De duurste Saab van Marktplaats die niet uit de dagen van voorgekauwde GM-rebadges komt is hier en het is een prachtstuk.
Saab mag dan al jaren niet meer onder ons zijn, het sentiment heerst nog steeds. Bij Autoblog hoeven we dan niet eens verder te kijken dan de redactie zelf, waar collega @nicolasr met zijn 9-3 Cabrio zo goed mogelijk bijdraagt aan dat sentiment. Bovendien beweert ‘ie ook nog dat het de mooiste Saab van Nederland is. Hij durft wel, onze Nicolas.
Duurste Saab
Tijd om eens te kijken of er toevallig een mooiere op Marktplaats staat. Dan kom je al vrij snel uit bij de duurste. Dat is overigens nog steeds dezelfde als anderhalf jaar geleden, een 9-4X Aero. Die is ten eerste peperduur vanwege de rompslomp om zo’n auto hier te krijgen, het is ook niet een echte Saab. Goed, er is meer aan verbouwd dan bij de 9-7X bijvoorbeeld, maar het blijft een aardig GM-erige Cadillac SRX-koets met een Saab-neusje. Een nieuw criterium in de zoektocht is dus het elimineren van gerebadgede Chevrolets.
Saab 900 Turbo 16S GT
Dan blijft deze over. Een echte Saab, van toen ze nog grotendeels hun eigen boontjes dopten. Het is een Saab 900 uit 1993, ook nog eens het laatste jaar van deze generatie 900. Maar er is meer speciaal aan deze 900 Turbo 16S GT. Dat klinkt als een hele mond vol, maar het is dan ook een hele bult Saab.
Om die naam even te ontleden: dit is de aller- allerdikste 900 die je kon krijgen. Turbo ken je nog wel van de Saab 99 die Turbo als coole naam kreeg en ook bij de 900 was de Turbo de krachtigere versie van de B202-motor met dank aan een fluitbuis. De 900 Turbo had 155 pk. Daarboven kwam de Turbo 16 waarbij 16 staat voor vier kleppen per cilinder (en dus 16 kleppen). Dat leverde 175 pk op. Daarboven kwam de technisch identieke Saab 900 16S en daar dan weer boven de Saab 900 Turbo 16S GT. De GT-versie kreeg wel nog een subtiele pk-boost naar 185 stuks. Ter context: daarmee sprintte je van 0 naar 100 in 8,7 seconden en kon je door naar 220 km/u. Voor een modale sedan was dat uit de kunst.
Onverprutst
En dan heb je eigenlijk het kwartet voor een dure auto al in handen. Saab-sentiment, dikste uitvoering en dan ook nog eens ‘onverprutst’ én in goede staat! Deze Saab 900 Turbo 16S GT is ook nog eens uitgerust met een schuifdak, wat voor een GT heden ten dage aardig uniek is. De auto leed een vier-eigenarig leven in Duitsland voordat hij naar Nederland kwam en één van die eigenaren heeft bij 181.000 km in 2013 de motor en bak compleet gereviseerd.
Gebruikte maar goede conditie dus, maar de zeldzaamheid maakt het geen goedkope auto. De Saab 900 Turbo 16S GT met 231.667 km op de klok moet nog 28.500 euro opleveren. Da’s veel geld. De moeite waard? En is ‘ie mooier dan de zilveren schone van collega Nicolas? Kopen kan in ieder geval op Marktplaats.
rollingstoned zegt
Leuke wagens zijn dit, vooral de cabrio.
PetervanderWaals zegt
Voor een wagen loopt een paard. ;)
kniesoor zegt
Gevoelsmatig lijkt dit een stevig prijsje. Wat kostte dat ding indertijd eigenlijk nieuw ?
Overigens had je in dezelfde tijd ook de Sierra Cosworth 4×4. Die deed met z’n 220 peekaa de 0-100 in 6,6 seconden en liep 242 km/u (test van Auto, Motor und Sport). Die kostte (het equivalent van) EUR. 42.500 nieuw.
Hubert zegt
Destijds bijna 38000
https://www.autoweek.nl/auto/9269/saab-900-turbo-16s-gt/
kniesoor zegt
Dank je ! 👍
joppe zegt
Heel veel geld, maar ook heel erg uniek design. Dat mag wat mij betreft ook wat kosten. En dan moet je ook nog even dat geluid erbij denken. Toch wel lekker!
z4rickss zegt
Mooie wagen… maar 28,5k no thnx
escort77 zegt
Er staat er ook eentje voor 39.500 op marktplaats, dan is dit eigenlijk een koopje.
nicolasr zegt
Ik vind die van mij mooier….
Alhoewel…
klaasjevaak zegt
Vragen kan altijd…
Svenska II zegt
Ah, heerlijk, en helemaal goed deze! Een echte GT, met leer en alcantara bekleding en alcantara hemel. Prachtig. Jammer van het airbag stuur, maar dat mag de pret niet drukken.
alloallo zegt
Velours ipv alcantara! Velours is veel beter
escort77 zegt
Zegna wol ipv velours, is veel beter.
Dutchdriftking zegt
Ik vind hem gaaf. Maar ik ben bang dat hij in de praktijk erg tegen gaat vallen voor die 28k.
JelmerS zegt
SAAB zoekt M/V/X met veel sentiment en centjes
mashell zegt
Je bedoelt Mark Rutte, bekend liefhebber van overjarige Saabs en heeft een goed inkomen.
RAW zegt
Ik vind de 900 Turbo Red Arrow iets dikker ogen, die heeft weliswaar maar 175 pk, maar oogt voor mij nog wat exclusiever. Wel beruchte turbo techniek, ging vaak stuk als je er niet netje mee om ging (netjes opwarmen en laten afkoelen).
Koen willem zegt
Ik had de red arrow toen ik 18 was en net mijn rijbewijs had. Inderdaad een super gave wagen en daar waren er maar 150 stuks van gemaakt speciaal voor Nederland. Probleem van die auto was dat het een 8 Klepper was en geen 16v ( 2x koppakking lek gehad )