS zie ik nu.
Echter dat verschil was bijna nul toen de olie nog 150 dollar per vat kostte. Die diesel-benzine-verhouding is dus verre van constant
Paragon zegt
@ Laurens
Jij stelde dat diesel in de VS 50% meer kost dan diesel in NL (en dat is niet waar). Aangezien brandstof daar de helft kost van wat het hier kost kom je op een factor 2 x 1,5 = 3 ;-)
Volvo_440_turbo zegt
Als ik me niet vergis is de prijs van Diesel in Polen ook duurder als die van Benzine. Ik weet dat er alleszins veel taxi’s rondrijden in een benzinewagen. En toen dat ik naar de benzineprijzen keek verstond ik het meteen…
Aan een vlotte getunede turbodiesel kan je rijplezier hebben, daar heb ik zelf al meer dan 200000 km ervaring mee, maar geef mij toch liever een getunede benzine met turbo, nog enkele 1000 toeren per min meer rijplezier… tot je 400 km later aan de pomp staat :(
Laurens zegt
OK, zo zou je het hebben kunnen lezen.
Maar ik bedoelde dat de diesel in Amerika 50% duurder is, terwijl de diesel hier ongeveer 15% goedkoper is, ten opzichte van een liter benzine in hetzij Amerika of Nederland.
DennieFR zegt
Ben benieuwd welke dieselmotor ze daarvoor als basis gaan gebruiken,en nieuw blok ontwerpen lijkt me iig sterk voor een uitvoering die niet supergoed verkoopt in principe.
Ik ben ook benieuwd naar de pk’s,en vooral de Nm’s die de auto mee krijgt.
Dus tot die tijd allemaal even wachten,en BMW & Audi zullen snel volgen met powerdiesels ;)
Laurens zegt
Voordeel voor de huidige dieselrijders (Emile Benz enzo) als er minder nieuwe dieselauto’s verkocht worden, is dat het prijsverschil benzine-diesel dan weer kan toenemen.
Een raffinaderij kan nu eenmaal niet in elke willekeurige verhouding benzine en diesel uitspugen. Een vat olie bevat x liter diesel en y liter benzine. X en Y zijn vrij constant.
Capice, amice?
Emile_Benz zegt
capice, amigo
Laurens zegt
Ik heb zelfs wel eens ergens gelezen of gehoord dat de verhouding benzine-diesel nu zo scheef ligt, dat er diesel vanuit Amerika hier heen gevaren wordt, en benzine de andere kant op. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
JR zegt
@ Lout.. dat zeg ik ;) who said you can’t have fun in a diesel! :p
AMG Powerrr zegt
gewoon een C42 AMG CDi :)
MrSelected zegt
The fuel of satan.
Blijft altijd de mindere versie van de benzine variant.
Diesels kunnen leuk zijn, maar benzine motoren kunnen veel leuker zijn.
sus zegt
Ten eerste: een diesel krijg je qua specifiek vermogen simpelweg niet zover als een benzinemotor. Aangezien de c63 amg atmosferisch is moet het nog wel lukken om ook een diesel met 460 pk te ontwikkelen.
En ten tweede: het blijft nog altijd minder leuk om er sportief mee te rijden.
In het dagelijkse verkeer kan het beter zijn om met een diesel te rijden, zeker in combinatie met een automaat ben ik er zeer voor te vinden.
Maar ik moet toch nog de eerste diesel ontdekken waar je veel plezier kunt mee beleven door sportief te rijden.
Misschien moet ik maar is eerst een 335d ofzo rijden, dan kan ik misschien van gedacht veranderen maar voorlopig ben ik nog niet verder dan een e92 320d dus is diesel in combinatie met een RS, M of AMG logo voor mij not done.
Pordon zegt
Wij hebben sinds kort ook een diesel (C 320 CDI) hiervoor altijd benzine gereden dus voordat we hem ook werkelijk hadden waren er wel een beetje mixed feelings. maar toen we hem eenmaal hadden en er mee gingen rijden was dat gevoel meteen over. wat een heerlijke motor, en wat een trekkracht.
Maar aangezien we vaak naar Oostenrijk rijden is het een beetje jammer dat benzine daar nu ongeveer € 1.04 kost en diesel € 1.13.
Rick dos zegt
“Mornhinweg prefereert om een kleiner, lichter en meer efficiënte auto te gebruiken voor de AMG dieselversie,”
Uhm…moeten we niet eerder denken aan de A en B klasse? Auto’s waar ze, in de volgende reïncarnatie, een hele andere richting mee op willen gaan.
Het lijkt mij in ieder geval logisch. Voor alles anders de V8 en voor de A en B klasse een diesel, aangezien je daar geen V8 in kan lepelen…
Laurens zegt
Rij sinds kort weer benzine. Dat gekrijs onder de kap toen ik het ding doortrok tot de begrenzer er bij zo’n 7000 toeren nog niet inkwam, dat is toch ook wel weer leuk. Voor een keer dan :-)
Een betere ontwerper zegt
Zolang prestaties en beleving niet in worden geleverd vind ik het prima.
ripjans zegt
Zou wel mooi zijn, een enorm dikke diesel als tegenhanger voor Audi :D Ben benieuwd waarmee MB op de proppen komt.
vanuit de usa zegt
in de usa kost nu een gallon benzine (octaan 87)( gallon = 3,7 liter) 1,88 en diesel kost 3,08 dollar per gallon. dit zijn de prijzen van michiga. wat het verschilt heel erg per staat en op diesel zit wel een belasting in de usa.
Laurens zegt
@vanuit de usa
Wat is de reden dat er belasting op diesel zit?
C30CDIAMG zegt
Ik hoop echt dat het een wijze auto wordt… het liefst dan toch wel een E-klasse… Lijkt me wel gaaf weer om Mercedes AMG te rijden. Maar niet van een Range Rover naar een C-klasse… Met alles respect, want die oude C30 reed waanzinnig!! echt geweldig!!
E45 AMG lijkt mij zeer logisch, een 4.0ltr opgeboord naar 4.5ltr
550pk, 1000nm, dat zijn goede cijfers…
Hopen dat ze deze dan ook wel uitbrengen in de Combi uitvoering…. Oh nee, Estate uitvoering, pff
Janbart zegt
AMG
Shadow zegt
C30 AMG is al de eerste diesel en die is gelanceerd in 2003