BMW rijden komt met een prijs, letterlijk, want het zijn dure dingen in de autoverzekering.
De één is met een paar tientjes klaar, de ander moet meer dan 100 euro per maand lappen. Het is maar net welke auto je hebt, waar je woont, hoeveel schadevrije jaren je hebt, hoe laat de zon ondergaat en of er een braderie is aanstaande zaterdag. Al die variabelen zorgen voor grote verschillen per merk.
BMW duurste autoverzekering
Uit een data-analyse van Independer blijkt dat de auto’s van BMW het duurste zijn om te verzekeren. Gemiddeld gezien zijn BMW-rijders 1.900 euro per jaar kwijt aan premie. Met name de afgelopen jaren is de premie gestegen. In vergelijking met augustus 2015 betalen BMW-rijders maar liefst 83 procent meer.
Wil je het liefst een zo goedkoop mogelijke verzekering dan moet je Citroën rijden. Uit de analyse blijkt dat Citroën-rijders gemiddeld het minste kwijt zijn voor een autoverzekering. De premie op jaarbasis komt uit op 980 euro. Ook hier weer een forse stijging, in vergelijking met augustus 2015 zijn Citroën-rijders maar liefst 98% duurder uit. Andere merken met een lage premie zijn de auto’s van Renault en Fiat.
We zijn met z’n allen meer gaan betalen. De groep die het hardste geraakt wordt zijn de jongeren, zie in vergelijking met augustus 2015 maar liefst 103% duurder uit. Autoverzekeringtechnisch gezien had je beter een jongere in 2015 kunnen zijn dan 2024. Bedoelen ze dat met pechgeneratie? De leeftijdsgroep 55 tot 64 jaar heeft te maken met een premiestijging van bijna 80 procent, dus ook de oudere automobilisten ontkomen er niet aan.
De gemiddelde premie van een autoverzekering is binnen 10 jaar ruim verdubbeld. In augustus 2015 was je nog gemiddeld 582,32 euro per jaar kwijt voor een autoverzekering. Dat is nu 1186,78 euro.
Het zal er de komende jaren niet voordeliger op worden. Auto’s zijn een stuk complexer in vergelijking met 10 jaar geleden. Een kleine schade kan al gauw in de duizenden euro’s lopen. Daardoor stijgen de premies en merk je dat aan je portemonnee.
tortuga zegt
9 jaar geleden was de peut ook stukken goedkoper. En kocht je een nieuwe C klasse voor 29000euro.
RubenPriest zegt
het is allemaal de schuld van de rabobank
maotje zegt
In nederland? Voor 29.000 eur?
tortuga zegt
Hmm Nederland zal +- 5k meer geweest zijn met BPM. Ja heb toen nog een offerte gehad voor een business solutions C klasse benzine. Geen extra opties. Wel tijdens autosalon van Brussel
Richmond zegt
Niet in het euro tijdperk. Volgens mij begon de eerste c klasse bij 50k guldens
Johanneke zegt
Denk het ook niet, maar goed, inflatie is wel erg geweest. Mijn auto was in 2006 nieuw 30k. Dat is 45k vandaag. In 18 jaar is je euro gehalveerd in waarde. Jaapiyo heeft wel een punt met zijn Zwitserse Frank theorie. Die is behoorlijk stabiel gebleven.
gilettelubbers zegt
Die M5 straalt gewoon overgewicht uit
youknowme zegt
Corpulente auto die nog meer past bij de gemiddelde m5 bestuurder.
Dutchdriftking zegt
Wat heeft de G60 M5 eigenlijk een enorme front overhang zeg! Nooit zo opgevallen, maar het is nog erger dan bij mijn 159…
youknowme zegt
Schuin van voren is inderdaad niet de meest flatteuze hoek van de G60.
drtim zegt
Welke hoek is dan wél flatteus?
Dutchdriftking zegt
6km afstand in het donker.
drtim zegt
Dan nog blijft ‘t een uitdaging..
mashell zegt
Het lijkt er wel op dat verzekeringsmaatschappijen totaal niet sportieve merken goedkoper aanbieden en de merken met een sportief imago duurder maken. Zouden de verzekeringsmaatschappijen denken dat de mensen met sportieve auto’s sportiever rijden en zo meer risicos lopen….
ouwedibbes83 zegt
Las gisteren in de nieuwsbrief van mijn verzekeringsspecialist idd dat er een verband is aangetoond tussen aantal ongelukken en motorvermogen. Daarnaast waren er merken waar gemiddeld meer ongelukken voorkomen, zoals BMW, Tesla, Bentley.
rwdftw zegt
Uit eigen ervaring kan ik melden dat ik vaker last heb van een BMW of Audi die aan het bumperkleven is, dan een Citroën. ’s Avonds laat is het ook vaker het premium segment wat er flink de sokken in heeft.
Daar komt bij dat auto’s complexer worden en onderdelen duurder. Dat maakt reparatie na schade ook weer duurder.
En dan hebben we nog het dievengilde, wat in een ongezien moment alle luxe componenten uit je BMW jat en zo voor 10.000 euro schade kan berokkenen. Dus al met al is een BMW een groter risico dan een Citroën.
waterisnat zegt
Wat een hol persbericht zonder een sprankje inhoud. Zijn ze bij independer van de opleiding journalistiek/communicatie oid? Nul over redenen van prijsverschillen of een normalisatie ter duiding; gemiddelde leeftijd? gemiddelde aanschafprijs? veel EV’s? veel leaseautos? Ik bedoel, zeg dan niks.
enrique zegt
Dan zit ik voor mijn dreier nog netjes onder de Citroën, met all risk.
Niet slecht.
Allison Burgers zegt
Terwijl de meeste nieuwe BMW’s er affabriek al uitzien alsof ze in de kreukels liggen.
Jurgen zegt
En dan nog het door de verzekering verplichte abonnement op het autovolgsysteem van ruim €25,00 per maand, kassa…maar ze maken rijden wel geweldig😀
petroldrinker zegt
dat varieert enorm per verzekering, we hebben op onze Ferrari niks in hoeven bouwen voor de verzekering… Maar mijn vader weer wel op zijn Stelvio, de criteria ervoor is mij onduidelijk
Diesel Rocks zegt
Allianz eist vanaf 80.000 euro cataloguswaarde een voertuigvolgsysteem EN een peilzender. Univé eist één van beide. ABN-Amro autoverzekering eist niets tot 125.000 euro zolang je maar een werkend klasse 3 systeem hebt, en dat heeft elke moderne auto. Voor mij was ABN-Amro ook nog eens de goedkoopste, Allianz 45 euro per maand duurder en eigen risico van 500 (ABN 150). Univé zat er tussenin.
Als je een beetje een leuke auto hebt dan is het natuurlijk altijd verstandig om tenminste een peilzender te installeren.
cossiekiller zegt
Wat zijn dit allemaal voor prijzen?? Ik betaal iets meer dan 1000 euro per jaar voor een Mercedes CLS. En dat is dan nog een all-in verzekering mét een vervangvoertuig en repatriëring van alle inzittenden in heel Europa…