Stel je voor: je wilt een snelle speedster bouwen waarmee je in minder dan vier tellen aan de 100 km/u zit en een topsnelheid van 240 km/u mogelijk moet zijn. Je maakt eerst een ontwerp en gaat daarna de verschillende onderdelen verzamelen. Waar ga je voor de onderdelen dan als eerste naartoe? Precies, naar de groenteboer.
Deze speedster met de naam is Eco One een ware salade van plantaardige onderdelen. Denk aan aardappelen, hennep pulp met raapzaad olie (kool uit de familie der kruisbloemigen), cashew noten, suikerbieten en plantaardige oliën.
De auto is een ontwerp van Dr. Kerry Kirwan, een onderzoeker voor de Warwick Manufacturing Group en werd in twee maanden gebouwd door student Ben King. De motor in deze “groentebak” komt uit een Triumph Daytona motorfiets.
De Eco One is volgens de makers voor 95 procent te recyclen, ondanks dat het stuur, stoel en elektronische onderdelen van traditionele materialen zijn vervaardigd. Alle plastic onderdelen zijn plantaardig en het chassis is van staal, dat bij uitstek goed te recyclen is. Volgens de makers kan de technologie ook breder worden toegepast en er zou binnen de motorsport serieuze interesse zijn.
De Eco One kan vanaf 28 t/m 30 augustus worden bezichtigd in het National Science Museum in London. Klik op onderste afbeelding voor een uitvergroting van het recept. (via: gizmodo)
Sven zegt
Haha LOL XD
zondagsrijder zegt
Erg leuk ding! Geen flauwe waterstof onzin waar niemand wat aan heeft, maar gewoon echt bruikbare technieken. Nogmaals: leuk!
RalfK zegt
JAJAJAJJA
Hippies alweer aan de machT!!!!!!!!!!!
zondagsrijder zegt
@ralfk
niet zo dom schreeuwen. Dit heeft niks met hippies te maken. Over dertig/veertig jaar is de olie op. Tegen die tijd hebben we die figuren hard nodig. Ben er maar blij mee dat ze hier nu al zo hard mee bezig zijn.
PeterVanHtev zegt
Dat zijn alternatieven, hoeft greenpeace dus niet tegen te protesteren en lijkt me leuker om in te rijden dan welke willekeurige porsche.
RalfK zegt
Ik vind ut eigenlijk een beetje scheef allemaal. Aan de ene kant een 95% recyclebare auto maar aan de andere kant dan geen “groene motor”.
PeterVanHtev zegt
rijd op suikerbieten!
westy B zegt
Geen wonder dat dit uit Engeland komt. Daar kan je tenminste nog zelf een auto bouwen en op de weg krijgen dankzij een single type approval. Ook interessant dat ze voor de Daytona motor hebben gekozen een 3 cilinder met een heerlijke geluid.
Buzz Fuzz zegt
@zondagsrijder:
De makkelijk te bereiken olie is dan op, er is meer dan genoeg olie alleen moet er wat meer moeite voor worden gedaan om deze naar boven te krijgen.
dekster zegt
Gezellig, laat je’m een maand buiten staan heb je een hoop compost met een moterblok erin…
Racer X zegt
Laat de auto maar weg en doe mij die Triumph Daytona maar. Dat scheelt een donorfiets (=extra materiaal) én je bespaart op alle onderdelen die er voor de bouw van de auto nodig zijn.
Ben ik even groen bezig of wat? Daar komt bij dat, als het erop aan komt, ik sneller ben én ik meer lol heb!
Klassiekerrally zegt
Bewonderenswaardig. Maar zijn deze materialen in de nabije toekomst ook in massaproductie te verwerken?
melvin zegt
mag em weleens laten uitlijnen moet je die wielen op de eerste foto zien
dude db zegt
en hij rijdt zeker op zonnebloemolie??:P
BaRa zegt
“De makkelijk te bereiken olie is dan op, er is meer dan genoeg olie alleen moet er wat meer moeite voor worden gedaan om deze naar boven te krijgen.”
Klopt, maar dat soort olie is duurder om te ontginnen. Simpele rekensom: blijf evenveel gebruiken, en reken maar een paar keer de kost van vandaag. Of gebruik / verspil minder, om evenveel te betalen. Dat is geen groen gedachtengoed, dat is markteconomie.
Pannekoek zegt
Jeus, moeilijk hé, een rechte lijn op je auto tapen.
Maarten zegt
Euhm… less friction with the road met je banden? Je wilt in een sportauto toch juist méér?!?
Rick dos zegt
En in het gereedschapskistje zit zeker een busje onkruid killer…..
Maar goed je kan er wel om lachen maar hij heeft het toch maar mooi even gedaan…
ZOEF zegt
BaRa: er is tientallen keren meer steenkool op de wereld dan olie. Wanneer de olie consistent (jarenlang) boven de 30 dollar per vat blijft, wordt het interessant deze terug te gaan ontginnen.
Uit steenkool kan je met moderne technieken dezelfde vloeibare brandstoffen maken als uit olie.
Er is misschien wel voor nog 700 jaar olie en steenkool.
Trouwens dat argument van schaarste is outdated: dat was de vroegere aanpak om ons perse maar energie te doen besparen.
Nu is het natuurlijk andersom: het CO2-argument moet ons ertoe aanzetten om te stoppen met olie verbruiken. Maar als er dan echt nog maar voor 30 jaar olie is, wat is dan het probleem? Spoedig stopt het CO2 uitstoten dan toch vanzelf.
Dus nu geeft men makkelijker de waarheid toe: er is nog voor eeuwenlang geen brandstofprobleem. Duurder kan het wel worden, op echter voorlopig echt niet.
Torsten Pieper zegt
Ga toch krassen, gek.
mashell zegt
Dit moet de snelste Kliko ooit zijn.
PeterVanHtev zegt
Nieuwe tuner…POKON…
Jurgen zegt
Hennep was vroeger een goed gebruikt middel om autobody’s te maken. Zeer licht en toch 40% sterker dan staal. Is in de vergetelheid geraakt en in plaats daarvan werd Carbonfiber een groot succes.
Toch maar eens kijken wanneer we de eerste Hennep cars zien, als je ze verpulvert kun je er nog een mooi stickie van draaien ook ;)
Robbert zegt
En ook stoned na een ongeluk :-)