Best proppen als je met een aantal vrienden plaats wil nemen in deze taxi.
We zien wel vaker aparte auto’s voorbij komen als taxi, zoals een Porsche Panamera, maar een tweedeurs coupé had ik nog nooit gezien. Zeker niet in Nederland.
Als stunt of grap zie je wel eens bijzondere auto’s met een taxibordje op het dak rijden, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn. Of zou deze Audi A5 met blauwe taxiplaten een stunt zijn van KPN? De eigenaar van deze Audi heeft overigens niet gekozen voor een zuinige motor, want onder de motorkap ligt een 3.0 V6 TDI.
Mijn eerste gedachte was dat we hier misschien te maken hadden met een grappenmaker die zelf een paar blauwe kentekenplaten had laten maken, om mensen op het verkeerde been te zette, maar als we het kenteken controleren bij de RDW zien we:
Taxi, ingericht voor het vervoer van ten hoogste 4 personen buiten de bestuurder.
Alle foto’s die thomcarspotter gemaakt heeft van deze bijzondere taxi in Assendelft kan je bekijken op Autojunk.
Update: het kan nog gekker! Een 328i cabrio-taxi!
Oh nee. Grapje.
mierenneuker zegt
Vervoer voor lilliputters.
johanhummer9 zegt
Konden ze beter de 4 deurs nemen
maxco zegt
Ik heb deze twee weken terug toevallig ook zien staan ’s avonds laat geparkeerd bij een huis in assendelft, moest ook even twee keer kijken
thomcarspotter zegt
@maxco: hij staat er wel vaker, vlakbij het winkelcentrum. ik gok dat de bestuurder daar woont.
flutterby zegt
Een privé taxi is ideaal om gebruik te maken van de busbanen.
stephano zegt
Als je een taxi rijdt, mag je er ook privé kilometers mee maken? En ben je ook verplicht om een x aantal ritten te rijden? Lijkt mij eerder een manier van belasting ontduiking namelijk.
emacee zegt
@stephano: Ja, je moet tenminste 90% gebruik maken van het voertuig als taxi om in aanmerking te komen voor de vrijstelling van wegenbelasting.
Zie de belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/overige_voertuigen/taxi
ariif zegt
@stephano: Als taxi mag je normaal gesproken je auto 10% privé gebruiken en 90% als taxichauffeur, denk ook dat dit meer belasting ontduiking is
daandaan zegt
Taxi voor 4 man buiten de bestuurder? ik dacht dat zo’n a5 maar 2 stoelen op de achterbank had..
madoow zegt
@daandaan: 5e gordel is een optie :)
Griffin zegt
VIP-taxi, niks raars aan.
rikus zegt
@Griffin: lekker vip dan, op die krappe achterbank.
Griffin zegt
@rikus: je mag als VIP niet op een voorstoel zitten?
Er is best een markt voor “onopvallend vervoer”. Een wagen met chauffeur die niet in dienst is van de klant maar van een externe toko is een “VIP-taxi” en mag met blauwe platen rijden (doen ze meestal niet, maar het kan wel).
rikus zegt
@Griffin: over het algemeen zijn dat klanten die achterin zitten, wat werken ofzo. Sterker nog, heb nog nooit gezien dat er bij vip taxi’s een klant op de bijrijderstoel zit.
rikus zegt
@Griffin: Je snapt zelf ook wel dat een A5 een vrij onlogische keuze is toch?
berlinetta zegt
Als dit echt een grap is, dan snap ik niet wat hier grappig aan is.
Joost1990_2 zegt
@berlinetta: de eigenaar schiet ongeveer op hetzelfde niveau uit zijn/haar slof als Audi zelf. Denkt daarmee ook een enorm statement te maken. In beide gevallen is het effect dus navenant ;)
QuattroBoy zegt
Is het niet zo dat als je een auto bij de RDW als taxi laat keuren, dat je de rest BPM mag terugvorderen?
civicfk3 zegt
@QuattroBoy: Ja wanneer je een auto op blauwe platen zet kan je de rest BPM terug vragen. Daarom zie je veel kleine taxi bedrijven in grote, zware auto’s rondrijden met een dikke 3liter diesel erin zodat ze veel BPM terug krijgen en de auto snel is afgeschreven. Mijn vorige baas kocht voornamelijk Renault Espace’en van 4-5 jaar oud want die zijn goedkoop in de aanschaf (4-5000eu) en zit vaak nog veel BPM op (3-4000eu) + een grote Espace heeft plek voor 6 passagiers.
Even on-topic, deze A5 is nooit goedgekeurd voor 3-4 passagiers aangezien er geen goede vluchtweg is bij een ongeval, deze krijgt alleen een type goedkeuring voor het vervoeren van 1 passagier. Ben wel erg benieuwd wat het verhaal hier achter is.
marvinoppeneer zegt
In China is een A6L heel normaal als taxi
motoragent zegt
@marvinoppeneer: Je snapt zelf toch wel dat een A6L een iets andere auto is dan een A5 of niet?
mashell zegt
@motoragent: scheelt maar 1 liter. A5 + 1L = A6L
marvinoppeneer zegt
@motoragent: Ow echt, thanks man voor het vermelden! Duh, tuurlijk snap ik dat. Maar dat een A5 als taxi in Nederland aandacht krijgt… of zelfs een grappenmaker genoemd wordt.
motoragent zegt
@marvinoppeneer: Een taxi is normaal gesproken een ruime auto met plaats voor op zijn minst 3 passagiers en voldoende been en kofferruimte, en daar voldoet een A6L prima aan.
Een A5 daarentegen…
woot zegt
@marvinoppeneer: een 2-deurs coupe als taxi is niet echt gangbaar in Nederland, waarom dat zo is kun je zelf wel bedenken gok ik.
mrcabdrivert zegt
Te duur en te klein om serieus je geld mee te verdienen. Daar kan je met goed fatsoen geen 4 passagiers in vervoeren, laat staan de eventuele bagage.
Joost1990_2 zegt
@mrcabdrivert: gezien je nickname zal je zelf ook wel weten dat je in Nederland niet per persoon betaalt. Volslagen nonsens dus, je argument.
mrcabdrivert zegt
@Joost1990_2: jij hebt er verstand van, ik begrijp het. Ik zal het anders uitleggen, als jij met je coupe alleen maar 1 (mischien 2) persoonsritjes kan/wil rijden. Dan krijg je niet genoeg klanten gevonden, en da’s niet rendabel.
tmenges zegt
Als ik een taxi wil bestellen koop ik wel een merced…..o, wacht…
abreactie zegt
Ik ben reuze benieuwd naar de uitleg van het RDW. Een taxi met slechts 2 deuren krijgt alleen bij hoge uitzondering (bijvoorbeeld in het verleden de Smart) een taxigoedkeuring.
Zijn er ook foto’s van het interieur? De passagier op de achterbank moet namelijk zelf de deur kunnen openen (in geval van een ongeluk), ook als de stoel voorin “bezet” is.
In zo’n geval wordt dan een tweede deurontgrendeling toegepast.
Met zoveel bezoekers op AutoBlog, zal er toch wel eentje tussen zitten die bij het RDW in Zoetermeer werkt, en hier een toelichting op kan geven?
Arco zegt
“Taxi, ingericht voor het vervoer van ten hoogste 4 personen buiten de bestuurder.”
Passen er dan 3 personen op het achterbankje ?? ….
autogek123 zegt
Gewoon pure belasting ontduiking voor autogebruik om dit soort auto’s taxi’s te noemen. Nederlandse Staat moet gewoon stellen dat bv een standaard Superb (genoeg ruimte) of Prius alleen maar als taxi mogen worden en geen andere auto. Kunnen dit soort onzin taxi’s gewoon inpakken. Wil je een luxe auto, huur je maar limo service.
flutterby zegt
@autogek123: dat auto deel in je nickname snap ik niet, maar de rest wel.
Dit is gewoon een vrij land en PON verdient al genoeg aan de overheid. Alle taxi’s elektrisch of hybride is dan weer wel een goed idee voor de lucht kwaliteit.
autogek123 zegt
@flutterby: Dus mij GEK noemen ( Autogek – auto) mag blijkbaar gewoon op AB.
Een vrij land is prima. Maar Taxi’s van €100.000+ zijn gewoon belachelijk en geld witwassen of belastingontduiken. Een gewone 30.000€ auto voldoet prima als taxi. In Vele landen zijn taxi’s gestandaardiseerd en dat werkt prima ( USA, SIN, UK enz). En dan kan de onderwereld ook gelijk vertrekken uit de taxibusiness.
lincoln zegt
@autogek123:
o.k. .. dus je weet niet wat BPM is ..
autogek123 zegt
@lincoln: Dus jij weet niet dat taxi eigenaren de BPM terug kunnen vragen en geen wegenbelasting hoeven te betalen? ;-(
lincoln zegt
@autogek123:
ben je altijd goedkoper uit dan een taxi in Singapore ..
en wat zit je eigenlijk te brullen over NL taxi-volk ..
die lui zijn overal op de hele wereld charlatans van hetzelfde caliber ..
autogek123 zegt
@lincoln: Zeker nooit in Singapore geweest? Taxi’s zijn daar super goedkoop. Ik heb nergens op de wereld zulke enge duistere taxi bestuurders gehad als in NL.
lincoln zegt
@autogek123:
dan je moet helemaal niet met de taxi gaan als je het niet kan betalen ..
autogek123 zegt
@lincoln: Grapjas, is dat je reactie omdat je wordt rechtgezet op je onzin reacties als: singapore taxis zijn veel duurder?
Dat ze zo duur zijn is omdat ze zulke belachelijke auto’s rijden als taxi’s.
Whatever. Ik betaal zeker meer aan de staat dan jouw gemiddelde geliefde taxi- vriendjes.
autogek123 zegt
@lincoln: http://www.priceoftravel.com/555/world-taxi-prices-what-a-3-kilometer-ride-costs-in-72-big-cities/
lincoln zegt
@autogek123:
in NL moeten taxichauffeurs toch veel meer belasting en accijnsen betalen ..
om ambtenaren en andere staatsproviteurs waar ook ter wereld te onderhouden ..
dat moet jij weten ..
mrcabdrivert zegt
@lincoln: hey! Ik niet he!
lincoln zegt
@mrcabdrivert:
geloof je op je woord ..
maar je kent het wereldje iig ..
mrcabdrivert zegt
@lincoln: klopt, het is een ramp. Lekker laten doen die jongens, dan blijft het bij ons lekker druk.
toyotafortuner zegt
@thomcarspotter: wat een aparte spot weer maat! Hartstikke onpraktisch dit. Gewoon een MPV/station of eventueel een 7-zits SUV. Een coupe als taxi, lekker tegenstrijdig ‘-.-