
Uit het hart gegrepen!
We kregen onlangs een uitvoerige reactie van @keesjansen op het artikel “Rijexamen is achterhaald en moet worden afgeschaft” uit 2015. Deze zetten we graag even in de spotlight.
Take it away, Kees!
Tja, het is allemaal wat met dat CBR. Zakken voor het rijexamen is nooit leuk, terecht of onterecht.
Nu geef ik zelf al 43 jaar autorijlessen dus ik heb al een flink pak ervaring en kan er een heel dik boek over schrijven, maar dat zal ik hier maar niet doen.
In ieder geval was het hebben van een autorijschool vroeger veel leuker dan nu. Er was nog geen internet dus adverteren deden we in de plaatselijke krant en het aantal concurrerende rijscholen was op twee handen te tellen. Iedereen kende elkaar, respecteerde elkaar en iedereen was tevreden.
Toen deed het internet zijn intrede en sommige rijscholen, waaronder ik, knutselden een mooie website in elkaar met een teller erop. Dagelijks waren er veel bezoekers op de site die via Google een rijschool zochten. Dat was mooi want toen was je van die hoge advertentiekosten af.
In 2002 maande diskjockey en presentator van Kassa, Felix Meurders, het CBR om de slagingspercentages openbaar te maken. Het CBR weigerde maar Meurders ging in beroep en won.
In het begin maakte het CBR alleen nog de slagingspercentages bekend maar inmiddels is het CBR helemaal om en bestoken ze het internet met allerlei “tips” over goede en slechte rijscholen, vergelijkingssites en andere internetvervuiling. Die openbare slagingspercentages hebben er verder voor gezorgd dat het internet is volgelopen met sites waar je beslist wel en waar je beslist niet moet gaan lessen en weet ik wat voor onzin nog meer. Allemaal figuren die hopen om met zo’n site een hit te scoren en veel geld te verdienen. Op mijn mooie website komen bijna geen bezoekers meer.
Door al deze rotzooi op het internet is er veel onrust ontstaan in de rijschoolwereld, de slagingspercentages moesten omhoog. Mensen die de taal niet goed spreken, mensen met een lichte beperking en mensen die het tijdens de proefles niet goed deden werden geweerd want die drukten het slagingspercentage. Verder moesten leerlingen ook meer lessen nemen en een tussentijdse toets doen om de kans op slagen te verhogen. Hogere kosten dus voor de leerling en meer inkomsten voor het CBR.
En die mensen die de taal niet goed spreken, mensen met een lichte beperking en mensen die het tijdens de proefles niet goed deden dan? Nou, die gingen naar die andere rijscholen die ze wel aannamen maar dus wel een lager slagingspercentage hebben. Zijn dat nu slechte rijscholen? Welnee, alle rijinstructeurs volgen dezelfde opleiding en dezelfde bijscholingen waarvoor ze moeten slagen, zo niet dan mogen ze geen rijles meer geven.
Natuurlijk zijn er rijscholen die het niet zo nauw nemen en de boel oplichten, maar dat zijn er maar een paar. Er zijn ook enkele rijinstructeurs die niet met hun handen van vrouwelijke leerlingen af kunnen blijven en instructeurs die lesgeven zonder bevoegdheid en die zetten de hele rijschoolwereld in een kwaad daglicht, helaas, maar dat gebeurd in alle bedrijfstakken.
En dat openbaar maken van de slagingspercentages? Is het slagingspercentage nu hoger dan 43 jaar geleden? Nee hoor, dat is nog steeds hetzelfde en dat zal altijd hetzelfde blijven. Hoe komt dat dan? Het verkeer wordt steeds drukker en daarom wordt het examen steeds moeilijker. Het aantal rijlessen is momenteel al verdubbeld ten opzichte van 40 jaar geleden, dat kan nu eenmaal niet anders.
Slagen voor het rijexamen wordt bepaald door 3 factoren: de leerling, de instructeur en de examinator. Die laatste heeft het laatste woord en bepaald uiteindelijk het slagingspercentage van de rijschool en daar is nogal wat voor te zeggen.
Waren examinatoren vroeger hoogopgeleide mensen die parttime examinator waren en enkele fulltime examinatoren, de werksfeer was altijd geweldig en er was altijd wederzijds respect. Dat is nu wel anders, de examenzaal lijkt soms een kleuterklas, sommige examinatoren gedragen zich als pubers en voelen zich heel wat, ze zijn examinator!
Maar wat doet zo’n examinator eigenlijk? Hij bepaald alleen maar of een kandidaat is gezakt of geslaagd, hoe moeilijk kan het zijn? Er is niemand die beter kan bepalen of een leerling geschikt is voor het rijbewijs dan zijn eigen rijinstructeur. Hij/zij heeft de leerling van begin tot einde kunnen begeleiden en weet wat de leerling kan en niet kan. Een examinator moet dat bepalen in een half uur.
Nu zijn er gelukkig ook nog goede examinatoren, maar er zijn er ook bij die dat mooie meisje met die stralende lach een opvallend makkelijke route laten rijden en dan ook nog een stevige fout door de vingers zien terwijl die stille jongen met dat pokdalige gezicht de ene na de andere situatie te verwerken krijgt.
En dan is er nog het verschil tussen de ene of de andere rijschool. Staat het CBR, of liever gezegd de examinator van de oproepplaats, positief tegenover de instructeur of rijschool, dan slagen de kandidaten, Behalve bij een grote fout. Staan ze er negatief tegenover, dan is de kandidaat vrijwel zeker bij voorbaat gezakt. Er zijn altijd wel een paar situaties aan te halen om een kandidaat te laten zakken. En door ze bij de ene rijschool te laten slagen en bij de andere te laten zakken blijft het gemiddelde op peil.
Examinatoren in een oproepplaats vormen een kliek die alles van elkaar aannemen, dus afspraken zijn snel gemaakt. Er hoeft maar 1 rotte appel in de mand te zitten…
Het is eigenlijk een schande dat het CBR de enige instantie is die rijexamens afneemt zonder enige vorm van concurrentie, er had allang een tweede instituut moeten zijn. En hebben we dat CBR eigenlijk wel nodig? Da’s een lastige, instructeurs kunnen goed bepalen of een leerling een rijbewijs waardig is, maar ik denk dat zonder het CBR alle rijscholen een slagingspercentage van 100% hebben.
Het zou mooi zijn als er systeem zou zijn zodat we het CBR niet meer nodig hebben, geen lange wachttijden meer (omdat er maar 1 exameninstituut is) en geen openbare slagingspercentages meer, waardoor al die onzinnige websites van het internet verdwijnen en de rust in de rijschoolwereld terugkeert. Mensen zijn heel goed in staat om zelf een goede rijschool te zoeken, daar hebben ze die flauwekulsites niet voor nodig en rijscholen die het niet goed doen vallen al snel door de mand via de social media.
Hoe dan ook, ik ben blij dat ik binnenkort de pensioengerechtigde leeftijd bereik en kan stoppen met mijn rijschool. Niet omdat ik het werk niet graag doe, maar omdat ik baal van die kleuters waarvan sommigen amper enige rijervaring hebben, zich misdragen en denken dat ze God zijn. Ik stap tegenwoordig altijd met heel veel tegenzin de examenzaal in.
Er spreekt wat frustratie uit het verhaal van Kees. Maar wat we horen over het CBS en de wijze waarop Kees zijn verhaal onderbouwd denk ik dat het helaas gewoon klopt.
@mashell: cbs is kut
@maxie: CBS is inderdaad behoorlijk flamousch. Het CBR daarentegen is helemaal tha bomb, jonguh!
@mashell: *CBR, is toch net even iets anders dan het CBR ;)
@mashell: klopt zeker en heb ik uit eerste hand
Mooie reactie van Kees die veel dingen in beeld brengt en duidelijk maakt. Keurig.
Leuk verhaal, lekker kort.
En de reactie in het begin van de rijschoolhouder: ik kan er een boek van schrijven.
Tip: schrijf er een.
@toyotavenray: ja lijkt mij ook leuk leesvoer. Net als Marco Rosman die vanuit de inside een boek over Holland casino heeft geschreven.
In het algehele proces van het dumbing down van de bevolking zal het rijexamen er ook aan moeten geloven. Dat proces is al ingezet.
Goed verhaal! Klinkt logisch. Begrijp nu ook eindelijk waarom ik als pokdalig jong broekie 3x gezakt ben op, ja euhm nou het is goed maar volgende keer gaat het vast nog beter. Ga nog even 2lesjes nemen… Mn rijinstructeur had altijd erg veel negatieve uitingen over het cbr. Ben ik dus de dupe van geweest
@rutger97: of je reed gewoon slecht?
@ozan: de eerste keer wel misschien. Maar de 4e x was ik in een kwartier terug bij het cbs. En geslaagd. Ik reed erg goed. En 3weken daarvoor niet?? Terwijl ik tussendoor niet heb gelest…
@rutger97: herkenbaar, dit. Voor mij geldt exact hetzelfde. De eerste keer kreeg ik de zenuwen niet onder controle: iedere keer als ik het koppelingspedaal intrapte trilde de m’n kuit zo hevig dat dit het rijden heel erg bemoeilijkte. De tweede keer reed ik prima, maar kreeg de examinator onderweg ruzie met de instructeur die achterin zat (…) De derde keer zakte ik omdat de lesauto één dag voor het examen werd vervangen en ik geen kans kreeg te wennen aan de nieuwe auto. Uiteindelijk slaagde ik de vierde keer omdat de examinator van dienst de stad helemaal niet kende en daarom slechts één eenvoudige route uit het hoofd kende. Bizar eigenlijk. Tussen de examens door bestonden er overigens wachttijden van ca. 13-16 weken (!), waardoor ik bijna twee jaar over het halen van een rijbewijs deed.
Treurig ook, te lezen dat het bij het CBR ook bijna 30 jaar later nog steeds een puinhoop is.
@RRRobert: Het is mij al eens eerder opgevallen in een item op AB. Zoveel mensen die zakte om kak. Puur geld binnen harken. Ik ben ook mega hard genaaid achteraf. Ik weet bijna zeker dat iedereen die deze site regelmatig bezoekt bovengemiddeld goed kan rijden. Wij snappen hoe een auto werkt simpel gezegd. Vaak beter dan een examinator zelfs. Ik had prima na 10 lesjes examen kunnen doen en slagen. Maar nee hoor ik had de eerste keer geen controle over mijn voertuig volgens meneer. Ik hielp in die tijd vaak een lokale boer met grote klussen en regelmatig meer dan 10 ton achter de Deutz. Ook had ik dat weekend daarvoor een 2 uurs race in de regen gereden op Landsard. Dus ik was het simpelweg niet eens met zijn beargumentatie om mij te laten zakken. Heb daar toen niet eens heel erg mee gezeten want kon binnen een week weer terecht. Als je dan een tweede keer hoort dat je niet goed kijkt, dan begin je toch echt aan jezelf te twijfelen. Ik keek over mijn rechter schouder om te zien of ik kon invoegen. Daarbij gebruikte ik mijn rechter spiegel en dat is een rede om je te laten zakken. Hoop dat het allemaal beter zal gaan in de toekomst bij het CBR. en al die examinatoren van mij in de ww komen.
@fmgarcia: Tuurlijk, lag allemaal aan het CBR. Hunnie hunnie!
@basv: Ja dat leg ik net toch uit. Ze jagen je gewoon op kosten!! Plus ik zie genoeg mensen rijden die nooit de weg op zouden mogen. Mijn nichtje heeft 10 jaar haar rijbewijs en ik denk 500 km gereden omdat ze niet durft. Snelweg is uitgesloten. Moet jij raden hoe zij aan haar bevoegdheid is gekomen, juist het cbr.
@fmgarcia: Achja, zo geldt het ene verhaal niet voor het andere. Ik heb afgelopen september in 1x mijn rijbewijs gehaald na 27 lesuren. In dit geval kun je er vrij weinig aan doen, dus moet je de oplossing bij jezelf zoeken, in plaats van te wijzen naar iedereen en zijn moeder.
@basv: Ik ben zelf ook in één keer geslaagd, maar wijt dat juist aan een ontiegelijk corrupt CBR.
De hoeveelheid fouten en de ernst ervan die ik in mijn examen maakte hadden nooit tot een slagen mogen leiden, maar ik vermoed dat er nog aan het gemiddelde moest worden geschaafd.
Door rood rijden, 30km te hard, en bijna een ongeluk met een vrachtwagen lijken me toch reden voor zakken.
Door mijn ervaring kan ik me ook goed voorstellen dat het dubbeltje de andere kant op valt.
Je rijkwaliteit is niet de reden van slagen of zakken, maar de cijfers.
Rijschool 69 komt altijd goed uit de bus..
@riceos: Shit, je bent me net voor…
@racerx haha, open deur
In principe geldt dat verhaal van die bevooroordeelde examinatoren natuurlijk niet alleen voor het CBR en de rijschoolsector. Een docent kan immers hetzelfde doen door dat joch dat zijn huiswerk nooit maakt extra moeilijke vragen te stellen als hij zijn profielwerkstuk staat te verdedigen. Of bij een jurysport als paardrijden kan dat mooie meisje met die stralende lach ook zomaar een betere beoordeling krijgen dan dat meisje dat net zo goed is, maar niet gezegend is met goede looks. Er is helaas weinig wat je daartegen kunt doen, behalve gewoon je stinkende best doen en het maximale uit jezelf halen.
Kudos aan zowel Kees voor het schrijven van de reactie en Autoblogger voor het oppikken en belichten ervan trouwens!
Het CBR is totaal niet onafhankelijk. Zij kunnen zelf bepalen hoeveel werk ze hebben. Als het niet zo druk is laat je er gewoon wat meer zakken en als het heel erg druk is laat je er wat meer slagen. Zelfvoorzienend in hun werk, zeg maar. Waar ik ook moeite mee heb is als iemand wordt aangehouden voor rijden onder invloed van alcohol. Als het promillage hoog is krijgt die persoon in eerste instantie te maken met het OM en de rechter. Is het dan gedaan? Nee dus want dan komt het CBR later nog om de hoek met een cursus. Begrijp me niet verkeerd, ik ben niet tegen de cursus maar wel dat het CBR bepaald of je een cursus moet volgen en hoe lang. Het CBR is totaal niet onafhankelijk, dus zou dit besluit bij de rechter moeten liggen die wel wordt geacht om onafhankelijk te zijn. Ik ben er zelf nooit geweest voor wat voor cursus dan ook maar ik ken er wel een paar die hele andere sancties kregen opgelegd door het CBR met vergelijkbare vergrijpen
@lekkerlinksrijden: dus uiteindelijk zeg je hetzelfde als wat er in de tekst staat. Ik vind dat ook dat er een aparte beoordeling moet zijn.
@lekkerlinksrijden: ‘niet onafhankelijk’ is het zelfde als afhankelijk. Dubbele ontkenning. Verder kan ik mij enorm in je verhaal vinden.
@lekkerlinksrijden: Het cbr bepaalt niet of je een cursus moet hebben of niet…
@87sandyd: zeker wel. In die zin, je wordt door oom agent aangemeld. Op basis van bijbehorend proces verbaal, bepaalt het CBR of je langs moet komen of niet.
Mooi, duidelijk en eerlijk verhaal. Het donkere brillen effect dat vroeger alles beter was en dat er vroeger geen haat en nijd onderling was bij rijscholen is natuurlijk niet waar, maar ik proef wel wat ik al veel langer proef. Het CBR is een boeven organisatie.
Vergeet niet te vermelden dat de slagingspercentages makkelijk te beïnvloeden zijn. De slagingspercentages worden per cbr examen locatie bij gehouden. Zo kan één rijschool verschillende percentages hebben.
@torsen: Ter illustratie. Een rijschool uit den haag kan de minder getalenteerde leerlingen af laten rijden in Rotterdam zodat het slagingspercentage in den haag daar niet onder lijdt.
Ik ben begonnen bij een rijschool omdat ik daar goede berichten van had gehoord. Door omstandigheden kon de mevrouw van dienst niet zo veel uren meer maken. Ik over naar een andere rijschool. Dat was toch heel anders en heel passief in het lesgeven. De juiste rijschool kan wel een verschil maken en een goeie website kan daarbij helpen.
OT: Doutzen Kroes op de poster :)
Vroeger was alles beter. Er klinkt nogal veel frustratie uit je verhaal Kees. Met ontzettend veel aannames.
Vergeet ook de pedofiele rijschoolhouders en examinatoren niet. Die laten je slagen/lessen voor betaling in natura. Opknopen dat soort gasten! (of erger)
@sanderm3: pedo’s vallen toch op minderjarigen? Wordt lastig als je jongste leerling 16,5 is…
@pomoek: onder de 18 IS minderjarig slimme!
@sanderm3: echt waar???? Ok, ik moet duidelijk zijn: als jij pedo zou zijn, en je bent op zoek naar een baan waar je veel kinderen tegen komt, ga je dan aan de slag in een vak waar je weinig kinderen tegen komt? Dan ben je wel een domme pedo.
Maar: hoe lossen we dit op? Met andere woorden: het behalen van een rijbewijs kost geld. Uit het verhaal hierboven blijkt dat sommige onder ons onterecht teveel of te weinig hebben betaald. Daar zit naar mijn idee met name het probleem. Ik mis een beetje een aanzet tot een oplossing.
In 92 les gekregen in een Mercedes 190 D met vierbak.
Onderweg met de instructeur de grootste lol gehad en het lessen ging onder duidelijke instructies en hij (toevallig heet hij ook Kees) liet je de fouten die je maakte zelf inzien. Middenin de krimpenerwaard op smalle wegen lessen waar het recht van sterkste gold. Wie ging er toch aan maar de kant voor zijn tegenligger? Daarna stak je even je vinger op om de tegenligger te bedanken. Toen was men nog niet zo gestresst achter het stuur, en gunde je elkaar nog wat op de weg. Tijdens het afrijden een heel relaxte examinator, die me over een smal weggetje stuurde; de vinger moest meerdere malen omhoig als een internationaal gebaar van dank ( tegenwoordig is die vinger 1 rij verplaatst in het verkeer).
Fileparkeren ging faliekant mis; het reactievermogen van de examinator zou Max Verstappen blosjes op zijn wangen geven. Ik had anders de spiegel er volgens hem afgereden. Ik was even volledig in paniek, wel de bijzondere verrichting met goed gevolg afgelegd.
Ondanks de ingreep mijn rijbewijs gehaald.
Zijn uitleg; het vingertje waarmee ik liet zien bewust met mijn medeweggebruikers bezig te zijn, de ingreep/spiegel was slechts een verzekeringskwestie en derhalve geen mogelijkheid tot zakken.
Anno 2018 lijkt me dit niet meer mogelijk.
Ik ben die man nog eeuwig dankbaar!
Over het algemeen is ons systeem met een centraal examenbureau helemaal niet gek. Dit doen we op scholen ook (CITO) dus waarom niet voor de rijexamens. Dat gezegd hebbende moet je echter toch concluderen dat er een hoop fout gaat.
De examinator is een mens. Met goede en slechte kanten, goede en slechte dagen en met goede en slechte associaties met anderen. Dat blijft de zwakste schakel in het geheel.
Wat ik wel een beetje mis in het verhaal van Kees, is dat er tussen rijschoolhouders/instructeurs ook veel verschil zit. De een laat je liever wat langer door lessen, voordat het examen aangevraagd wordt, terwijl de ander je het liefst alvast 3 keer examen laat doen en tussendoor meer lessen factureert. Wat het best bij de leerling past, ligt aan de leerling en is niet altijd het goedkoopst.
Dat het CBR tegenwoordig een geldmachine is geworden zie je terug in de ontwikkeling van de rijexamens. Moest ik in mijn tijd nog een theorie- en en praktijk-examen afleggen, is dit tegenwoordig al lang niet meer afdoende. Laat staan voor een motorrijbewijs. En om nou te zeggen dat de vaardigheid van bestuurders hier nou zo mee vooruit gegaan is…?
En daarmee kom ik tot mijn grootste probleem met onze rijexamens en het CBR: De perversiteit die voorschrijft dat iedere mafklapper en app-trut in staat geacht wordt een rijbewijs te halen. Ik ken gevallen waarbij iemand eerst 5 keer zakt uit puur onvermogen in combinatie met zenuwen, om diezelfde persoon vervolgens te laten slagen door een staatsexamen met automaat te laten afnemen. En dan pas de 2e keer slagen. Tegen zulke mensen moet je eerlijk zijn en zeggen: “Jij bent niet in staat om veilig 1100kg staal tussen het verkeer te manouvreren.” en ze daarna dus geen rijbewijs geven.
Droombaan heeft die examinator, met dat mooie 18 jarige meisje.
Die zou van mij ook de makkelijke route krijgen, maar wel hard ;)
Mooi dat iemand met 43 jaar ervaring in die sector dit wou delen, en het bevestigd (helaas) ook exact wat ik al heel veel jaren geleden van rijbewijs halen in Nederland dacht, maar altijd fijn als iemand die het maar al te goed weet in kaart brengt door de ervaring te delen.
Toch echt onvoorstelbaar hoe gigantisch goed we in Nederland elkaar voor de gek houden, ben aantal jaar terug met een Poolse collega een keer naar noord-oost Polen geweest waar hij vandaan komt en waar hij wat jaren terug even een leuk aantal stempels (via de legale manier) in 1,5 week op zijn pasje bij liet zetten voor de prijs van nog geen 1,5 theorieexamen hier en daar examen moest rijden in een omgeving waar de achterhoek in vergelijking al een heel druk stukje planeet aarde is of met andere woorden totaal niet te vergelijken met de gemiddelde verkeerssituatie waar de meeste Nederlanders mee te maken krijgen tijdens het examen, en dan heb ik het nog over Polen (kan volgens mij nog veel erger).
En dat kan dan allemaal maar hier elke dag met honderdduizenden over de wegen kachellen.
Ondertussen verdienen ze hier een keer of 4-5 meer als wat ze in thuisland zouden krijgen, kunnen dus binnen enkele jaren iets heel leuks opbouwen als ze een heel klein beetje nadenken.
En daar sta je dan als Nederlander die dolgraag wat meer stempels zou willen halen maar omdat het een rib uit me lijf is aan kosten en omdat het halen ervan hier niks anders is dan een loterij weiger je daaraan mee te doen terwijl je het voor je werk gigantisch goed kunt gebruiken.
Nogmaals echt knap hoe we elkaar hier zo goed voor de gek houden.