
Dat een Land Rover een peperduur grapje kan zijn, da’s niks nieuws. De duurste Land Rover van Marktplaats kost ruim 270.000 euro en is niet het model dat we verwachtten.
Land Rover wist zo rond 2018 vriend en vijand te verrassen met de exit van de Defender. De auto is namelijk al vrijwel hetzelfde (qua styling dan) sinds de allereerste Land Rovers uit de jaren ’40. En in 2018 nam het merk daar pardoes afscheid van. Het was tijd voor iets nieuws.

Land Rover Defender
Aan de andere kant, de nieuweling pakt veel van wat de Defender was, maar steekt het in een nieuw jasje. Land Rover nam de oude Defender uit productie in 2016 en de nieuweling kwam pas in 2019. Daar tussenin zat 2018 en da’s een belangrijk jaar voor Land Rover. Toen bestond het merk, en dus technisch gezien de Defender in zijn geheel, 70 jaar. Om dat te vieren waren de laatste Defenders best gave exemplaren. Land Rover pakte een paar oude Defenders en stak ze in een nieuw jasje. Je had de Heritage Edition, in volledig groen met groene velgen en een wit dak, lekker historisch. En je had deze.

Land Rover Defender Works V8
“Land Rover Defender Works”, een ironische volzin, maar wel de naam van de allerlaatste Defender in zijn oude gedaante. Voor dit uitzwaaimodel lakte LR de Defender een fraaie donkerrode kleur met een zwart dak, voegden ze bijzondere velgen toe en lieten ze de rest er zo modern mogelijk uit zien. Zo modern als dat kan met een auto die toen al meer dan 20 jaar zo eruit zag. Maar, op zich is het gelukt.

Oh ja, en voorin kreeg je de welbekende 5.0 liter V8, in de Defender Works goed voor 395 pk. Dat wil wel vooruit, zeg maar. In minder dan zes seconden de 100 aantikken kan dus gewoon, wat voor zo’n bonkig apparaat niet gek is. Wel vond Land Rover het bij 170 km/u welletjes.

110
In het persmateriaal destijds liet Land Rover de Works V8 enkel zien als ’90’, de korte driedeurs. Het exemplaar van vandaag is een 110, de langere vijfdeurs. Pret voor het hele gezin, want dan kan je met zeven personen op pad. Deze kolos is zeldzaam: er zijn er 150 gebouwd, waarvan niet duidelijk wordt hoe veel korte en lange.






Het gaat dus om een opwaardering van een oud model, zoals gezegd. En dat is in theorie puik gedaan, met nieuwe stoelen en een ietwat verfrist dashboard. Al ademt het heel erg de jaren ’90 voor een auto die in 2020 ‘gebouwd’ is. Tenminste, de basis was een Defender uit 2015 die dus vijf jaar later verbouwd is tot een Works. De registratie in Nederland liet tot 2021 op zich wachten. Een unieke situatie wat de kentekenregistratie gewoon oppakt als ‘gebouwd in 2015, geïmporteerd in 2021’. De huidige eigenaar is echter de eerste eigenaar en de auto is origineel Nederlands.






Kopen
Zoals de titel verraden heeft is dit de duurste Land Rover van Marktplaats. De enige duurdere exemplaren zijn namelijk Range Rovers en officieel is dat geen Land Rover meer (semantisch, we weten het). Los van dat alles is deze unieke Defender namelijk geen goedkoop grapje. Hij kwam in 2021 naar Nederland en is op grijs kenteken gezet, maar de vraag is hoe veel je daar nog aan hebt in 2025. De auto wist in zijn leven slechts 4.563 kilometer te klokken.

We hebben het getal der getallen al genoemd maar houd je vast: je mag 274.190 euro overmaken om hem te bemachtigen. Je hebt gezien naar welk dashboard je dan staart, dat is gewoon erg veel geld voor een oude Land Rover. Speciaal of niet. Het is een unieke kans, maar wel eentje waarvoor je een grote portemonnee nodig hebt. Een kijkje nemen kan op Marktplaats.
Als je dan toch bijna drie ton te besteden hebt zou ik voor een hagelnieuwe Defender Octa gaan. Ook met een V8, maar dan met een paar turbo’s en electromotor erbij. Met bijna 466 KW helemaal een beest.
Sluit me bij je aan. Dit is toch een bonk oubolligheid.
Ik zou een gebruikte urus kopen
Ik zou een modeljaar terug pakken met de 5.0SC, minder power maar veel meer karakter! Houd je ook nog wat geld over voor benzine
Grijs kenteken met 7 zitplaatsen, kan dat?
Het kan blijkbaar wel maar of het mag? BPM ontwijken maakt op deze auto natuurlijk wel een ontzettend groot verschil.
In geen 275 duizend jaar
7-persoons en toch grijs kenteken
? Ergens klopt er iets niet met de regeltjes voor een grijs kenteken Defender…
Inderdaad weinig samenhangend verhaal. Mogelijk wordt bedoeld dat de auto ooit startte met een grijs kenteken. Zonde voor zo’n special. Maar dat vervolgens weer teruggebouwd is naar een geel kenteken. Verklaart -mede- de hoge prijs door de afdracht van BPM.
In de advertentie staat hij nog met grijs kenteken, Ik ben benieuwd hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen, ramen rondom en 7 zitplaatsen?
Advertentie is aangepast zo lijkt het. Er staat nu ook dat het een marge auto is.
Geen idee wat de bedoeling van dat grijze kenteken is, zeker omdat de eerste en enige eigenaar particulier is en de auto daardoor nu valt onder de margeregeling. Levert dus geen klap voordeel op, maar is intussen wel illegaal om met passagiers achterin rond de karren.
Lang verhaal kort. De duurste op grijs kenteken zetten is gewoon pauper.
Tenzij de eerste zakelijke eigenaar een zzp-er is geweest. Dan staat er bij de tenaamgestelde dat er dat deze particulier was. Beetje krom, maar ‘t is echt zo.
Wáy out of my league, onbereikbaar voor een sloeber als ik, maar ik begrijp ‘m volkomen: een oudgeld-sleeper…
Hulde!
Oud geld koopt echt niet zo’n patserbak als dit hoor. Die hebben gewoon één van 20 jaar oud met een dieselmotor.
Daar had een fiets naast moeten staan welleswaar geinspireerd door LR zelf.
Wel een mooie kleur. De meeste zijn helaas saai grijs of somber zwart.
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
Voor 27.5k hoef ik hem niet, ik denk dat je in een Volkswagen Polo met meer comfort op de snelweg 120km/u rijdt.
Het blijft bijzonder hoeveel oude mannen zichzelf een identiteit willen geven alsof ze avonturier zijn. In de werkelijkheid tuffen ze op de A2 90km/u met oordoppen in na een extreem spannend Ikea bezoekje met een softijsje als traktatie voor zichzelf aan het eind. Want echt offroad rijden, het werkelijke doel van deze auto wat hij ook oprecht goed kan, dat bestaat in Nederland niet.
Wel echt een belachelijk duur ding, zelfkastijding mag wat kosten.
Met alle respect, maar die nieuwe Defender is alleen in naam de opvolger van de oude.