De duurste Volkswagen van Nederland is nog best betaalbaar. Relatief gezien, dan!
Volkswagens zijn duur tegenwoordig. Af en toe laten we het weleens vallen. Tegenwoordig betaal je voor een Volkswagen Golf GTI namelijk 59.240 euro. Dat is geen grap, dat is de prijs voor zo’n snelle doch kale Golf.
Nu worden auto’s duurder en duurder en wordt geld minder en minder waard. Dus op zich kan het niet direct een verrassing zijn. Maar als een Golf GTI al 60 mille, wat kost de onlangs vernieuwde Touareg dan wel niet?
Het valt best mee
Nou, daar hebben we een antwoord op! De Volkswagen Touareg is eventjes van de markt geweest, maar is sinds de facelift weer verkrijgbaar. In Nederland kun je uiteraard alleen kiezen uit een hybride. Het voordeel van een PHEV: de uitsoot kan iets gedrukt worden in e WLTP-cyclus. Dat zorgt dan weer voor een lager BPM bedrag en dus een lagere verkoopprijs. Maar wat is ie prijs dan?
Nou, 89.990 euro om precies te zijn. Daarmee is de Touareg slechts 30 mille duurder dan een kalere, kleinere en langzamere Golf GTI! Voor dat geld heb je een 3.0 V6 met elektromotor, samen goed voor 381 pk. Deze sprint in 5,9 seconden naar de 100 km/u en haalt een top van 250 km/u.
Maar het wordt nog mooier. De Volkswagen Touareg R komt ook naar Nederlaand. Deze heeft een krachtigere aandrijflijn met 462 pk en 700 Nm en een lekker dikke sportieve aankleding. Die versie kost slechts 99.990 euro! Dat is 18 mille meer dan een Volkswagen Golf R! De Touareg R sprint in 5,1 seconden naar de 100 km/u en haalt tevens eens een topsnelheid van 250 km/u.
Prijs concurrentie Volkswagen Touareg e-Hybrid
De Audi Q7 is op het moment van schrijven niet configureerbaar, dus hoogstwaarschijnlijk niet leverbaar. De BMW heeft maar liefst 489 pk, de Porsche en Range Rover Sport zitten daar niet ver vanaf. Vandaar dat we de beide modellen even meenemen in het overzicht.
Opmerkelijk genoeg zijn de opties bij Volvo en Volkswagen goed te doen: die twee zijn namelijk completer uitgerust én de opties zijn goedkoper. Met name de Premium Duitsers zijn nogal kaal en de opties zijn erg duur. De Mercedes-Benz en Volvo hebben een viercilinder, de anderen een zescilinder. Kortom, als je kan leven met een VW-badge, heb je er een ijzersterke deal aan.
- Volkswagen Touareg eHybrid | € 89.990
- Volvo XC90 T8 Recharge Core | 91.195
- BMW X5 xDrive50e | € 99.855
- Volkswagen Touareg R | € 99.995
- Porsche Cayenne eHybrid | € 110.000
- Mercedes GLE 400e 4Matic AMG Line | € 105.596
- Range Rover Sport P460 S | € 106.273
Niets te doen deze middag? Stel je VW dan nu samen in de Touareg-configurator!
mashell zegt
Dat plaatje met die Touareg op de linkerrijstrook van een Baustelle… Op een 2,1 of 2,2m strook mag je met deze wagen eigenlijk niet rijden (want breedte inclusief spiegels is groter dan 2,2m..).
launchcontrol zegt
Als je goed kijkt zie je dat deze rijstrook veel breder is dan de Touareg, dus je theorie gaat niet op.
mashell zegt
Als je goed kijkt zie je dat het asfalt perfect is en de struiken nogal onecht ogen. Het is dus een onrealistische render. In de praktijk mag je met deze wagen eigenlijk niet op de linker rijstrook van een Baustelle. Overigens als een rijstrook verboden is voor voertuigen breder dan 2,2m dan kan de rijstrook natuurlijk nog steeds wel 2,5m breed zijn.
Edge zegt
Hoe verkoopt dat ding hier in Nederland eigenlijk? Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat er veel mensen zijn die bedragen van rond een ton voor een auto uitgeven en dan kiezen voor een Volkswagen als er ook alternatieven met een meer premium imago zijn.
Hubert zegt
Niet iedereen gaat voor imago.
Of kiezen bewust niet voor een Porsche of X5. Daar kleeft toch snel iets ordinairs aan.
cdlop01 zegt
Zoutloos ontwerp, 0 uitstraling en nog veel te duur. Oogt niet veel meer dan een Tiguan.
kromatic zegt
100k voor een VW die sneller afschrijft dan een duikboot of voor 110k een Porsche die de waarde relatief een stuk beter behoudt. Het is maar wat je een goede deal vindt..
arkenbout zegt
Dat valt vies tegen, de afschrijving op een Cayenne. In mijn geval, een turbo s weliswaar, 30% in een half jaar tijd
lekkerlinksrijden zegt
Hahaha, 90K voor een VW bus. Lekker goedkoop idd
flatsix010 zegt
Heerlijke bak, ingetogen grote SUV zonder al te veel sportfrutsels zoals die hoort. Een van de weinige gave nieuwe SUVs samen met de Landcruiser, Range Rover en G500 (en stiekem ook een Cayenne).
tortuga zegt
Ik vind 60k al veel geld voor een auto nieuw. Doe ik dan iets verkeerd? Van mijn collega’s (8) heb ik 2de hoogste loon. Klagen doe ik er niet over. Maar een auto van 100k is niet voor mij weg gelegd
Michiel1 zegt
We missen wat context vrees ik…
als het hoogste loon 2k per maand is, tja dan lastig
Zit je op 10k per maand, ander verhaal.
Maar neemt niet weg dat 100k voor een auto erg veel is inderdaad
scrmeagle zegt
Wat een gave wagen, wat is er mis met een VW badge?
SpiderIV zegt
Saai, grijs, vaak te groot uitgevoerd
560pk zegt
Ik denk dat de lage prijs komt door het incalculeren van de bizar slechte service van de NL VW dealers.
Ik rij al 32 jaar BMW, ben dat serviceniveau gewend, maar moest in de afgelopen jaren af en toe naar de VW dealer met een bedrijfsauto. Service is te droevig voor woorden. En nog relatief duur ook. Jammer, anders zou ik zo’n Touareg misschien wel zien zitten.
mashell zegt
Reed eerst BMW en nu Audi, vroeger VW en beaam wat je zegt. Het serviceniveau bij BMW is veel hoger. Dat gaat van mondelinge vriendelijkheid, tot wachttijden, tot kwaliteit van de koffie, tot parkeerruimte bij het pand. Geen idee hoe ze het doen bij BMW want de Audi dealer lijkt niet minder personeel te hebben.