Gaat de elektrische Lexus LFA-opvolger dan toch een handbak krijgen?
Het lijkt een tamelijk absurd idee, een elektrische auto een handbak geven. Het komt er in feite op neer dat je een heel complex systeem gaat ontwikkelen om het rijden moeilijker te maken. Puur omdat het vroeger zo werkte. Alsof je een aansteker hebt die alleen werkt als je er met vuursteen op slaat.
Toch is Lexus serieus aan het kijken naar een handbak voor elektrische auto’s. Ze zijn zelfs al aan het testen, want ze hebben een UX 300e uitgerust met een handbak. Geloof je het niet? Bekijk dan de onderstaande video maar eens.
Begin dit jaar dook ook al een patent op waaruit bleek dat Toyota bezig was met een handbak voor EV’s. Naast een neppe schakelpook bestaat het systeem ook uit een neppe koppeling en een neppe toerenteller. Die laatste heb je wel nodig, want schakelen op het gehoor is er niet bij. Tenzij er ook nep geluid is natuurlijk…
De technologie is momenteel nog in de experimentele fase, dus het is nog even de vraag of en wanneer dit op een productieauto te krijgen is. Eerder dit jaar doken geruchten op dat de opvolger van de Lexus LFA een handbak zou krijgen. Wie weet wordt dit de eerste handgeschakelde elektrische auto.
Dat zou dus betekenen dat de Lexus LFA met atmosferische V10 niet handgeschakeld is en de elektrische LFA wél. De omgekeerde wereld. Al moeten we zeggen dat een handbak in een elektrische LFA in ieder geval logischer is dan in een UX 300e.
De elektrische Lexus LFA er gaat er sowieso komen, met of zonder handbak. Lexus heeft alvast een voorproefje gegeven in de vorm van de Electrified Sport Concept. De Japanners beloven dat deze auto in “ongeveer 2 seconden” van 0 naar 100 km/u knalt. Dat zal vast niet in handmatige modus zijn.
Wat Lexus allemaal in petto heeft is nog even afwachten, maar ze doen in ieder geval een poging om elektrisch rijden leuk te maken. Dat is toch prijzenswaardig, dus kudos voor Lexus.
leaper035t zegt
Fantastisch! Iedere poging om de beleving te verhogen van elektrisch rijden, juich ik toe!
xj220 zegt
Geweldig, wat een heerlijk afwijkend merk
conflagration zegt
T zou wel vet zijn als je dan kan kiezen of je automatisch of handgeschakeld wilt rijden
Johanneke zegt
Ding is, ookal werkt dit perfect, en ben je echt heerlijk aan het rev matchen etc etc, je weet dat het complete onzin is. Je weet dat je iets doet dat totaal onnodig is.
baardmijt zegt
Nou en?
Ik heb inmiddels genoeg kinderen, namelijk geen. Seks is dus volstrekt onnodig. En toch…
fanboy zegt
Ik heb zelf een kapotte EV gekocht waar de elektromotor aan de normale handbak zit. Ik moet hem nog fixen maar ik ben benieuwd hoe het rijdt.
In principe alleen maar onhandig, en zet je hem in de praktijk in z’n 3 en kijk je er niet meer naar om.
mx5wijf zegt
Laat me raden, een A2 met conversie?
svdv zegt
Hoezo wordt alles eigenlijk als nep gezien? Het kan toch hele echte voordelen hebben om van tandwielverhouding te kunnen wisselen. Als je meer koppel wil ga je een versnelling omlaag, heb je minder nodig kan je er een omhoog. Eigenlijk hetzelfde als een brandstof auto toch? Of mis ik iets?
tjorque zegt
De paar % winst die je kan halen door het toerental naar een optimum te brengen verlies je door extra kilo’s staal en alu mee te slepen en aan extra interne wrijvingsverliezen denk ik.
Richmond zegt
Omdat objectief gezien een automaat beter is. Die kan altijd het optimale toerental aanhouden.
martijnev zegt
Klopt, het hebben van meerdere overbrengingsverhoudingen kan ook voor een EV nuttig zijn, vooral voor hele sportieve EV’s. Hele hoge continutoeren wil je de motor niet laten draaien op hele hoge snelheid, en een te grote overbrengingsverhouding maakt een EV op lage snelheid lomp en suf. Tweetraps automaten zijn al vaker op sportieve EV prototypes toegepast. En bouwEV conversions laten vaak de handbak zitten. Bij mijn Volvo 240 Electric uit 2012 heb ik dat ook gedaan. In z’n 2 of 3 in stadsverkeer, in 3 op 80km wegen, en in z’n 4 op de snelweg. Geeft toch iets meer souplesse en extra accelleratievermogen in elke snelheidsband. Dus helemaal niet gek dat Lexus aan een handbak denkt voor deze EV.
flyerbunch zegt
Dit is toch al ff bekend?
Dutchdriftking zegt
Een handbak in een sportwagen is leuk, maar dan moet deze wel daadwerkelijk functioneren. Dus daadwerkelijk een versnellingsbak tussen de motor en wielen, anders voegt het denk ik weinig toe.