Een piekfijn uitgevoerde BMW X5, met een historische knipoog. Hij heeft maar één nadeel.
De BMW X5 is inmiddels al 25 jaar de heerlijke middenweg in de SUV-line-up. Ja, eigenlijk is dat de X3 tegenwoordig, maar de X5 was in het prille begin zo’n SUV die nog wel eens in het onverharde zijn mannetje kon staan. Helaas werd de X5 over de jaren steeds meer slachtoffer van het sportief maken van logge SUV’s. Dat terwijl je naast het M-sportpakket wat vrijwel iedereen selecteert ook nog een offroad-achtige look kan krijgen op je X5. Wij noemen dat overigens ‘Standaardpakket’, maar elders noemt BMW het ‘xOffroad’.
X5 Edition 25 Jahre
Grappig genoeg is BMW ineens zeer te spreken over deze ‘standaardversie’ wanneer het gaat om nostalgie. Het merk onthulde deze zomer al de Anniversary Edition van de BMW X5 voor de VS, met datzelfde xOffroad-pakket. “Dat kunnen wij beter”, moeten ze gedacht hebben bij BMW in Canada.
Daar presenteren ze namelijk de BMW X5 Edition 25 Jahre. Wat zoals bekend staat voor de 25 jaar dat de BMW X5 in productie is. De X5 was een belangrijke auto voor BMW in Noord-Amerika en wordt dan ook al zijn hele leven in Spartanburg in de VS gebouwd. De 25 Jahre haalt dan ook zijn inspiratie van de X5 E53.
Niet alleen is de Edition 25 Jahre beter uitgevoerd dan de Amerikaanse versie, hij is gewoon überhaupt erg lekker uitgevoerd. Naast het xOffroad-pakket krijg je namelijk ook de 21 inch Styling 744-velgen mee. Naast de Diamond Cut-praktijken doen die wel denken aan de originele Styling 131-velgen van de X5 E53.
M5-kleuren
Over knipogen naar de E53 gesproken: de BMW X5 Edition 25 Jahre komt in twee kleuren en beide is het geen grijs. Het zijn beide kleuren uit het BMW-assortiment van des tijds. Ze waren leverbaar op de X5, maar je kent ze misschien beter van de M5 (E39). Het gaat dan om Oxford Green II (430) en Le Mans Blue (381). Het staat de nieuwe X5 ook zeer smakelijk.
De finishing touches zijn ook geïnspireerd op de E53. Zo krijg je normaliter zilveren raamlijsten, maar die zijn net als het origineel zwart gemaakt op de X5 Edition 25 Jahre. Het enige wat niet ‘klopt’ is dat de zilveren delen voorop niet in de nieren, maar in de bumper zitten. De zwarte nieren op de G05 maken het geheel wat subtieler, wat weer goed past bij de E53-tijd, maar eigenlijk wil je gewoon dezelfde kleur nieren als het origineel. Toch?
In ieder geval lijkt BMW voor de X5 Edition 25 Jahre de meeste keuzes goed gemaakt te hebben. Nadeel? Hij is door Canada, voor Canada. Er komen maar 250 exemplaren van deze editie en ze blijven allemaal in het Noord-Amerikaanse land. Geïnteresseerde Canadezen kunnen binnenkort alles vanaf 102.500 lokale dollars (68.268 euro) overmaken om hem te bemachtigen.
panam1 zegt
Die prijzen in Amerika / Canada – wat walg ik toch van NL en hun debiele heffingen – 70k voor een nieuwe X5…….
TWJ zegt
Niet normaal inderdaad. Ik heb net 67k betaald voor een 4 jaar oude 45e met 60.000km
Peerke zegt
Ben daar ook voor aan het kijken, ze zijn in Duitsland toch wat goedkoper. En bijna geen bpm vanwege de hybride aandrijving. Alleen wat lastig om de juiste uitrusting te vinden, komfort sitze zijn maar bij uitzondering geleverd lijkt het.
Ms kan autoblog nog een aankoopadvies maken voor de G05?
marcus zegt
Ik heb net een X5 50e gekocht en vind de sportstoelen lekkerder zitten dan de comfort stoelen…
waterisnat zegt
Heb net een 3jr oude 45e met 70,000km en alles er op en er aan voor €63.5k (incl alle import kosten) uit D gehaald. Is simpel uit te zoeken op alle kleuren en opties die je wilt via bmw.de (ik koop bij de dealer incl garantie). Kan verder helpen, als nodig.
marcus zegt
Mijn 45e is total loss verklaart in Juli. Hier in de UK is een 2 jaar oude 45e Msport (verder geen opties) met 41k mijlen inruil nog £40K waard en bij de dealer kun je ze voor £46K oppikken. Nieuw was ie £72K.
gdjnl zegt
Canada is een van de goedkoopste landen voor luxere auto’s
mark997gt3 zegt
Walg je ook van goed onderwijs, goede zorg, goede infrastructuur, democratie etc etc…..????
Beetje balen mag wel! Doe ik ook.
Maar Nederland is gewoon een fantastisch land.
Rijke mensen moeten alleen iets meer voor hun auto betalen. Is dat echt een probleem?
lpgbarrel zegt
Goeie kleuren combi! De X5 e50 is wel een beetje de standaard als je goed boert volgens mij.
alex1589 zegt
Zo jammer van die zwarte gril op de groene…
Helemaal als z’n vader achter hem staat…
Staat een beetje als een goed bedoelde vader achter z’n zoon die graag petjes uit America draagt…
PunicaOase zegt
Raar zilverkleurig beugeltje heeft ie..
kennone zegt
Zet maar neer met de 40d graag!
alpacatje zegt
Zo goedkoop?
Ik heb een vrij basis versie met minimum opties en zat aan 100k 😞
mustang750supersnake zegt
de prijs..het uiterlijk…het type volk dat er in rijdt…één nadeel maar?