De reden is eigenlijk heel logisch dat TomTom meer navigatiesystemen verkoopt.
TomTom, dat zijn toch die navigatiesystemen die we tijdens de prehistorie massaal op onze voorruit hadden? Ja, dat klopt. Met de komst van de smartphone zijn dat soort apparaten massaal verdwenen. Af en toe zie je nog een verdwaalde Nederlander met een caravan en een TomTom op z’n ruit geplakt, maar that’s it.
Dat betekent niet dat ze bij TomTom op een houtje bijten. Het bedrijf draait juist een lekkere omzet. Die particuliere verkoop was ooit een klein gedeelte van de totale omzet. Juist op professioneel gebied maakt het bedrijf goede stappen.
De productie van auto’s gaat na een dip door corona weer in volle vaart. En diverse autofabrikanten zoals Volkswagen, Renault, Hyundai en Peugeot nemen bij TomTom het ingebouwde navigatiesysteem af.
In de eerste zes maanden van 2023 zag TomTom de omzet met 14 procent stijgen tot meer dan 297 miljoen euro. Het bedrijf verwacht dan ook een hogere omzet voor dit jaar. Men mikt op een omzet van 540 tot 580 miljoen euro. Ter vergelijking, in 2022 moest TomTom tevreden zijn met een behaalde omzet van 536 miljoen euro.
Een stijging van de omzet heeft het bedrijf hard nodig. Ondanks het goede resultaat maakt TomTom nog altijd verlies. In de eerste zes maanden van 2023 bedroeg het verlies 1,5 miljoen euro.
dedon zegt
Toch apart.
Want ook ingebouwde systemen gebruikt toch bijna niemand meer?
Als ik al navigatie gebruik dan is dat via Android auto…
gaorlippe zegt
En dat kan eventueel ook via TomTom, tegen betaling weliswaar. Ik geloof €20 per jaar.
rogerzz zegt
In Nederland ben je vrij verwend. Google Maps werkt zo ongelofelijk ruk in het buitenland. Ik ben over wandelpaden in Frankrijk gestuurd, verkeerde eenrichtingswegen in België, over afgesloten snelwegen in Duitsland, onverharde wegen (als N-weg afgebeeld) in Italië, ongeveer elk land waar ik ongeveer ben geweest met de auto is Google Maps heeeeleeemaaaal røk. De maximumsnelheid klopt 99% van de tijd niet ipv wel, zelfs niet-bestaande tankstations heb ik meegemaakt. Ik snap niet dat mensen met Google Maps kunnen rijden. Redelijk prima in Nederland op de snelwegen natuurlijk, maar ga op over de grens en merk hoe waardeloos het is.
TLDR: Google Maps is absoluut een meesterwerk van frustratie en desoriëntatie. De Poolster in combinatie met Zuiderkruis is een gebruiksvriendelijkere optie om de juiste richting te vinden.
dedon zegt
Wat raar, je hebt duidelijk een hele andere ervaring als ik.
Vorig jaar ben ik puur op Google maps binnendoor van Nederland door België naar zuid Frankrijk gereden. Alles klopte incl. die nieuwe autoweg onder Brussel van Charleroi recht naar het zuiden en geen centje pijn.
En ook in Zuid-Frankrijk rond rijden, ook de tussendoor weggetjes tussen Montpelier en Bezier, alles klopte.
rogerzz zegt
De weg naar Montpelier (plek van 300.000 inwoners) via de snelweg vinden moet wel lukken, een nieuwe snelweg onder Brussel is ook geen probleem voor Google Maps. Dat zijn de basics. Maar de weg naar Montpelier vinden zou mij denk ik wel op borden lukken zonder te overdrijven.
Het zijn soms rare glitches, zo stond ik onlangs nog iemand op te halen bij Station Amersfoort Vathorst en stuurde Google doodleuk aan de verkeerde kant van het spoor in een woonwijk in. Parkeergarage Paardenveld in Utrecht (zoek maar op) staan paaltjes (ik gok zo’n 10 jaar) – en hij wil je over de paaltjes laten rijden als je de brug over gaat. En dat zijn dan gebieden waar vaak mensen naar navigeren en het gaat al fout. Juist waar ik mijn auto-navigatie niet voor gebruik, even snel in Google Maps, en het gaat niet 100% goed.
Dan de verkeersinformatie. Vorig jaar door Duitsland in de nacht, maar de snelwegen waren echt dicht in het weekend in de nacht. Probleem 1 was dat Google dat niet snapte, dus dat was al onhandig, maar probleem 2 en 3 was dan dat de navigatie de meest onlogische route als sluiproute gaf, door 30-zones, en weer een snelweg opzocht die dicht zat, juist daar heb ik Google voor nodig! Uurtje kwijt wat ik juist had willen besparen. Files soms hetzelfde probleem, staat er 15 minuten vertraging volgens Flitsmeister, dan zegt Google Maps doodleuk 45 minuten omrijden als suggestie zoals laatst op de A12 op weg naar Zoetermeer vanuit Utrecht, via de N11 (Zoeterwoude/Den Haag A4). Echt ongelofelijk dat het in Nederland zo enorm waardeloos is al soms.
Maar dan de echte buitengebieden, vorig jaar in Lecce (Zuid Italie) en dit jaar Napels, ongelofelijk wat een routes je soms krijgt die je echt niet kunt rijden met een auto, of je moet traptreden wel uitdagend vinden. Meermaals gecheckt of de instellingen (auto, tolwegen aan) geen gekke vinkjes hadden, want wat een dramatische wegen kreeg ik soms als suggestie. Apple Maps is soms beter, toch het idee dat dat iets recenter is en onverharde wegen niet kent en je dus daar ook niet overheen kan sturen.
Dus dat TomTom bestaat kan ik goed begrijpen, Google Maps is verre van perfect. En zoals iemand anders al aangaf, als je met een bus rijd met een bepaalde hoogte of gewicht, dat soort gekkigheid houdt TomTom wel veel beter rekening mee. Niks tegen Google als bedrijf, ik heb een accountje en mijn data mogen ze hebben, maar Google Maps is in mijn optiek gewoon slecht in 2023.
adyton zegt
Maar de fabrikanten bouwen het wel nog in. En ik had geen mogelijkheid om bij de aankoop van mijn wagen dit niet te nemen. Maakt deel uit van een pakket, dusja…
Mocht het echt een losstaande keuze zijn, dan zouden er heel wat minder verkocht worden.
petroldrinker zegt
Jawel, altijd nog als k een auto heb met recente navi, ben allergisch voor kabeltjes in mn auto etc, werkelijk nog nooit android auto gebruikt
M240i zegt
Ik wilde net zeggen, maar dedon was me voor. Wie gebruikt er in godsnaam nog die ingebouwde navi’s die na 2 uur al verouderd zijn?
Tegenwoordig heeft zowat elke nieuwe auto Carplay/Android Auto en dan heb je gewoon Google Maps/Flitsmeister/Apple Maps/Waze etc etc. Ook de TomTom app overigens.
ouwedibbes83 zegt
Oudere mensen? Die het makkelijk vinden als t al ingebouwd is? Die oudere mensen die vertegenwoordigen wss een hoop “nieuwverkopen” van auto’s.
mashell zegt
Ik gebruik de ingebouwde navigatie in mijn Audi. Veel beter (stabiliteit, kaarten flink beter) en handiger (verbruik wordt meegenomen bij het bepalen van de laadstops) dan dat gepruts via Carplay. Dat is leuk voor een huurauto op vakantie maar niet voor elke dag.
rrk147 zegt
Ik heb geen TomTom navigatie, maar gebruik de software (tegenwoordig betaling) via de Android app, en dat werkt erg goed, in de auto maar ook op de motor voor leuke routes te rijden.
Loek zegt
Voor professioneel gebruik schijnt TomTom inderdaad echt perfect te zijn. De bezorgbussen waar ik door de week werk hebben ook een TomTom die in contact staat met de ‘meldkamer’ die op afstand adressen kan sturen. Ook kan je de dimensies van je bus/truck toevoegen zodat je niet langs smalle bruggen en lage viaducten gestuurd wordt.
Werkt nagenoeg perfect en ik heb meerdere truckers gezien die in ieder geval qua software exact dezelfde unit gebruiken. Volgens mij is alle ingebouwde systemen in trucks of busjes uniform krijgen een nachtmerrie.
PanseK zegt
Op de motorfiets wordt TT nog veel gebruikt, want van telefoons wil de camera nog wel eens kapot trillen. En je kan een TT met handschoenen bedienen. Zelf gebruik ik ook een TT in de auto. Kaart gratis updaten, actuele verkeersinfo, betere navigatie aanwijzingen en makkelijk via stem te bedienen. Ook geen last van een te hete telefoon achter de voorruit.
sabrerator zegt
In plaats van weer een TT kastje kopen heb ik de app gekocht.
Een beetje TT kastje met alles erop en eraan was net zo duur als 10 jaar een abonnement. En die kastjes gaan hooguit 5 jaar mee, als je mazzel hebt. Mijn laatste maar 4 jaar. Toen was de batterij kaduuk.
mustanggt500 zegt
Afgelopen zaterdag nog de batterij laten vervangen, dat kost 35 euro bij de Navigatie Dokter in Capelle aan de IJssel.
Houthakker zegt
Ik gebruik altijd gewoon de ingebouwde navigatie van volvo. Hotspot op telefoon aan dus alle vertragingen altijd zichtbaar.
Kaarten worden zeer regelmatig vernieuwd en zelf te downloaden.
Ik begrijp niet zo goed wat de toegevoegde waarde van apple cp is.
Fernando zegt
Alle routeplanners zonder real time informatie is bagger.
Ondanks dat Flitsmeister dat wel heeft zijn ze blijkbaar niet in staat om nieuwe routes te berekenen wegens een wegafsluiting. Om nog te zwijgen van valse flitsmeldingen en de werkelijke radars dood te zwijgen.
Flitsmeister is zeer amateuristisch.
Google Maps is daarin veel sneller en adequater maar wat een vervelende irritante routebegeleiding!
90% van die stembegeleiding is OVERBODIG. 3-4 keer herhalen in enkele honderden meters. Hallo Google, we zijn geen Alzheimer patienten die met de auto rijden! Als je de weg moet blijven volgen maar er is een bocht of rotonde gewoon zwijgen.
Ook vervelend als je een nieuwe route start is de melding : rij richting X straat. Weet ik veel waar X straat is! Daarom heb ik een routeplanner gestart, k*twijf. Neem de oprit richting X om dan enkele keren te herhalen dat je binnen x meter moet invoegen op de A x. Je kan nergens anders heen dan invoegen! Dat soort geleuter is irritant. Je kan niet anders dan het geluid gewoon uit te zetten.