
Kies maar: een sportief oudje met een vierpitter of een nieuwe elektrische?
Zo naast elkaar zie je nog beter hoe goed het werk is dat Renault heeft afgeleverd met de nieuwe Renault 5 E-Tech. Er is goed gekeken naar details, zoals het luchthappertje op de motorkap en de mistlampen in de voorbumper. Maar als je moet kiezen, zou je dan een jaren ’80 Renault 5 Alpine Turbo kopen of toch de nieuwe elektrische? Misschien helpen de prijzen van de beide modellen bij je keuze.
Daarover later meer. Eerst even: wat is die Renault 5 Alpine Turbo ook alweer? Om verwarring te voorkomen, dit is níét de R5 Turbo met middenmotor. Die kwam een stuk later dan de Alpine Turbo. Nee, de Alpine Turbo is wat minder heet, maar daardoor niet ijskoud. Een 108 pk sterke 1.4-liter turbomotor met vier cilinders brengt een bakje dat leeg 844 kilo (944 kilo rijklaar) in beweging. Dat is minder dan twee derde van het gewicht van de 5 E-Tech.
De Renault 5 Alpine Turbo op Marktplaats
Het autootje hieronder werd op 29 december 1982 voor het eerst inschreven. Niet veel later, op 3 januari 1983, werd de 5 voor het eerst tenaamgesteld in Nederland. We spreken hier dus over een origineel Nederlands geleverd Renault Alpine. Het Alpine-thema gaat door in de carrosseriekleur Bleu Alpine en de velgen.

De verkoper heeft de Renault al 15 jaar in bezit. Hij wil van de 5 af omdat hij zijn verzameling wat laat slinken. De particuliere handelaar schrijft dat de Renault ergens in zijn 42-jarige leven is gerestaureerd en dat de motor en turbo gereviseerd zijn. Dankzij zijn leeftijd is de Renault 5 Alpine Turbo mrb-vrij. Als we de foto’s bekijken, ziet de Renault er ondanks zijn 123.930 kilometer er piekfijn uit. Ook het interieur is prima te noemen.


Wat kost de 5 Alpine Turbo?
De APK verloopt dit jaar op 12 september. Je kunt deze lente en zomer dus nog lekker rondscheuren in de Renault zonder een keuring. De verkoper uit Blauwestad, vlak bij Winschoten en Veendam, vraagt € 24.950 op Marktplaats voor de Renault 5 Alpine Turbo. Daarmee is de oude 5 Alpine Turbo iets goedkoper dan de goedkoopste 5 E-Tech.
Als je de elektrische Renault 5 uit de configurator haalt, ben je minstens € 27.990 kwijt. Het op dit moment goedkoopste exemplaar op Marktplaats kost € 28.235. En de nieuwe Turbo 3E? Die zal straks voor een veelvoud van dat bedrag gaan.
Tja die oude 5jes zijn fantastisch, vriend van me heeft er een (niet turbo). Maar die nieuwe is toch ook wel heel leuk.
Gaaf zeg! @basleesberg fijn artikel (ik zeg ook wel eens wat anders). Trouwens wat me opvalt, de dunne deuren en wanden! Dan zijn auto’s van tegenwoordig ineens een stuk veiliger.
De oude. Daar zou ik niet over twijfelen. De oer versie van wagens blijft bovendien vaak meer waarde vast dus dat is ook mooi meegenomen.
Mmm, toch de oude 5 dan denk ik. De nieuwe in A290 uitvoering lijkt me wel gaaf, enige nadeel: zag de nieuwe 5 vandaag rijden in het geel. Viel lekker op, maar het lijkt op de weg wel een uitvergrote auto. Om te compenseren voor het accupakket en hoogte is de rest van de auto ook stevig in proportie gegroeid. Hij is eigenlijk te groot voor het design. :/ Dan is zo’n “oudje” beter in balans.
Het formaat kan in real life inderdaad best even schrikken zijn. Dat had ik ook met de Ioniq 5. Mocht je het trouwens willen weten: de A290 kost minimaal € 38.800 in de configurator. Als ik nu op Marktplaats zoek, kom ik maar één exemplaar tegen: een wit-zwarte GTS van € 47.500.
De Alpine is standaard al heel rijk uitgerust, dus je hoeft lang niet alle opties aan te vinken voor een leuke auto. Het is ook een totaal andere auto dan de Renault en zeker de meerprijs waard
Sportief oudje met vierpitter! Zeker weten!
Oud vs. nieuw. Lastige keuze. Allebei hebben ze voors en tegens. Maar die oldtimer is wel een pareltje, hoor. Verbazingwekkend ook hoe smetteloos het interieur nog is. Dat zal dan een redelijk recente restauratie moeten zijn geweest of een hele goede detailer.
De prestaties vd elektrische 5 zijn om te janken.
Zeker weten de oude! De nieuwe ziet er leuk uit, alleen hij het de aandrijflijn van de laatste Clio RS moeten hebben.
Bizar wat ze voort waard zijn. Een ruime 10 jaar terug kocht je een goede voor 1000piek! Echter is het de Phase 1 en 2 die je wilt hebben met het blok achterin

Zonder twijfel een Échte Renault 5 Alpine Turbo.
Dat elektrische ding is leuk, maar heeft totaal niet het karakter en uitstraling van een Échte Renault 5 Alpine Turbo.
Of gewoon allebei. De Alpine staat inmiddels in de garage, nu op zoek naar een leuke 5 Turbo
Waarom zo’n veel te grote, dure, zware, logge, neppe, wannabe kopen, als je het echte kan kopen?!