Nou is dit een Vantage noemen een beetje een understatement, maar niet geheel onjuist voor de duurste Aston Martin van Nederland.
Om even te beginnen met een kleine knuppel in een hoenderhok: de trend van de ‘Speedster’-achtige auto’s heb ik nooit echt begrepen. Zonder meer is elk voorbeeld, in ieder geval recent, waarschijnlijk gaver met een vast dak. Van de meeste auto’s is het probleem dat je daarvoor een fotoshopper moet vragen. De SLR McLaren Stirling Moss, Ferrari Monza SP en McLaren Elva zijn dan wel gebaseerd op een SLR McLaren, Ferrari 812 Superfast en McLaren 720S, maar zijn qua styling uniek ontworpen zonder dak en voorruit.
Aston Martin
De enige uitzondering is Aston Martin. Het had anders kunnen zijn als bovenstaande CC100 in productie was genomen, we wilden hem toch even benoemen, maar het resultaat werd eigenlijk een soort Vantage maar dan iets flitsender en natuurlijk zonder dak of voorruit. En als je de keuze hebt, is het ineens best een gaaf idee.
V12 Speedster
De Aston Martin V12 Speedster werd dus perfect getimed met rivalen McLaren Elva en Ferrari Monza SP1 en SP2. De basis was dus een Vantage, maar dit was voor het eerst dat de 5.2 liter Twin Turbo V12 in de tweede generatie Vantage werd gelepeld. Eigenlijk was deze auto het eerste bewijs dat een V12 Vantage mogelijk is. Toch betekent dat niks, want Aston hield de V12 Speedster zo exclusief dat dit soort motorversies ook net zo makkelijk exclusief kunnen blijven. Er werden namelijk maar 88 exemplaren gebouwd.
Styling
De styling van de Aston Martin V12 Speedster moest lichtelijk aangepast worden om de V12 te huisvesten, met koelgaten aan de voorkant die beter lijken dan de standaard Vantage. Vooral de achterkant bevat twee erg mooie stylingselementen. Door het gebrek aan een daklijn achter, was er ruimte voor twee aerodynamische bulten achter de hoofdsteunen. Dit doet denken aan de DBR1, om mee te beginnen. In elke bult zit glas verwerkt, waardoor je kunt zien dat de bulten een dubbele functie hebben als opbergruimte voor je helm.
Het gebrek aan een daklijn en kofferbak zorgt er ook voor dat de lijn achter het bestuurdersgedeelte naar beneden afloopt en het bijzonder gevormde doorlopende achterlicht van de Vantage ineens een dubbele functie als spoiler heeft.
Ondergetekende is wel fan van de Aston Martin V12 Speedster door dit soort details. Ook de sigaarvormige openingen in het plaatwerk voor het zitgedeelte, met een spijl er tussen, maakt de Speedster uniek.
Duur
Eigenlijk wil je de Aston Martin V12 Speedster met het DBR1 Heritage-pakket, waar de auto met zijn groene lak en witte stippen voor racenummers erg lijkt op de DBR1. Bij dit exemplaar moet je het doen met een ietwat zakelijke specificatie: Skyfall Silver met een zwart interieur. Vele wensen, maar dat mag wel voor het bedrag van 1.035.000 euro. Ex btw. Dus all-in mag je 1.252.350 euro betalen voor deze V12 Speedster.
Kopen
Voor dat geld heb je voor zover wij kunnen vinden de duurste Aston Martin van Nederland en zeker de allerduurste Vantage. Maar goed, dit een Vantage noemen is een beetje hetzelfde als Koning Willem-Alexander een inwoner van Den Haag noemen: het is wel waar, maar eigenlijk veel meer dan dat.
Neem dus vooral even een kijkje op de website van Kroymans om te kijken of jij de Aston Martin V12 Speedster ook bloedgaaf vindt, of dat je never nooit een miljoen zou uitgeven voor een Aston of Vantage.
petroldrinker zegt
Vind al dit soort autos heel cool, maar de bedragen belachelijk, kan beter een vantage kopen en langs een coachbuilder sturen om hem om te laten bouwen, denk dat dat goedkoper is…
kennone zegt
Maar is het dan nog een investering? Dit originele exemplaar zal alleenmaar meer geld waard worden.
mc96 zegt
Zoveelste auto die door een paar rijke idiooten wordt gekocht om weggezet te worden in de hoop er ooit (nog meer) geld mee te verdienen. Als je van dit soort auto’s houdt om mee te rijden was de Renault Spider uit 1995 een betere propositie. Of een Donkervoort.
petroldrinker zegt
alleen is die genoemde renault echt honds en honds lelijk, dan moet je blind zijn om niet je ogen eruit te willen krabben als je er heen loopt, en dan kan je weer niet rijden als je blind bent…
potver7 zegt
Herhaling: “Als je van dit soort auto’s houdt om mee te rijden […]”
Wat boeit het uiterlijk nou. Waarschijnlijk heb je in de Renault echt 10x meer lol, al was het maar door het veel lagere gewicht.
S zegt
Sneller auto zonder rolkooi of voorruit stijl…. Levensgevaarlijk als je op zijn kop eindigd.
kennone zegt
Kom schieten rolbeugels uit als je met dit ding over de kop gaat. Je hoofd blijft dus vrij van hetvasfalt als je goed in de gordel zit.
vindik zegt
Tandenstokers inbegrepen en voorruit een als prijzige optie..
Wat moet je hier nou mee?
Een beleggingsobject dat niemand ooit gaat zien.
rendomjoeser zegt
Als ik een helm op wil ga ik wel op mijn motor zitten.
chrisc zegt
De duurste Vantage van Nederland kost 1.199.950 euro en is een Aston Martin Vantage AMR Pro.😁
cossiekiller zegt
Is die ook zonder btw?
Dutchdriftking zegt
De laatste keer dat ik in de auto zat en mij ergerde aan de voorruit is alweer even geleden. Maar misschien ben ik hierin de enigste.