Het is lekker stil aan boord van een elektrische auto, maar alsnog hoor je vaak afrolgeluiden. Goodyear probeert dat met de ElectricDrive GT te doorbreken.
In een auto met verbrandingsmotor hoor je, tenzij je in een Rolls-Royce zit, de verbrandingsmotor. Dat is anders met een elektrische auto. Maar helemaal stil is het niet. Door het ontbreken van een conventionele motor merk je andere geluiden op. Met name het afrolgeluid van de banden is een dingetje bij elektrische auto’s.
Waarom? Elektrische auto’s zijn over het algemeen zwaar. En hebben daardoor brede banden nodig. Die brede banden maken weer geluid. Afhankelijk van hoe goed de isolatie is aan boord van je EV hoor je dus het afrolgeluid in de cabine. Goodyear zegt met de sportieve ElectricDrive GT band korte metten te maken met irritante geluiden. De all season band is aangekondigd voor de Noord-Amerikaanse markt en speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s.
Het is fijn dat bandenfabrikanten, of het nu Goodyear is of een ander merk, nadenken over nieuwe toepassingen. Zeker in combinatie met slecht wegdek kan het afrolgeluid van de banden behoorlijk aanwezig zijn en bij een EV let je daar gewoon wat meer op dan normaal. Dat de bandenindustrie dus bezig is met het ontwikkelen van extra stille banden voor de elektrische auto is alleen maar mooi meegenomen. Tot die tijd zet je Spotify maar gewoon wat harder met je favoriete muziek. Ook geen straf toch?
flutterby zegt
Een moderne brandstofauto hoor je de motor ook amper op de snelweg.
PunicaOase zegt
@flutterby: ja precies, hoor eigenlijk altijd het meest windgeruis.. maar als je een raampje opendoet merk je pas echt hoe hard dag geluid is..
Dutchdriftking zegt
@flutterby: op snelheid is inderdaad wind en banden sterker dan de motor. Maar ook een normale auto profiteert er dus van.
karhengst zegt
Inderdaad. Wil banden van dit soort best graag onder m’n diesel willen hebben. Juist op kruissnelheid hoor je vooral banden en een beetje rijwind nu moderne auto’s 8 of 9 versnellingen hebben.
bullgod76 zegt
Dan gaat het dus op de openbare weg nog gevaarlijker worden voor het overige verkeer, lees fietsers, voetgangers etc.
heckblende zegt
blijvon kijkon
densk zegt
Oké en de clou van het verhaal is? O wacht dat staat er niet in… Hoe dan? Is natuurlijk de vraag. Alle grote merken Goodyear, Dunlop, Conti etc hebben al soortgelijke banden in huis. Vaak door een schuimlaag aan de binnenkant van de band. Werkt verrassend goed moet ik zeggen.
luckyluke zegt
@densk: ik hoor juist dat dit juist helemaal niks doet
densk zegt
Toch wel. Ik heb diverse demo’s bij mogen wonen. De holte tussen velg en band wordt grotendeels gevuld door schuim. Dit verminderd de resonantie van geluid ín de band wel degelijk. En indirect dus ook in de cabine van de auto. Geluiden van het wegdek worden een stuk minder doorgegeven. Buiten de auto (of met raam open) is het een ander verhaal aangezien daar het profiel ook erg meespeelt bij het geluid wat de band produceert.
Variomatic zegt
@densk: klopt, heb ze zelf ook gehad en met name het ‘zingen’ op sommige wegensoorten is een stuk minder
wimof zegt
Cijfers graag in plaats van blabla.
Beste band nu ? dB, nieuwe Good-year band ? dB.
Robert zegt
Sla er voor de aardigheid eens wat vergelijkende testen op na. Als ik het me goed herinner, zijn het juist de eco-banden die meeste afrolgeluiden produceren. Daarmee ben ik dus wel benieuwd wat die specifieke EV banden doen qua rolweerstand.
Rick-dos zegt
“Elektrische auto’s zijn over het algemeen zwaar. En hebben daardoor brede banden nodig.”
Er was een tijd dat EV’s dunne banden nodig om de rolweerstand te verminderen en zo het rijbereik te vergroten. Blijkbaar hebben we dat probleem al overwonnen.
Robert zegt
@rick-dos: die dunne banden zijn nog steeds veel gebruikt bij EV’s. Zie je rijden met 18″, 19″ of zelfs 20″ grote velgen, waar dan banden om liggen met een loopvlakbreedte die je normaal gesproken eerder bij een 16″ verwacht.
En als men op een gegeven moment dan bij je lokale bandenboer komt voor een setje banden ter vervanging, dan schrikken de EV eigenaren zich rot van de prijs, een direct gevolg van een ‘incourante’ bandenmaat. Resultaat: men kiest vaak voor de bredere band die nog op de velg past, en neemt het verminderde rijbereik op de koop toe.