Synthetisch knetteren misschien, maar dat is het ook wel voor het elektrische Abarth.
Bij Abarth denk ik aan de toffe 124 Spider en natuurlijk de talloze 595-modellen. Voorzien van een schattige verpakking met een knetterende uitlaat. Op een leuke manier dan hè.
Met de nieuwe elektrische Abart 500e gaf het Italiaanse merk alvast een voorproefje op de toekomst van het merk. Een toekomst die mogelijk het succes van het verleden niet weet te herhalen. Kijk maar hoe populair de elektrische Abarth is.
Tegenover Autocar heeft Gaetano Thorel, hoofd van Fiat en Abarth Europa, gezegd dat Abarth enkel en alleen nog elektrische modellen op de markt gaat brengen. In tegenstelling tot Fiat is Abarth dus een volledig elektrisch merk. Een gewaagde zet, want dat is helemaal geen garantie voor succes. Kijk maar naar de Fiat 500e en het stilleggen van de productie van dit model. Keer op keer.
De 500e was het startsein voor de nieuwe toekomst van het Italiaanse merk. Daarna volgt de grotere 600e. Gefocust op de Italiaanse markt, zegt de topman dat wegenbelasting door een hot hatch met verbrandingsmotor al gauw tussen de 1.000 en 2.000 euro per jaar kost. Daarom zou het beter zijn om een compacte elektrische ‘hot’ hatch aan te bieden volgens hem.
Of Abarth net als Alpine ook zelfstandig modellen gaat maken? Absoluut niet het geval, aldus Thorel. Het DNA van Abarth is bestaande auto’s pittiger maken en aan dit recept blijven ze vasthouden.
Oké duidelijk. Weet je nu welke kant Abarth op gaat en wat je kunt verwachten de komende jaren. Of deze gewaagde strategie ook zijn vruchten gaat afwerpen is nog maar de vraag.
Richmond zegt
Zeiden ze dat ook niet over Cupra en die doet iig ook phev
racerx zegt
Ik zag afgelopen weekend nog een 500 Abarth 695, erg leuk karretje! Daarentegen heb ik niet het idee dat liefhebbers die dergelijke auto’s kopen erg geïnteresseerd zijn in een EV variant. Goede transportmiddelen hoor, zou best een EV als tweede auto willen als ik een eigen oprit had, maar of ze echt leuk zijn…
kennone zegt
Ik denk als je nooit de gewone 500 Abarth met T-jet motor gereden hebt dat de EV Abarth nog een prima boodschappen autotje kan zijn maar je moet ze niet gaan vergelijken. Heb zelf een 180PK Abarth 500 gehad en via een kennis een paar keer de 500 E mee gehad. Ik denk dat de nieuwe niet heel veel van de gewone 500 E afwijkt en dat was echt een enorm saai autotje vergeleken het geweld van mijn eigen Abarth. Die 180 paarden maakte de Abarth ook niet super snel en echt lekker lag het ook niet op de weg als je het vergelijkt met een Cooper S of andere concurrenten. Maar de fun die er van af komt maakt echt alles goed! Qua rijbeleving en fungehalte ging dit gelijk op met mijn Lancer EVO en die zat tegen de 370PK!
racerx zegt
Dat is wat ik bedoel inderdaad. Ik heb weleens een dagje met een Taycan GTS gestuurd, mooie en goede auto, reed erg prettig maar ik werd er zeker niet hebberig van als liefhebber.
tweetyv6 zegt
Mijn vrouw heeft een Abarth 695 Rivale Cabrio (180pk) én een 500E Cabrio.
Ik rij in beiden graag.
Qua acceleratie – tot 100 of zo – doen ze niet voor elkaar onder.
Wat betreft comfort is de 500E bij verre ‘de lekkerste’
Als het echter om ‘gummen’ gaat, dan is de Abarth de lekkerste. Heerlijk strak sturend skeltertje met de opzwepende brul uit de Akrapovic kanonnen. Maar om er mee naar de winkel of het werk te karren is de E toch echt de aangenamere optie.
HZW zegt
Ik had een 2018 Serie -4 Abarth 595 Turismo, met 195 pk – 305 Nm, voorzien van Brembo remmen, en H&R verlaagt en minimaal 17 inch velgen.
Was een prima strak sturend autootje, en redelijk vlot genoeg, en t.z.t. weer verkocht.
Heb ook een FIAT 500 Sport 105 pk, (122PK stage 1) ook H&R verlaagt en ook 17 inch velgen als de Abarth.
Maar vind de Sport de betere 500, heeft een normale draaicirkel voor het formaat auto, schijfremmen rondom, V-bak met 6 versnellingen, (Abarth heeft er slechts 5) en echt een lading minder gewicht in de neus, waardoor het een stuk strakker stuurt, door de bochten.
Overweeg ik een elektrische Abarth, No Way, veel te duur, veel te zwaar voor het formaat auto, en te weinig vermogen met 155 pk ten aanzien van het gewicht, en het meest verkrijgbare vermogen in de huidige versies, 500e Scorpionissima, en 500e Turismo.
Er ging nog een gerucht van een 500e Competizione met 240/280 pk, maar die lijkt er niet meer te gaan komen, in deze generatie elektrische 500e. (de nieuwe generatie zou eind 2025, begin 2026 moeten gaan komen.
De Abarth 600e vind ik ook helemaal niets, nog groter en zwaarder, en er gaat nog een gerucht dat er ook nog een Abarth Grande Panda zou kunnen komen met 155 pk, wat ik ook zeker niet zou kopen.
En is er een overweging om nog één van de laatste Abarth’s 595/695 met 1.4 T-Jet motor te kopen, “NEE” die heb ik ook niet meer, de FIAT 500 Sport wordt wel de laatste FIAT/Stellantis auto.
verdebosco zegt
Als de accu’s flink in prijs zakken en in capaciteit per kg stijgen dan worden de kleine gifkikkers weer heel interessant. Las dat 100 kg met 60kWh al bijna productierijp is. Da’s mooi in een Abarthje. Plexiglazen ramen met schuifraampje erin, Sparco’s erin, geen achterbank, rallyevelgen.. Touring Superleggera, Zagato of een Maserati / Ferrari 595 / 695. Genoeg moois te bedenken. Donkergroen, crème leer, .. ideeën?