Wel of niet? In Duitsland is er momenteel een discussie gaande over E10-benzine.
De Duitsers zijn er niet over uit. Gaan we wel of niet door met het leveren van E10-benzine aan de pomp? In Nederland is deze vorm van benzine inmiddels ingeburgerd. Als je Euro95 tankt krijg je benzine in combinatie met bio-ethanol automatisch in je tank. Wil je dat niet, of kan je scooter, motor of auto er niet tegen, dan ben je aangewezen op Euro98 (E5) waar geen bio-ethanol in zit.
Bij ons in Nederland is er geen discussie over, maar in Duitsland wel. Het heeft niet zozeer te maken met de kwaliteit van de brandstof, maar met bio-ethanol zelf. Om een einde te maken aan hongersnood wereldwijd zou het zonde zijn om het goedje te verwerken tot een brandstof. In plaats daarvan zou de verwerking gebruikt moeten worden voor uitsluitend voedseltoepassingen.
Mocht deze beslissing genomen worden in Duitsland dan verdwijnt E10 bio-ethanol van de pomp en tanken de Duitsers weer pure Euro95 zonder toevoegingen. Of het echt gaat gebeuren is nog maar de vraag. Niet iedereen is namelijk fan van de maatregel. Het hele idee van bio-ethanol toevoegen is om de brandstof schoner te maken. Met het verdwijnen van de ‘groene’ brandstof worden gemaakte kilometers door voertuigen in Duitsland meer vervuilend. Het is immers nog veel te vroeg voor een transitie naar de volledig elektrische auto.
Het is misschien lekkerder voor je auto om Euro95 zonder bio-ethanol te tanken, maar de ADAC vreest in Duitsland voor prijsverhogingen van de brandstof mocht dit gebeuren. Dat zegt de organisatie tegenover Focus. Benzine met bio-ethanol is bij de Duitsers zo’n zes cent goedkoper in vergelijking met brandstof zonder het goedje.
HZW zegt
Bij mijn gaat er alleen maar 98 E5 in.
Mike zegt
Bij mij ook, dat E10 is op de lange termijn schadelijk voor de motoren
Robert zegt
@Mike: dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Sommige motoren krijgen vroeg of laat problemen omdat er bepaalde aluminium legeringen in worden toegepast die niet goed tegen ethanol kunnen. Ook bepaalde kunststoffen die gebruikt worden als pakkingen hebben er problemen mee.
Maar er zijn ook voordelen. Mazda bijvoorbeeld, adviseert expliciet om voor de nieuwste generatie SkyActiv X motoren om alleen E10 te tanken, omdat ethanol de klopvastheid aanzienlijk verbetert, en daarmee de hoge compressie van het brandstof-luchtmengsel helpt stabiliseren.
Richmond zegt
Geen algemeen bewezen feit. Zal bij bepaalde oudere motoren kunnen, maar alles van na de eeuwwisseling kan er tegen. Dat je het niet wil tanken moet je zelf weten, maar het is niet per definitie slecht.
kennone zegt
Onzin. Mijn 2009 Ducati tank is letterlijk gescheurd door die rotzooi omdat het uit ging zetten in de tank.. overigens ben ik niet de enige met dit probleem. Met ethanol loze 98 dit probleem niet meer gehad.
mrbakerfield83 zegt
Dat heb ik echt nog nooit gehoord… Zeker weten dat het niet aan de kwaliteit van de Ducati aka stukgati ligt?
racerx zegt
De jaren 90 belden, ze willen hun grap terug…
Richmond zegt
In alle tijd die ik bij verschillende Autobedrijven gewerkt, geen enkel bewijs of überhaupt een daaraan gerelateerd probleem gezien of monteur gesproken die dat wel gezien heeft. Ook geen informatie bij de fabrikanten die adviseren om geen e10 te tanken.
O plaat zegt
Ik ben het beu om 98 te tanken in oldtimers zonder turbo. Van mij mag het ook verdwijnen.
620henk zegt
Wat is er groener aan het verbranden van voedsel wat nog eetbaar is of olie wat niet eetbaar is. Bio ethanol lijkt me alleen ‘groen’ als het van gft afval gemaakt wordt?
maotje zegt
Planten nemen co2 op uit de lucht.
Deze planten worden gebruikt voor de bio-ethanol bij bio-ethanol maak je de cirkel dus weer rond doordat je nieuw gewas plant dat weer co2 opneemt die bijvoorbeeld vrijkomt bij waar het voorgebruikt word. Aardolie zijn ook vroeger planten geweest. Alleen nemen die geen co2 meer op dus de cirkel kan daardoor niet rond.
notsobig zegt
Als je de planten omzet in bio-ethanol nemen ze geen co2 meer op. Als je ze laat staan blijven ze dit wel doen… Als je aardolie, die inmiddels dus géén co2 meer omzet, omzet in brandstof en deze verbrand in een verbrandingsmotor. Waarbij co2 die vrijkomt door de planten, die dus zijn blijven staan, worden omgezet in zuurstof. Is dan niet juist het cirkeltje weer rond?
kennone zegt
Die prijsverhoging is te verwaarlozen, een liter E10 of gewone 95 bij de Aral zit een paar cent verschil in.
Dutchdriftking zegt
Geen last van met m’n diesel🙈
sabrerator zegt
Kun je zelfs HVO in tanken, rij je meteen fossielvrij.
Ben je de hele discussie voor.
Dutchdriftking zegt
Als het 15 cent de liter duurder was deed ik het. Echter is het meer dan 60 cent de liter… Misschien kan daar wel subsidie op.
V8Vantage zegt
Hier bij een onbemande pomp 35 cent duurder. Nog steeds duur. Maar dacht het weer te tanken omdat de voor mij nieuwe auto de afgelopen vijf jaar maar 73000 km had gereden. En hoop dat een paar keer ranken alles weer een beetje schoon brand.
Richmond zegt
Kun je ook een benzine reiniger voor kopen
pitapita zegt
“dan ben je aangewezen op Euro98 (E5) waar geen bio-ethanol in zit.”
De 5 staat voor (maximaal) 5% bio-ethanol, dus er zit wel degelijk ethanol in.
406_v6 zegt
Bij E5 is het aandeel bio-ethanol tussen de 0-5%… 😉
bierbuik zegt
V-power is in elk geval 0% ethanol, volgens Shell althans
zjos zegt
Met E5 kom je gewoon verder per tank. De duurdere prijs ten opzichte van E10 kan je weg strepen tegen een lager verbruik. Auto start ook beter als ie wat langer heeft stilgestaan.
maotje zegt
Volgens mij is het brandstof verbruik gemiddeld gezien. ca 7 a 8 % hoger Van e10. Maar de prijs van 98 wel meer dan 7 a 8 % duurder.
Robert zegt
@maotje: ik kan de YouTube video ff snel niet meer vinden, maar een tijdje terug zag ik zo een Duits onderzoek waaruit bleek dat het verschil in verbruik tussen E5 en E10 hooguit 2% was.
maotje zegt
Dat is dan helemaal minimaal. Ik tank met mn daily eigenlijk voornamelijk e10. En ja ik merk wel een verschil in verbruik met e5. Had ooit ergens gelezen dat t zo’n 7 a 8 % was. Maar t zou zomaar kunnen dat t minder is. Financieel gezien is dat dan nog voordeliger.
schreute01 zegt
Ik heb er voor mijn Mazda CX-30 Skyactiv-X een bescheiden onderzoekje tegenaan gegooid op spritmonitor.de Het verbruiksvoordeel voor E5 is…..0……
Richmond zegt
Verschilt per auto volgens mij. Maar sowieso nooit genoeg om het prijsverschil te compenseren.
Richmond zegt
De 20ct meerprijs heb je echt niet zomaar gecompenseerd. Moet je veel voor rijden
zjos zegt
In Duitsland is het verschil 4 cent de liter als je op het juiste moment gaat tanken.
poes zegt
Hè? Die snap ik niet. Het enige wat in dit geval relevant is hoeveel procent hoger je verbruik is bij E10 tov van hoeveel procent lager de prijs per liter is bij E10. Daar heeft het aantal gereden km’s in de basis niets mee te maken.
Richmond zegt
Uiteraard wel. Net als met diesel vs benzine. E5 is zuiniger dan e10, maar als wat je bespaart op brandstof minder is dan wat het kost. Is het ook niet waard. Maar hoe meer je rijdt hoe eerder je het omslagpunt bereikt net als met diesel
notsobig zegt
Het omslag punt voor diesel is om de km-onafhankelijke extra wegenbelasting kosten terug te verdienen met de lagere brandstofkosten die juist wel km-afhankelijk is…. Tussen E5 en E10 zijn er geen kostenverschillen die km-onafhankelijk is, dus is er ook geen omslagpunt… Dus hoeveel km je ook rijd de brandstofbesparing is nooit hoog genoeg om de hogere brandstofprijs terug te verdien. Want die stijgt met de zelfde factor als de besparing.
Soufiane zegt
Sorry maar wat je zegt klopt totaal niet.
Met benzine vs diesel is het afhankelijk van de gereden kilometers omdat je meer wegenbelasting betaalt en dat dus moet compenseren. Dan spreek je over een omslagpunt.
Met E10 vs E5 is het aantal gereden kilometers totaal irrelevant. De rest van de kosten blijft gelijk. Dus het omslagpunt heb je niet bij deze vergelijking.
crashingduke zegt
Dat we voedsel in de tank stoppen klopt niet helemaal. De suikers worden uit de mais gehaald en van het residu wordt veevoeder gemaakt. Nu zul je met dit proces waarschijnlijk minder veevoeder maken, dan als je de suiker er in liet, maar een groot deel van de mais eindigt alsnog in de voedselketen.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Gelukkig rij ik diesel 🥳
p993 zegt
Tja, dan heb jij weer andere zorgen… ieder zn ding😉
racerx zegt
sirdrinksalotofdiesel dan maar..?
schuimbekje3 zegt
dat is dus een hele bekrompen manier van denken. bij jou houdt de circel op bij 1 jaar? misschien 2 jaar?
bij mij is er geen datum, dus ik rij op recycled dinosaurus…
ik ben pas echt milleuvriendelijk bezig door die oude meuk te reclen naar verse co2 waar plantjes weer van kunnen groeien..
bovendien is het verbranden beter dan dat visjes en vogels erin moeten zwemmen, dus feitelijk red ik honderden vogels van een plakkerige dood…
steephh zegt
@schuimbekje3
Hahaha!! Ja nét zo goed bezig als wanneer je de tuin aan het sproeien in Limburg ten tijde van de overstromingen. Méér CO2 dan de plantjes kunnen verwerken draagt niet bij en laten we nu al decennia lang een overload aan CO2 produceren (en nog steeds).
Visjes en vogels zwemmen boren zelf niet naar olie op 1 kilometer diepte, laat staan dat ze er in gaan zwemmen. Over een bekrompen manier van denken gesproken. ;-)
Geniet vooral lekker van je brandstofauto, maar dit is wel een van de meeste vreemde verhalen die ik heb gehoord om jezelf de hemel in te prijzen op het gebied van milieu/klimaat omdát je ICE rijdt.
michaelb zegt
Gaan we met z’n alle voortaan lopen. Je materialen van je EV komt ook niet bepaald uit de hemel vallen. Laat staan het stroom wat je verbruikt. Tip: groene energie voor iedereen is niet mogelijk, zeker niet als straks alles op vonkjes werkt.
maotje zegt
Het gaat toch ook niet over om te moeten lopen. Het gaat over wel of geen co2 reductie. Niks meer niks minder.
Kunnen we trouwens al benzine maken zonder stroom? Kom eens een kijkje nemen hier in t botlek gebied, dan kun je raffinaderij van de shell bewonderen. Als t kan in t donker. Dan kom je het beste tot t besef dat t een mega stroomverbruiker is en ook nog eens als bedrijf zelf uitstoot genereerd zelfs zonder affakkelen. Misschien zie je zelfs de olietanker nog aankomen varen door de nieuwe waterweg als je een uitgebreide ronde doet.
steephh zegt
@michaelb
Ik heb helemaal niet gezegd dat we met z’n allen voortaan moeten lopen. Ook niet dat materialen voor een EV uit de hemel zijn komen vallen. En ook niet dat onze stroomvoorziening al volledig groen is (hoeft ook niet om beter te zijn overigens).
De ogen sluiten voor de huidige impact van de brandstofauto of een stapje extremer: een verhaal verzinnen waarom je milieu en klimaat een extra duwtje in de rug geeft door rijden van ICE is op zijn zachts gezegd nogal vreemd.
Ik kijk erg uit naar je onderbouwing dat groene energie voor iedereen niet mogelijk is. :-) Super benieuwd waarom dat zo zou zijn!
maotje zegt
Laten we het eens over bekrompen manier van denken hebben. Je red honderden vogels omdat visjes en vogels erin moeten zwemmen? 🤔
Aardolie komt niet op een natuurlijke manier voor in zee of oceaan. Komt hier enkel door toedoen van menselijk handelen. Even een simpele kansbereking: als je 10% minder aardolie nodig hebt is de kans dus ook automatisch kleiner dat er aardolie in zee of oceaan terecht komt.
AudiRS zegt
E10 is troep.
goodvibrations zegt
Bijna een metafoor voor kinderen krijgen VS minder consumeren..
Als we zo doorgroeien kan straks niets meer.. dan wordt de keuze tanken & vervuiling of stoppen met autorijden..
1 kind extra kost 32 intercontinentale retourvluchten per jaar als je alle consumptie mee neemt incl. Voetafdruk.. E10 vs E5 is een non discussie als je het mij vraagt.. Doe wat aan die bevolkingsgroei zodat we nog lol kunnen blijven hebben in het leven!! Met name groen links mag hier wel eens wat duidelijkheid scheppen..
bertorelli zegt
In Nederland heb je doorgaans 2 soorten: Euro 95 (95 E10) en Super Plus (98 E5).
Daar zit meestal zo’n 20 cent verschil in qua prijs.
Hier net over de grens in Duitsland heb je daarnaast vaak ook nog de 95 E5 variant die maar 4 of 5 cent duurder is dan de 95 E10.
In Nederland ben je dus genoodzaakt om meteen voor de 20 cent duurdere variant te gaan terwijl je over de grens ook voor 4 cent meer gewoon E5 kunt tanken.