De Europese Commissie heeft haar wensenlijstje voor toevoegingen op nieuwe auto’s uitgebreid. Naast de verplichte bandenspanningsdrukmeter ziet de commissie ook graag dat vanaf 2012 ESP en banden met een lage rolweerstand verplicht worden gesteld.
Hiermee loopt Europa keurig in de pas met de V.S., waar ESP per 2011 verplicht wordt gesteld. Nou weten wij sinds vorige week dat ESP voor mietjes is, maar waarschijnlijk is dit voor de EC geen argument om het dan maar niet te doen.
Doel van de voorstellen is om auto’s veiliger te maken en het brandstofverbruik terug te dringen. Met het lagere brandstofverbruik kan dan meteen de 100 tot 300 euro die deze maatregelen bovenop de nieuwprijs gaan drukken worden gecompenseerd, zo luidt de redenering. Met de benzineprijs van tegen die tijd zou je die extra kosten er inderdaad met een tankbeurtje of twee wel uit moeten hebben gehaald.
En voordat er weer litanieën verschijnen over de nutteloosheid van ESP, check eerst dit filmpje eens. Voor wie denkt dat hiermee de Chinezen nog even buiten de deur gehouden kunnen worden… Misschien, maar resistance is futile, over een paar jaar hebben we allemaal die X5 ingeruild voor een Shanghuan CEO. (via AMW)
Klaas zegt
“Nou weten wij sinds vorige week dat ESP voor mietjes is, maar waarschijnlijk is dit voor de EC geen argument om het dan maar niet te doen.” Volgens mij is dat juist een argument om het wèl te doen. :P
Rutger zegt
“banden met een lage rolweerstand”
en vervolgens in 2016 dynamische cruisecontrol als standaard omdat de remweg 6 meter langer is geworden?
Citrofiel zegt
Ja, de onveiligheid van de lage-weerstandsbanden heft de veiligheid van het ESP zo weer op!
Dotternetta zegt
@Citrofiel: hoezo? De electronica reageert altijd nog sneller dan de mens, slechte banden of niet, het zal altijd beter zijn.
Rotary zegt
lageweerstandsbanden… dat zijn toch die banden zonder grip?
Alwood zegt
lol… Slicks hebben ook lager rolweerstand hoor citrofiel ;) zolang de zon dan maar blijft schijnen heb je die ESP helemaal niet nodig :P
Ik vind het prima systemen (ABS, ESP etc.) maar 1. het is niet nodig… en 2. je moet het uit kùnnen zetten. Uiteraard alleen in uitzonderlijke situaties maar een ontbrekend knopje voor deze elektronica is nog wel de grootste ergernis.
En sinds ik weet wat ABS doet op zand vind ik het heel raar dat juist deze knopjes om iets uit te kunnen zetten niet verplicht zijn. Een nederlander rijdt volgens mij vaker over rul zand dan over glad ijs, dus ABS zou het afleggen tegen geen ABS…
Texter zegt
Michelin heeft eindelijk lageweerstandsbanden die meer weerstand krijgen als de druk op de band verandert. Dus de je rijdt dan in principe zuiniger maar staat eerder stil.
Citrofiel zegt
@ Texter; Aha, dat lost het dus op.
@ Dotternetta; Hoezo? Kweenie. Ik zei maar wat, zonder er bij na te denken… :oops: Je hebt gelijk.
@ Alwood; Jaja, ik lulde maar wat, ik geef het toe! Ik zal mijn mond wel houden hier…
BaRa zegt
@Alwood: waarom zou je ABS willen uitzetten? ESP kan ik begrijpen, maar ABS zorgt er alleen maar voor dat je wielen niet blokkeren?
Armada zegt
Dan zou ik persoonlijk als eerste na de aankoop die banden met lage weerstand eraf halen er vervangen door Michelin Pilot Sport of een mooi setje Pirelli’s o.i.d.
Apache zegt
welnee, dít is ESP:
Zoepie zegt
En een bijkomende maatregel is het verplichten van een carbon anker (om het gewicht te reduceren) zodat je bij het snel stoppen dat eruit kan gooien.
RenesisHP zegt
Die banden…. Haha. Daar mogen ze nog een heleboel aan verbeteren.. Tot die tijd blijf ik op Potenza´s rijden. ;)
dummy zegt
Een band met veel grip (race slick bvb) kleeft echt aan de weg. Dit heeft een hogere rolweerstand tot gevolg.
Denk nou niet, dat wanneer je ESP hebt en een band met weinig grip, je nog steeds even snel die bocht doorkomt.
Straatbanden met héél veel grip (potenza, Pirelli PZERO,Yokohama) zullen nooit een lager brandstokfverbruik tot gevolg hebben, maar ze houden je wagen wel veilig op de baan. Snel rechtdoor kan iedereen, maar vlotjes de bochtjes van de Stelvio-pas door is leuker!!
Als ik niet meer mag kiezen met welke banden ik ga rijden steek ik mijn auto in de fik!
w0o0dy zegt
@dummy: als men dit soort banden verplicht stelt dan zal dat op nieuwe auto’s zijn…. dan zal 3/4 van de mensen met die banden op pad gaan en er nooit iets van merken. Ze rijden namelijk veel te rustig (wij zouden misschien zeggen “langzaam”) om in de buurt van de grens van de auto/banden te komen. De fans zullen szm (waarschijnlijk af dealer) nieuwe/betere banden onder de auto leggen…. probleem ook weer opgelost….
dekster zegt
Misschien wel een domme vraag, maar wat is de definitie van een lage-weerstandband?
classic red zegt
Ik rijdt al 6 jaar een achterwielaandrijver zonder ABS, TC, ESP. Maar met potenza’s. Tot nu toe ben ik nog niet uit de bocht gevlogen. Voor mij hoeven deze maatregelen dus niet zo.
Alwood zegt
ABS moet uit als de toplaag weinig weerstand biedt waardoor wielen snel blokkeren maar de onderlaag juist wel een grote weerstand kan bieden. Zonder ABS breek je dan door die toplaagheen en sta je snel stil, met ABS gaan je wielen over de toplaag rollen met als gevolg een hele lange remweg.
Daarbij kan ABS ook zeker nadelig zijn voor de remweg op hoge snelheid. Het is dan mogelijk bij een auto om vol het pedaal in te trappen en grip te behouden (op droog asfalt) maar juist de ABS zal dan licht de remdruk doen afnemen waardoor je moeilijker afremt van bv. 200 naar 100.