F1-supremo Bernie Ecclestone heeft zich uitgesproken voor een onafhankelijk onderzoek naar de horrorcrash van Jules Bianchi op Suzuka afgelopen weekend. Dit onderzoek, dat buiten de motorsportfederatie FIA om gevoerd zou moeten worden, moet een antwoord geven op….ja, waarop eigenlijk?
Iedereen die de amateurbeelden heeft gezien waarop te zien is hoe Bianchi de kraanwagen torpedeert die op dat moment de Sauber van Adrian Sutil bergt, kan niet anders dan concluderen dat de Marussia-piloot erg veel pech heeft gehad. Ik vraag me dan ook af wat er bereikt wordt met een onderzoek. Bianchi schoot onder een gele vlag-situatie van de baan, waar alle overige coureurs dat niet deden, omdat ongelukken nou eenmaal gebeuren, vooral onder kletsnatte omstandigheden.
Dus wat er uit een onderzoek moet komen? Dat een race onder natte omstandigheden eerder geneutraliseerd moet worden? Dat bergingsvoertuigen zich voortaan niet tijdens een race op een curcuit mogen begeven? We zullen het zien, en hoewel elk ongeluk in de racerij er eentje te veel is, is het de vraag of je dit soort freak accidents helemaal kunt uitbannen…
Hoe dan ook, de FIA doet onderzoek en publiceert zijn bevindingen voor de volgende, niet-geboycotte, GP van Sotsji (Rusland, aankomend weekend). Het is niet onwaarschijnlijk dat Ecclestones oproep gehoor vindt, en er ook nog een tweede onderzoek volgt. Wat er gebeurt als de conclusies van de onderzoeken elkaar tegenspreken is nog niet duidelijk.
fejjie zegt
Waarschijnlijk moet er onderzocht worden of Bianchi niet te hard gereden heeft onder de gele vlag zodat de F1 zich van alle verantwoordelijkheid kan ontdoen.
prod zegt
@fejjie: *groene vlag, toch?
Gele vlag werd pas na de crash van Bianchi getoond.
lambo4all zegt
@prod: nee er werd dubbel geel gezwaaid vanuit meerdere posten. De groene vlag is pas voorbij het ongeluk. Een standaard procedure.
awesome zegt
@fejjie: de F1 heeft hier sowieso geen verantwoordelijkheid in, alleen de FIA.
Die stellen immers de regels op. De F1 is enkel het circus.
trustmeiamanengineer zegt
Nare beelden zijn het. Het ongeluk is natuurlijk een combinatie van factoren (zoals eigenlijk altijd). Halve meter ernaast en hij had niks gehad. Wel ben ik van mening dat die lompe shovels/Manitu’s gewoon niet op het circuit horen tijdens een race, of alleen als de safetycar uit is. Betere oplossing zou kraanwagens zijn zoals in Monaco.
xiran zegt
@trustmeiamanengineer: een kraan net zoals in Monaco is lastig. Omdat het circuit te groot is en de grindbak best wel afmeting heeft.
lambo4all zegt
Niemand wil voorlopig de vinger wijzen omdat hij er slecht aan toe is, maar alles lijkt er toch sterk op dat Jules simpelweg te hard gereden heeft. En daarom de controle is verloren. Laten we niet vergeten dat we voor hetzelfde geld met twee dode marshalls hadden gezeten en de hele wereld Bianchi aan het verketteren was geweest. Laat dit een waarschuwing zijn voor coureurs die gele vlaggen niet serieus nemen!
dvjlens zegt
Er is dubbel geel gezwaaid, dit betekent dat de coureur een snelheid moet aannemen die er voor zorgt dat hij acuut kan stoppen…….203km/h in de regen is niet zo’n snelheid…….
Hupke zegt
“Ik vraag me dan ook af wat er bereikt wordt met een onderzoek.”
Wel ik vermoed dat men nogal geïnteresseerd is in wie uiteindelijk de rekening zal moeten betalen.
norge zegt
Onderzoek naar Eikelsteen zou beter zijn…
p993 zegt
Smoke, volgens mij doe je juist een onderzoek omdat je nog niet weet wat er uit zal komen…je doet onderzoek naar de toedracht, de omstandigheden, of iedereen conform de regels heeft gehandeld, etc. Alles met als doel om de kans hierop in de toekomst nog kleiner te maken. Dus nee, dit is nog niet zo gek als jij doet voorkomen. Maar je moet er wat van maken voor het artikeltje natuurlijk, dat begrijp ik.