Wat wil je nog meer op je E30 M3 restomod.
Er gaat een moment komen dat ‘moderne’ auto’s een restomod-behandeling krijgen. Dat heeft vooral te maken met het feit dat jezelf flink ouder wordt. Als je denkt aan een oudere BMW 3 Serie denken ondergetekende en @jaapiyo aan een E30 of E36. Dit terwijl de eerste E90’s al 17 jaar geleden werden geïntroduceerd. Zo snel gaat de tijd…
De BMW 3 Serie van de E30-generatie komt uit de jaren ’80. Veel Porsches uit die periode worden nu al veel voorzien van de restomod-behandeling. Het idee is simpel. Op het gebied van uitstraling, prestaties, luxe en dergelijke kun je de auto dan naar je eigen wensen aankleden. Supercool.
E30 M3 restomod
Vandaag hebben we een product van Renner voor je. Renner is net als wij en jullie helemaal leip van oude BMW‘s. Het grote verschil is, zij doen er wat mee. In dit geval gaat het om de BMW E30 M3 restomod die ze laten zien op de SEMA-show in Las Vegas.
Het mooie is dat ze zich qua uiterlijke verfraaiingen hebben ingehouden. De wielen lijken op de aero-hubs die je weleens zag op raceauto’s in de late jaren ’80 (en nu op Formule 1-auto’s). Er zijn verder wat blauwe accenten en RR-logische in plaats van die van BMW. Voor de afwisseling zien we op deze dikke BMW M3 niet de veel te vaak gebruikte ///M-driekleur.
S85-blok
Het hoogtepuntje is uiteraard de motor. Het enige nadeel van de originele M3 is dat ‘ie niet zo heel erg snel is. Nu mis je dan een beetje het punt van de auto, die overigens wel sneller was dan de gelijkwaardige Mercedes-Benz 190 E 2.3-16. Maar ja, beide moesten het afleggen tegen de superieure Audi quattro. Bij Renner hebben ze het eenvoudig opgelost door de S14B23 te vervangen voor de S85B50 uit de de BMW M5 van de E60-generatie.
En als je dan toch bezig bent met een motorwissel, dan kun je maar beter even de motor optimaliseren. Dus niet alleen zijn de lagerschalen vervangen (haha), maar is de motor gekieteld. Ondanks dat het een atmosferisch blok is, is er wel wat ruimte voor winst bij deze V10’s. In dit geval levert de motor 635 pk!
Ondanks dat alles er verder vrij standaard uit ziet, is eigenlijk ALLES aangepakt om de auto fabrieksnieuw te maken. Ophanging, electronica, het interieur: echt alles is vernieuwd en verbeterd. Dat heeft uiteraard de uitwerking op de kosten, want zo’n tof ding is duur. Je moet ongeveer 350.000 dollar én een M3 meenemen. Je kunt overigens ook kiezen voor een 3.2 S54B32-motor als je de V10 overkill vindt.
Foto- en videocredits: Larry Chen / Renner
rollingstoned zegt
“Je moet ongeveer 350.000 dollar én een M3 meenemen.”
Wat een bak geld voor een M3. Hoe gaaf een M3 ook is, me dunkt dat je daar wel iets leukers en exotischer voor kunt kopen.
okdoei zegt
Als er 10 van deze M3’s E30 met V10 gemaakt worden lijkt t me al veel. Daarnaast is de v10 nooit in een e30 M3 vanuit BMW geleverd, dus het is sowieso exotisch?
Of welke betekenis hang jij aan exotisch in dit geval?
rollingstoned zegt
Exotisch als in zeldzaam én door de OEM geleverd.
En een V10 in een M3 is al vaker gedaan, dus zo exotisch is het sowieso niet (meer).
https://www.youtube.com/watch?v=fHPAUnz68XQ
b00st zegt
Steeds dezelfde argumentatie, vanuit je eigen perspectief van “als ik dat geld had”. Maar mensen die zoiets kunnen betalen doen dat niet met hun laatste geld, en hebben al massa’s exotics. Verschillende mindset.
OT : Vet ding wel. Geen fan van de velgen, maar voor de rest wel lekker bescheiden gehouden!
rollingstoned zegt
Uiteraard, het is maar wat de gek ervoor geeft. Helemaal prima, toch?
Desalniettemin blijft het objectief gezien een hoop geld voor een in massa geproduceerde auto.
flyerbunch zegt
Speciaal is het wel, maar zou ook wel ff verder kijken voor dat geld.. @Willeme zie dat het filmpje onderaan het artikel op de site en app niet werkt.
mc96 zegt
Als je een 10 cylinder in een e30 M3 lepelt heb je het volgens mij helemaal niet begrepen. Bij een restomod is het de bedoeling om het karakter van het origineel te behouden maar hem gebruiksvriendelijker en betrouwbaarder te maken. De e30 M3 werd ontwikkeld voor de toerwagen racerij. Het was de opvolger van de M635 csi die tot dan toe werd gebruikt. Men koos juist voor een raceauto gebaseerd op een lichter model met een lichtere 4 cylinder motor. Als je echt een mooie restomod wil bouwen op basis van een e30 M3 zou je er de 4 cylinder uit de 330i/ m135i moeten leggen en wat carroseriedelen moeten vervangen carbon delen. Lichte wielen en moderne banden er op en je hebt een fantasitsch sturende en dagelijks bruikbare auto.
FiXeR zegt
Gaaf, vakwerk, maar ik stel wel mijn vragen bij het weggedrag. Dit kan simpelweg nooit echt goed rijden met zo’n lomp blok in een kleine auto op de vooras, en daar koop je zo’n auto toch wel een beetje voor.
Dutchdriftking zegt
Hij is gaaf! Kan je ook 4 ton en een 316i meenemen? Moeten ze voor die resterende 50k alleen de achterruit en kofferdeksel fiksen. Ik zou zelf overigens wel opteren voor een andere set wielen.
kniesoor zegt
128 peekaa (= 25 pct) uit een al flink hitsige atmosferische motor (waar je niet effe ‘de turbodruk kan opschroeven’) erbij ? Benieuwd hoe ze dat gedaan hebben.
Overigens – zeker naar Amerikaanse maatstaven – uiterlijk een fraaie ingetogen restomod.
volvoturbo zegt
Pas dat interview van Larry Chen gekeken. ‘Unieke’ exemplaren, maar kost wel n hoop.
Zijn genoeg BMW’s te vinden onder ’n ton waar ik net zo blij van zou worden.
Mijne zit ook bijna aan de 350K, maar dat zijn dan wel km’s :)