Zoveel mensen lopen rond met het idee, maar zo weinig mensen doen het daadwerkelijk: vijf jaar lang op wereldreis gaan. Meneer en mevrouw Smit doen het en pakken het gelijk goed aan: ze reizen per Mercedes-Benz 220S uit 1957 met vouwwagen.
Fred en Liesbeth Smit werden beide in Nederland geboren, waar ze elkaar als tieners leerden kennen. Samen besloten ze het avontuur aan te gaan en te emigreren naar Nieuw-Zeeland. Nu, velen jaren later, besluiten ze wederom op avontuur te gaan. Niet om te emigreren, maar om in vijf jaar zoveel mogelijk van de wereld te zien.
Ze hadden gelezen van andere wereldreizigers die in een klassieke auto (bijvoorbeeld een T-Ford uit 1915 of een oude G-Klasse) de planeet rond tuften en wilden dat zelf ook wel eens meemaken. Dat er al een Mercedes 220S in de garage stond, maakte de uitvoering van het plan ook een stuk eenvoudiger. Na een motorrevisie en een proefritje van 2500 kilometer door Nieuw-Zeeland, was de Benz -bijnaam Abel, naar Abel Tasman, de Nederlandse ontdekkingsreiziger- klaar voor de overtocht naar de Verenigde Staten.
Panne en een wrapje
In de zomer van 2014 werd de reis aangevangen en ondertussen zijn Fred en Liesbeth al heel Noord- en Midden-Amerika doorgetrokken. Grotendeels zonder grote problemen, tot de zomer van dit jaar. Toen begaf één van de assen het, waarbij ook het differentieelhuis verbrijzeld werd. Met behulp van de lokale Mercedes-specialist werd Abel met gereviseerde onderdelen weer op weg geholpen.
Een ander probleem was de extreme hitte in de auto. In Midden-Amerika kon het gemakkelijk 45 graden worden in de auto, aldus het echtpaar op hun Facebook-pagina. In eerste instantie monteerden ze een dakrek met daarop een grote houten plaat als een soort van parasol. Dat hielp, maar zorgde ook voor flink wat extra herrie. Een paar slimme jongens bij een Mercedes-dealer kwamen met een andere oplossing: de motorkap en dak in wit vinyl wrappen. Momenteel toert het echtpaar nog even rond in Noord- en Midden-Amerika, wanneer ze met Abel de boot richting Europa pakken, is nog niet bekend.
e1000bmw zegt
Vinyl… Doe dan gewoon 3M-folie…
stephanotis zegt
@e1000bmw523i: white bra (no clear), dat dacht de betreffende MB-dealer ook.
pjeey zegt
Zijn inmiddels vast meesters in het opzetten van die vouwwagen.
9000cse zegt
Schitterend avontuur! En dan ook nog eens met zo’n Mercedes 220S. Uit de tijd dat er nog geen term als priemiejum bestond, maar waarvan iedereen wist dat het topklasse was. Een Mercedes zoals een Mercedes hoorde te zijn.
bofkont zegt
@9000cse: Idd in de tijd dat Mercedes eenzaam aan de top stond van de topklasse, onbetwist!
bofkont zegt
Geweldig, respect voor dit soort keuzes !!
Arnoud zegt
Dit is toch bekend als de Mercedes ponton? De eerste productieauto die leverbaar werd met dieselmotor.
9000cse zegt
@Original_Arnoud:
De eerste Mercedes diesel personenauto van na de oorlog was de 170D (W136), waarvan de eerste werd afgeleverd op 1 augustus 1949. De “Ponton” oftewel de 180D (W120) debuteerde in maart 1954.
406_v6 zegt
@9000cse: Kleine correctie, mei 1949 begon de uitlevering van de W136 170D met OM 636 motor. 1,7 liters groot en 38 PK’s en 98 Nm’s aan de krukas.
Dizono zegt
@Original_Arnoud: Inderdaad een ponton, maar zeker niet de eerste auto met dieselmotor. Dat was de Citroën Rosalieuit 1933. Mercedes volgde in 1936 met de 260D.
http://i42.servimg.com/u/f42/09/02/20/14/sans_t12.jpg
406_v6 zegt
@dizono: Zo ongeveer tegelijki met de Mercedes verscheen de Hanomag Rekord Diesel Typ D 19 A. ,img src=”https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Hanomag-rekord1.jpg”>
De Mercedes 260D en de Hanomag gelden als ’s Werelds eerste in serie gebouwde personenwagens met Dieselmotor. De Citroën Rosalie verscheen ook in 1936 maar later als de Mercedes en de Hanomag en was in 1e instantie alleen als bestelwagen leverbaar.
406_v6 zegt
@406_v6: [img]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/Hanomag-rekord1.jpg[/img]
406_v6 zegt
@Original_Arnoud: Nope, althans dat van die dieselmotor. De 220S (Baureihe W180) werd uitsluitend geleverd met een 2,2 liter 6 cylinder lijnmotor, benzine, 85 PK, later 100 en 106 PK. Z’n kleinere broertje (Baureihe W120) was wél met een dieselmotor leverbaar. (1,8 liter 4 cylinder 40 PK, later zelfs 43 PK).
gash zegt
De Mercedes heb ik al, nu nog een vriendin……………..
Dutchdriftking zegt
Gave mensen!
henkhupelschoten zegt
Minder spannend verhaal maar zo ken ik iemand die een Mercedes 280SE 3.5 cabrio heeft. Schitterend grijs (ja, grijs kan mooi zijn) met blauw leer. Hij Heeft de wagen op transport naar Amerika gezet en heeft daarmee heel de westkust van de US afgereden. Ik heb de foto’s gezien en ik werd openbaar jaloers. Zou het op m’n ouders leeftijd ook doen. Met m’n w108 merc heel Europa afreizen. Hopelijk blijven de benzine prijzen dan nog betaalbaar of hebben we andere peut… Ik ken trouwens ook nog iemand en hij heeft water als geld, Bmw 507, een bmw pre war car (zo’n witte met een leren band op de motorkap, nog een aantal porsche’s en dan nog een Porsche, 1 SL en een ponton, volgensmij ook nog een 300SL maar dat durf ik niet met alle eerlijkheid te zeggen) hij rijdt van concours d’elegance naar concour d’elegance toe. Maar het meeste plezier beleeft hij aan om met z’n vrouw in de ponton aan de peking to paris rally (volgensmij) mee te doen. Schitterend toch
flik2punt0 zegt
Heel erg leuk dit artikel lijkt mij fantastisch zo n reis! Hoop dat ze Nederland aan doen
peke zegt
Klasse hoor.
Je moet wat centjes hebben, maar het dan ook nog doen. Wat een gave tijd zullen die hebben zeg.
dell zegt
Ik zat net op hun Facebook te koekeloeren, vind het zo mooi wat ze doen. Dus gewoon een berichtje gestuurd dat ze op deze site stonden :) en natuurlijk of ze nog naar Nederland kwamen.
Net reactie gehad, leuke mensen. En ja in 2017 zijn ze in Nederland te bewonderen werd zelfs uitgenodigd om ze dan te ontmoeten volgens mij haha.
Erg inspirerende mensen!
hondar zegt
Supergaaf! Je moet wel een flink spaarpotje hebben.
fransananas zegt
Mooi avontuur! Dat van mij lezen jullie hopelijk over een paar jaar! Nu eerst sparen en; welke auto raden jullie aan?
Dizono zegt
@fransananas: een Rolls Royce Silver Shadow met het blok van een oude Land Cruiser ;)
w0o0dy zegt
@fransananas: De originele Lexus Ls400 of een Senator 6 cilinder
aquila2003 zegt
@fransananas: een Volvo Amazon ;)
kilum zegt
@fransananas: VW Transporter of een ander bestelbusje. En dan achterin verbouwen tot slaapkamer. Dan hoef je niet steeds je tent op te zetten. ;-)
Maar als je liever een normale auto hebt. Een oude Volvo 960 estate. dat loopt wel een miljoen km zonder al te veel problemen.
toyotafortuner zegt
Zeker een mooi verhaal. En ook een prachtige Benz
Design_Driven zegt
Fantastisch natuurlijk. Zelf ben ik begonnen met het voorbereiden van een reis van het VK naar Singapore door Rusland en China met mijn Disco. Maar of het er ooit van zal komen?
Persoonlijk had ik een zwak voor de man met zijn G klasse. Leuke verhalen en de auto licht me wat beter
w0o0dy zegt
@sketcher: met een Disco? Hmm genoeg onderdelen en gereedschap mee? Zijn jullie handig genoeg?
Design_Driven zegt
@w0o0dy: Ja ik kan alles zelf repareren. Onderdelen heb ik en ben ik aan het verzamelen. Probleem is net als bij een iedereen. Tijd en geld.
Design_Driven zegt
@w0o0dy: Overigens is mijn Discovery 2, Td5) erg betrouwbaar gebleken en is er makkelijk aan te sleutelen.
citroenvisa zegt
Jammer dat zulk moois zoveel geld kost. Heel gaaf!!!