Duur leergeld voor James Dyson, die zijn eigen elektrische auto op de markt wilde brengen.
De Britse uitvinder en miljardair Sir James Dyson is wereldberoemd geworden met zijn zakloze stofzuiger. Dyson is echter goed voor tientallen andere uitvindingen en had onder meer de ambitie om een eigen elektrische auto op de markt te brengen.
Het ontwikkelen van een EV viel de uitvinder toch tegen. In oktober 2019 maakte Dyson bekend dat zijn elektrische auto er niet ging komen. De Brit heeft jaren aan het project gewerkt. In een interview van Dyson met The Sunday Times heeft de uitvinder voor het eerst uitgebreid tekst en uitleg gegeven. Inclusief niet eerder vrijgegeven beeld van een prototype.
Investering van 500 miljoen
Zo heeft Dyson toegegeven dat hij 500 miljoen GBP (bijna 560 miljoen euro) van zijn privé vermogen heeft gestopt in het ontwikkelen van de elektrische auto. Nu kan iemand als James Dyson dat verlies wel dragen. Sterker nog, The Sunday Times heeft de uitvinder uitgeroepen tot de rijkste persoon van het Verenigd Koninkrijk. Zijn vermogen steeg in 2019 met 3,6 miljard Britse pond naar 16,2 miljard Britse pond. Dat is omgerekend 18,1 miljard euro. Ter vergelijking: dat is een factor 10 van het geschat vermogen van John de Mol.
In het interview gaf Dyson aan dat de EV minstens 167.000 euro moest gaan kosten om het project rendabel te maken. Toen die realisatie kwam werd de handdoek in de ring gegooid. Met zo’n aanschafprijs ga je het nooit winnen van de Tesla’s van deze wereld.
Alle ontwikkelingen van Dyson met deze elektrische auto gaan niet in de prullenbak. De uitvinder heeft aangegeven open te staan om samen te werken met autofabrikanten. Bijvoorbeeld met betrekking tot de technologie omtrent de vastestofaccu.
erce zegt
Als de auto net zulke rommel is als zijn stofzuigers, dan is dit een verstandige beslissing. (ik heb het drie keer geprobeerd, zo’n stofzuiger van Dyson, maar inmiddels als weer even aan de stofzuiger met zak en dat werkt toch een stuk doeltreffender).
kendi zegt
@erce: de Dyson v11 absolute extra is net zo goed als een bekabeld stofzuiger ?
erce zegt
Terwijl het verkoopargument van een Dyson vooral geen zak is in plaats van geen snoer…
joost1234 zegt
@kendi: op de turbo stand waarmee hij heel veel herrie maakt, 10 minuten meegaat en sterk wordt afgeraden voor minutenlang gebruik ivm acuu slijtage komt hij net op zuigkracht niveau van budget bestekkerde stofzuigers ja.. En dat voor dik 600 euro
tanzanitef30n zegt
@kendi: wij hebben de Absolute V10 en doet het werkt prima!!
gregorius zegt
V10 hier ook. 160 meter aan huis in 10-15 minuten perfect schoon. Bank, vloerkleedje, 3 deurmatten.
Beste stofzuiger ooit. Headset op mn kop, muziekje aan. Heb geen hekel meer aan stofzuigen.
Kost wat maar geen seconde spijt.
probono zegt
@kendi: zo is‘t. 240 m2 en gaat prima op de normale stand met de V11. Leuk display maakt ‘t af.
jajeroenja zegt
@probono: Vind hem tegenvallen, met 580m2 kom ik krap aan op de helft…
fmgarcia zegt
@erce: Er gaat toch niets boven een echte vrouw als je het mij vraagt. Scheelt ook €650,-.
reactief zegt
een vrouw die je geld bespaard… Bijzonder. Dat is mij nog nooit gelukt! :P
gregorius zegt
Je mot er een hebben die meer verdiend dan dat ze op maakt.
Ze bestaan; ik heb er 1.
mustang750supersnake zegt
@fmgarcia: haha..en jij denkt dat ze die 650,- nog niet heeft opgemaakt?????
vondick zegt
Eens. Echt slecht spul. Ook het feit dat je 5 verschillende koppelstukkjes nodig hebt om alleen ff de woonkamer te stofzuigen schiet zijn doel voorbij. Heb inmiddels wel een snoerloze stofzuiger maar dan zo’n SpeedPro Max van Philips. Topapparaat.
trolle zegt
@erce: inderdaad, dyson is rommel. Ik werk op een containerpark en hoeveel kapotte dysons ik daar iedere dag zie toekomen is ongelooflijk…
wimof zegt
En dat terwijl de wisselstukken niet duur zijn en vlot te verkrijgen.Anderzijds geef ik toe dat ik ondertussen ook aan nr 3 zit ( omwille van dat kekke kleurtje op de nieuwe ) In 95% gebruik ik mijn oude (en nog steeds beschikbare) Kärcher T12 omdat zijn zuigkracht en stille werking mij meer interesseren.
ghost zegt
@erce: mwah denk dat je dan Anders ziet als ik. Ik heb gewoon zo’n DC37 Ball, lang niet de nieuwste maar zuigt als een malle en doet al jaren prima zijn ding. Over die nieuwe steeldingen op accu weet ik dan weer weinig.
hans75 zegt
Tesla heeft al auto’s zonder ballen gemaakt… en nu probeert Dyson een auto te maken zonder zak?
Zitten we daar op te wachten?
probono zegt
@hans75: jij rijdt een Renault twingo met ballen?
mustang750supersnake zegt
@hans75: nu is t wachten op de eerste autofabrikant zonder n lul aan t roer?
fanboy zegt
Ik zou dan toch zo iemand zijn die na 500 miljoen pond op zijn minst eentje op kenteken had willen krijgen en er dan lekker zelf mee gaan rijden :)
En ik snap verder ook niet waarom je eerst 500 miljoen pond uit gaat geven om er dan pas achter te komen dat hij zo duur gaat zijn.
Wel zouden er eerst wat ettelijke miljoenen doorheen gaan, voordat je tot die conclusie komt.
Ze waren wel vernieuwend bezig met de solid state accu. Ben benieuwd of iemand dat nog kan hergebruiken.
mashell zegt
Elon Musk is echt veel slimmer dan James Dyson. Want Musk verbrandt het geld van anderen aan zijn hobby projectjes.
fanboy zegt
Mwah die stopt er anders ook genoeg van zijn eigen geld in.
Design_Driven zegt
Ik kan het nu wel vertellen denk ik, zeker in het Nederlands.
Wat werk voor ze gedaan met mijn design consultancy. Mooie facilities, best goed aangepakt, zeker serieus aangepak. Best mooie auto ook die er uit voort kwam jammer dat we hem (vooralsnog) niet op de weg gaan zien.
Het probleem was dat een auto geen gewoon product is. De helft van het team waren mensen van de product divisie van Dyson en de andere professionals uit de auto industrie. Die 2 groepen spraken 2 compleet andere talen soms wat leiden tot veel frictie en frustratie, aan beide kanten.
Auto’s zijn niet alleen heel complex maar de marges zijn ook heel klein, zeker als je niet zoveel exemplaren maakt (vergeleken bij consumer electronics producten)
Een gewone mal voor een plastic onderdeel kost makkelijk 30k. Bij een stofzuiger valt dat snel in het niet bij de aantallen die je verkoopt. Bij auto’s zijn ze niet alleen vaak complexer maar ook groter en en zijn er meer van en er worden er minder van verkocht de de prijs van het ontwikkelen, en de mal en andere kosten verwateren veel minder.
Ook zijn de relaties met toeleveranciers heel anders. Als klein beginnend bedrijf willen ze soms niet eens met je praten. Zo heb ik hemel en aarde moeten bewegen om een vriend die bij een andere bekende automotive start-up eens een fatsoenlijk gesprek voor bestuurders stoelen te krijgen bij een grote leverancier. Ze willen garanties en je krijgt niet de kortingen die de grote bedrijven wel krijgen. Dan loopt de prijs snel op.
Dan was er nog James die een buitengewoon lastige man is die heel dominant is, briljant maar ook erg eigenwijs. Hij luisterde niet genoeg naar zijn automotive experts. Hij dacht dat hij wel even de automotive industie binnen zou komen en de boel op te schudden. Daar zat echter niemand op te wachten, zeker niet in onzeker tijden (Brexit, terugloop van inkomsten in China)
Jammer dat het afgeblazen is, veel te laat eigenlijk, dit zag het automotive deel van het team al veel eerder fout gaan.
fanboy zegt
@sketcher: bedankt voor de achtergrond info. Ik kan het me helemaal voorstellen dat dat zo is gelopen.
Ook al kwam het dan uit de koker van Dyson, je bent dan nog steeds niet de enige, want er zijn meer nieuwe startups met dergelijke elektrische SUVs, ook veel uit China.
Die ga je al helemaal niet verslaan op prijs.
Denk je dat de solid state techniek genoeg biedt om doorverkocht te worden en door anderen nuttig gebruikt kan worden? Er zijn al meerdere partijen mee bezig, en wellicht werd het juist ingekocht.
Design_Driven zegt
Je hoeft ze ook niet puur op prijs te verslaan, dat het uit Europa komt daar mag je meer voor rekenen maar de prijs was wel veel te hoog in vergelijking en daarmee dus onrendabel. Tesla heeft jaren verlies geleden op elke auto tot hun schaal groot genoeg was om rendabeler te produceren.
Overigens werk ik nu veel voor een aantal van die Chinese start-ups. Ook grotendeel westerse teams en daar gebeuren ook zeer interessante dingen. De kwaliteit schiet ook omhoog.
Wat betreft de Solid-state accu. Daar weet ik niks van maar ben ik heel sceptisch over. Ik weet niet hoever ze zijn gekomen maar ik zou verwachten dat daar wel interesse voor is. Maar is dat hun eigendom? het lijkt me zeer sterk dat Dyson deze zelf heeft ontwikkeld.
vondick zegt
Oei dat laatste is wel een probleem. Veel westerse teams die dus de Chinezen aan kennis helpen om hier vervolgens al onze voordelen kwijt te raken en daarmee onze welvaart verpatsen.
mashell zegt
Je denk veel te klein. Je wordt niet zelf welvarender door te voorkomen dat anderen welvarend worden, in tegendeel, als anderen welvarender worden hebben ze meer behoefte aan jouw producten en diensten en kunnen ze die ook betalen. Daarom is de EU ook uitgebreid met de Oost Europese landen en daarom is er niks mis met het verkopen van kennis aan de Chinezen. Komt bij hoe welvarender zij worden, hoe minder zij een lage-lonen-productie-land willen en kunnen zijn. Innovatie wordt aangejaagd door concurrentie, dus hoe beter de concurrentie, hoe beter ook onze producten. Onze welvaart vergroten we door te exporteren en verpatsen we door ons in onze schulp terug te trekken.
lekbak zegt
@mashell: toch gek dat de Chinezen wel welvarender worden door bij ons de winst af te romen, dus door ons armer te maken…
mashell zegt
Weke winst af romen? We worden hier alleen maar rijker! Een paar jaar terug is er in Nederland zelfs de voedselbank ingevoerd, waar mensen gratis boodschappen kunnen doen. Zonder tegenprestatie te verwachten mensen gratis en voor niks in hun levensonderhoud voorzien, dat is wel zo ongeveer het toppunt van welvaart.
fanboy zegt
Solid state maakt het ook weer duurder.
Ik ben ervan overtuigd dat in de basis een elektrische aandrijflijn het veel makkelijker maakt voor startups een auto te ontwikkelen. Dan heb je misschien niet de beste aandrijflijn met de beste specs, maar je kunt toch al wel veel inkopen en dat scheelt gewoon enorm. Dan kun je vrij snel naar een soepele en betrouwbare aandrijflijn, waar dat voorheen erg ingewikkeld was voor een nieuw bedrijf.
Uiteraard biedt de rest van de auto nog genoeg uitdaging zoals je aangeeft.
En tja, de schaalvergroting mis je altijd in het begin.
Ik geloof trouwens wel dat Tesla vrij snel gezonde/ruime marges haalde op de Model S en zeker de Model X, waarvan iedere euro weer terug de ontwikkeling in werd gestopt. En als bedrijf alsnog rode cijfers schreef voor lange tijd.
Edge zegt
@sketcher: Mijn eerste gedachte toen ik hoorde dat het project geschrapt was, was “dat kan niet waar zijn”. Met zoveel geld, een grote naam als Dyson en genoeg experts uit de automotive industrie moet je daar echt wel wat van kunnen maken. Of in een veel vroeger stadium tot de conclusie kunnen komen dat het project niet rendabel wordt.
Maar als ik dan jouw achtergrondverhaal lees, en zie dat de Dyson-mensen en de automotive mensen niet echt harmonieus samenwerkten, en James Dyson ook nog eens behoorlijk eigenwijs is, dan klinkt het al een heel stuk plausibeler. Bedankt voor de info!
wimof zegt
Zijn wasmachine was ook een tegenvaller eerder een te ver gezocht ontwerp. (en de prijs was (veel) te hoog.
alfapeter zegt
Wel grappig dat je Brexit vermeldt als één van de oorzaken wetende dat James Dyson zich steeds als voorstander ervan heeft uitgesproken
Design_Driven zegt
James Dyson is zeker een uitgesproken voorstander van Brexit, neemt niet weg dat het wel een effect heeft op de economie en zeker de auto industrie. Voorstanders zullen claimen dat het vooral de onzekerheid is en als er eenmaal een deal is (of no deal) deze onzekerheid opgelost is en het dan zonneschijn en rozengeur is. Maar vooralsnog heeft het zeker een negatief effect op de autoverkopen.
breakingpoint zegt
Tesla is toch ook niet rendabel? Enkel de gebakken lucht die stock market noemt, houdt hen op de been. En privé budget van een miljardair.
Paul58 zegt
@breakingpoint: Tesla heeft wel degelijk een gezonde marge op een nieuw verkochte auto. Tesla investeert alleen gigantisch veel (fabrieken als paddestoelen uit de grond) waardoor ze weinig tot geen kwartalen winst hebben gemaakt.
cazzo046 zegt
Wel heel knap dat je met stofzuigers zo rijk kunt worden.
Maar ook naïef als je denkt dat je een volume automerk uit de grond kunt stampen.
Wat Musk heeft gedaan is briljant, maar eenmalig. Nu je niet meer de eerste bent kun je het vergeten. Zelfs de gevestigde merken hebben grote moeite met het produceren en verkopen van EVs, laat staan een nieuwkomer.
Dus wat rest is de opgebouwde technologie verkopen, of je richten op een niche.
vondick zegt
Het lukt de Chinezen ook om allemaal nieuwe merken uit de grond te stampen.
mashell zegt
Waar Tesla drijft op durfinvesteerders drijven de Chinese bedrijven op staatsfinanciering. Iets wat in de Europese auto-industrie niet nodig is, die hebben al een winstgevende basis en voldoende kennis om de concurrentie aan te kunnen.
Hubert zegt
Niet nieuw, maar onder een nieuwe naam.
gregorius zegt
Leuk die vergelijking met de Mol en Dyson.
Als je 1 man verantwoordelijk moet houden voor het dommer maken van de Nederlandsche bevolking, dan is het de Mol wel: Zoveel mogelijk absolute bagger produceren zonder ook maar enige leermomenten voor het domme volk. En niet alleen maken; maar ook alles er aan doen dat zoveel mogelijk mensen niet zonder kunnen.
tenaci zegt
@gregorius: hoho, je kunt wel beter leren spellen in ‘Ik hou van Holland’ hè? ???
frank2b zegt
@gregorius: geef het volk brood en spelen …..
LaCotse zegt
Hahaha had het niet beter kunnen omschrijven. Van mij had RTL4, Net5, SBS9 sowieso al geskipped kunnen worden. Maar ja, dat geldt ook in de politiek, Had gewoon twee partijen links, 2 in het midden en 2 rechts gepakt, dan was je klaar, of misschien max 3. Nu valt 50+ uit elkaar, hup Krol nieuwe partij en daar gaan we weer, Denk, ga maar door, totale waanzin ten top en nooit goede uitslagen of continuiteit. Maar ontopic, Dyson is wél een ondernemend mannetje dát kun je hem weer niet verwijten en dat is John ook.
kminne zegt
‘Eigen geld’ is hier wellicht enigzins misplaatst. Het is vooral ook geld van mensen die gevoelig zijn voor veel te dure design stofzuigers en ventilators.
frank2b zegt
Als ik geld met jou ruil tegen een stofzuiger, dan is ná de transactie die stofzuiger van mij en het geld van jou. Mijn eigen stofzuiger, jouw eigen geld. :)
frank2b zegt
Herkenbaar.
Ondertussen toch maar mooi 500 miljoen pondjes de economie ingepompt. Daar wordt iedereen beter van!
Ben benieuwd welk project hij nu op poten gaat zetten….. Accuproductie?