Huh? Een echte M3 met 330Ci motor is toch geen M3?
Een cabrioletversie van een sportief topmodel. Dat pakt zelden goed uit. In heel erg veel gevallen is het namelijk weliswaar de duurste die je destijds nieuw kon kopen, maar gebruikt wil niemand het hebben. Een Porsche 911 Carrera 4 Cabriolet Tiptronic koste in 2000 een vermogen, maar tegenwoordig is die versie minder populair dan bijdragen van Lil Kleine op de volgende editie van Knuffelrock (alhoewel Marco Borsato ironisch genoeg wél op de 2021-editie staat met het inmiddels zwaar ongepaste ‘Dochters’).
Een auto waarbij de transitie naar cabrio nooit helemaal verkeerd uitpakte, is de BMW M3. Qua stijfheid en rijkwaliteiten had BMW zijn zaakjes vaak goed op orde. Maar kon je niet beter gewoon een 330Ci Cabrio kopen?
Er was blijkbaar ook een ’tussenoptie’. Deze was niet officieel en toch ook weer wel. Deze echte M3 met 330Ci-motor is precies die auto.
Sterkens
Want ja, de auto die je op de afbeeldingen ziet is een ‘echte’ M3 en de motor komt echt uit een 330Ci. Wat is er aan de hand? De auto is gemaakt door een Nederlands bedrijf, genaamd Sterkens. Die naam komt wel vaker voor bij bijzondere BMW’s. Zij bestelden de body’s bij BMW zonder motor.
Vervolgens hingen zij er een andere motor. Hierdoor stond de auto niet als BMW op kenteken, maar als ‘Sterkerns’. Dit leverde veel fiscale voordelen op. Want omdat de catalogusprijs niet bekend was, moest elke Sterkens getaxeerd worden.
De bijtelling werd dan bepaald over de de taxatiewaarde, die toevallig genoeg altijd lager uitviel dan de BMW-prijzen. Zeker met bijzondere voertuigen kon dit zorgen voor aanzienlijk gunstigere tarieven. In dit geval gaat het om een M3 Cabrio met 330Ci-motor.
De eerste eigenaar wilde graag een M3 met automaat. Echter, die maakte BMW niet. In eerste instantie was er alleen een handgeschakelde zesbak. Optioneel was er een SMG-transmissie, maar dat was geen prettige ‘automaat’.
Echte M3 met 330Ci motor en dus automaat
Dus bestelde Sterkens een echte M3 bij BMW met alles, behalve de motor. Het is dus zeker geen 330Ci met daarop wat M3 attributen. De auto heeft het chassis, de remmen, velgen, bodykit en interieur van een echte BMW M3. Helemaal origineel. Vervolgens is er een M54B30-motor in gelepeld.
Dat is een van de mooiste motoren die ooit gebouwd zijn door BMW. Sowieso een heel stuk betrouwbaarder dan de S54B32 uit de M3 E46. Het grote voordeel was dat de M54-motor gekoppeld kon worden aan een echte automaat, de ZF-S531.
Het is dus een bijzondere auto die van jou kan zijn! De M3 met 330Ci-motor staat namelijk te koop. De auto komt uit 2003 en heeft er 141.455 km opzitten. Het is geen schuine import, dus gewoon NAP-kilometers die te verantwoorden zijn. De vraagprijs is eigenlijk best redelijk: 15.950 euro.
Ja, het is geen BMW op kenteken en het gaat niet zo snel als een M3, maar het is wel een obscure combinatie. Daarnaast past de motor en bak wellicht ietsje beter bij de cabrio-koets, dus in principe heb je zo de beste combinatie. De advertentie kun je hier bekijken.
Met hartelijke dank aan Adriaan voor de tip en informatie!
mc96 zegt
Interessant verhaal. Leuk om te lezen!
karhengst zegt
Wel echt een erg begeerlijke wagen, zelfs in deze erg conservatieve kleurstelling. De niet-zwarte velgen maken echter een hoop goed.
Robert zegt
16 mille voor een potente cabrio, met een configuratie waarover serieus is nagedacht. Ik heb de centen noch de behoefte, maar toch lijkt me dit een uitstekend aanbod voor diegene die wél in de markt is voor een auto als deze.
Computer Freak zegt
Best een goede auto. Onderstel en body van de M3 maar dan de onderhoudsvriendelijkheid van de M54 in plaats van de S54. Minder vermogen is jammer, maar zo’n cabrio ga je toch geen circuit mee rijden.
alassad zegt
Begeerlijke bak zeg. En voor t geld hoef je het ook niet te laten
kniesoor zegt
Had nog niet eerder van het verschijnsel ‘Sterkens’ gehoord, interessante materie. Vind deze SV3,0 een logischer oto dan een BMW E46 M3 cabrio. Best een koopwaardige wagen, lijkt me.
tmenges zegt
Mooi , apart ding inderdaad!
wetdualclutch zegt
Grappig, nog niet eerder van gehoord, weet wat geleerd. De ZF S637 is trouwens juist de handbak, welke ook leverbaar was als SMG. De aan de M54B30 gekoppelde automaat is een ZF 5HP19 ;-)
wetdualclutch zegt
Mooi ding, nooit eerder van gehoord. De automaat lijkt mij trouwens een 5HP19. De S6-37 is juist de handbak welke ook als SMG te krijgen was ;-)
wetdualclutch zegt
@wetdualclutch: ook de ZF S5-31 is een handbak en verkrijgbaar als SMG
saxoke zegt
Nu is het nog wachten op een M3-316d
saxoke zegt
Net even lopen googl’en naar Sterkens, maar is nog knap lastig om er op het internet veel info over te vinden. Kunnen jullie @autoblog er niet eens een uitgebreid artikel over schrijven?
griffendahl zegt
Dit inderdaad, ik heb wel gevonden dat ze ook een Z8 gedaan hebben… Maar ook een M3 coupe met het originele blok. @autoblog @willeme ik zou het enorm leuk vinden als hier wat meer info over was.
f31bmw320d zegt
@griffendahl: sluit ik me onverkort bij aan!
st33fie zegt
@saxoke: sterkens stond vroeger bekend als een BMW demontage bedrijf. Hetzelfde als v-zweeden is voor Porsche onderdelen. Allemaal heel geromantiseerd verteld met “bestelde” M3 body’s maar dit is ondanks hij echt heel mooi en netjes is, gewoon een Frankenstein
sabrerator zegt
Best bijzonder dat je bij BMW blijkbaar een auto zonder motor kan bestellen. Als het formeel geen BMW is, hoe is de garantie dan oorspronkelijk geregeld?
st33fie zegt
@sabrerator: dit hele verhaal is onzin. Sterkens is een BMW demontage bedrijf. Vandaag de dag nog steeds. In de KVK van het bedrijf staat ook gewoon dat ze in onderdelen handelen. Dit is gewoon een nette auto. Maar is gewoon een Frankenstein.(bij elkaar geraapt) ik heb dit ook wel eens met een blauwe E36 M3 sedan gezien. Die was volgens het vin nummer een 320i sedan.deze stond als sterkens M3 op kenteken. Ik heb hem toen lekker laten staan. Dat ding heeft nog jaren te koop gestaan al daar.
Typisch een gevalletje “mooi verhaal van de verkoper”
Loek zegt
Ik had toevallig gisteren een gesprek over BMW en in het specifiek of je als huisvlijtert een M5 Touring (F11) zou kunnen maken. Vele ombouwen doen gewoon een N63 een beetje aanpakken zodat hij even veel pk heeft als een M5, wel zo makkelijk. Doet me wel denken aan dit verhaal: grof gezegd zou je kunnen zeggen dat een N motor en een S motor makkelijk te vergelijken zijn. In hoeverre verandert M de N motoren dat het een S motor wordt? Moet je dan het hele blok opnieuw bouwen of een paar aanpassingen doen zodat er meer power uit komt?
madmarky zegt
M-motoren hebben geen turbo dus je kunt er niet eenvoudig meer vermogen uit krijgen. S-motoren zijn vaak wel op een M gebaseerd (bijv S50 en S54 op de M50) maar dan wel volledig anders opgebouwd. Krukas, zuigers, kop, throttle bodies, etc. Ombouwen heeft geen zin als je bijna niets kunt hergebruiken.
Dutchdriftking zegt
Interessant verhaal, ik snap de auto wel. Maar ik had persoonlijk wel de M logo’s er afgehouden. En eventueel een super charger om het af te maken.
VeniVidiVici zegt
Ah Sterkens in Made. Leuk bedrijf ook voor als je bmw onderdelen zoekt. Maar die eerste eigenaar wilde een e46 M3 met automaat… haha nou sorry, maar een e46 M3 met handbak is veel sportiever, gaver en geliefder. En een 330Ci motor in een M3 koets… Auw! 🙈
porcay zegt
Handbak is zeker gaver maar in het geval van deze mijnheer, lees: gebouwd voor een invalide man. Is een automaat zeker op z’n plaats
VeniVidiVici zegt
@porcay: Tja, dan had de kreupele koning toch gewoon een 330Ci met automaat kunnen aanschaffen lijkt mij.
silenro zegt
@venividivici: waarom? Als je het geld hebt en je vind de M3 wel mooi, maar niet lekker rijden, is dit best een goede optie.
E34M5Touring zegt
Leuk ding om een supercharger op te knopen. Heb je M3 pk’s en maak je em nog iets specialer (vind ik dan).
madmarky zegt
Dit is dus de minst sportieve M3 ooit?
Alles voor de looks want uiteindelijk heb je enkel een vlotte cabrio met luie automaat.
rogerzz zegt
Fijn dat het niet in capslock wordt vermeld dat het een ‘uniek beleggersobject’ is en dat de vraagprijs 3x de realistische waarde is. Dit lijkt wel een prima vraagprijs. Dat het bij de RDW geen BMW is maakt dan ook niet zoveel uit. Geinig verhaal, ik ben benieuwd of deze snel weg is of mensen toch koudwatervrees hebben.
Richmond zegt
een normale 330ci kost tussen de 10 en 14k. Dus dan is dit een normale prijs
lexis zegt
Een van de weinige bmw’s die mooi oud wordt. De coupé versies van de f32 zullen misschien ook die status nog kunnen krijgen. Helaas de cabrio en gran couple kunnen niet tippen aan dit tijdloze ontwerp. Maar wel bedenkelijk een m3 koets met dan een net niet motor. Een originele koets met dezelfde 3.0 ci motor lijkt toch de meer logische keuze. De echte M produkten zijn toch wel zorgenkindjes, om ze motorisch in topvorm te houden toch wel serieuze budgetten nodig.
Fruitcake zegt
Zet dan ff de specs van de 330Ci motor erbij redactie…
flyerbunch zegt
Interessant verhaal en in België had BMW ook enkele modellen met aangepaste motor wegens fiscaal voordeel, maar dit is toch ff net iets anders. Als ik de reacties hier lees dat het hier over een demontage bedrijf gaat begin je toch 2x na te denken bij zo’n aankoop. Zoals dat de oorspronkelijke M3 in dat geval mss een schade (motor etc) auto was ofzo ipv nieuw besteld bij BMW. Vraag me af of het niet goedkoper was geweest destijds om er gewoon M3 koetswerk op te plakken voor die eerste eigenaar. Op papier kun je nu nog steeds niet zeggen dat het een BMW M3 is.