Waarom in een kale Mercedes rijden als je met de duurste Mondeo van Nederland alles hebt dat je hartje begeert?
Onlangs kwam Ford met het trieste nieuws dat de productie van de Fiesta inmiddels is gestopt. Deze geweldig rijdende B-segmentauto was jarenlang de best verkochte auto van het het Verenigd Koninkrijk en deed het in Europa fantastisch.
Ondanks de hoge aantallen, waren de marges simpelweg te klein. De EU is wel erg aan het pushen op bizarre dingen die standaard op een auto moet zitten, waardoor fabrikanten simpelweg stoppen .
Zoektocht duurste Mondeo van Nederland
Met de Ford Mondeo was het precies andersom. Daar zit wat meer marge op, maar die auto werd bijna niet meer verkocht. Dat komt omdat mensen heel graag iets willen hebben dat premium is. En een crossover. Het liefst dan een combinatie van die twee.
En toch, de Mondeo is een auto die (zeker voor het prijsniveau) absoluut niet teleurstelt. We gingen even op zoek naar de duurste Ford Mondeo van Nederland. Die hadden we zo gevonden. We gaan naar Marktplaats, zoeken naar de Ford Mondeo en selecteren we ‘prijs van hoog naar laag’.
En dit is ‘m geworden! Het is een hele late Mondeo Stationwagon in de bijzondere Vignale-uitvoering. Dat was een versie met bijzonder veel luxe opties die je zelfs bij een Audi nauwelijks ziet. Ze zijn/waren dan wel leverbaar op een A4, maar dermate duur dat je het niet veel ziet.
Vignale
Omdat het een Vignale is, krijg je schitterend lederen bekleding. Italiaans leder is ‘echte’ premium, zeker als je dit vergelijkt met het kippenleder (zoals @bart1976 zo mooi kan omschrijven) dat BMW (Dakata en Vernasca) in zijn auto’s monteert.
Qua aandrijflijn is de auto perfect geschikt voor ons landje. Het is namelijk de HEV, de hybride. Dat zorgt er voor dat de bagageruimte iets minder groot is, maar in een Mondeo Wagon heb je dan nog altijd voldoende. Voordeel: het is wel een lekker zuinige auto, zeker als je voornamelijk in Nederland rijdt.
De vraagprijs van 35.850 euro lijkt aan de hoge kant (het is niet voor niets de duurste Mondeo van Nederland), maar de verkoper noemt de prijs ‘scherp’. Ach ja, de dealer staat in Friesland aan daar noemen ze de smaak van macaroni ook ‘scherp’. Maar ze hebben een punt hoor, want de auto is amper 2 jaar oud en heeft slechts 26.266 km gelopen.
Daarnaast staat de auto bij een echte Ford dealer, dus met echt Ford-dealerschap (en bijbehorende garanties). Niet zo’n premium-auto boer die bij het eerste garantiegeval niet thuis geeft. Ook is de prijs de prijs, er komen geen kosten bij om de auto rijklaar te maken.
Uitrusting duurste Mondeo van Nederland
Oh, en dit zijn de opties:
- Blue Panther lichtmetalen velgen 18″ metaal-/micakleur
- Buitenspiegels elektrisch inklapbaar
- Buitenspiegels elektrisch verstelbaar
- Buitenspiegels verwarmbaar
- Chroom delen exterieur
- Dakrails
- Dimlichten automatisch
- Keyless entry
- Aoplampen adaptief
- LED achterlichten
- LED dagrijverlichting
- LED koplampen
- Privacy Glass
- Regensensor
- Ruitensproeiers verwarmbaar
- Verwarmde voorruit
- Apple Carplay/Android Auto
- Navigatiesysteem full map
- Audio installatie premium
- Bluetooth telefoonvoorbereiding
- Connected services
- DAB ontvanger
- Multimedia-voorbereiding
- Spraakbediening
- Airco (automatisch)
- Lederen bekleding voorstoelen
- Verwarmd achterbank
- In delen neerklapbaar
- Achteruitrijcamera
- Armsteun achter
- Armsteun voor
- Bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar
- Binnenspiegel automatisch dimmend
- Cruise control
- Elektrische ramen achter
- Elektrische ramen voor
- Elektrisch verstelb. bestuurdersstoel met geheugen
- Keyless start
- Lederen interieurdelen
- Lederen stuurwiel
- Lederen versnellingspook
- Lendesteunen (verstelbaar) passagiersstoel
- In hoogte verstelbaar sportstoelen
- Stoel ventilatie voor
- Stuur verstelbaar
- Voorstoel(en) met massagefunctie
- Alarm klasse 1(startblokkering)
- Anti Blokkeer Systeem
- Anti door Slip Regeling
- Bandenspanningscontrolesysteem
- Bestuurdersairbag
- Elektronische remkrachtverdeling
- Elektronisch Stabiliteits Programma
- Grootlichtassistent
- Hill hold functie
- Hoofd airbag(s) achter
- Hoofd airbag(s) voor knie airbag(s)
- Parkeersensor achter
- Parkeersensor voor passagiersairbag
- Rijstrooksensor met correctie
- Verkeersbord detectie
- Zij airbag(s) voor
- APK bij aflevering
- Driver Assistance Pack
- Elektrisch bedienbare achterklep
Kortom, dat zijn meer opties dan jouw kale A4, 3 Serie of C-Klasse heeft! Check hier de advertentie om vervolgens iets Duits premium te kopen.
erce zegt
Zonde eigenlijk. Prima auto, fijne opties, goede rijeigenschappen en toch is het ’t allemaal net niet. Neus is leuk, maar ook niet geweldig. lijnenspel is middle of the road en de achterkant is… gewoon een achterkant. Niets sprankelend, niets spannend, gewoon vijf meter prima auto.
Erik zegt
Liever dan een volledig nieuwe Dacia Jogger Hybride 7 persoons. Niet dezelfde klasse maar je houdt nog geld over en momenteel met 5 jaar garantie ..
Robert zegt
“Keyless entry koplampen”
Wat moet ik me hier in godsnaam bij voorstellen?
escort77 zegt
je hebt geen sleutel nodig als je een lampje moet vervangen, erg handig lijkt me.
Wolflow zegt
Dat vroeg ik me ook al af
Allison Burgers zegt
Dat is een systeem dat je normaal veel op Porsches ziet.
https://img.nieuwsblad.be/rj5lu35KHxKkacC5kXPcuPCJmvU=/960×640/smart/https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2018%2F02%2F20%2F99d1ca76-1635-11e8-a260-e65736f6e6a2_web_scale_0.2333333_0.2333333__.jpg
nicolasr zegt
Da’s in principe best een fijne automobiel, wat ik je brom.
werf76 zegt
Mooie en goed rijdende auto. Wat alleen erg jammer is dat de automaten erg slecht zijn.
snorrie zegt
Wat is daar slecht aan?
barchettadriver zegt
Dan heb je het over de bak van de Mk4 in de 2.0 diesel. In deze zit in totaal andere bak.
Het probleem is bij de Mk5 (deze dus) 2.0 diesel overigens verholpen. Het gaat dan om de dubbele-koppeling bak. De andere bakken hadden uberhaupt nooit problemen.
capogbe zegt
330k km gereden met een Mk4 2.0 tdci. De automaat was uitstekend! Ongeveer het enige aan de auto wat altijd heel is gebleven.
bietje zegt
Idd mooie wagen… voor het geld, maar laat ze volgende keer bij die dealer even een stofdoekje door het interieur halen vóór ze er foto’s van gaan maken. Scheelt toch echt wel in de beleving van zo’n advertentie.
lekkerlinksrijden zegt
Haal aub dat privacy glass eruit, zooo “bedrijfswagen jaren 90 lelijk”.
Allison Burgers zegt
Gaat wel tochten hoor.
dondeboer zegt
Vond ik ook, tot ik het meegeleverd kreeg in een van mn vorige autos (lang leve pakketten/uitrustingniveaus). Het is echt heel erg fijn. En na een half jaar was ik er zo aan gewend dat ik hetzelfde model waar het niet in zat, goedkoop vond ogen.
tortuga zegt
Zo veel aangenamer voor de kids achterin op weg naar het zuiden in de lekkere zon
bassrt zegt
mijn vader heeft bijna iedere generatie mondeo gehad. Waren altijd super auto’s die nagenoeg onverwoestbaar waren. En een partij luxe idd wat je in die auto’s kon krijgen is absurt. De laatste twee kwamen uit Duitsland, omdat mijn vader een 4×4 diesel wilde. Alles zat er op en werkt goed of zelfs beter dan bij de huidige C klasse die hij heeft.
Toen we hoorde dat ze met deze auto gingen stoppen hebben we echt maanden getwijfeld wat de volgende auto eigenlijk moest worden. Nu rijd die een C klasse hybride. Ook een goede auto, maar rijd echt niet zo fijn als een mondeo. Alleen het interieur is gewoon super in een C klasse en daar kan bijna niemand tegen op.
DeWitteCondor zegt
Een c-klasse lijkt me wel een slag kleiner dan een Mondeo. Dat is ook sterk van invloed op de rij eigenschappen. Een e-klasse had ik een logischere stap gevonden. Evt 4matic.
Robert zegt
Een C-Klasse valt qua binnenruimte inderdaad vies tegen; en ik spreek hierbij uit eigen ervaring. Dat was voor mij een enige reden om de auto na drie jaar en 70.000 km’s probleemloze en zeer comfortabele km’s in te ruilen voor een ‘echte’ D-segmenter.
mashell zegt
Tip voor de dealer, de auto eerst even schoonmaken voordat je de foto’s gaat maken. Oogt het veel minder een stofnest van en verkoop je de wagen sneller.
KEV9 zegt
Niet alleen luxer dan een premium Duitser maar stuurt ook stukken beter
drdre1 zegt
Eens, alleen is de kwaliteit van de afwerking in het interieur niet echt om over naar huis te schrijven. Maar dat was mijn beleving in een aantal Focussen en kleinere modellen. Neem aan dat de Mondeo nou niet enorm verschilt met die andere types.
sabrerator zegt
Geen schuifdak?
Jeroen zegt
Paar jaar geleden gekeken naar de Mondeo. Wat een dramatisch traag en onlogisch scherm zat daarin. Totale afknapper.
karhengst zegt
Dat was destijds wel een ding. De auto kwam gewoon te laat op de markt om interessant te zijn, temeer omdat er geen fiscale voordelen werden gescoord. Het design was toen al lang zo fris niet meer dat het als verkoopargument gold, ondanks dat het de tand destijds goed heeft doorstaan.
Dat Sony systeem oogde sowieso altijd al erg dubbeldin knullig. Voor een nieuwe auto een no-go. Voor een gebruikte ga ik er sowieso van uit dat het ruk en achterhaald is. Hou je een fraaie auto over :)
Jeroen zegt
Paar jaar geleden gekeken naar de Mondeo. Wat een dramatisch traag en onlogisch scherm zat daarin. Totale afknapper.
marinepower zegt
Misschien had dit wel een opvolger voor mijn 520d kunnen worden, ware het niet dat de brandstof prijzen weer enigszins zijn ‘genormaliseerd’. Ik zie dat de Mondeo bij mij in het dorp staat, zal er van de week eens omheen lopen. Altijd wel een redelijk mooi model gevonden, al vind ik de Ford interieurs over het algemeen niet je-van-het. Qua opties vindt ik het niet heel bijzonder, op inklapbare buitenspiegels, verwarmde achterbank, verwarmde voorruit, verkeersbord herkenning en rijbaan detectie na, zit het ook op mijn huidige 5-serie. En keyless enter wat er wel op zit, dat hoeft van mij nou net niet. Keyless starten zoals in mijn huidige is mooi zat.