Jazeker, de grote baas van Ford rijdt gewoon in een Chinese auto.
Mocht je de CEO van Ford niet kennen, dat is Jim Farley. Even om een idee te schetsen: Farley is een rasechte Amerikaan, wiens grootvader nog in een fabriek van Henry Ford heeft gewerkt. Geïnspireerd op zijn opa is Jim Farley ook in de auto-industrie gaan werken en nu is hij dus de CEO van Ford. Tevens is hij fervent hobbycoureur.
Wat voor auto zou zo iemand nu zelf dagelijks rijden? Een Ford Mustang? Een Ford F-150 misschien? Of toch een Ford Mustang Mach-E voor een groen imago? Nee, niks van dat alles. De CEO van Ford rijdt überhaupt niet in een Ford, maar in een Chinese sedan. Een Xiaomi SU7 om precies te zijn.
Zo’n Xiaomi wordt helemaal niet geleverd in de VS, dus hoe komt hij daar überhaupt aan? Nou, Ford was wel heel benieuwd naar deze auto en daarom hebben er eentje naar de VS gehaald. En nu rijdt de CEO al 6 maanden in een Xiaomi SU7.
Dat de CEO van Ford stiekem een auto van een ander merk uitprobeert is één ding, maar in een podcast komt hij er nu openlijk voor uit dat hij al maanden in een Xiaomi rijdt. En dat ‘ie de auto eigenlijk niet wil inleveren. Jim Farley noemt de auto zelfs “fantastisch”.
Bij Xiaomi zullen ze ongetwijfeld heel blij zijn met de reclame. Het is toch een beetje alsof de CEO van Cola verkondigt hoe lekker River Cola wel niet is. Op de PR-afdeling van zijn eigen bedrijf zullen ze misschien wat minder blij zijn met de openhartigheid van Farley.
B00G1E zegt
Ben benieuwd hoe dat nu eigenlijk mag in de VS? Niet dat ik het geld heb maar je moet hier 25 of 30 jaar wachten om een SkyLine te rijden omdat die geen type goedkeuring in de VS heeft en dit mag dan wel?
Edge zegt
In de VS kun je auto’s zonder typegoedkeuring rijden onder de show or display regeling. Het idee is dat het historisch of technologisch significante auto’s zijn, en je daarmee een soort publiek belang dient. Er zitten wel wat haken en ogen aan, want je mag zo’n auto maximaal 4000km per jaar rijden.
Ik vermoed dat Farley de auto op die manier naar de VS heeft gehaald. Overigens zou het mij ook niks verbazen als de NHTSA bij dat limiet van 4000km voor Amerikaanse autofabrikanten die buitenlandse auto’s willen testen en benchmarken om hun eigen producten te verbeteren.
Edge zegt
Edit: In die laatste zin moet natuurlijk ergens nog “een oogje dichtknijpt” tussen
kniesoor zegt
Slaapt vast ook met een Winnie the Pooh knuffel.
Lambrusco zegt
Oprecht wel een mooie auto. Logisch ook, het is een samenstelling van kopies van Europese auto’s.
arta zegt
Ik vind het ook een hele mooie auto. Als het dan ook nog goed werkt, lekker rijdt en goedkoop is……
Vind het voor een CEO van een autobedrijf wel een gekke uitspraak. Rondje rijden prima, maar zulke uitspraken en langer periode straalt slecht af op eigen bedrijf
DAT zegt
Keep your friends close, but your enemies closer ?
dtwo zegt
Dus terwijl Ford al haar goed sturende hatchbacks en sedans uitfaseert ten gunste van crossovers en SUV’s, geniet de CEO met volle teugen van een sedan. Is dat ironisch of hoopgevend?
harrie zegt
Ik neem aan dat ze dat ding eerst ondersteboven hebben gekeerd om alle mogelijke dataverbindingen eruit te slopen, voordat hij zijn boardroom calls vanuit de auto doet.
PrettyAwesome zegt
Voordat dit nieuws überhaupt de media bereikt, kun je er gevoeglijk van uitgaan dat de marketing afdeling van Ford dit al lang onder de loep heeft gehad, een plannetje van heeft gemaakt en heeft voorgesteld aan het bestuur van Ford. Die heeft t zo te lezen goed gekeurd. Je kunt ook afvragen of het het hele verhaal geen voorop gezet spel is.
mashell zegt
CEO’s staan boven de marketing afdeling, die zegt gewoon wat hij wil. En de marketing afdeling van Ford is sowieso de slimste niet, de brachten ook in het nieuws dat ze de LGBTQIA+ beweging niet langer steunden. Zo’n raar besluit nemen is één ding maar het publiekelijk melden is een tweede.
lekkerlinksrijden zegt
Zo’n raar besluit is het niet, in de zuidelijke staten is dat alfabet clubje omstreden. Laat Ford precies daar heel veel trucks verkopen, F150. Zijn wel meer grote bedrijven die er juist afstand van hebben genomen
Michel-GR zegt
Dus duidelijk geen auto liefhebber anders had hij wel in een Dark Horse gereden.
machielvdd zegt
Ho ho ho, dat zou ik niet te snel zeggen. Hij heeft privé meerdere klassiekers, waaronder een Bentley 4,5 liter, en hij is vaak op het circuit te vinden.
tmon zegt
Als je engineers zo’n auto rijden is t voor research. Als je CEO dat doet is dat PR. Waarschijnlijk om n samenwerkingsvoorstel kracht bij te zetten.
Net als andere merken heeft ook Ford door dat ze de elektrice techniek beter onder licentie kunneen kopen dan zelf ontwikkelen.
Zie Volvo, Mazda en recent ook Toyota
Dutchdriftking zegt
Dit dus.
ruffie zegt
Volkswagen met Xpeng bijv ook
HZW zegt
Volgens mijn is het niets nieuws om een auto van de concurrent eens aan de tand te voelen, om hem vervolgens de FORD fabriek in te schuiven en hem totaal te ontmantelen, om er wat van te leren.
Elk onderdeel naar de desbetreffende FORD afdeling en je voordeel er mee doen, om zelf met een beter Ford model op de markt kunnen komen.