Of eigenlijk een FNM, dat nauwe banden had met Alfa Romeo en op Italiaanse techniek zelfontworpen koetsen plaatste.
Fábrica Nacional de Motores was een Braziliaanse autofabrikant, vanaf de start in 1942 een staatsbedrijf. De fabriek begon met de productie van vliegtuigmotoren, maar na de oorlog moesten daar ook voertuigen bij komen. Aanvankelijk werd een overeenkomst gesloten met Isotta Fraschini om zware vrachtwagens in licentie te gaan bouwen, maar de Italiaanse fabrikant ging in 1951 failliet en dus moest FNM opzoek naar een andere partner.
Ze bleven bij Italië en in 1952 werd een overeenkomst getekend met Alfa Romeo. Aanvankelijk om vrachtwagens te produceren (ja, Alfa Romeo was vroeger ook een vrachtwagenfabrikant), later kwamen er ook personenwagens bij. De eerste was de FNM 2000, een in licentie gebouwde Alfa Romeo 2000 Berlina (voor de kenners: type 102). Destijds de duurste en meest exclusieve auto van Brazilië.
Op basis van dat onderstel verscheen in 1966 ook een coupe, de FNM Onça. Deze leek in niets op de coupe’s die Alfa Romeo zelf destijds in het leveringsgamma had, maar leek wel verdacht veel op de eerste generatie Ford Mustang, die twee jaar daarvoor zo succesvol debuteerde. Onder de kap dezelfde tweeliter viercilinder als in de FNM 2000, maar dan met 130 in plaats van 95 pk.
FNM Furia GT
In 1971 kreeg de FNM Onça een opvolger in de vorm van de Furia GT. Ditmaal geen Mustang-kopie, maar een ontwerp dat en profil wel sprekend leek op de door Marcello Gandini ontworpen Lamborghini Jarama. Jup, niet alleen Chinezen weten hoe een kopieerapparaat werkt.
Foto’s: Jason Vogel, Creative Commons
norge zegt
Echt mooi kan ik het niet noemen, maar bedankt voor de (voor mij nieuwe) informatie
pudi zegt
Prachtig!
spidermann zegt
Het front heeft tenninste enige Alfa overeenkomsten, de rest niet. De kwaliteit zal wel a la Rio 2300 zijn geweest, vrees ik.
toniominestrone zegt
Nieuw voor mij, leuk artikel.
123bat zegt
Die Jarama-kopie is niet eens zo verkeerd, afgezien van het feit dat het een rip-of is. De Mustang-kopie is dan wel weer ‘zum kotsen’..
rolov zegt
Mooi artikel weer dizono.
gtwillem zegt
@dizono: goed artikel! Ik had er ooit vaag van gehoord, maar dacht dat het een geintje was. Leuk om te lezen en bij te leren op mijn leeftijd ;-). Zal voor @jrk68 ook wel prettig zijn: je bent nooit te oud om te leren ;-)
mrrallycross zegt
Niet echt gelukt volgens mij. Amerikaans en Italiaans gaat niet echt samen
marikoelolo zegt
@mrrallycross: De tomaso?
Dizono zegt
@marikoelolo: @mrrallycross: Jeep Renegade? :P
jrk68 zegt
@marikoelolo:
Om heel eerlijk te zijn was de Pantera niet echt een doorslaand succes, om over de kwaliteit nog maar te zwijgen.
Erg gaaf was hij in mijn optiek dan weer wel.
rocky zegt
Oogt wel raar hoor…. nope, niks voor mij
Totaal off-topic maar spaghetti western anyone?? :)
Dutchdriftking zegt
Toch best n mooi ding
silver zegt
Er gaat weer een wereld voor me open, bedankt Dizono ;-)
Dizono zegt
@silver: ik doe mijn best als ambassadeur van de vergeten automobiel ;)
jrk68 zegt
@dizono:
Ga daar gerust mee door, zelfs oldtimers als ik laten ons graag verrassen.
potjak zegt
Gaaf! Niet de auto’s maar het artikel. Had deze wagens nog nooit gezien… Iets zegt me dat dat niet zonder reden is :)
desjonnies zegt
Toch heeft het wel wat tussen al die duffe Scania’s en Volvo’s, kom je gewoon met je Alfa truck aanrollen
http://www.imcdb.org/i339101.jpg
roppp zegt
@desjonnies: in Italië reden vroeger ook Alfa bestelbusjes rond
desjonnies zegt
zelfs de bestellerts voor hen zonder groot-rijbewijs :
http://www.carsfotodb.com/uploads/alfa-romeo/alfa-romeo-ar-8/alfa-romeo-ar-8-05.jpg
http://www.carsfotodb.com/uploads/alfa-romeo/alfa-romeo-ar-8/alfa-romeo-ar-8-09.jpg
Esprit_de_Flandre zegt
@desjonnies: Je weet, hoop ik, dat die bovenste een shopje is? De onderste is de laatste die de Alfa-badge droeg…
str8six zegt
Waarom zo’n mooie mustang verneuken voor zo’n wanstaltig ding.
Dizono zegt
@str8six: Wees gerust, hier is geen Mustang voor gestorven.
desjonnies zegt
@dizono:
Weer wat geleerd trouwens, behalve de Alfa Rio kende ik niets van de Braziliaanse Alfa fabrieken
Dit lijkt een beetje op de voorloper van de ARNA, de AlfaRomeo NissAn die ook hopeloos mislukte……..
http://prettycarz.com/data_images/gallery/01/alfa-romeo-arna/alfa-romeo-arna-05.jpg
roppp zegt
@desjonnies: mislukte? Het zelf oplossende vermogen van de Arna was groot dat er bijna geen één meer van bestaat.
dnadave zegt
@str8six: lezen….
mercedesbenz63 zegt
Wat hebben ze gedaan :(