Je zou het niet direct zeggen, maar dit is een nieuw elektrisch busje van Mercedes.
Soms houden fabrikanten toekomstige modellen graag nog even onder de pet en krijgen spionagefotografen de vinger. Maar het kan ook anders: Mercedes is regelmatig zo behulpzaam om zelf ‘spyshots’ te delen. Zo krijgen we nu plaatjes van een nieuwe bus in de mailbox.
Het is maar goed dat Mercedes de beelden zelf deelt, anders hadden we dit busje een beetje lastig kunnen plaatsen. De enige herkenbare Mercedes-elementen zijn eigenlijk de velgen.
Mercedes is nog niet al te scheutig met informatie, maar ze vertellen wel dat dit een bus is op het nieuwe VAN.EA-platform. Die laatste twee letters staan voor Electric Architecture, dus we kijken hier naar een elektrisch busje. Mercedes verklapt alvast dat deze een 800V-systeem krijgt.
Wat meteen opvalt is de lange neus van deze bus. Je zou denken dat dit bij een elektrisch busje juist niet nodig is, maar misschien wil Mercedes een hele grote frunk. Verder menen we door de camouflage de contouren van een grille te zien. Als we ook kijken naar de koplampen, lijkt het erop dat deze bus de designtaal van de Concept CLA meekrijgt.
Dat betekent dus dat dit een behoorlijk hippe bus wordt. Overigens kijken we hier naar een echte bestelbus, want er zijn geen stoelen te zien achterin. Maar ongetwijfeld zal er ook een personenversie verschijnen.
Het gaat nog wel even duren voordat we de nieuwe generatie Mercedes-busjes op de weg gaan zien. Mercedes is momenteel nog druk aan het testen. Pas in 2026 kunnen we het eerste model op het VAN.EA-platform verwachten.
Design_Driven zegt
Ik dacht even naar nog een Transit derivaat te kijken maar MB opteert dus voor een eigen platform. Interessant. Ford en VW dus samen in dit segment, Renault en Volvo (Flexis) samen en MB dus alleen.
tenaci zegt
Dat ze een naam Van.EA Aandurven na de miskleun van Vaneo. Of zouden ze erop gokken dat die al in collectieve vergetelheid is geraakt?
mashell zegt
En dank je wel dat dat lelijke ding nu weer in mijn hoofd zit. Dat had echt niet gehoeven!
rs133 zegt
Lezen is een kunst. Het is de naam van het platform, niet de naam van de auto zelf…
Zo is er ook het MB.EA platform dat gebruikt wordt voor… Normale Mercedes-Benz modellen…
audirs3 zegt
Goed nieuws, juist een bestelbusje kan heel goed een dedicated EV platform met 800V gebruiken.
schuimbekje3 zegt
bev bestelbus… op diesel boeide het niet dat 25% of minder rendement werd behaald… een beetje bus haalde.zelfs op diesel met 57 tot 79 litertank nog 1000km voordat er getankt moest worden op maar als busje met een gewicht van 3 ton en laadvermogen van 200kg wordt het wel krap… om meer dan 250km snelweg te halen
audirs3 zegt
Bestelbusjes rijden vrijwel altijd binnen kantooruren, dus altijd max 100, en dan kom je best wel in de buurt van de WLTP opgave.
Daarnaast, het gros van de busjes komt de eigen provincie niet eens uit, en in vrijwel elke straat staat inmiddels wel een laadpaal, dus ik zou me daar geen zorgen over maken.
mashell zegt
Weet je hoe de A1 bij Deventer s’ochtends tussen 6 en 7 uur genoemd wordt? De busjes parade! Verschrikkelijk veel kachelen dagelijks richting westen.
pietertje123 zegt
Prima zo met die stickers, niks meer aan doen.
nineelevenheaven zegt
Avtotor Amber, is that you?!
https://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/this-is-russia-s-first-electric-car-and-it-looks-so-much-like-a-washing-machine_1.jpg
DeWitteCondor zegt
Premium variant van de IDBuzz. Zal vast een markt voor zijn. Taxibedrijven, die nu in aangeklede Vklasses rijden.