Een niet te versmaden Peugeot 205 GTI duikt op op Marktplaats, en uiteraard mag je diep in de buidel tasten om hem te bezitten.
Kleine anekdote: voordat ik mijn Renault Clio aan de Autoblog Garage toevoegde, was het eerst een idee om een garage te huren en een auto erin op te slaan als hobbyproject. Een auto die daar een goede kans op maakte was een goede vroege Peugeot 205. Ik heb persoonlijk weinig affiniteit met de auto, maar mijn vader heeft er voor mijn geboorte drie gehad en was er stuk voor stuk dol op. Hoe gaaf zou het zijn om een stukje van mijn familie mooi te houden? Door toenemende prijzen van de Peugeot 205 (alle versies, welteverstaan), werd het niks. Toch heeft de Peugeot 205 altijd een speciaal plekje ergens in mijn auto-hart.
Peugeot 205 1.6 GTI
Goed, daar ben ik zeker niet de enige in. Zoals gezegd zitten de prijzen in de lift, helemaal bij de leuke versies. De leuke versie die we allemaal kennen is natuurlijk de GTI. Hét bewijs dat Peugeot wel degelijk een leuke auto kon bouwen. Door zo veel mogelijk gewicht te besparen kon een klein motortje voldoende kracht leveren om een echt leuke hot hatch te zijn. In eerste instantie was dat een 1.6 liter grote viercilinder die 105 en daarna 116 pk leverde. Dat werd later met de 1.9 GTI nog ietsje meer, maar originele 1.6 GTI’s zijn de extra gewilde exemplaren. Dat valt te merken aan de prijzen.
Duurste Peugeot 205 van Marktplaats
Want vandaag behandelen we de momenteel duurste Peugeot 205 van Marktplaats. Een ‘echte’ Peugeot 205 1.6 GTI in het immer zo mooie Cherry Red. Volgens de verkoper één van de meest onverprutste exemplaren die je zal vinden. Dat klopt gezien de staat: smetteloze lak, originele telefoonschijfvelgen en de 1.6 liter levert gewoon zijn originele 116 pk.
Binnenin de duurste Peugeot 205 van Marktplaats is het ook GTI-feest. Wederom alles origineel en daar hoort bij dat de gehele vloerbedekking rood is. Dat in contrast tot het zwarte dashboard met zwarte deurbekleding en zwarte stoelen, al is op de stoelen nog wel een mooi rood streepje toegevoegd. Op het stuur staat geen Peugeot, maar GTI. Schakelen gaat uiteraard met de hand en verder zit er niks op. Dat kost enkel maar gewicht. Het enige smetje op deze bijna smetteloze 205 is de niet-originele radio. Ach, soms wil je ook wel eens naar een CD luisteren. Of Spotify, waar deze radio dan weer net niet nieuw genoeg voor lijkt. Enfin, die kun je altijd nog vervangen.
Kopen
De verkoper van deze duurste Peugeot 205 van Marktplaats durft te spreken van een absoluut collector’s item. Aan de staat is dat ook wel te zien. Deze 205 uit ’88 heeft 81.846 km gelopen. Duurste betekent in dit geval ook beste, zo mogen we wel stellen. Durf jij 24.950 euro neer te leggen voor dit stukje nostalgie? Dan kun je terecht op de advertentie op Marktplaats.
Met dank aan Rachid voor de tip!
bmw1cabrio zegt
Wat de gek ervoor geeft… hier betaalde je rond 2006 een paar duizend euro voor. Ooit een 205 cabrio gehad met deze velgen. Gekocht voor 800 euro, staan nu voor meer dan 5K.
kennone zegt
Heb zo’n 1.6 GTI met nog geen ton op de teller en in echt perfecte staat ruim 15jaar terug voor een nette €750,- gekocht. Binnen een jaar verkocht voor €2250,- en dacht toenecht dat ik serieuze winst had..
keecee zegt
De auto’s worden niet meer waard, maar je geld minder. Gewoon inflatie. Uitzonderingen daargelaten, die stijgen of dalen minder dan de inflatie.
mashell zegt
We hebben nu we een hoge inflatie maar we moeten niet vergeten dat we de afgelopen jaren gemiddeld telkens maar 2% inflatie gehad hebben (en dat ondanks dat de ECB veel geld in omloop gebracht heeft).
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
wza1979 zegt
Er had vroeger een collega een gigantische uitgebouwde 205 gti . Zoals een Renault 5 turbo was. Weet iemand wat dat voor uitvoering was ?
bietje zegt
205 T16
link ter aanvulling:
https://www.autoblog.nl/nieuws/peugeot-205-turbo-16-wij-willen-je-veiling-68194
pa045 zegt
De meest bekende kwamen van Dimma. Alhoewel er meerdere firma’s waren toendertijd.
Dimma lag vlak over de Nederlandse grens in België. Ook hele mooie 309’s genaakt en zelfs 306’en.
kniesoor zegt
Een ‘Dimma’ vermoed ik.
Crosscabouter zegt
In ICE blue toevallig?
mc96 zegt
Die was waarschijnlijk uitgevoerd met een Dima kit.
Joseppe zegt
Een Dimma uitvoering. Huisgenoot van mij had er een. Handelden toen in diverse hot hatches. We hadden op te duur twee GTI tjes in onderdelen in de kelder staan….
Hij vloog ermee uit de bocht de sloot in. Had hem goed verzekerd en lachten zich een ongeluk. Kreeg het dubbele ervoor terug ( net getaxeerd) dan ervoor betaald….
bietje zegt
Zou het er niet voor over hebben, maar het blijft een onwijs gaaf autootje, net als de Ralley overigens.
hanse1one zegt
Eerst was er de 105pk 84-87 XU5J motor. Vanaf 87 115pk zelfde motor met grotere kleppen, de XU5JA
bmw318i zegt
Bij garage de l’est in Vlaardingen staat er ook eentje.
€ 22.500,- Topper
smart2000 zegt
Ik blijf liever bij mijn Kia Picanto turbo s.
kniesoor zegt
Toch wel met Weissach Package, hè ? 🙂
densk zegt
Ik blijf het een ontzettend leuke auto leuk auto vinden die 205 GTI. Komt mede ook door mijn eerste auto die redelijk gezien werd als tegenhanger van de 205 GTI. Dit exemplaar lijkt inderdaad in een uitzonderlijk nette staat, zoals je ze haast niet meer vind. Al lijkt het rechter voorspatbord kleurverschil te hebben met de motorkap, maar dat kan natuurlijk ook de foto/ lichtinval zijn.
Over speciaaltjes gesproken:
https://www.erclassics.nl/peugeot-205gti-1988-p2880/
Bijzonder dat zeker, maar mooi…
WoutH zegt
Wat een klets verhaal eronder. Wat ik wil weten, is deze auto nieuw in NL geleverd? En zit er dus zo’n mooi letter letter – cijfer cijfer – letter letter kenteken op? Zo ja… perfectie! Zo’n gloednieuw import kenteken vind ik echt een afknapper op zo’n icoon uit de 80’s.
Niet dat ik een bod ga uitbrengen ofzo.. :p
(ooo--V--ooo) zegt
Niks voor Casper?
dree16v zegt
€4950 lijkt me ook wel genoeg. Tegenwoordig is het mode om overal veelste veel voor te betalen, ik doe niet mee!
mc96 zegt
Voor mijn gevoel stond de GTI lager op zijn wielen toen hij uit kwam. Zouden hier andere veren of dempers gemonteerd zijn? Maar kan ook zijn dat mijn gerinnering me parten speelt.
evdw zegt
Doe mij maar een Golf 1 GTI ipv dit Franse barrel.
Joseppe zegt
Ach een Golf GTI eerste generatie, Corolla GTI noem maar op kosten ook een bak geld tegenwoordig.
Dit omdat dat toen nog echte hot hatches waren.
Tegenwoordig duwen ze overal een turbo op en zit je zo op 150 pk of meer.
Maar allerlei electronische beveiligingen en computers geven niet meer het gevoel wat je toen kreeg….
En nostalgie betekent geld 💰💰.
cossiekiller zegt
https://link.2dehands.be/m1856539981?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
Doe mij deze maar voor 1/3 van de prijs. 😎