Britten en Amerikanen, ze zijn allebei dol op snelheidsrecords. Klooien op dragstrips, stranden, zoutvlaktes en meren resulteerden al meermaals in een hevige strijd tussen beiden landen. Engeland heeft haar nieuwste speeltje nu bijna klaar. Het snelste voertuig op de grond: de 1000mph Bloodhound SSC.
Het huidige record is al in handen van de Britten, maar het kan natuurlijk sneller. Het is al weer 13 jaar geleden dat de ThrustSSC de geluidsbarrière doorbrak (763mph, 1228km/u). Met Andy Green achter het stuur ging het zwarte gevaarte in de Blackrock Desert in Amerika supersonisch.
Waar de Bloodhound vooral van de Thrust verschilt is de aandrijving. Naast de straalmotor is er een raket aanwezig voor nét dat beetje extra power.
In de afgelopen 2 jaar heeft de romp vorm gekregen. De hulp-raket is er nu een van 400kg in plaats van 200kg, en deze is onder de straalmotor geplaatst in plaats van erboven. De raket is de grootste ooit gemaakt in Europa. De straalmotor is overigens afkomstig uit een Eurofighter Typhoon. In totaal heeft de Bloodhound SSC (omgerekend) 133.150pk. Het gevaarte is 12,8 meter lang.
Het zal nog wel even duren voor de 1000mph grens doorbroken is. De eerste tests staan gepland voor 2012, er wordt dan niet harder dan 300mph (480km/u) gereden. Ondertussen blijft het stil vanuit Australië. (bron: Autocar)
frarissimo zegt
Ik kan me voorstellen dat men dit ontwerp over pakweg 5 jaar alweer gedateerd vindt.
Het lijkt wel een gepimpte starfighter.
mclarenf1lm zegt
De Thrust SSC ziet er wel veel mooier uit.
Vooral het zijaanzicht vind ik er een beetje raar uitzien bij de Bloodhound SSC.
Something zegt
Ziet er echt cool uit, over 10 jaar 2000 mph grens maybe ?
Sheep zegt
WTF??? honderdrieendertigduizen en hondervijftig paardenkrachten? Dat is echt debiel veel… hoeveel levert de straalmotor er daar van?
Sheep zegt
honderdrieendertigduizend*
Osca zegt
dit noem ik geen auto meer ..
Simpson zegt
zit er ook een achteruit op? anders kom ik niet op of van de parkeerplaats
Citrofiel zegt
Grenzen van de techniek opzoeken, altijd leuk.
Joost zegt
Ik dacht dat dit type snelheids records alleen gold voor voertuigen met straalmotoren: de raketmotor is namelijk geen motor met bewegende onderdelen.
RenesisHP zegt
Wat is het begrip auto toch verschrikkelijk rekbaar.
mardec zegt
@ Joost
En sinds wanneer heeft de Eurofighter Typhoon een raketmotor?…
Het gaat hier ook over een straalmotor hoor..
lincoln zegt
ach .. de Britten en Amerikanen doen dit al 100 jaar op elk terrein ..
ter land ter zee en in de lucht ..
tot dat er zich een redneck Texaans schrootboertje mee gaat bemoeien ..
die lui winnen eind van de dag toch alles ..
gewoon .. om de studie-bollen weer even terug op hun plekje te zetten ..
Emile_Benz zegt
@lincoln: Zeker weten dat het geen Hillbillies zijn i.p.v. rednecks…?
MATSS zegt
there is no such thing as too much power
petervd3 zegt
Dat zijn veel paardjes voor je koets.
Joost zegt
@ mardec:
“Naast de straalmotor is er een raket aanwezig voor nét dat beetje extra power.”
RALM zegt
”een auto voor echte mannen” haha noemen we dit tegenwoordig ook al een auto?toepasselijker zou zijn ”een raket/straal aangedreven gevaarte voor echte mannen”wel tof dit. krijg altijd ontzettend nostalgische gevoelens bij het zien van de ouwe ThrustSSC met andy green. hoe zit het trouwens met dat Amerikaanse gevaarte?die hadden ook zo’n ding gebouwd en zijn schijnbaar niet echt succesvol want ze zijn echt al jaren bezig met dat ding.zover ik weet is ie al jaren af, maar schijnbaar weten ze het record niet te pakken?weet iemand over welk apparaat ik het heb, dat rode ding..ben de naam even kwijt.
Rick-dos zegt
Leuk allemaal, maar de Amerikanen zullen toch roepen dat ze dat als eerste hebben gedaan. Gaan ze een beetje boos in een hoekje zitten mopperen…
Joost zegt
@ Ralm: je bedoelt de North American Eagle, dit is een omgebouwde F-104 straaljager. http://www.landspeed.com
Erik zegt
Dit is echt een waardeloos ding.het is gewoon een straaljager waar niet mee kunt vliegen en sturen
Frankypanky zegt
Ik heb die dingen nooit als een auto beschouwd. Meer als een aangepast chassis met een straalmotor erop!
Men doet er goed aan, om als eis te stellen dat de wielen daadwerkelijk worden aangedreven…Pas dan kun je spreken van de snelste auto.
Jochempie zegt
Het design van de auto is overigens in 3D uitgevoerd door Mike Turner, oud student van Coventry University.
Hij heeft ook 3D-modellen gemaakt voor conceptauto’s van Volkswagen en de body voor de JCB Dieselmax, de snelste dieselauto ter wereld.
http://www.coroflot.com/public/individual_details.asp?individual_id=146477&
Jokkebrok zegt
Vooruit 1000 mph achteruit 2000 mph?