De duurste Honda Accord van marktplaats is tevens de gaafste!
Toevallig waren @jaapiyo en ondergetekende in een verhitte discussie verwikkeld. Zijn overtuiging is dat achterwielaandrijving zaligmakend is in alle gevallen, terwijl ik denk dat er voldoende voorwielaandrijvers zijn die beter zijn dan hun achterwielaangedreven concurrenten.
En ja, de goedlachse Brabander heeft een punt, want er is geen enkele voorwielaandrijver in de klasse van de Ferrari 812 Superfast en ook Max Verstappen heeft ‘premium’ achterwielaandrijving. Maar zeker in de lagere prijssegmenten zijn de auto’s met RWD zeker niet altijd beter en zijn er ook hele puike auto’s met voorwielaandrijving.
Duurste Honda Accord van Nederland
Wat dacht je van de duurste Honda Accord van Nederland? Uiteraard is het niet zomaar een gewone Accord 2.0i LS of zo. Welnee, het is een witte raaf n de vorm van de Honda Accord Type-R. De auto heeft er al 176.906 kilometers op zetten. Dat lijkt een hoop voor het geld, maar de auto komt uit 1999. Dus na 21 jaar mogen er wel een paar kilometers opstaan, toch? Gemiddeld genomen is het nog iets meer dan 8.000 km per jaar. Sowieso, de meeste Type-R’s hebben vaak veel meer kilometers erop zitten, simpelweg omdat ze nauwelijks kapot gaan.
De Accord Type-R is een zeer zeldzame auto. Er zijn er destijds 1.980 van gebouwd. Daarmee is het op de NSX Type-R NA2 de meest zeldzame Type-R. Leuk weetje: ondanks dat Honda Japans is, werd deze generatie Accord Type-R (generatie ‘CH1’) daar nooit geleverd. In Japan had je wel de ‘Accord Euro-R’ (generatie ‘CL1’), die weer niet in Europa geleverd werd… De motor is wel gelijk. In beide gevallen ligt er namelijk een ‘H22A7’-motor in, een 2.2 liter viercilinder met VTEC die erin kikt. Het maximum vermogen in Europa was 212 pk (in Japan leverde de motor 220 pk) en 222 Nm.
Besturing
Maar de motor was niet eens het hoogtepunt destijts. Dat was de wegligging en de besturing. De stuurinrichting was briljant: precies, veel gevoel en niet te zwaar of te licht. In zijn klasse was dat ongehoord, een Porsche 996 kwam in de buurt, maar was een compleet andere (en duurdere) auto. Het onderstel werd aangepast met andere veren en dempers. Daarnaast waren er nieuwe remmen (met twee zuigers), een sperdifferentieel en aangepaste sportuitlaat met twee eindpijpen.
Ook had de Accord Type-R unieke 17″ velgen. In het geval van een Championship White-exemplaar (zoals deze) waren de velgen ook in die kleur gespoten. Je kon ‘m zelfs met enorme spoiler bestellen. Dat staat eigenlijk nog wat beter. Die zit niet op deze auto geschroefd, maar zit wel bij de koop inbegrepen. Bonus: het is een origineel Nederlandse auto.
Interesse? Bekijk hier de Honda Accord Type-R advertentie op Marktplaats!
Johanneke zegt
220pk uit een atmosferische 2.2 4 pitter. Wat een verschrikkelijk lekkere motoren bouwden ze daar toch bij Honda.
Robert zegt
Qua uiterlijk vind ik de voorgaande generatie te prefereren, maar dit is toch ook wel een beauty. En hoe gaaf dat Honda vast hield aan de de witte lakkleur, in een tijd dat de handel met een witte écht bleef zitten. En inderdaad, deze km-stand kun je nog makkelijk een keer verdubbelen.
Alleen met deze vraagprijs zal het aantal liefhebbers die zich willen opwerpen als potentiële nieuwe eigenaar aanzienlijk slinken, want dit is toch een beetje onbekend maakt onbemind.
johanw zegt
Deze autos zijn juist bemind….liefhebbers voldoende voor….laatst Civic hier meer dan 100.000 euro, weliswaar een nog exclusiever model maarja daar is de prijs ook naar!!
erikabarth zegt
Deze is wel heel erg lekker!!
Maar doe mij toch maar een S2000.
degrotemuis zegt
Heel mooi spul van Honda! De Integra Type R DC2 vond ik nog net wat lekkerder op de weg liggen, maar deze weer een stuk praktischer. Als ik me niet vergis heeft Peter Kox voor Autovisie nog een rondje Nordschleife met zo’n Accord gedaan, leuk artikel was dat! Niet te verwarren met die andere Peter van Autovisie in Peters proefrit 99.
Rohrl-fan zegt
@degrotemuis: Klopt, ik herinner me dat artikel nog. Hij was toen zeer onder de indruk van de remmen, hielden het beter uit dan die van zijn NSX.
maussieknip zegt
En dan de nieuwprijs wat ie in 1999 heeft gekost €32.214,- . In deze jaren zou je voor zo’n apparaat al gauw 70k à 80k betalen en dan ben ik nog voorzichtig. Goede restwaarde aangezien ie amper heeft afgeschreven. En in 1999 zouden we de nieuwprijs veel te hoog vinden. Man man man wat is alles en dan met name auto’s met de jaren toch negatief veranderd zeg.
maussieknip zegt
Als ik het geld nu had zou ik hem kopen.
lluq zegt
@maussieknip: like , dit heeft echt wel een heel hoog hebben gehalte.
misterds5 zegt
Mooi ding! Maar hij kost wel behoorlijk wat pecunia. De eerste eigenaar van dit exemplaar was een collega van me. Een echte liefhebber die er super zuinig op was. Het is alleen de vraag hoe de 3 opvolgende eigenaren ermee zijn omgegaan.
MarcoM zegt
Wel apart, ik heb het er niet voor over, maar is wel iets unieks.