
Over de wirwar aan borden door de verschillende snelheidslimieten op onze snelwegen is al veelvuldig geklaagd. Dit dynamische verkeersbord biedt in theorie een oplossing voor dit probleem.
Het bord, ontwikkeld door het Friese Rotapanel, werkt zoals een wekker of een stationsbord 25 jaar geleden werkte: met lamellen die binnen het bord draaien, en zo een steeds andere tekst, of in dit geval: een ander nummer, tevoorschijn kunnen toveren.
De unit is draadloos te bedienen en uitgevoerd met een zonnecel. Wegbeheerders kunnen op die manier en masse de getoonde maximumsnelheid op een compleet wegvak wijzigen. Vandaag wordt het verkeersbord op de internationale verkeersbeurs Intertraffic in de RAI (mooie datum, zo tijdens de NSS) gepresenteerd, maar de Telegraaf kreeg alvast wat informatie doorgespeeld.
Het klinkt mooi in al zijn eenvoud, hoewel er ook wat probleempjes op de loer liggen: foutjes door ‘hangende’ borden bijvoorbeeld. Daarnaast is het nogal een investering terwijl het hele land de laatste jaren juist compleet is volgezet met ‘domme’ borden, die hierdoor allemaal naar de opslag of de recycelaar kunnen.
Bovendien: waarom niet meteen digitaal gaan, met matrixborden? De mogelijkheden hiervan zijn een stuk groter, en de techniek stamt niet ergens uit halverwege de vorige eeuw. Een belangrijk argument hiertegen zal het kostenplaatje zijn, maar als je kijkt wat er aan de automobilist wordt verdiend, dan mag er best wat geld terugvloeien.
Zal vast beter werken ja. En nog is er geen touw aanvast te knopen.
Gewoon overal naar 130 gooien die maximumsnelheid!
@chimaera: Of overal 80, minder ongelukken, minder files etc, allemaal voordelen
:p
@MrSkyline: En hogere logistieke kosten. BV Nederland failliet.
’s avonds 130, flinke nachtvorst en ’s ochtends lekker doorrijden :)
Die matrixborden hangen er al dus het lijkt mij alleen maar zaak alle old school snelheidsborden weg te halen.
@imaginenl: maar kunnen die matrixborden ook getallen als 100, 120 of 130 weergeven? Ik heb het idee dat er nog een heleboel hangen die alleen 50,70 en 90 kunnen weergeven.
@mashell: Gewoon met lichtgevende verf een 1 ervoor zetten, goedkoop en iedereen gelukkig :)
@imaginenl: Het rare argument tégen snelheid via de matrixborden was volgens mij dat in het geval van een verlaging van de snelheid naar 50 oid het niet meer opvalt omdat ze dan continu al branden met 100/120 of 130…Zou ik zeggen daar heb je die flitslampjes voor op de matrixborden. Maargoed de overheid is financieel zeer gebaat bij die onduidelijkheid van snelheden…
@st170: pcies, dat kan met die flitslampen.
Ik denk trouwens ook dat het zou helpen als de snelheid wordt aangegeven met lopende ledlampen in de vangrails of wegdek. Je zou zo virtuele blokken kunnen maken waar je met de auto in kan rijden. Voordeel is dan dat iedereen ook echt dezelfde snelheid gaat rijden (want wat is 70 km/h?) en de capaciteit wordt vergroot.
Als er één weg komt met vanaf 130, dan klaag ik nergens meer over.
130 ? Wat dachten jullie van 140?
Hoe bewijs je bij een boete de maximum snelheid dan?
Overigens deze borden hebben ze toch al? Rondom Utrecht heb je ze volgens mij staan, maar dan zijn ze nog vierkant.
Volstrekt logisch om een verkeersbeurs te organiseren in een verkeerschaos. Daar komen immers de mensen die een verkeerschaos onder controle moeten brengen. Maar is er eigenlijk wel sprake van verkeerschaos dankzij de NSS? Of is het volk gewoon braaf en attent en zijn ze gaan thuiswerken (zoals ik dat gisteren deed).
Ik rij het 130 bord voorbij en 1 seconde later springt ie op 120, 500 meter verderop wordt ik van de weg geplukt en krijg ik van ome agent een prent… Nee dank u!
Jahoor, logische oplossing. We hebben nog geen miljoenen in die kutborden geïnvesteerd en daarnaast ook niet een kant-en-klare oplossing met matrixborden liggen.
Nee, beter nóg meer geld erin stoppen.
Sowieso zijn de tijden ook onzin, 7-10 en dan 15-19 lijkt me al logischer dan 6-19.
Ik zie het al gebeuren. Staat er eerst 130, willen ze dit veranderen naar 90 maar dan blijft het eerste cijfer hangen.
Waarom zou je dit willen? Het is toch heel duidelijk wat de maximale snelheid op de weg is? Ik snap niet dat mensen er zoveel moeite mee hebben dit te begrijpen.