Genoeg van alle opgeleukte persmeuk? Benieuwd hoe een Audi R8 GT er echt uit ziet? Dat kan, er zijn verse plaatjes van de Nurburgring binnen.
Een klein publieksdebuut van de Audi R8 GT bij de 24 uur van de Nurburgring. Daar staat de R8 te stralen met zijn matwitte lak en carbonfiber sierlijstjes. Het geheel lijkt echt beter tot zijn recht te komen als Audi’s photoshop-team er nog niet overheen geweest is. Het is toch een auto die meer gemaakt is om te rijden, en minder om te glimmen.
Enkel de gelijkenissen met de Superleggera blijven mij wat storen. Waarom maakt Audi niet R8 met het blok uit de RS5? Een snellere V8 lijkt veel beter bij een Audi te passen, dan een gewelddadige V10. Verschil moet er zijn. Meer foto’s van de R8 zijn te bekijken op autojunk.nl.
Met dank aan ERGI02 voor de spot!
cheetacars zegt
”Waarom maakt Audi niet R8 met het blok uit de RS5?” Daar moet nog een ”een” tussen lijkt me, srry ik kan het niet laten
OT Het is me met de vleugels aan de voorbumper net iets te veel van het goede, de rest is wel vet!
Vapid zegt
Die uitlaten zijn echt zooo nice :D
De zwarte omlijsting bij de achterlichten ook :D
York zegt
@Vapid: Ja die uitlaten zijn echte rioolbuizen om alle soorten vuiligheid door te laten gaan.. Owja het is een Audi.. het sowieso al vuiligheid;) Jaaa Alle troep bij elkaar, dat past wel!
Laurens zegt
Niet dat het er ooit van zal komen, maar ik zou idd ook dat V8 blokje even laten tunen, als het nog sneller zou moeten…
Jipp zegt
dit ziet er toch echt wel heel vet en brutaal uit! zou er zo alleen al achter willen rijden…!
phantom zegt
Hoezo gt, hoezo spoilertje en plasticje daar?
Het is gewoon een audi met een lambo blok erin die ze al jaren op voorraad hebben, gewoon pure marketing en winst!
Tommy2 zegt
De R8 hééft al dat V8-blok van de RS4/RS5, alleen in vergelijking met die machtige V10 komt deze wat te kort: 100 Nm en ruim 100 pk, en dat merk je!
Trouwens die bruine is mooier dan de witte. ;)
EJS zegt
@Tommy2:
Je hebt gelijk de de R8 de V8 uit de RS4 al heeft, maar dat uit de RS5 heeftie zeker niet, want dat is een ander blok;)(ja, lekker verwarrend, ik weet ’t)
En eigenlijk ben ik ’t wel met de schrijver eens, lepel ’t rs5 blok erin, schroef er desnoods een compressor op voor 520 pk oid, en je hebt iets dat lichter is, én echt anders dan de Gallardo..
Tommy2 zegt
@EJS: RS5-blok is identiek aan het RS4/R8-blok. Alleen de in- en uitlaat zijn geoptimaliseerd. Inspuiting en software wat aanpassen en tadaa weer 30 pk extra.
En zéker geen compressors op zo’n blok aanbrengen, raakt alleen maar oververhit met alle stress die sportwagenmotoren moeten ondervinden.
EJS zegt
@Tommy2:
Volgens mij is de ene een los ontwikkeld blok en de andere een Lambo V10 minus 2 cilinders.. ’t filmpje van Wouter in de RS5 impliceert dit ook, maar ik zie wel dat ze beide exact dezelfde inhoud hebben.. ’t blok kan verder prima een compressor hebben, dan heeft ´t alleen behoorlijk wat aanpassingen nodig;) Maar dat kan een fabrikant als VAG makkelijk doen..
Tommy2 zegt
@EJS: Je moet niet alles geloven wat ze in die persberichten slijmen, marketing bullshit.
En je moet kijken naar wat de klant wil, waarom een compressor V8 nemen als je een lekkere V10 met dezelfde prestaties en beter geluid kan kopen. Ze hebben dat ding toch liggen en het is heus geen Lambo V10, wordt gewoon naast hun eigen V8 op de lopende band gemaamkt. Vaandaar dat de blokken technisch ook gelijk.
EJS zegt
@Tommy2:
’t is wel een lambo v10, met wat kleine aanpassingen;) Ze gaan heus geen aparte V10 ontwikkelen als ze er nog één in ´t magazijn hebben..
´t antwoord waarom een compressor V8?
1. Dan is ’t minder overduidelijk een gerebadgde Gallardo
2. Dat kan je een kg of 20 schelen, en dat is altijd mooi meegenomen
3. Meer dan 8 cilinders zijn toch nutteloos
Tommy2 zegt
@EJS: Tis geen Lambo V10, gewoon een Audi-blok gebaseerd op Audi’s V8 en ze ook in de Gallardo proppen. Vandaar dat ze refereren naar de V10 maar het is theoretisch gezien juist andersom.
1. Onderhuids is het grotendeels al een Gallardo
2. En die kg’s maakt niks uit, je levert 2 cilinders in van een toch al licht blok maar schroeft er wél weer een compressor op met bijbehorend leidingwerk.
3. Persoonlijk, ik vind een V10 lekkerder klinken dan een V8, of het moet een 6+ literblok zijn.
SimonMc zegt
@Tommy2: Dus wouter zei in het filmpje dat het V8 blok in de RS5 gebaseerd was op de V10 min 2 cilinders, en nu zeg je dat het V10 blok gebaseerd is op de V8 plus 2 cilinders???
Geloof me, het is wél een lamborghini blok, want het lamborghini blok was er al veel eerder en audi = lamborghini.
Tommy2 zegt
@SimonMc: Fout, dit nieuwe blok (5.2) is voor het eerst in de S8 gebruikt. Dit V10-blok heeft dezelfde boring etc. als de V8’en van Audi en kunnen dus door dezelfde machines bewerkt worden. Het oude V10-blok (5.0) was idd anders en is alleen in de Gallardo gebruikt. De RS6 gebruikt overgens ook gewoon het nieuwe blok maar met andere krukas etc.
Om de productiekosten te drukken delen de motoren dus veel onderdelen en zijn ze familie van elkaar. ;)
EJS zegt
@Tommy2:
Het is ontwikkeld voor lamborghini in oorsprong, en niet voor Audi;) Wie dan precies de ontwikkeling doet is dan altijd toch maar vaag, ’t ene onderdeel zal daar ontwikkeld zijn en ’t andere hier, maar uiteindelijk is ’t blok toch van lambo.. Met zoveel aanpassingen als in de RS6 vind ik ’t overigens dan wel weer cool, dat blok had misschien nóg wel beter in de R8 kunnen liggen..
Ik vind een V8 overigens meestal beter klinken, maar dat zal wel aan mij liggen:P
Tommy2 zegt
@EJS: Het blok zoals die in de S6/8 ligt is ontwikkeld door Audi, voor de Gallardo (en R8 natuurlijk) hebben ze lichtere zuigers, nieuwe krukas, andere cilinderkop etc. gebruikt.
Trouwens de V10 in de RS6 is een biturbo dus niet geschikt voor de R8. ;)
EJS zegt
@Tommy2:
Ja, en ’t blok in de R8 heeft meer overeenkomsten met de Gallardo set-up dan met de oorspronkelijke Audi set-up;)
En ik denk dat een Bi-turbo prima past in de R8.. Koppel van jewelste, lijkt me juist heerlijk cruisen.. Vraag me alleen af of je ’t dan nog voor elkaar krijgt ‘m goed te koelen..
cliff15 zegt
Het is wel een erg lekkere audi hoor. Maar hoeveel smaakjes moeten er nog wel niet komen van de R8? De R8 Cabrio V8 komt ook nog als ik me niet vergis. Is toch wel een hele reeks. Dit is dan wel gelukkig de dikste :D
Dennis zegt
Het is en blijft maar een Audi.
Niks bijzonders dus…
Tommy2 zegt
Poepbruin: :D
RickB zegt
@Tommy2:
Jij weet echt niet hoe poep er uitziet…
UPS is poepbruin, dit is oranje!
Dirk zegt
lol @ naam van het plaatje.
Alpinaa zegt
@EJS: Maar dat klinkt nooit zo als de v10.
EJS zegt
@Alpinaa:
Het hoeft ook niet zo te klinken.. Een V8 compressor kan ook heerlijk klinken;) En nu klinkt ’t gewoon als een lambo met een iets aangepast uitlaatsysteem..
Dimglor zegt
In deze kleur ziet ie er gewoon echt goed, al zou ik wel beginnen twijfelen zo als je dat bruin ziet…. Want dat ziet er ook wel goed uit…
Maarja waarom zou ik twijfelen.. Ik kan hem toch niet betalen ;)
Shenkie zegt
@Tommy2:
Ik hoop niet voor jou dat je poep die kleur heeft…
Maar in die bruin-oranje kleur ziet er wel veel lekkerder uit dan in het wit.
frarissimo zegt
Hmmm wanneer komt er een station uitvoering met trekhaak?
The360box zegt
Jammer, wrm geen V12, huist in deze wagen zou dat gemoeten hebben, een R8 v8 een r8 v10 en nu een v12, diesel.
mijnbluemotion zegt
Ik heb ook echte plaatjes van deze wagen want heb hem vorige week gezien op het Wörthersee Treffen in Oostenrijk:
En heb een filmpje opgenomen toen ze deze wagen op het podium reden: http://www.youtube.com/watch?v=jpy8VIoVzKQ
lincoln zegt
prachtig ding ..
echt wonderschone bruutheid ..
heeft totaal geen zin om te vergelijken met iets anders ..
(persoonlijke opinie dan natuurlijk) ..
TDIfreak zegt
wanneer hangen ze er nu eindelijk die machtige V12TDI in? kun je tenminste rustg mee cruisen zonder dat gebulder van die V10 aan je kop
SimonMc zegt
@TDIfreak: Dus jij hebt liever geratel en stank dan een heerlijk V10 geluid?Juist…
Trouwens sportwagens + diesel = no go.
AMV8Bart zegt
V8 = Anticlimax.
Waarom niet gewoon v10 zo laten?
So what dat het dan net een gallardo is.
Hij klinkt heerlijk!
Desnoods wat gewicht in de carrosserie en interieur verwijderen, en hem wat meer pk’tjes geven en klaar is Adolf
Cantago zegt
Toch eigenlijk wel een erg gaaf bakkie! Maar ik zou er ook liever een dikke V8 in zien… Of een W12 ofzo!
Tommy2 zegt
@Cantago: Geloof me, deze V10 is vele malen beter dan de huidige V8 of W12. Zoals ik al zij veel meer power dan de V8 en de W12 is niet geschikt als sportwagenmotor met toerenorgies maar om comfortabel mee te cruisen.
Cantago zegt
@Tommy2: ik had het er ook niet over dat de V10 niet goed was oid, maar een V8 vind ik gewoon vele malen beter passen bij zo’n auto… Meer gevoelsmatig. En de W12? Diesel! Typisch Audi, en zou graag willen zien dat ze het voor elkaar krijgen! Maarja.. of het überhaupt kan?
Loos zegt
Zeer mooi :D. Indrukwekkend model dat nu alleen maar beter wordt!
ErikkNL zegt
Qua buitenkant vind ik het geslaagd. De spoiler kan net, maar op deze foto’s zijn die rioolbuizen niet eens zo gek. Verder vind ik hem in deze uitrusting “GT” nog niet genoeg “afgeslankt”, naar mijn mening kan het nog veel spartaanser dan dit. Er is nog teveel luxe aan boord. Ik denk dat de Duitsers een nog meer straatlegale
“racy” versie van de R8 gaan maken.
girls_VS_cars zegt
Laat ze eerst even nog een aantal crashtests doen, daarna pas overgaan op actie om nieuwere modellen op de mark te smijten ;)
girls_VS_cars zegt
sorry..
OT: Hij ziet er wel heerlijk uit hoor.. :)
de bugatti Filip, zegt
audi r8 is mijn lievelings auto
Canguro zegt
Ik vond hem al zo ‘goedkoop’ ogen. Komt dus door die matte lak. Vind ik alleen gerechtvaardigd als het daadwerkelijk een gewichtsvoordeel oplevert. ;)
R8 zegt
ongelofelijk mooi!!
Davidov zegt
@ Cantago:
Je bedoelt V12 TDI, er bestaat geen W12 diesel.