Mercedes-Benz is op dit moment druk bezig met de ontwikkeling van de E300 Hybrid. Dit model wordt aangedreven door Bluetec-dieselmotor EN een elektromotor. Ergens in 2011 zou de auto in de verkoop moeten gaan, iets later dan verwacht. Maar er is nog steeds een grote kans dat das Haus hiermee de eerste Europese autofabrikant wordt met een hybride diesel op de prijslijst.
De hybride dieseltechnologie is behoorlijk populair, maar heel concrete plannen om een model in productie te nemen hebben we de laatste tijd niet echt meer gehoord. Mercedes-Benz brengt daar nu verandering in met de aankondiging van de E300 Hybrid. Voor de aandrijving van dit model zorgen de 2.1-liter viercilinder dieselmotor die we kennen uit de E250 CDI Bluetec, samen met de elektromotor met lithion ion accu die nu al dienst doet in de S400 Hybrid.
De nieuwe E300 Hybrid zou van de vrij forse Mercedes E een auto maken met het verbruik van een kleine compacte auto. Deze info ging al even rond maar werd vandaag bevestigd door Mercedes-Benz Nederland. Na zijn introductie in de E-Klasse komt de nieuwe aandrijfcombinatie hoogstwaarschijnlijk beschikbaar in meer Mercedes-modellen, zoals de M-, GL, R- en GLK-klasse.
PS Bovenstaande afbeelding is de Mercedes Vision E 300 BlueTEC HYBRID (2009).
DD zegt
ljikt me toch wel te zwaar worden…
prop zegt
ik snap dat er verschillende varianten en type aanduidingen van de 2.1 dieselmotor zijn maar mercedes maakt er weer ouderwets een onduidelijk zooitje van
geertje zegt
ik blijf het toch een lelijke auto vinden. doe voorbumper lijkt wel van een Opel te komen
Thomas Bol zegt
PSA komt begin 2011 met een dieselhybride!
autoblogger zegt
@Thomas Bol: jij ook…
Dimglor zegt
En die S400 hybrid? Is dat dan een hybrid met benzinemotor?
Ik dacht dat het ook met een diesel was..
Mja ik versta toch al dat hybrid gedoe niet…
w0o0dy zegt
“De hybride dieseltechnologie is behoorlijk populair, maar heel concrete plannen om een model in productie te nemen hebben we de laatste tijd niet echt meer gehoord.”
Ehm….. concreet en recent lijkt me…
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/28/citroen-ds5-en-peugeot-3008-hybride-diesel
Deveon zegt
Is het hele idee van een hybride niet dat de benzine(/diesel) motor stopt wanneer er bijv file wordt gereden?
Is het dan niet slecht voor het milieu om een diesel te combineren met een eletromotor? Door het continue afslaan en start van de dieselmotor in stadsverkeer..
w0o0dy zegt
@Deveon: in stadsverkeer optrekken zorgt voor relatief veel uitstoot. Doordat de motor minder hard hoeft te werken (minder brandstof inspuiten) zal er veel meer uitstoot worden voorkomen dan met af en toe starten van een warme diesel-motor vrijkomt…
jiskaP zegt
En PSA dan met al hun diesel-hybride aandrijflijnen?
Lekker artikel weer, dat jullie duits-minded zijn is nu wel duidelijk.
autoblogger zegt
@jiskaP: check voortaan eerst de link(s) in het artikel…
Simpson zegt
zou dit nog polpulair worden onder taxibezitters? Aangezien stadsbussen ook al met dergelijke voorzieningen rijden (ook vaak mercedes overigens)
Vrijmetselaar zegt
Doen! Ben toe aan nieuw vervoermiddel van niveau.
mashell zegt
Als het om verbruik gaat is het veel logischer om een diesel met electromotor te combineren dan een benzine. Fijn dat de Mercedes dat ook inziet. Inderdaad de ideale motorisering voor Taxi’s, veel start stop in de stad, veel kilometers, pure snelheid is van ondergeschikt belang (of gezien de beperkte rijkunsten van veel taxichauffeurs: uiterst ongewenst) en erg zuinig.