Geen zin om te wachten op een M5 Touring van de nieuwe lichting? EDO heeft in dat geval nog wel een oplossing voor je huidige V10-powered stationbak. Maak kennis met de M5 Dark Edition.
Een 5-Serie met een tiencilinder onder de gebochelde motorkap is natuurlijk al een fijne basis om mee te beginnen. Ze hoefden er dan ook alleen maar een andere uitlaat onder te hangen en andersoortige luchtfilters te monteren. Samen met een gekietelde ECU was dit goed voor extra paarden, waardoor het vermogen op 562 pk uitkomt. De Vmax ligt nu op 305 km/h, want EDO doet niet mee aan de Duitse traditie van snelheidsbegrenzers. En ze claimen dat de 0-100 sprint met een halve seconde is ingekort tot 4.2 seconden, best netjes.
Het lichtmetaal onder deze veredelde M5 Touring is 20 inch groot en voorzien van Dunlop-rubber (255/35 R20 fronts, 285/30 R20 rears). De buitenkant krijgt verder een setje aftermarket sideskirt, voor- en achterbumper opgeplakt en daar moet u het mee doen. De binnenzijde van de Bimmer krijgt nieuw leer en wordt met koolstofvezel goodies rondgestrooid. Prijzen voor deze opsmuk zijn niet bekend.
W115 zegt
ik zie de meerwaarde van zulke projectjes niet
consumptieverplicht zegt
@W115: Ben het met je eens. Leuk voor de liefhebber, maar aan de andere kant; de echte liefhebber wil hem juist toch origineel, niet?
Dat soort tuners* zijn een soort uitgegroeide hobbisten, zonder echte meerwaarden. Ze nemen een alreeds goed product en veranderen het een tikkeltje, net genoeg om er hun eigen naam op te kunnen zetten. Dat doet me een beetje denken aan coverband*. Als je een goede plaat neemt als uitgangsbasis, dan is de kans groot dat het resultaat ook lekker klinkt!
Zodra zo’n tuner eens op te proppen komt met een betrouwbare, dynamische en snelle Dacia Sandero ben ik onder de indruk.
*Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die zijn er met alles.
Stopwearingpants zegt
@consumptieverplicht: edo is een heel serieuze tuner, en als je een m5 oid hebt en je wilt hem net ff wat anders, wat leuker, zonder dat je zelf alle velgenboeren/motoronderdelenboeren af moet gaan en tuners heel goed ding
ferrari zegt
@W115: je onderscheiden van de standaard versie is de meerwaarde. voor sommige mensen is dat erg belangrijk.
Sjaakie19 zegt
Die velgen…bah.
993turbo zegt
@Sjaakie19: Die velgen….hmmmmmmmm.
glashelder zegt
Al helemaal niet omdat dit een oud model is.
Mooi ding natuurlijk, maar zet er een nieuwe naast en het is hopeloos verouderd. Komt bij dat er dan steeds meer types inrijden waarmee je niet graag mee geassocieerd wil worden. Helemaal bij BMW.
Alwood zegt
@glashelder: ehm, de redenen voor deze in plaats van de nieuwe?
1. de 5.0 V10
2. de 5.0 V10
3. het geluid van de 5.0 V10
4. het geweld en de rijbeleving van de 5.0 V10 gekoppeld aan een 6-handbak dan wel 7v sequentiele automaat (veel bruter wegrijden met launch control)
5. de 5.0 V10
6. het is een touring
7. deze is sneller dan de F10
jack_abarth zegt
@Alwood:
8. Mooier
9. de 5.0 V10
potver7 zegt
@jack_abarth: 11. Van de nieuwe M5 is (nog?) geen Touring variant en die is sowieso veel mooier dan de sedan.
amazinglaurent zegt
@Alwood: 10. Is de 5.0 V10 al vermeld?
RickB zegt
@amazinglaurent: Misschien nog niet vermeld, maar die motor die erin ligt klinkt gewoon super!
sebasjuhh zegt
@amazinglaurent: 11 5.0 V10
robbie zegt
@Alwood: heb jij ooit een handgeschakelde e60 M5 gezien buiten de VS?
RickB zegt
@robbie: Schijnt dat de M3 versnellingsbak er zo op kan! ;)
Maar nee, helaas nog nooit! :(
Alwood zegt
@robbie: neu, maar ik weet zeker dat je hem er wel op kan krijgen. Als BMW hem er niet op wil zetten, dan Edo wel na een goed gesprek. De onderdelen etc. zijn er…
Alwood zegt
Peurnooo! En weer sneller dan de F10 M5. Waarom zou je dan in hemelsnaam nog een F10 (niet eens touring) in plaats van een ‘refurbished’ E61 van Edo :)
Jokkebrok zegt
Ziet er puik uit hoor!!
mightymike zegt
Als ze mij hier de sleutels van geven zeg ik geen nee want wat een vette machine zeg! Welke types wil je niet mee geassocieerd worden? Petjes rijden toch ook in golf gti? Of een amg ?? Waarom? Omdat het kan V10!
DonEmilio zegt
Vmax 305? Als je de begrenzer van een standaard M5 eraf haalde die toch al tegen de 330km/h?
sebasjuhh zegt
@DonEmilio: we hebben hier wel met touring te maken hè
ferrari zegt
@DonEmilio: vergeet die 330 maar. ja op de teller zal hij het er wel opkrijgen maar bij die snelheden is de afwijking ook niet gering. 330 op de teller zal wel 305 a 310 echt zijn!
dragspert zegt
Jammer van die polyester troep eromheen. Er is niks mis met de originele bumpers. Die passen beter, en zijn tenminste strak. Dit ziet eruit als een natte krant. Ik zou ook voor deze gaan omwille van de motor:) episch soundje:)
potver7 zegt
@dragspert: Ja smaken verschillen. Persoonlijk zie ik zo’n M5 ook liever in originele uitmonstering maar blijkbaar zijn er mensen die er anders over denken.
Overigens vermoed ik dat ze meer van deze bumpers verkopen aan eigenaars van een 520i of 530d dan M5. Maar ja, als ze plaatjes hadden rondgestuurd van een opgekalefaterde 520i dan had AB die vast niet geplaatst…
jack_abarth zegt
Ik snap btw de term “gebochelde motorkap” in de tekst niet helemaal bij dit model.
Een M3, die heeft een gebochelde motorkap.
timmr2 zegt
“Het lichtmetaal onder deze veredelde M5 Touring is 20 inch groot en voorzien van Dunlop-rubber”
Op de foto’s kan je toch echt zien dat er Bridgestones onder liggen.
Maar goed leuk zulke dingen maar ook niet meer dan dat.
jack_abarth zegt
@timmr2:
Inderdaad, verder hadden ze ook wel een chromen slotbout erin mogen stoppen. Nu ziet het er ook maar vreemd uit.
undifined1 zegt
doe mij diemaar,
maar dan wel zoder die tupperware en veel te grote velgen, maar als je even met ze gaat praten, schroeven ze die dingen er vast graag vanaf als je zo’n ding koopt.