Je kan nu voor €16.000 een nieuwe volwaardige EV rijden.
Elektrische auto’s waren altijd heel erg duur. Dat was voor velen de redenen om er geen eentje te rijden. Dat is op zich niet vreemd: nieuwe technische innovaties zijn eerst ‘highend’ en druppelen dan door naar de middenklasse. En iets later ook in de ‘value-for-money’-hoek.
We hebben nu goed nieuws voor mensen met 16.000 euro en de vurige wens om zich elektrisch voort te bewegen. Dat kan vanaf nu! Dacia heeft namelijk de prijzen van de Spring verlaagd. En dan niet een laffe afronding naar beneden, maar gewoon een heerlijk ordinaire korting. Slim gezien van Dacia Nederland, want wij ‘Ollanders kunnen een prijsreductie wel waarderen.
De Dacia Spring is nooit een dure auto geweest. Tot voor kort kon je deze opgehoogde Roemeense seniorenskelter krijgen voor 21.750 euro. Maar Dacia heeft de auto voorzien van een rigoreuze facelift. De prijzen hielden ze nog te goed, maar die hebben ze mede gedeeld. Het goede nieuws is dat je een Dacia Spring hebt voor 18.950 euro. Dat is een speciale introductieprijs.
€16.000 voor een nieuwe volwaardige EV
Uiteraard komt de Dacia Spring in aanmerking voor de SEPP-subsidie. Dan krijg je 2.950 van Het Rijk omdat je zo heerlijk progressief bezig bent. Effectief kost de auto je dan precies 16.000 euro! En €16.000 voor een nieuwe volwaardige EV is scherp, hoor. Daarmee is de Dacia Spring niet alleen de goedkoopste volwaardige elektrische auto van Nederland, maar gewoon een van de goedkoopste in het algemeen.
Voor dat geld heb je de Dacia Spring Electric 45 Expression. Dat is dus de instapper met de basisuitrusting. Deze heeft 44 pk en accelereert in ‘minder dan 20’ seconden naar de 100 km/u. Om precies te zijn, doet ‘ie het in 19,1 seconden. De topsnelheid is 125 km/u. Als je in de randstad rijdt is het allemaal prima. De Expression-uitvoering is op zich voor elkaar, want airco, centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, cruise control, parkeerpiepers achter en ‘Dacia Media Control’ zijn standaard.
Nu ook meer POWER!
Er is nu ook een Dacia Spring Electric 65 Expression. Deze heeft dezelfde uitrusting. Je kan ‘m herkennen aan de 15 inch stalen patta’s in plaats van de 14 inch wieltjes. De motor heeft meer vermogen: 65 pk! Gek genoeg is het koppel ietsje lager: 113 in plaats van 125 Nm. De 0-100 km/u sprint is in 13,7 nauwelijks te bevatten seconden achter de rug. De topsnelheid is ook hier 125 km/u.
Als je wil, kun je de Dacia Spring Electric 65 ook in ‘Extreme’-uitvoering krijgen. Deze is aanzienlijk completer. Zo heb je elektrisch bedienbare spiegels, elektrische ruiten achter, achteruitrijcamera en Dacia Media Live (met Apple CarPlay). Je kan een Extreme herkennen aan de koperkleurige spiegelkappen. Die koperkleurige accenten zie je in het interieur terug, evenals de rubberen stoelmatten.
De Dacia Spring is een succes. In Europa zijn er namelijk al 140.000 exemplaren van verkocht. Waar veel auto’s per jaar ietsje minder goed verkocht worden, is dat bij de Dacia Spring juist andersom. Vorig jaar (2023) was namelijk het meest succesvolle jaar van de compacte crossover met 61.803 exemplaren. In ons land rijden er al 3.400 stuks van rond. Daar zullen er met deze lage prijzen een flink aantal bijkomen.
Meer lezen? Dit zijn de goedkoopste auto’s van 2024!
Dutchdriftking zegt
Met deze forse korting is het nu eindelijk een interessante tweede auto. Misschien maar even verdiepen in de kosten van een eigen laadpaal, want dit gebakje als tweede auto naast de diesel is lang niet gek.
TheMaster zegt
Laadpaal zou ik niet te moeilijk over doen. Gewoon een Tesla wallbox van €500 kopen, deze aansluiten gewoon op 1 fase uit je schuur/garage/huis of waar dan ook (een groep die weinig gebruikt wordt). Als je zelf 3 draadjes kan aansluiten bij een stopcontact in huis, kan je ook deze wallbox aansluiten. Instellen op max 13amp b.v. (ook niet ingewikkeld, kan via app).
Met 28kWh accu (die je vaak voor maximaal 90% leeg rijdt), is je auto altijd binnen 8u weer volledig vol.
fanboy zegt
@TheMaster: Altijd wel even opletten of er een Type B aardlekschakelaar nodig is. Die is meestal nodig tenzij de laadpaal fabrikant dit heeft opgelost/controleert in het apparaat.
Maar met weinig EV gebruik kun je inderdaad ook gewoon op 1 fase laden of zelfs de bijgeleverde mobiele lader gebruiken op een stopcontact. Dit buitenstopcontact moet dan zeer degelijk zijn (niet goedkoopste uit de bouwmarkt) en direct bedraad zitten naar zijn eigen groep.
Dutchdriftking zegt
@fanboy: @TheMaster: Toevallig heb ik een elektricien in de familie. Wie weet heeft hij er binnenkort een klusje bij.
Joris24 zegt
Gewoon bij de Lidl, scheelt je toch weer 200 piek: https://www.lidl.nl/p/ultimate-speed-wallbox-11-kw/p100368246 en kun je drie fasen laden. Ze hebben een 11 en 22 kw versie.
W115 zegt
Best een mooi ding. Zal vanwege zijn packaging en betaalbaarheid ook de cult status van de 500/kever/eend evenaren.
pomoek zegt
Dat is een prima aanbieding, volwaardige ev ben ik het niet helemaal mee eens met een bereik van 165km, dan denk ik meer aan “een auto voor er bij”.
Ben benieuwd naar de reactie van de Duitste auto fabrieken die al jaren aan het roepen zijn dat het niet mogelijk is om goedkope ev’s te maken.
William zegt
De Dacia Spring wordt gemaakt in China. Met dwangarbeid en veel milieuvervuiling kun je idd een goedkope auto maken.
Richmond zegt
het maken van een ice is net zo vervuilend plus heeft ook nog de lokale uitstoot tijdens het rijden.
pomoek zegt
Dat is al zo vaak gedebunked, dat mag je zelf ff gaan googelen.
rollingstoned zegt
@William BMW heeft anders ook drie fabrieken in China. Met dwangarbeid en veel milieuvervuiling kun je dus ook een auto maken waar lekker veel marge op zit. ;-)
pomoek zegt
Ah, wist ik niet, ik dacht gewoon in Roemenië, dank.
Johanneke zegt
25kwh accu (bruikbaar) houdt natuurlijk niet over, maar dit is gewoon goedkoop. Jammer dat het verpakt is als een tractor, je zou denken dat een Up oid met deze accu en motor zuiniger kan zijn.
19 seconden naar de 100 wordt wel echt nagelbijten. Dat is altijd vol gas rijden om met het normale verkeer mee de snelweg op te gaan. Ik zou er mee kunnen leven als 2e auto, al koop ik voor dat geld liever een 2ehands leaf 40kwh oid. Stuk meer auto, maar goed, niet nieuw.
fanboy zegt
@Johanneke: Ja er had eigenlijk wel een versnellingsbak in gekund om nog wat van die 44pk te maken
rogerzz zegt
Pfoei, het kost niks, maar 44pk.. met een lege accu in de winter met de verwarming aan, ben ik benieuwd of hij na wat jaren de fabrieksopgave nog haalt. Invoegen op de snelweg wordt dan wel erg spannend, maar daar moet je denk ik dan geheel niet komen met dit ding.
Maar alsnog, je mag niet echt zeuren als het over 16.000 euro gaat.
gilettelubbers zegt
Volwaardige EV, ja. Volwaardige auto, nee. In mijn ogen alsnog behoorlijk veel geld voor zo’n frikandel op wielen
potver7 zegt
Vergeet niet dat menig elektrische microcar (Silence S04, eAixiam, Microlino) duurder zijn – en die zijn heel wat minder ruim, comfortabel en veilig.
_Eend_ zegt
Ik heb wel eens zo’n Brommobiel gezien nadat ie helemaal was uitgebrand. Daar blijft echt helemaal niets van over, alleen een stalen buizenframe.
Joris24 zegt
Je kunt voor de grap op de website van dacia je rijbereik schatten. https://www.dacia.nl/modellen/spring/actieradius.html. Hij kan niet lager dan 0 graden en harder dan 110, maar dan heb je dus in theorie maar liefst 76 km af te leggen. Dit is echt voor in de stad, maar snelweg is funest.
En als je dan ziet wat het kost… 16.000 euro voor een auto die maar zo’n minimaal rijbereik heeft dan zie ik dat toch echt niet zitten.
rulefollower zegt
Je kan nog lager uitkomen, als je de optie “verwarming” aanzet.
potver7 zegt
Applaus, je hebt geraden waar deze auto voor bedoeld is.
Als je weet dat de helft (!) van de autoritten in Nederland onder de 5 km is, en de gemiddelde rijsnelheid van een automobiel rond de 42 km/u ligt, durf ik te stellen dat er best veel mensen zijn die qua actieradius prima met deze auto uit de voeten zouden kunnen. Dat die mensen de auto alsnog niet aanschaffen is een andere discussie.
bobje zegt
volgend jaar mag je met een elektrische auto ook houderschapsbelasting betalen. Op basis van gewicht, dus (op termijn) duurder dan een vergelijkbare benzine auto. De overheid is echt geweldig. Eerst stimuleren, dan afbreken
Robert zegt
Er zijn speed pedelecs die een groter rijbereik hebben dan deze auto.
rollingstoned zegt
Ook veel reguliere e-bikes halen dat makkelijk. 😁
Edge zegt
Zo’n Dacia Spring is niks voor mij, maar ik vind het hartstikke knap dat Renault het voor elkaar krijgt om anno 2024 een auto voor zo weinig geld in de markt te zetten, en dan helemaal als EV die als tweede auto echt meer dan prima is.
kaeser zegt
Das mooi, houd je nog geld over voor A-kwaliteit banden en ruiten wissers.
shicomm zegt
Volwaardig is wel heel veel eer voor dit ding maar goed..
Eerlijk is eerlijk ; de prijs is nu eindelijk wél naar wat je er voor terug krijgt.
Zou de “snel” laad optie nog steeds zo duur zijn trouwens ?