Dat kan toch nooit?
Veel autofabrikanten zijn zich nu aan het voorbereiden op de IAA. Niet alleen zij, maar ook vele toeleveranciers. Deze toeleveranciers zijn bijzonder belangrijk. Veel onderdelen komen niet eens van de fabrikant zelf. Denk aan banden, elektronica, dashboards, ESP, airbags, infotainment, velgen, remmen of transmissies: heel veel wordt gefabriceerd door een toeleverancier. Een van de grootste namen in de business is Bosch. En zij hebben een nieuwtje voor de IAA: de e-Axle.
De e-Axle is, zoals de naam het al een beetje verklapt, een elektrische as. Maar het gaat wel even ietsjes verder dan dat. De e-Axle vervult diverse functies. De transmissie, elektronica en de motor zitten in één aandrijfmodule verwerkt. Zoals je kunt zien is het een zeer compacte module.
Mede daardoor kan het op bijna alle soorten auto’s worden toegepast. Denk aan plugin-hybrides, elektrische auto’s en reguliere hybrides. Bosch zèlf gaat er geen auto omheen bouwen. Het is een systeem dat autofabrikanten zelf kunnen gebruiken voor allerlei auto’s als bestelwagens, personenauto’s tot grote terreinwagens. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos, vanwege die compacte afmetingen. Hierdoor kunnen fabrikanten die nogal achterlopen op het gebied van auto’s met een elektrische of hybride aandrijving, toch een dergelijke auto ontwikkelen.
Maar dan het leukste, de specs. De e-Axle gaat geleverd worden in allerlei verschillende gradaties qua vermogen. Bosch geeft alleen de minimale en maximale output prijs. Het minimale vermogen is 50 kW (zo’n 68 pk) en dat kan oplopen tot 300 kW (408 pk). Het koppel is zo mogelijk nog leuker, namelijk minimaal 1.000 Nm tot 6.000 Nm. Niet voldoende? Niet getreurd. Dit is namelijk het vermogen of koppel per as. Dus als je ook een e-Axle plaatst op de tweede as heb je de beschikking over 600 kW (808 pk) en 12.000 Nm. (via: Groen7)
KEV9 zegt
12000nm.. daar laat je de aarde achteruit mee draaien.
peug206 zegt
@Soulmaster: en de bandenboer lachen.
marvin1608 zegt
@soulmaster: Wat zal een vrachtwagen dan doen met de aarde?
unknown32 zegt
@marvin1608: die hebben toch “maar” 2-3k nm?
marvin1608 zegt
@unknown32: Ja klopt maar dan heb je nog de versnellingsbakverhouding en de eindoverbrenging.
cpp1 zegt
@Soulmaster: met dat aantal NM’s word het pikzwart voor je ogen bij acceleratie…geen grap. Vond de Brabus E 800 Rocket met ruim 1000 NM’s al overdreven bij volle acceleratie.
fernie zegt
@cpp1: Nm op zichzelf zegt helemaal niets, de versnellingsbak in combinatie met motor dan weer wel. 6000 Nm betekent dat je 1 versnelling kan hebben en toch comfort.
bmwfreak038 zegt
@fernie: 6000 nm en 1 versnelling veel succes.
fernie zegt
@bmwfreak038: net zoals een tesla.. ;)?
bmwfreak038 zegt
@fernie: 6000 nm no way
Gulli zegt
@bmwfreak038: Koenigsegg Regera lukt het ook met minder nm’s. http://jalopnik.com/how-the-1-500-hp-koenigsegg-regera-hits-248-mph-without-1689181377
soundgarden zegt
Heel slim. Kon wel eens een gat in de markt zijn dit. Damn germans
vondick zegt
@soundgarden: Nu alleen nog de accu research/design/productie ook weer gewoon in Europa. Kom op Bosch, je kan het! Als we het heft in eigen hand houden is de kans het grootst dat we succesvol blijven.
granlusso zegt
@vondick: Dat klinkt dan weer redelijk idealistisch. Maar het zou kunnen, als we wat minder snobistisch in Europa omgaan met de arbeid die er te verrichten valt.
marvin1608 zegt
6000nm als de overbrengingsverhoudingen in de berekening meegenomen wordeb
arthurh zegt
@marvin1608: daar kun je wel vanuit gaan ja! Anders kun je iedere week langs de bandenboer XD
heidekonijn zegt
Dus ipv motoren als de BMW m10, de Alfa Busso V6, Colombo V12 etc gaan we een toekomst tegemoet waar enkel nog het -gedeelde- chassis van de Fabrikant is. De eigenheid zal hem dus in de afstelling zitten, en wat styling. Beetje jammer wel.
JamesBond007 zegt
@heidekonijn: je iPhone of Samsung is anders ook niets anders dan een samenstelling van externe onderdelen.
heidekonijn zegt
@jamesbond007: Kan voor telefoons sowieso niet erg warm lopen. Afgezien daarvan vind ik geen van de twee genoemde bedrijven echt sympathiek overkomen – laat staan passie genereren.
SimonMc zegt
@jamesbond007: Samsung is eigenlijk best wel een slecht voorbeeld. Het is degene die het meeste in eigen huis maakt. Scherm, processor, batterij, geheugen,…allemaal van Samsung. Hangt wel af van het model en in welk land het uitgebracht wordt, want dat durft zeer te verschillen.
slickrick zegt
@heidekonijn: ja ik denk dat je helaas gelijk hebt…als alles elektrisch is over paar jaar dan gaat het heel erg op elkaar lijken….alleen design , opties en afwerking zullen het verschil maken……geen leuk vooruitzicht
mb10 zegt
@heidekonijn: toyotisme heet zo iets. Daarbij gebeurt dit al jaren, bij sommige merken komt tot 80% van de onderdelen van toeleveranciers.
phevtreb zegt
@heidekonijn: op dit moment is dat niet veel anders, auto’s zijn bijna compleet samengesteld uit onderdelen van toeleveranciers, vaak is alleen de motor nog eigen product, hoewel dat ook veel minder wordt en vaak wordt ingekocht bij de conculega..
heidekonijn zegt
@phevtreb: Weet ik, zat in de automotive. Het interieur van een Cadillac en het chassis van een Chrysler worden gemaakt door hetzelfde bedrijf in Zuid-Korea.
Wat als een “Jeep/Alfa” krek dezelfde onderdelen gebruikt als een “BMW/Toyota”. Blijven we dan nog steeds enthousiast het ene “merk” over het andere kiezen?
ahs1979 zegt
Of ruim 1600 pk en 24000 Nm als je elk wiel zo’n unit geeft! ?
rolov zegt
@ahs1979: ieder merk een hypercar!
futse zegt
@ahs1979: of 2400 pk en 36000 Nm als je ze in een AMG 6×6 Whatever inbouwt :-)
marinepower zegt
Dit werd enkele dagen geleden door één van de reageerder aangehaald: Één of meerdere toeleveranciers kunnen ervoor gaan zorgen dat geen enkele autofabrikant de boot mist qua elektrificering.
maxie zegt
Mercedes G-Klasse 6×6
volvoturbo zegt
Afgezien van het koppel en vermogen. Hoe anders zou de toepassing dan zijn voor n elektrische auto, want die heeft geen versnellingen. Dan blijft t toch vooral n elektromotor?
pomoek zegt
En paar dagen geleden voorspelde iemand hier op Autoblog dat dit wel eens de toekomst zou kunnen zijn. Generieke motoren en daar u dan een autotje omheen bouwen. Weet niet meer wie maar die heeft een bosje gladiolen verdiend.
Lijkt me helemaal leuk als je hiermee dinosaurus sap mobielen zou kunnen converteren naar elektrische wagels.
JanJansen zegt
2 vragen:
– wat kost zo’n unit?
– voor hoeveel geld aan accu’s heb je nodig om er ook daadwerkelijk 408 pk uit te kunnen halen?
SimonMc zegt
@janjansen: Je vraag had beter geweest hoe groot de batterij moet zijn om dit langdurig te leveren. Een batterij van 10 kWh kan dit vermogen ook leveren, maar je hebt graag 100 kWh om dit lang genoeg te kunnen leveren.
stfu zegt
Oftewel, want Tesla ook al zga heeft?
kobus1967 zegt
Een Multipla opsnorren, een Tesla accupakket erin lepelen plus dit blokje en dan strepen trekken.
2wheeler zegt
Geweldige vondst! Ben heel benieuwd wat dit gaat brengen in de toekomst.
2wheeler zegt
@2wheeler: Als ze accu’s wat kleiner maken, kan dit ook leuk zijn voor een motor…
wimof zegt
Net nog een artikel in de Belgische kranten ” Porsche raakt met hoge snelheid twee bomen” twee (2) doden.
Met een 2 pk was het vermoedelijk ook gebeurd, maar niet door de snelheid.
HZW zegt
Dit zou nog leuk kunnen worden als een retro-fit in een fossiel brandstof auto, brandstof motor er uit dit er in.
een pakketje Solid-State accu’s in de kofferbak en gaan.
roeldriesvink zegt
@HZW: gaat zeker gebeuren.
dolledries zegt
Zoals met de consumenten electronice.. het hart van de dvd speler, of de tv of wat dan ook komt van 1 of twee fabrikanten. Het spul er omheen maakt het ‘eigen’ … en dat gebeurt natuurlijk al met heel veel onderdelen, de automaat waarschijnlijk als meest in het oog springende .. en nu dan op het gebeid van aandrijving. Top,toch? Uiteindelijk goedkoper. En degene met echt verstand van de materie maakt het, niemand hoeft het wiel opnieuw uit te vinden.
koekwaus zegt
Waar kan ik ze bestellen? Prak ik er twee in mn Peugeot 106, accu’s daar waar nu het motorblok ligt
tarquesh zegt
Mooie technologie.
Dit is ook ideaal om Tesla voor te zijn.
Check eens hoe ZF de hybride module voor de Porsche 918 ontwikkeld heeft, en hoe het werkt.
kaeser zegt
Hmm dit zou inderdaad nog weleens het eea kunnen versnellen qua ontwikkeling. Compacte accu’s en neutrale energie opwekking moeten voldoende zijn voor een gouden toekomst. We gaan het zien.
rotterdam zegt
Al die autofabrikanten met eigen motorenafdelingen. Gaat een grote impact geven
sidelo zegt
Super gaaf, zo heb je elke auto straks elektrisch en met koppel :)
Alleen hebben alle fabrikanten nog een grote achterstand op tesla dan en dat is de accu fabriek als je ziet dat Tesla 5 jaar nodig had samen met Panasonic om er een op te zetten. Hebben ze nog wel even voorsprong, of gaan de Europese fabrikanten bij Tesla de Accu’s inkopen… Ik geloof dat dat gerucht al gaat voor de Ipace. Past ook wel weer in dit verhaal Bosch power en tesla Energy.
laurensaz zegt
Kan iemand mij uitleggen waarom een elektrische auto geen versnellingen heeft? Er zijn namelijk wel elektrische auto’s met versnellingen, zoals de rimac
cthijs zegt
@laurensaz: omdat een elektro motor zijn max vermogen vanaf stilstand levert is het niet slim om er dan nog een versnellingsbak aan te zetten
jenzen zegt
@laurensaz: https://www.youtube.com/watch?v=36H9BVeMYMI
Deze man legt het wel duidelijk uit. Sowieso is zijn kanaal wel een aanrader trouwens.
vonklausenburg zegt
Ook al zullen motoren misschien generiek zijn, door software en hardware-matige aanpassingen kan een zelfde motor heel anders aanvoelen in een Skoda dan in een Audi. De vraag is of de gemiddelde consument het erg gaat vinden. Die zoekt immers een goede deal en daarbij komt betrouwbaarheid boven vage termen die wij als liefhebber bezigen. Maar ook hierin: de industrie moet ontwikkelen, hoe graag we een V12 horen janken en brullen, we BMW’s met dikke diesels zien, verandering is nodig omdat ook de vraag op de markt verschuift. Het mobiliteitsvraagstuk is veel complexer dan alleen liefhebberij. Dus deze ontwikkeling is nodig en bijzonder interessant. Gaan we straks echt weer naar de tijd dan er kant-en-klare onderstellen geleverd gaan worden en de carrosserie weer apart gebouwd zal worden? Hoe gaan merken zich onderscheiden? Maar vooral: hoe zullen de prijzen veranderen? Dit nieuws geeft kansen, maar ook heel veel vragen. [nuance]
heidekonijn zegt
@vonklausenburg: Wat als over tien jaar – als een ander zwart excuusschaap wordt gezocht om de steeds hoger wordende belastingen te maskeren en het dit keer gaat om de (nu al bekende, maar dan op enorme schaal) gigantische vervuiling die batterijen met zich meebrengen – we weer helemaal teruggaan naar de verbrandingsmotor maar dan op waterstof. Zo’n beetje zoals de terugstap van kernenergie.
Zou het dan te laat zijn en alle constructeurs gaan voor dezelfde Bosch motor?
saxoke zegt
ne handige Harry bouwt da zelf in zn huidige in? zou wel leuk kunnen zijn …..
defl8 zegt
Moet je je voorstellen: je koopt straks een mooi gebruikte C segmenter. Prima e-asje eronder. Echter, 150pk is toch wat saai en na 700.000km niet meer de jongste. Even kijken op de sloop, op 80% van de B, C of D segmenters zit een passende eAxle, 300.000 is niks voor een elektromotor. Je hoeft geen versnellingsbak, koeling, vacuumslangen, luchtinlaat en uitlaten om te schroeven, slechts wat kabels en de assen. Halve dag werk, 300pk variant uitzoeken en knallen maar!
87sandyd zegt
Lekker, 408pk x 2 in je bestelbus ;p
v6ti zegt
De oplossing voor oldtimer rijders.