Weg met die rommel!
Dat Ecclestone geen fan is van de hybride-motoren die tegenwoordig de F1 teisteren wisten we al langer dan vandaag. In een interview met het Duitse Sport Bild lijkt de hybride-haat van de kleine Brit echter nieuwe vormen aan te nemen. Ecclestone wil liever vandaag dan morgen af van de stille stofzuigers met elektro-hulp.
“We have to introduce new engine rules as soon as possible. The important thing is to rule out the hybrid engines. Jean Todt thinks they are the spirit of our times, and this may be true for normal road cars, but in F1 people want to see something special. They want to have noisy, powerful engines that can be managed only by the best drivers in the world.”
Waarvan akte. Toch is de timing van het commentaar opvallend te noemen, daar we volgend jaar een grote verandering gaan zien op het valk van de motoren. Het token-systeem verdwijnt eindelijk onder de grafzerk waar het thuishoort, waardoor de fabrikanten de blokken eindelijk volop kunnen doorontwikkelen.
Je zou dus kunnen zeggen, kijk even aan wat er gaat gebeuren de komende jaren. Immers duurde het in het oorspronkelijke F1 turbo-tijdperk ook enige jaren voordat de motoren zo bruut waren als we ons dat nu voorstellen. Maar Bernie heeft daar kennelijk geen vertrouwen in en komt op de proppen met een scherpe vergelijking die FIA-baas Todt in zijn zak kan steken.
“You don’t put orthopaedic shoes onto pro football players, only because these kinds of shoes are trending in everyday life.”
Image-Credit: Bernie en Ayrton in Hockenheim 1991 via Twitter
pomoek zegt
Volgens mij heeft Bert&ernie iets soortgelijks al vaker gezegd. Klinkt wel leuk, maar ik denk dat de F1 toch een soort spitsen technologie moet zijn. De V12 is wat het vierspan was 100 jaar geleden. Het voldoet gewoon niet meer.
kennone zegt
Eens.
lekkerlinksrijden zegt
Het geluid zuigt idd daar is iedereen het wel over eens. Maar ik vind het wel speciaal dat ze zoveel pk’s uit een 1.6je persen. Maar doe maar mij het tijdperk vd v10 en v12. Vooral met de kwalificatie motoren, die dingen gilden zo hard dat je dubbele gehoorbescherming nodig had
bmwm3gtr zegt
Nee JOH!?!
Erik zegt
De tokens mogen wel verdwijnen maar doorontwikkelen zit er niet in. Er mogen maar 4 motoren gebruikt worden gedurende het seizoen. Elke motor meer (doorontwikkeling) is een grid straf.
bassx zegt
Vind zelf de motoren en het geluid niet zo het probleem. Het wegrijden vanaf de start en vervolgens de koplopers die de motor in standje cruisen zetten en zo rustig naar de finish rijden “because nursing the car” hoort niet bij racen in mijn opinie. De nieuwe motor regels zal alleen maar toenemen je mag er maar 4 in een seizoen, VT/vrijdag motoren mag niet en 72 grid penalty zoals Hamilton deed in Spa mag ook niet meer in 2017, zuinig zijn op je materiaal zal alleen maar toenemen.
Tanken moet weer terug in F1 als je het mij vraagt, wat maakt het uit hoeveel brandstof je gebruikt. Schumacher die een vier stopper doet en hele wedstrijd kwalificatie tijden rijdt was best spannend terwijl een andere het probeerde te doen met een twee stopper. Een auto die 4 liter brandstof per ronde consumeerde zorgde voor veel gewichtsverschil voor en na de pitstop. De jaren 2002 en 2004 waren wel erg bruut van Ferrari maar verder waren zij niet dominant met 70kg meer brandstof aan boord t.o.v. een lichte McLaren, Renault of Williams. Er werd meer ingehaald in de pit dan op de baan destijds, dat klopt, maar als Brawn weer een geniale strategie bedacht had dit wel zijn eigen vorm van spanning.
Ook kan je WK punten verdelen voor andere dingen. Bijvoorbeeld 1wk punt voor meeste inhaalacties (met uitzondering van teamgenoot) op de baan en snelste rondetijd of kwalificatie.
pomoek zegt
@bassx: ik zou punten voor de kwalificatie doen, maar dan de auto’s in omgekeerde volgorde laten starten. Dan krijg je wel iets bijzonders voorgeschoteld!
87sandyd zegt
@pomoek: je snapt dan wel dat niemand zich gaat kwalificeren of de kwalificatie 24 uur duurt he :p
pomoek zegt
@87sandyd: niet als je punten krijgt voor het kwalificeren, stel de winnaar krijgt 10 punten. Dat is dan mooi meegenomen, die heb je dan vast binnen. Bovendien zijn toppers als Hamilton best in staat om als laatste te starten en in de top 3 te eindigen.
mmarzzz zegt
@bassx: tanken is funest voor het aantal inhaalacties, niet doen dus. Verder eens met alle opmerkingen
bassx zegt
@mmarzzz: Dat dacht ik in eerste instantie ook totdat ik mij er verder in verdiepte. Toen het tankverbod kwam was er nog geen DRS en volgens statistieken werd tegen verwachting in nog steeds nog niet echt veel meer ingehaald. Niet alleen tankverbod maar “verbod” op KERS, smallere voorband en “vreemde” kwalificatie hebben meegedragen aan de kleine toename. De echte toename kwam het jaar erop: KERS, DRS en Pirelli van 25 naar 60 inhaalacties per race.
Nu kan dit allemaal toeval zijn maar wanneer we naar een eerder tankverbod kijken in 84 zien we eigenlijk hetzelfde. Het tankverbod in de begin jaren 80 zorgde niet voor meer of minder inhaal acties op de baan. Toen het tankverbod begin jaren 90 werd opgeheven steeg of daalde het aantal inhaalacties op de baan wederom niet en was duidelijk dat het geen effect heeft op de inhaalacties op de baan.
Dit is was Alonso zei over het tankverbod destijds: “Sometimes you were not very competitive, but you were on a more aggressive strategy with five or six laps less fuel and you qualified in front. Now, these days, whatever your position is in qualifying, it’s more or less your finishing position in the race.”
wheelzzz zegt
Bernie, tijd om met pensioen te gaan jongen
bartjeeh zegt
@wheelzzz: jaa vind ik ook!
En ze moeten overgaan op 1.0 bluemotions!!
lekkerlinksrijden zegt
@bartjeeh: met of zonder sjoemelsoftware?
blata zegt
@bartjeeh: terug naar de 1.5 viercilinder tubo motoren met 1500 pk. En 190 kg brandstof per GP
topcom zegt
Valk:( mocht ik het ooit zover schoppen dat ik hier een artikel zou mogen plaatsen dan zou ik geen garanties kunnen geven over de inhoudelijke kwaliteit, maar spelfouten kan toch iedereen voorkomen…
kempenaer zegt
Volledig eens met de heer Ecclestone. We zouden weg moeten van die gecastreerde en saaie onzin.
Opnieuw vooruit naar atmosferische blokken met handbakken. Heerlijk. Geen electronische hulpmiddelen. Power, sound en driver’s capabilities voorop!
Dutchdriftking zegt
Opa is weer een week niet in het nieuws geweest?
Rick-dos zegt
Gewoon beide opties geven. Zo kan een fabrikant die hybrides wil verkopen lekker z’n pr praatje houden en fabrikanten die minder met hybrides hebben kunnen lekker hun gang gaan met een V8 of V10. Zou nog een mooie pr stunt kunnen zijn voor hybride aandrijvingen als blijkt dat die krengen beter zijn dan atmosferische V8’en of V10’s.
hans33sw zegt
@Rick-dos: beetje het lemans principe? X kw energie, maakt niet uit hoe je het in zet? *mompelt iets over diesel F1*
Rick-dos zegt
@hans33sw: Eerder F1 zoals het altijd is geweest. ;) Denk bijvoorbeeld aan de tijd dat het ene team een V10 had en het andere team een V12. Of de 4 in lijn van BMW en de turbo V8 van Alfa. Ik weet niet of je het op X kw mot laten uitkomen, maar het zou een goed uitgangspunt kunnen zijn. Denk dat men op een bepaald moment wel op hetzelfde gaat uitkomen zij het qua vermogen dan wel het soort type motor dat gebruikt zal worden, omdat men de voordelen van het ene dan wel het ander zal zien.
Denk trouwens niet dat ze zo snel op diesel zullen uitkomen. Het lijkt mij dat Le Mans op diesel uitkwam omdat ze dan minder pit stops hoefden te maken. In F1 hoef je niet met die factor rekening te houden.
lekbak zegt
@Rick-dos: gewoon het aantal joule wat per race de tank in mag beperken. Of dat dan diesel, benzine of whiskey is. Dan zoeken ze zelf wel uit wat het beste is.
Het hoe helemaal vrij geven. Dat werkt èchte innovatie in de hand.
mrrallycross zegt
Hij zuigt zelf
mashell zegt
Bernie is een oude zeurpiet aan het worden. Het geluid van F1 is totaal onbelangrijk. Als ik een indrukwekkend en mooi geluid wil horen ga ik naar uitvoering van een symfonieorkest, als ik omgeblazen wil worden door het geluid dan ga ik naar een goede ouderwetse rockband. En als ik races met het hoogste niveau van techniek met de beste coureurs wil zien dan ga ik naar een F1 race. En helaas voor de nostalgisten, atmosferische motoren met veel cilinders zijn gewoon niet meer de hedendaagse stand der techniek. De stoommachine is uitgestorven, de atmosferische motor zal uitsterven, allebei om dezelfde reden, ze zijn vervangen door iets beters!
topcom zegt
@mashell: amen!
HZW zegt
Het token-systeem mag dan verdwijnen, maar of dat goed is voor de Formule 1 is nog maar de vraag.
Iedereen denkt nu dat de andere merken kunnen inlopen op Mercedes, maar Mercedes kan ook zomaar met zeven miles stappen een nog grotere afstand nemen van de rest.
Verder denk ik dat we komend seizoen heel veel meer ploffende motoren zullen zien.
ponnie zegt
De motoren klinken tegenwoordig zo kut vanwege packaging redenen.
Een dik equal length spruitstuk met lange buizen past gewoon niet.
Waarschijnlijk is het zelfs niet eens wenselijk vanwege de karakteristiek van de motoren.
Luister maar eens naar de oldskool turbo formule 1 wagens, zelfs de 4 cilinders klinken ziek.
gneve zegt
Gewoon gewicht penalty systeem invoeren.
Per race krijgen de eerste 10 gefinishte rijders straf gewicht op de auto erbij.
Pos.1 + 10Kg
Pos.2 + 9Kg
Pos.3 + 8Kg
ect…
Dan komt het rijdersveld vanzelf naar elkaar toe, en krijg je spannende races ;-)
Edge zegt
@gneve: Alsjeblieft niet zeg. “Hé Max, goed gereden kerel. Volgende keer wel even een zak cement meenemen oké?”
WolfKrad zegt
Ik ben wel een fan van het hele KERS gebeuren. Het kan nl. zeer strategisch ingezet worden en voegt daarmee meer toe dan gewoon een grotere motor.
Kijk bijvoorbeeld maar naar ene Max tijdens een bepaalde race in Spanje. Een van de redenen dat hij Kimi voor wist te blijven was juist door KERS slim in te zetten (naast zijn briljante bandenmanagement natuurlijk).
vinz667 zegt
Formule 1 was altijd zo snel mogelijk zonder (veel) restricties. Dus als het moet, om boomknuffelaars tevreden te houden: Het gaat allemaal om energie, dus hoeveelheid brandstof. Limiteer de hoeveelheid brandstof die je mag gebruiken totaal samen met de flow (wat nu al is) maar dan per race en met een scherpe limiet en geef motor ontwikkeling vrij. Dit stimuleert ontwikkeling van krachtige zuinige motoren en diversiteit zoals we zagen in begin van KERS.
tarquesh zegt
Ik als doodnormale burger nozem ben het met big Berny eens.
Hybrides mogen onder een grafzerk. Een accu is een zwak punt bij auto’s en F1 bolides, dus weg ermee.
Het helse geluid van een V12 is leuk, maar daar gaat het bij mij niet om. Het gaat om snelheid.
Ook regeltjes blokkeren het leuke van de F1.
Laat iedere F1 renstal vrij, en ze komen met multicilinders die ver over de 400 km/h blazen op de rechte stukken van een circuit. En dan niet blèren dat de kleine stalletjes dan door hun kleine budjet niet meer meespelen, het gaat bij de F1 er toch om wie bloedsnel is.
Ook veiligheid is een wasseneus, iedere coureur kan toch zelf beslissen of hij of zij hun leven op de waagschaal legd als ze in die krachtige top F1 stapt. Er zitten toch hersenen in mensen?
Langleve Berny.