Is altijd schrikken, een blauw zwaailicht in je binnenspiegel. Maar wat moet je dan eigenlijk doen?
Ik denk dat ik niet de enige bent die toch altijd behoorlijk schrikt als er ineens een blauw zwaailicht opdoemt in de binnenspiegel. Zeker in combinatie met de tweetonige sirene weet je dat je snel moet handelen. Je wil immers niet zo’n dweil zijn die de hulpdiensten ophoudt omdat hij niet weet hoe te reageren. Of het wel weet, maar het bewust verkloot. Die heb je immers ook…
Maar wat doe je dan wel als je ineens snel moet besluiten. En terwijl ik dit opschrijf, denk ik even na over de laatste keer dat er bij mij een blauw zwaailicht in de binnenspiegel opdoemde. Wat deed ik toen?
Een blauw zwaailicht in je binnenspiegel. Wat doe je dan?
Het was in Amsterdam, op een tweebaansweg, met gescheiden middenberm. Niet echt ruimte om uit te wijken, zal ik maar zeggen. Ik zag dat auto’s voor mij naar rechts de stoep op knalden en zo probeerden de -in dit geval- politiewagen de ruimte te geven, maar ik deed het iets anders.
Ik zag even verderop, een meter of 200 ofzo een pakeerhaventje. Ik dacht, als ik nou even het rechter pedaal vloer, blijf ik dat blauwe zwaailicht voor en kan ik zonder de velgen te beschadigen keurig plaats maken. Zo gezegd zo gedaan, richting aangegeven toen ik de parkeerhaven opreed en alles was keurig geregeld.
Maar deed ik het wel goed? Daar gaan we eens naar kijken. Want wat zijn de regels als er ineens een blauw zwaailicht in je binnenspiegel opdoemt? Zijn die er überhaupt?
Welke regels zijn er?
Nou, laten we het maar meteen verklappen; er zijn niet echt specifieke regels die je dicteren wat te doen als een hulpverlener zich meldt in jouw binnenspiegel. Wel richtlijnen en tips, zo laat bijvoorbeeld de ANWB zien op hun site.
Allereerst, tip 1: Blijf kalm en reageer rustig. Met andere woorden; raak niet in paniek. Zorg dat je andere weggebruikers niet in gevaar brengt en zorg voor een veilige doorgang van de auto met het blauwe zwaailicht.
Tip 2: Hou je altijd aan de verkeersregels. Zo kan de bestuurder van het hulpvoertuig anticiperen op jouw gedrag. Bovendien krijg je gewoon een boete als jij door rood rijdt als je de ambulance wil doorlaten. Hij mag doorrijden bij het rode stoplicht, jij niet…
Tip 3: Geef richting aan als je iets gaat doen. Dan weet de chauffeur van de auto-met-haast achter je wat je gaat doen… Dat spreekt voor zich, maar ik zie het eigenlijk nooit iemand doen. Behalve ikzelf dus blijkbaar. *Deelt schouderklopje uit aan zichzelf*
Tip 4: Hou op de snelweg altijd de vluchtstrook vrij. Spreekt ook voor zich, maar wellicht wil je in je paniekreactie uitwijken naar rechts. Terwijl dat blauwe zwaailicht juist daar langs komt. Als er geen vluchtstrook is, zorg dat je samen met je medeweggebruikers een corridor maakt waar het hulpvoertuig doorheen kan.
Tip 5: Als je op een rotonde zit, blijf daar dan op totdat de hulpverlener eraf is. Dan hinder je hem zo weinig mogelijk en een klein extra rondje rijden is helemaal niet zo erg.
Nou, dat was het wel zo’n beetje, van onze kant. Maar mocht jij nog meer tips hebben, of willen laten weten hoe jij omgaat met een blauw zwaailicht in je binnenspiegel, aarzel niet om dat op te schrijven in de comments!
e36thuglife zegt
Vol gas en alles uit de raam gooien.
pomoek zegt
lol
540ix zegt
😂😂😂😂
Dutchdriftking zegt
Zo ingewikkeld is het toch niet? Een beetje gas bij (de politie heeft echt haast, die andere met blauwe zwaailampen blijf je met speels gemak voor) en bij de eerste logische en veilige mogelijkheid plaats maken. Ik denk trouwens dat wanneer je door rood rijdt om plaats te maken voor het hulpvoertuig je de bekeuring succesvol kunt aanvechten.
jaapiyo zegt
Nu verkeersboete.nl gekortwiekt is zou ik daar niet meer op vertrouwen. Dingen aanvechten kost altijd meer dan je lief is, al is het maar qua tijd.
Robert zegt
Jij hoeft niet door rood te rijden als verkeersdeelnemer, om ruimte te maken voor de hulpdiensten. Sterker nog, het mag niet en wordt ook met klem afgeraden om te voorkomen dat bijvoorbeeld kruisingsvlakken worden geblokkeerd. Hoe het wel moet heeft het AD al eens uit de doeken gedaan:
https://www.ad.nl/auto/mag-je-door-rood-rijden-als-er-een-politieauto-brandweer-of-ambulance-achter-je-rijdt~a9c12086/
En verder, Google is your friend
kennone zegt
In veel gevallen is even gasgeven tot je een goed stuk hebt om aan de kant te gaan in mijn ogen wel de beste optie, echter ik voortaan de rappe stations ingeruild heb voor een ubertrage Mazda 6 moet ik toch een nieuwe techniek aan gaan leren hiervoor.
marh zegt
Als het van die hoge stoepranden zijn ga ik er echt niet tegenop rijden maar natuurlijk probeer ik altijd zoveel mogelijk ruimte te maken, stel je voor dat je zelf in een ambulance ligt.
In zuid Europa is het altijd een drama voor hulpverleners om er snel door te komen.
jouwnaam zegt
Je hebt gewoon de juiste prioriteit gekozen. Geen regel of tip overtreft het behoud van de velg
mashell zegt
Het hangt er sterk vanaf of ze een matrixbord met “stop politie” aanhebben of niet.
acavs zegt
Tip 0: Kijk regelmatig in de binnenspiegel. Een goed begin is het halve werk.
ponnie zegt
Met een lage auto kan dat best lastig zijn. Lokaal is er een lange weg dichtbij een brandweerkazerne waar er voor een lage auto ongeveer een km lang geen uitwijkmogelijkheid is.
Dan is de enige keus dus het gas er op, maar officieel is dit niet legaal.
V8Vantage zegt
Officieel moet je je aan de regels houden. Dat voelt dan even als jammer voor de zwaailichten, maar je bent daarmee het meest voorspelbaar voor de bestuurder die daar dan weer gebruik van kan maken.
Officieus zijn dit de uitgelezen momenten dat je even een sprintje kan trekken tegen een politie auto zonder al te veel gevolgen mits je dat maar netjes doet en jezelf en anderen niet in gevaar brengt. Met de nadruk op netes, anders krijg je alsnog post onder het mom van artikeltje 5.
dilbert zegt
Vriendelijk lachen, fatsoendelijk en eerlijk antwoord geven. Dat heeft in vele gevallen waar ik daadwerkelijk iets gedaan heb wat niet mocht niet tot een bekeuring gevoerd. Door rood licht rijden in Monaco, niet handsfree bellen in NL, te snel rijden in B, … iedere keer weer enkel een waarschuwing na een vriendelijk gesprek.
Enkel boetes van Radar / flitspalen gehad of parkeren igv vergunninghouders-regeling.
Of ze waren op zoek naar iets wat ze niet vonden, drugs aan de NL/ B grens (sinds ik grotere / betere autos heb eerder controles aan de CH/D grens), of het vermoeden van het illegaal rijden van een niet lokale- kentekenplaat, welke ik graag discuteer hoe de Popo denkt dat het illegaal is. In Brussel een Rambo-politieagent redelijk kunnen frustreren met zijn foute beschuldigingen.
SanderB zegt
Ik stond laatst voor het stoplicht toen er 2 auto’s achter mij een politie auto stond, die al een tijd rustig reed. Er kwam een ambulance aan van achter met zwaailichten aan. Op dat moment maande de politie auto mij en de auto achter mij door te rijden om plaats te maken. Dus op dat moment werd door rood rijden wel als beste oplossing gezien.
Achteraf kreeg ik een goedkeurend duimpje van de agenten
Moraal van het verhaal, sta je voor een rood stoplicht en er komt een hulpdienst van achter aan, gewoon doorrijden om plaats te maken
Thomas20vt zegt
Volgensmij is er ook nog een verschil tussen alleen met zwaailichten aan en met sirene en zwaailichten. Krom genoeg is het niet verplicht wanneer ze alleen zwaailichten aan hebben ze voorrang te verlenen. Hebben ze beide aan is t wel verplicht…
theghost zegt
Tip 1: Kijk wat vaker in je spiegels zodat je die blauw lampen eerder ziet. Hoeveel mensen er zijn die gewoon niet zien dat er een voertuig met blauw lampen achter ze zit…. De geluidsisolatie van moderne auto’s zorgt al dat je ze niet hoort, maar als mensen hun spiegels niet gebruiken…..
mrrobot zegt
Afgelopen dinsdag op A4 had iedereen lekker kak aan de AT X5. Beetje achteraan gereden. Hingen circa 10 min op geblindeerde Yugo Crunchyvan op links. Zo rolt NL.
alpina007 zegt
Drop a gear (of 2,3,4) and floor it! 🏎️
jaso013 zegt
En toch zie ik het nog heel vaak fout gaan. Mensen krijgen vaak een soort van stress en dan zie je ze hele rare dingen doen. Als ze het al zien. Kunst is om ontzettend “zichtbaar” te rijden. Dwz niet kort op de bumper van de voorganger. Deze ziet san simpelweg de blauwe lampen niet meer. En vaak is als je ruimte wilt “afdwingen” het handiger om juist langzamer te rijden dan sneller. Zo geef je anderen meer tijd om te kijken, horen en vervolgens een actie te bepalen. Dat rustiger rijden door collega’s is soms een dingetje en ergens snap ik die. Als je naar een reanimatie of een heterdaad rijdt dan zit de adrenaline skyhigh en dan is ook voor de hulpdiensten vanuit de rust werken net wat moeilijker.
denniss00 zegt
Maar dan nog een vraag van een leek:
Wanneer je op de snelweg rijdt, en je krijgt een stopteken achter je, jank je ‘m dan direct de vluchtstrook op, of rij je door tot een afslag?
jaso013 zegt
NOOIT op de vluchtstrook stoppen. Rustig doorrijden naar de eerst volgende afslag. Buiten dat zul je op de snelweg eerder een volgteken krijgen zodat dienders een geschikte plek kunnen opzoeken.
Wellicht onbekend maar de vluchtstrook is echt gevaarlijk om stil te staan. Dit doe je dus alleen in nood en je verlaat daarbij je voertuig en gaat achter de vangrails staan,
degrotemuis zegt
Als de regelmatig spiegelt heb je in de meeste gevallen die blauwe lichten al ruim van tevoren gezien en alle tijd om goed te bekijken wat je beste optie is. Verder vooral rustig blijven inderdaad. Beter 5 seconden langer ‘in de weg rijden’ dan door een rare actie het hulpvoertuig raken, of een fietser aanrijden of zo.
En @denniss00 hierboven: Stop politie zie ik standaard als ‘stop op de eerst mogelijk veilige plek.’ Dus op de snelweg idd parkeerplaats, of volgende afslag. Vinden ze in het buitenland niet altijd leuk, maar nog nooit echt problemen mee gehad en wel zo veilig. Maar tenzij je auto een groot mankement, losse lading of zo heeft, zal je meestal ook eerder een ‘volgen’ krijgen.
dailydriver zegt
Gewoon heel simpel. BLIJF RUSTIG, GEEN paniek en rationeel nadenken.
Opmerken, observeren/nadenken, handeling uitvoeren. Dit kan het brein met 3 sec verwerkt hebben.
Bijvoorbeeld.:
Waar komt het vandaag, wat gaat hij doen/ geeft aan richting op wil. Gas los om veilig te laten passeren, of doorijden naar een veilige ruimte om te stoppen vluchthaven voor nood.
Ga niet meteen als Tommi Makinnen, Colin Mcrae of Peter Solberg de berm in rally rijden. We rijden helaas niet in een WRC rally car. Gevaar voor jezelf en andere weggebruikers.
cossiekiller zegt
Ik laat hem netjes passeren en ga er dan kort achter rijden. Perfect om je weg vrij te maken! Zeker op de snelweg :-)