Oh ja, er zijn nog meer alternatieve brandstoffen, maar de hype concentreert zich nu even rond elektriciteit. Niet alleen stroomproducenten, leasemaatschappijen, autofabrikanten en de Nationale overheid duiken er vol op. Ook de gemeente Rotterdam laat van zich horen met o.a. gratis parkeervergunningen voor elektrische auto’s.
Niet dat dat nu heel erg spannend is, want een parkeervergunning voor bewoners kost nog geen 10 euro per maand. Rotterdam gaat overigens nog een stapje verder. Met het aangekondigde programma “Stroomstoot” wil Milieuwethouder Rik Grashoff (GroenLinks) dat binnen vijf jaar minimaal duizend elektrische voertuigen in de Maasstad rondrijden. In 2025 zouden zelfs 200.000 voertuigen in de regio Rotterdam elektrisch moeten zijn, maar dat is zo ver weg dat meneer Grashoff dan allang met pensioen is. Met alleen een gratis parkeervergunning red je dat niet, dus wil de gemeente Rotterdam de eerste 1.000 oplaadpalen sponsoren voor degene die een elektrisch voertuig aanschaft.
Behalve een hausse aan elektrische scooters zijn er inmiddels talloze Nederlandse initiatieven om elektrische auto’s in te gaan zetten. Er is echter nog een klein probleempje: er zijn nog geen fabrikanten die in serieuze aantallen elektrische auto’s kunnen leveren. Alleen “exoten” als de i-Miev (stuur aan de verkeerde kant) en de Tesla Roadster zijn in aantallen van enige proporties op de weg gezet. De oplossing is natuurlijk even eenvoudig als duur: dan bouw je ze gewoon zelf. Zo heeft Eneco een Volvo V50 die straks volledig elektrisch moet worden. Dat je bij Volvo straks een plug-in hybride V70 en een elektrische C30 kan krijgen voldoet blijkbaar niet aan de eisen.
Nog spannender is de Spirra E: een van origine Koreaanse supercar die door het Nederlandse All Green Vehicles wordt voorzien van een 300 pk sterke elektromotor. Mits je niet iedere keer van 0-100 in 4 seconden probeert te sprinten zou deze een actieradius van 320 km moeten hebben. Op een hele andere manier spannend is de elektrische Th!nk die in ambulance kleuren was uitgevoerd. Doe mij dan toch maar een ouderwetse ambulance met een beetje CO2 uitstoot…
Mocht je zelf nog even helemaal bij moeten worden gepraat over allerlei vormen van schoon vervoer: klikkerdeklik naar de ecomobiel beurs. Je kunt er gewoon met de boot naar toe.
frankie zegt
dat is zuur lig je in een ambulance is de accu leeg
RA999 zegt
@frankie:
Het is überhaupt zuur om in díe ambulance te moeten liggen.
Gelukkig is ie daar ook niet voor…
Freude_am_Fahren zegt
de sportauto heeft wel iets weg van een F430
frankie zegt
@RA999
ja dat is waar, volgens mij is die ambulance er voor mensen die de benen zijn verloren want anders past het namelijk niet
Nio zegt
De enige elektrische auto’s die wel cool zijn, zijn de botsauto’s.
vla zegt
We gaan elektrisch vooruit met banden, velgen, andere metalen onderdelen, kunststof onderdelen, synthetische oliën,… Niet te vergeten die joekel van een batterij.
bpc zegt
haha die electrische ambulance na een keer reanimeren platte baterij :p electrische auto lijken mij echt toekomstloos bio ethanol is the future
Citrofiel zegt
@vla: Ja? Ga gerust verder hoor. Of was dit het al? Dan is je punt mij niet helemaal duidelijk…
vla zegt
@Citrofiel:
Al die onderdelen zijn vervaardigd op een niet zo koosjere manier volgens de milieugastjes. Dus de titel ‘groen’, ‘schoon’ of whatever is dubieus.
w0o0dy zegt
@vla: als Eneco het eigen wagenpark straks op (groene want daar hebben ze straks ruimschoots veel van) electriciteit kan laten rijden snijdt het mes voor hen aan meerdere kanten….. geen accijns op de eigen kilometers, geen winst voor de oliemaatschappijen afdragen en brandstof tegen (gesubsidieerde) kostprijs….. Ik zeg… DOEN! ;-)
(voor de belgen…. dat is de punchline van de reclame van de nederlandse energie maatschappij)
Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar ik heb die uitleg aan één van de hogere managers op de holding gegeven (tijdens de lunch) en die had er wel oren naar….
Citrofiel zegt
@bpc: En waaruit wilde je al die bio-ethanol gaan maken? Het mag niet conflicteren met het verbouwen van eetbare planten en het mag niet te veel ruimte innemen. Doe je best. ;)
Laurens zegt
Die EV’s gaan ons met ons eigen geld (= subsidie) gigantisch door de strot geduwd worden, notabene voor een G/L doelgroep die het naar het schijnt ook prima zelf kan betalen. Soort van stelen van de armen en geven aan de rijken.
Wat dat betreft hebben de wethouders van die partij wel een reputatie, bij hen voor de deur moet het ook altijd net weer autovrij worden. De buren parkeren maar verder op…
Citrofiel zegt
@vla: Ehm, dus eigenlijk kunnen we niets anders doen dan lopen, willen we ‘groen’ of ‘schoon’ zijn? :mrgreen: Maar goed, het is wel waar dat het probleem nog lang niet opgelost is als auto’s niets meer uitstoten in hun levensproces. Het probleem wordt alleen verplaatst naar het opbouwproces… Dus daar valt nog wel het een en ander te verbeteren!
vla zegt
@Citrofiel:
Go werktuigbouwkundig ingenieur! :D Maar ik was gewoon wat aan het vitten om die groene jongens weer wat op te lappen. ;) In feite kan je niets 100% neutraal krijgen. De natuur in haar geheel is ook constant aan het veranderen, zelfs die is niet neutraal.
@w0o0dy:
Heeft er niet mee te maken idd! :P Althans niet met de discussie, wss wel met het artikel, maar daar reageerde ik niet over. :oops: Ik had het over de kwaliteit op vlak van milieu, of toch wat de groenen denken van milieu, van de groene mobielen.
Tuurlijk slaat een manager zijn oren als hij geld kan persen uit alles, da’s ook de reden waarom groen overal aangehaald wordt.
Laurens zegt
@vla: als je kickt op titels, kun je mij ook wat aanvuren in de toekomst? Source geef ik je niet…
Productie is makkelijker groen te krijgen dan iets wat licht moet zijn en zich beweegt over niet vast te definiëren routes over vaak langere afstanden.
vla zegt
@Laurens:
Ik ben niet mee… (met die ‘kicken op titels’)
@w0o0dy:
Voor hun imago is het idd goed, maar iemand die koopt voor het imago van de zaak, ben je wss gauw weer kwijt aangezien die voor zulke stomme trucs valt. Nouja, hele naties vallen wel voor CO2 en groen, of althans ze willen het zo doen lijken.
w0o0dy zegt
@vla: Eneco is één van de groenste (zoniet DE groenste) energiefabrikant in NL voor hen is het niet alleen een kwestie van kosten, maar ook het feit dat ze met hun eigen groene stroom hun eigen (nu nog vervuilende) bedrijfswagens zouden kunnen laten rijden doet het geheel natuurlijk wel veel goed. Als je echt serieus werk wil maken van duurzame energieproductie dan is dieselgestookte stinkbusjes door de stad laten rijden natuurlijk geen stijl….
Laurens zegt
@w0o0dy: puur toeval dat de centrales in hun gebied wat schoner waren op het moment dat de boel verdeeld werd door de overheid. Wat hebben ze recent gebouwd dat groen te noemen valt, terwijl het verbruik daalt?
Niets tegen ze overigens, behalve opgeblazen taalgebruik.
w0o0dy zegt
@Laurens: het is niet zomaar een kletsverhaal… Eneco doet meer aan het opwekken van groene stroom dan de concurrenten. Recente ontwikkeling is dat zij een aantal bedrijfsonderdelen van Econcern (dat failliet ging) hebben opgekocht en al die onderdelen zijn voor het opwekken van groene stroom.
“De bedrijven hopen op korte termijn bovendien overeenstemming te bereiken over de overname van Ecostream, het onderdeel dat is gespecialiseerd in zonne-energie. Het onderdeel Evelop ontwikkelt duurzame energieprojecten zoals windparken op zee en op het land. Ecofys doet aan onderzoek en advisering op het gebied van energiebesparig en duurzame energie.”
En anderen (die er kennelijk verstand van hebben) hebben Eneco tot groenste bedrijf van NL verkozen.
http://www.duurzaam-ondernemen.nl/detail_press.phtml?act_id=9082
Laurens zegt
@w0o0dy: ging Econcern niet ten onder aan dezelfde overspannen verwachtingen (namelijk overheidssubsidie, of uiteindelijk het ontbreken ervan). Gelukkig is stroom stroom, anders zocht ik een andere leverancier.
Project America zegt
@ Wouter
Ho right there boy, 10 euro voor een parkeervergunning? was het maar zo’n feest, ik betaal 35,41 per maand! Afzetters daar bij Stadstoezicht Rotterdam…
OT: Tjaah electrisch rijden is blijkbaar the future voor ons… over 10 -15 jaar hebben we auto-electro-blog, let’s get used to it.
Citrofiel zegt
@vla: Daar ligt zeker nog een toekomst. ;)
@Laurens: En dan te bedenken dat ik die titel voorlopig nog lang niet heb. :P
Laurens zegt
@Citrofiel: je hebt er uiteindelijk ook helemaal niets aan, net als aan een zwemdiploma in de woestijn. Maar als startkwalificatie vaak wel even nodig om kaf van koren te scheiden.
Citrofiel zegt
@Laurens: Dat is waar. Je prestaties op je opleiding (en dus je papiertje daarna) zeggen niets over hoe je je mengt in het bedrijfsleven. We zullen wel zien, ik ben pas net een paar weken bezig met deze opleiding tenslotte.
Laurens zegt
@Citrofiel: dan hoor je permanent dronken te zijn, wat doe je hier?
Patrick zegt
Als de belangstelling zo groot is bij nationale bedrijven, en er fabrikanten ook nog niet aan de vraag kunnen voldoen, is het toch een uiterst geschikt moment om de Nederlandse automobiel te stimuleren voor het ontwikkelen en produceren van deze auto’s.
Citrofiel zegt
@Laurens: Ik probeer te studeren, ik loop al ver genoeg achter door die ontgroening. Maar als er een laptop voor me staat kan ik het toch niet laten weer op autoblog te kijken. Veel leuker dan calculus. En dronken zijn, ach, zoveel geef ik er niet om. Het is wel even grappig, maar ik ga het niet vaak doen. Ik ben lid van een studentenvereniging, dus het gaat nog vaak genoeg komen.
Ferdinand1 zegt
@Citrofiel:
Studeer je toevallig op TU Twente?
Citrofiel zegt
@Ferdinand1: Toevallig wel ja.
Ferdinand1 zegt
@Citrofiel:
En je studeert dus werktuigbouwkunde. Dan zul je een vriend van me wel kennen. Die is ook eerste jaars.
Citrofiel zegt
@Ferdinand1: Nou, dat hoeft niet. Er zitten 140 mensen in de collegezaal. Ik ken daar lang niet iedereen… Eigenlijk heb je belachelijk weinig met elkaar te maken. Tijdens colleges moet je zelf luisteren of werken, en projecten doe je in een klein groepje. Dat kleine groepje leer je beter kennen, de rest ken je totaal niet. Jammer eigenlijk.
Laurens zegt
@Citrofiel: de helft valt in het eerste jaar af, zorg dat je er niet bij zit. De rest leer je binnen de 5-7 jaar wel kennen. Sommigen worden vrienden voor het leven. Veel plezier!
L-Fred zegt
Ik las vandaag een zeer interessant stukje in de METRO:
De accu’s in elektrische auto’s maken gebruik van lithium. Net als mobiele telefoons. Silicium wordt gebruikt voor zonnecellen, bijvoorbeeld op huis en neodymium is nodig voor de permanente magneten in windmolens.
Deze stoffen zijn net zo schaars als fosiele brandstoffen. Hoe kansrijk is het dan om massaal over te gaan van een ene schaarse naar een andere schaarse stof. Substitutie is prima, maar dan moet je wel overschakelen naar iets wat niet schaars is.
Ik schrok hier toch wel van…
Laurens zegt
@L-Fred: geen nieuws. Voor EV lobbyisten als JPM en Super dan, maar zodra de trein vertrokken is zien dit soort opportunisten wel weer verder, de buit is dan binnen.
L-Fred zegt
Die hele elektrieke hause die nu gaande is, slaat dus eigenlijk helemaal nergens op. Da’s toch niet fijn om te horen.
topless zegt
Wanneer we elektrisch gaan rijden, zijn we minder afhankelijk van het Midden Oosten, zeggen ze. Dat klopt. Maar of we erop vooruit gaan?
http://static.rnw.nl/migratie/www.wereldomroep.nl/actua/regio/amerikas/arm-bolivia-heeft-lithium-redirected
Laurens zegt
@topless: dan krijgen we windvrij, wat vaak wel samenvalt met ijsvrij…
michael zegt
@project america
Tuurlijk, heb je er drie dan, of ben jij weer iemand met zo’n zakelijke vergunning. Volgens mij roven ze elke drie maand 27 euri van mijn rekening, kan me vergissen hoor, maar 34 per maand, nope!
w0o0dy zegt
Nee Econcern ging ten onder aan meer investeren dan dat er cashflow uit de operationele bedrijfsonderdelen was. Die lage cashflow is overigens wel mede ontstaan door tegenvallende resultaten qua stroomproductie van bijvoorbeeld biogas installaties… Maar goed, daar ga je niet aan failliet. Door teveel verplichtingen aan te gaan en door de kredietcrisis is het bedrijf steeds verder in de problemen gekomen… de tijd ging sneller dan de verhoging van de omzet en winst en dan moet je steeds meer financieren en dat lukte onder de gegeven omstandigheden niet.
Laurens zegt
@w0o0dy: ego’s en overspannen verwachtingen. En dan klagen over subsidies. Prima hoor. Als dat je business model is. Nu springt Eneco zelf erop in met hun batterij wagentjes plan. Gaat dat uiteindelijk niet juist ten koste van ons milieu? Ik heb liever lage stroomprijzen, koop ik wel een betere CV ketel, niet van Eneco trouwens!
w0o0dy zegt
@Laurens: Het gezeur over de accu’s weer? Die dingen kunnen uitstekend worden gerecycled en als je ze oplaad met windenergie en zonne-energie dan is dat flink wat beter voor het milieu dan bezine of diesel gestookte voertuigen.
Mensen die met die milieubelasting van accu’s, hybride techniek etc komen vergeten voor het gemak even dat het produceren van auto’s in welke vorm dan ook nogal veel energie kost en dus ook nogal veel milieubelasting betekent. Een plug-in hybride die vooral voor korte afstanden wordt gebruikt levert wel degelijk veel voordeel op… dat de techniet niet voor je vakantie-ritten geschikt is betekent niet dat de techniek waardeloos is. Alleen niet zo veelzijdig als verbrandingsmotoren… maar lange afstanden rijden dat doet bijna niemand meer dan 50% van de tijd.
Voor serviceauto’s die in de randstad actief zijn zou een plug-in hybride systeem of misschien zelfs een volledig electrisch voertuig een prima, “milieuvriendelijk” en ook nog eens goedkoop alternatief. Dus ook een goede basis voor lagere energieprijzen.
Op het moment is de prijs van groene stroom inderdaad nogal gesubsidieerd, maar vergeet niet dat bijvoorbeeld biogas gemaakt wordt van afvalproducten waarbij er anders fors voor de verwerking betaald moet worden en ook de milieubelasting groter is dan bij het verwerking tot biogas.
De techniek is zeker nog niet perfect en er valt ook nog veel te verbeteren, maar op een aantal vlakken is het wel beter dan blijven hangen in de oude techniek van het fosiele tijdperk.
Laurens zegt
@w0o0dy: Het gezeur over de accu’s weer? Spreek voor jezelf, mannetje.
Je vliegt al direct uit de bocht: “Die dingen kunnen uitstekend worden gerecycled”, kost dat dan? En waarom is er een depot op de Maasvlakte voor ingeleverde oplaad batterijen.
Ben je over andere onderwerpen net zo “onafhankelijk”?
w0o0dy zegt
@Laurens: “Mannetje”? Die toon is nogal minachtend en dat soort reacties mag je voor jezelf houden. Je kent me niet en ik neem de moeite op een normale manier met je te discussiëren dus mag je normaal reageren of het is hierbij einde discussie.
Accu’s recyclen kost geld, klopt. Maar alle recycling kost geld. Het recyclen van motorblokken ook. Groot verschil is dat in accu’s en in electromotoren dure grondstoffen zitten die de kostprijs in eerste instantie vrij hoog maken (daarom zijn accu’s nu duur) maar die hun waarde houden. Staal en aluminium is niet veel waard en daarbij is recyclen dus minder rendabel.
Ik vlieg niet uit de bocht, ik de moeite heb genomen erover te lezen.
RenesisHP zegt
Die Spirra E is fugly. Ik heb het mogen aanschouwen op de wereld havendagen. :shock:
w0o0dy zegt
Overigens…. ik heb in het verhaal een onafhankelijke positie. Ik heb geen commerciëel belang bij electrische auto’s of hybrides. Ik weet wat meer over Eneco vanwege een project dat ik bij Eneco heb uitgevoerd.
Laurens zegt
@w0o0dy: “Het gezeur over de accu’s weer? Spreek voor jezelf, mannetje.”
1e zin ben jij. Trek je conclusie, en maak je excuses aub?
Staal en aluminium scheidt je oa met een magneet, de eenvoudige recycling maakt het juist heel veel waard.
Hoe haal jij het Lithium uit een accu en maak je het weer geschikt voor hergebruik? Laat staan al die andere bijzondere metaallegeringen die er bijvoorbeeld in een Prius zitten. Als je erover gelezen hebt?
w0o0dy zegt
@Laurens: Exuses maken? Ik zou niet weten waarvoor.
Recycling van Lithium-ion accu’s
http://www.batteryrecycling.umicore.com/valeasProcess/
Recycling Prius
http://www.bloggersbase.com/articles/home–living/cars/recycling-of-new-toyota-prius-batteries-included/
Laurens zegt
@w0o0dy: die eerste link is idd prut, geen enkele info over kosten. Is zoiets als kernfusie, in theorie bewezen…
Laurens zegt
@w0o0dy: link 2 idem dito, is zelfs weer dezelfde letterlijke Prius fanclub info die we hier al eerder afgebrand hebben.
w0o0dy zegt
@Laurens: je vraagt “hoe” dus kreeg je antwoord op hoe. Zoek jij het kostenplaatje
maar eens op en toon maar aan hoe duur en onrendabel het recyclen van accu’s precies is.
Laurens zegt
@w0o0dy: lithium is goedkoper uit de grond te halen. Die batterijen gaan na gebruik op een grote hoop, tot het uit de grond halen duurder is dan recyclen. Een hele grote hoop, zoals die slufter op de Maasvlakte. Wel milieuvriendelijk opgeslagen, net zoals kernafval in zoutkoepels.
Dat noem ik een antwoord. Want kernfusie bestaat… of begrijp je die drie puntjes ook niet?
RenesisHP zegt
@Laurens:
Frappantste van de slufter en vroeger de papagaaienbek is dat de natuur er omheen prima functioneert. Uiteindelijk herstelt de natuur zichzelf.
Laurens zegt
@RenesisHP: omdat we voorlopig lithium genoeg hebben voor de Eneco proef projecten, zal het rond de slufter nog heel lang heel rustig blijven… pas zodra we zo dom zijn veel EV’s te gaan gebruiken, zit Eneco te lachen, en is het lithium snel op. Dit soort dom opportunisme creëert Econcern faillissementen (en niet de “crisis”).
RenesisHP zegt
@Laurens:
En daar stopte mijn interesse weer. ;)
Laurens zegt
@RenesisHP: helaas worden we allemaal geconfronteerd met dat EV spul, tenminste als we niet opletten.
Hoop dat ik je een plezier doe :-) Of kijk jij ook niet verder dan de lengte van je motorkap?
RenesisHP zegt
@Laurens:
Enig idee hoe lang mijn motorkap is? ;)
Laurens zegt
@RenesisHP: korter dan de mijne ;-) Een van de voordelen van een design uit de oertijd!
Zou W’dy nu in de Eneco war room zitten om een nieuwe lobbyisten nickname te bedenken…
RenesisHP zegt
@Laurens:
Voor het motorblok hadden ze het niet hoeven doen. Die moet je bijna zoeken. ;)
w0o0dy zegt
@Laurens: nee, maar je doet weinig meer dan dingen van tafel vegen, inhoudelijk kom je nergens mee. Je verwijt mensen die zich met deze materie bezighouden opportunisme terwijl ik er vanuit ga de de meesten van hen zich met deze materie bezighouden op basis van hun ideologie (fout of niet dat is niet aan mij)
Mij verwijt je geen substantie maar feitelijk doe je niets meer dan je standpunt verheffen tot waarheid en dingen van tafel vegen. Tijd dat je zelf eens wat ter tafel brengt. Tot nu toe doe je het op de Wilders manier… afkraken en doen alsof iedereen er een puinhoop van maakt en ondertussen zelf met geen enkel opbouwend punt komen. Het lijkt me volstrekt zinloos om deze discussie verder te voeren. Proost!
Laurens zegt
@w0o0dy: bladiebladiebla. Ik word steeds meer gesterkt in mijn eerste indruk van je (al weer maanden geleden).
Kom eens met een serieus, niet gesponsord linkje. Over de kosten van accu recycling, waar het van het eerste moment over ging (Laurens 24 September 2009 om 21:56)?
Mijn punt over CO2, al vaker verkondigd, is dat de auto weliswaar door de milieubeweging tot poster child verheven wordt, maar er in werkelijkheid veel betere manieren zijn om CO2 te reduceren. Mag jij niet opbouwend vinden, of zelfs Wilderiaans :-)
w0o0dy zegt
@Laurens: en weer probeer je de bal bij de ander neer te leggen. Jij beweert dat het niet rendabel kan, toon maar aan dan.
Laurens zegt
@w0o0dy: waarom. Er was een zekere fanboy die over accugezeur begon.
Ik koop gewoon bestaande producten. Laat Eneco me maar overtuigen van nut en noodzaak. Maar dat kunnen ze helemaal niet, dat jij ze gelooft is meer een argument ten nadele van de EV aan het worden…
Kom op, je kunt het, toon inhoud!
w0o0dy zegt
@Laurens: leuk geprobeerd maar mij verwijten geen inhoud te tonen terwijl je zelf met helemaal niets komt is wat doorzichtig. Wilders kan dat toch duidelijk beter.
Laurens zegt
@w0o0dy: heb je echt geen substantie?
Laurens zegt
@Laurens: vandaar het “mannetje”.
Dank voor je zeurlinks ( ;-) ), ga ik zeker lezen, maar niet vandaag…
RenesisHP zegt
Oh shit, bitchfight bij een groen onderwerp. Alweer. :|
Dudes. Groen is toch vrede? :roll:
w0o0dy zegt
@RenesisHP: tja, ook als je wel inhoudelijke reacties plaats krijg je dat soort reacties… beetje jammer dat veel mensen zich zo vaak van hun slechte kant laten zien.
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Daarom hou ik inhoudelijk op een laag pitje. ;)
w0o0dy zegt
@RenesisHP: en ook alleen daarom natuurlijk ;-)
RenesisHP zegt
@w0o0dy:
Dit boeit mij echt heel erg veel. :roll:
Ik hou van geluid. Niet van het type vroombox. Echt motorgeluid. Hoewel je die Spirra echt mag houden.
Emotieloos onaantrekkelijk apparaat eerste klas.
Een Gallardo straalt nog meer emotie uit. En dat is toch echt een kil apparaat.
Wat een Gallardo wel heeft is aantrekkingskracht. Komt niet door het labeltje. Er is iets met de vormgeving dat je aantrekt.
Dit Spirra ding viel vooral op door de reclame die er op geplakt zit zoals op de foto’s te zien.
Met benzinemotor zal daar weinig aan veranderen.
Lambo-Ferrari concurrent my ass. Hooguit kwa performance.
En voor de rest ben ik gewoon een beetje hersendood op dit moment. Soms heb je van die dagen dat je liever gewoon lekker kort door de bocht bent. Altijd humor.
Laurens zegt
@w0o0dy: nog slechter dan je avitar?
Gelukkig heb ik een hekel aan vooroordelen en fanboy geblaat. Zonder argumenten heb je geen punt: ik hoop dat die links goed zijn, maar de ene is een bedrijf en de andere een bloggerssite…
Laurens zegt
Auto’s zijn testosteron. Behalve als ze roze zijn.
Laurens zegt
Wat dat betreft geeft een EV nog meer mogelijkheden… maar voorlopig is zo’n ding nog veel te duur voor wat het te bieden heeft.