Niemand gelooft Mercedes.
Momenteel is men in Bahrein nog druk bezig met de laatste F1 testdag voordat -jawel- het seizoen volgend weekend écht begint. Dit is dus die laatste periode waarin je je wedstrookjes vorm kan geven om je epische kennis die je opdoet op autoblog omzet in klinkende munt. Vorige week was men natuurlijk al in Spanje bezig geweest. De gedachte daar was dat Ferrari er mogelijk goed bijzit. Uiteraard verwachten we ook van Red Bull en Mercedes weer veel. Williams lijkt een stapje gemaakt te hebben, maar verder waren er eigenlijk niet hele grote verrassingen. Zeker niet in de geest van een Brawn die opeens kneiterhard gaat of iets dergelijks.
Mercedes kwam deze week met een konijn uit de hoge hoed op de proppen. Waar het vorige week nog met vrij conventionele sidepods gereden had, kwam nu de ‘sidepodloze’ auto. De eerste schetsen waren spectaculairder dan de uiteindelijke daadwerkelijke auto. Daarop leek de auto een soort sigaar uit de sixties te worden. In het vleesch heeft de W13 wel degelijk gewoon sidepods, ze zijn alleen klein. Desalniettemin: Mercedes kiest duidelijk een andere benadering dan bijvoorbeeld Ferrari en Aston Martin, die met Dicke Backe rijden. Gaaf, want dergelijke variabiliteit in de ontwerpen hadden we onder het nieuwe, restrictieve reglement niet per se meer verwacht.
Nu is natuurlijk alleen nog de vraag, wie de juiste keuzes gemaakt hebben. Vandaag ziet het er goed uit voor Red Bull. Op moment van schrijven staan VER en PER eerste en derde voor de dag, gesplit door de Ferrari van Leclerc. Mercedes daarentegen zet de tijdlijsten nog niet echt in vuur en vlam, afgezien van een snelste dagtijd van Hamilton op de derde dag in Spanje. Wellicht belangrijker: de Mercedes lijkt bij vlagen ook ‘een handvol’.
Lewis Hamilton heeft dan ook laten vallen dat Mercedes wat hem betreft niet mee kan doen om de zeges in de eerste races van het jaar. Probleem is alleen dat echt helemaal niemand Mercedes meer gelooft. Zo reageert Max Verstappen cynisch bij kwaliteitspublicatie Formule1.nl:
Als een team bij de test goed voor de dag komt zeggen ze ‘oh, wij zijn geen favoriet’. Als het dan toch goed gaat, hoor je ‘we hebben het in een week zo goed omgedraaid, iedereen op de fabriek heeft hard gewerkt’. Maar vorig jaar seizoen was Mercedes toch ook enorm sterk.
Max Verstappen, gelooft Mercedes niet
Ook Carlos Sainz gelooft geen ene chilipeper van Hamilton. Ferrari heeft kennelijk zelfs data waaruit blijkt dat Mercedes de laatste beetje van de motor niet gebruikt. Bij Autosport vertelt Sainz:
Ik denk dat dit typisch Mercedes is. Ze hypen andere teams, maar wanneer de eerste race begint, blazen ze het hele veld weg. Typisch. Als dit het eerste jaar was dat ze dit deden, had ik ze misschien nog geloofd. Maar dit doen ze nu al vijf of zes jaar en ze blijven ons vernietigen in de eerste race. Zoals je je kan voorstellen, geloof ik ze niet heel erg. We kunnen al lang zien wat ze doen.
Carlos Sainz, gelooft Mercedes ook niet
En Alpine’s nieuwe teambaas Otmar Szafnauer is ook al sceptisch. Als hij gevraagd wordt door Martin Brundle of hij denkt dat Mercedes weer aan het zandzakken is, zegt Otmar:
Ik heb daar geen bewijs van, maar het is wel aannemelijk. Ze hebben het in het verleden in ieder geval wel gedaan, dus ik kan alleen afgaan op het verleden.
Otmar Szafnauer, gelooft alleen in Asto…euhm Alpine
Echt niemand gelooft Mercedes dus nog. Jij wel? Laat het weten, in de comments!
Richmond zegt
dat ze geen snelle tijden neer zetten om daarmee de kaarten verbogen houden kan ik mij nog wel enigzins voorstellen, al weet ik niet ook weer niet wat het nou zou uitmaken. Of je het nu laat zien of volgende week maakt ook niet uit. Maar los daarvan, als de auto zo moeilijk te besturen is waarom zou je dat faken/=
toniominestrone zegt
Wat zou het toch een stunt zijn wanneer Mercedes volgend weekend gewoon als 1 en 2 finishen
sportabgasanlage zegt
Nee, da’s geen stunt. Haas die 1 en 2 wordt, of zelfs Ferrari of McLaren, dat zou ’n stunt zijn. RBR of MB op het podium is conform het meest waarschijnlijke scenario.
wildbeest zegt
Auto van mb ziet er gewoon niet heel stabiel uit. Veel glijen en bumpy. Ferrari en rb beter
joostdetaalnazi zegt
Uiteindelijk gaat het om snelheid. Net als met dat porpoising kan dat een keuze zijn als dat sneller blijkt te zijn.
ghini zegt
@joostdetaalnazi: ha porpoising zelf is absoluut niet sneller, het beperkt de rijder vervolgens ook, rempunt pakken is lastig, snelle bochten zijn lastig juiste lijn te houden, doordat ze downforce soms later werkt krijg je onderstuur, MB wil dit echt niet..
ghini zegt
Hebben ze vandaag ook nog de hele dag zitten stuiteren in die auto? Want dat deel begrijp ik niet, dat doe je niet om te sand baggen. Dat ze komend weekend gewoon meedoen in de top zal niemand verbazen, geen idee hoe moeilijk het is om dat bouncen er uit te krijgen.
jaapiyo zegt
https://m.youtube.com/watch?v=pzviOZlxEnE
kwakmare zegt
@ghini: Gewoon wat rustiger over de drempels en B-wegen….
ghini zegt
Oh en dat Hamilton met een stalen gezicht zoiets kan zeggen dat vind ik toch wel een soort van zielig. Wat levert je dat nou echt op? Andere teams geloven je toch niet. Je beschadigd alleen maar je eigen naam. Je kan ook gewoon zeggen, we moeten het zien, we zijn er nog niet. Weet ik het maar overdrijf niet zo..
jasg zegt
De Mercedes zag er indd heel erg onrustig. Ze kunnen nog steeds de purpose-sing niet onder controle krijgen maar een ding werd er wel gezegd is dat de ware snelheid van de auto nog niet eruit gehaald zal worden vanwege de purpose-sing. Ben benieuwd. Maar Rb zag er echt stabiel uit beter dan Ferrari
fordnut zegt
Purpose is doel. Wat de auto’s doen is porpoising, (move through the water like a porpoise, alternately rising above it and submerging.”the boat began to porpoise badly”)
stefan82 zegt
Afgaande op de boardcams van Russell en Hamilton zou ik zeggen dat meer vermogen ze niet veel zou brengen. De auto wil gewoon niet lekker de bocht door op lagere snelheid en onderstuurt enorm veel. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je op dat vlak aan het sandbaggen bent. Deze auto leek simpelweg weinig grip te hebben op de voorbanden bij lagere snelheid… geen idee wat ze daaraan kunnen fixen in een week tijd.
pindakoning zegt
Was Hamilton aant huilen? Zo niet, dan zal Mercedes er gewoon goed voor staan
SanderB zegt
@pindakoning: hij keek een beetje zuur in het interview bij F1tv
lekkerlinksrijden zegt
Zelfde met LH dat hij begint te klagen over zijn banden na 15 ronden en dan nog 20 doorgaat
kniesoor zegt
De neus van Hamilton is inmiddels zo groot, dat je van een serieuze frontoverhang kan spreken 😝
rob5nismo zegt
Ik geloof er ook niks meer van. De auto van vorig jaar zou ook niet verder ontwikkeld worden
rs999 zegt
Beste auteurs van autoblog
Hou de feiten neutraal en gebalanceerd.
Die doet me een beetje denken aan tv news over rusland bij het zappen nu.
We zijn voor max en oekraine dus strond aan tegen partijen.
)-;
Waar blijft het oude goede eerlijke journalistiek van vroeger.
Richmond zegt
@rs999: omdat dit een blog is. En alle media hebben altijd een bepaalde voorkeur.
joostdetaalnazi zegt
“dus strond aan tegen partijen.”
Wat heb je?
v10m5 zegt
Wat een artikel….
Mercedes zo neerzetten en zo’n artikel plaatsen is toch niet nodig.
Ieder heeft z’n favoriete team en laten we blij zijn dat ze er zijn. Een mooi seizoen F1 en wat team die aan elkaar gewaagd zijn is toch alles wat we willen? Vorig seizoen was spannend en we hebben een Nederlandse kampioen.