We rekenen de nieuwe C5 X en C5 Aircross-modellen even niet mee. Maar de duurste Citroen C5 op Marktplaats is erg smakelijk!
In de categorie “welke interessante auto koop je voor 20 mille?” hadden we gisteren een gele Saab 9-3 Aero Cabrio. Daar wilde de verkoper er een kleine 20 mille voor hebben. Vandaag zochten we naar de duurste Citroen C5 op Marktplaats en warempel, die kost óók bijna 20.000 euro! Wat een toeval!
Het is een beetje een aparte auto, deze C5. Dat is overigens maar goed ook. Want in tijden dat alle auto’s een generiek gevormde elektrische crossover worden met nauwelijks rijplezier en nul karakter, is deze Citroen C5 het compleet tegenovergestelde. Daarmee willen we niet zeggen dat deze C5 dynamischer is dan alle nieuwe sportieve elektrische crossovers die jullie en masse kopen.
Duurste Citroen C5 van Marktplaats
Nee, deze auto is bedoeld voor de stille genieter. Met de laatste generatie Citroen C5 pakten de Fransen nog eenmaal écht goed uit. Het werd de meest Franse auto ter wereld. Dus met hydraulische vering (op de luxere modellen zoals deze) en een heerlijke Frans comfortabele afstemming van het onderstel.
Dit exemplaar is niet voor niet de duurste Citroen C5 op Marktplaats. Want het is de dikste die je je maar kunt voorstellen. Dus met een 3.0 zescilinder HDI-motor. Het is dezelfde motor die je tegenkomt in diverse Jaguars (XF, XJ) en Land Rovers (Discovery, Range Rover Sport). In de C5 is de motor goed voor 241 pk en 450 Nm. Deze was altijd gekoppeld aan een zestrapsautomaat.
242 km/u
Qua prestaties lijkt het niet heel erg denderend te zijn. Zo duurt de 0-100 km/u-sprint maar liefst 8,5 seconden. Waarschijnlijk om die 450 Newtonmeters goed op de weg te krijgen. De topsnelheid is met 242 km/u voldoende om lekker mee te kunnen doen op de Autobahn.
De uitrusting is echt om van te watertanden, want het lijkt erop dat deze auto ‘full options’ is. Dat zeggen we niet snel, dus we horen graag in de comments welke optie die in de C5-folder stond níet is aangevinkt. Elektrisch bedienbare lederen stoelen met verwarming, HiFi audiosysteem, hydraulishe vering, dikke wielen, automaat, navigatie, LED-koplampen, lane departure warning en dergelijke zitten er allemaal op. Ook handig, de verkopende partij heeft de auto jarenlang in onderhoud gehad. De duurste Citroen C5 op Marktplaats kun je hier bekijken.
Check in elk geval ons Citroen C5 aankoopadvies!
redbeams zegt
Dat hifi logo…dat oogt zo cheap
rulefollower zegt
Beetje als “silent sound system”.
papa zegt
@rulefollower: jij bedoelt hibben sound system
baardmijt zegt
@papa: Haha, die zet je onder een commercial en dan krijg je in een keer heel veel trek in bier.
rulefollower zegt
HiBBen sound system, idd.
Komt uit Amerika, daar zijn ze er al veel verder mee.
Ik had het eerst moeten checken natuurlijk.
Robert zegt
“…de laatste generatie Citroen C5 […] werd de meest Franse auto ter wereld.”
LOL, toen deze auto uitkwam, was zo’n beetje het meest gehoorde commentaar dat, als men er een monogrille op de neus zouden plakken, er ook vier ringen op de koffer- of achterklep konden worden bevestigd.
Maar eerlijk is eerlijk, dit is een heel toffe wagen. En het is weliswaar een vrij unieke auto, met voor een diesel inderdaad een heel lage km-stand en een heel fraaie uitrusting, maar hier gaat niemand echt de vraagprijs van € 19.500 voor betalen. Krap 2/3 afschrijving in goed 8 jaar is voor een auto als deze wel heel optimistisch ingeschat.
mrmark1337 zegt
De C5 heeft nooit LED-koplampen gehad, het betreft bi-xenon koplampen.
Verder mis ik volgens mij het (vaste) glazen dak. Jammer. 😜
saxoke zegt
@mrmark1337: het panorama dak en het lederen dashboard zijn de grote missers.
pindakoning zegt
Wel een echte no-nonsens verpakking van het blok als je hem vergelijkt met de RR’s en Jags
lecomte zegt
@pindakoning: Zekers, bij mij staat er niet in koeienletters V8 HDI op, alleen Land Rover en supercharged.
ggj1987 zegt
Zeer fijne auto! Mijn vader heeft ooit de 1.6THP sedan geleased. Dat was een van de meest comfortabele auto’s waar ik ooit in heb gereden. Mooi ontworpen en fijne, grote stoelen. Alleen jammer dat de 1.6THP zoveel olie verbruikte.
Ik denk dat de acceleratiecijfers een beetje voorzichtig zijn opgegeven door Citroën want de V6 benzine zou in 10,0 sec. op de 100 zitten.
saxoke zegt
@ggj1987: die V6 was te sloom voor deze grote zware carrosserie.
cloverleaf zegt
Staat er ook 1 voor 12k met 177k km. Dit is stiekem best iets wat ik zou willen hebben. Ideale auto voor de lange afstand.
V8Vantage zegt
Toevallig in Arnhem? Die staat er al een tijdje volgens mij. Ik heb exact dezelfde, Maar dan zonder lane departure en 2 cilinders minder. Beste reis-auto die ik ook gehad heb.
mashell zegt
Geen idee of het überhaupt leverbaar was (want 0,0 interesse in een Citroën C5) maar deze auto ontbeert een panorama dak en heeft dat wel nodig om echt luxe te zijn.
Ekrachess zegt
@mashell: volgens mij wel, een vast glazen dak
saxoke zegt
@mashell: ja was leverbaar. Een kameraad had het op zijn Tourer.
rikv99 zegt
De C5 wordt eigenlijk best wel heel lekker oud. Zeer geslaagd zo. jammer dat Diesels zo gepest worden in NL, acht het nu kansloos dat deze wagen voor 20 k van eigennaar gaat wisselen.
T5Power zegt
Deze motor is leuk om een beetje te cruisen maar (afhankelijk van wat je gewend bent) slaat ie niet echt een deuk in een pakje boter.
Exact hetzelfde 2993 cm3 blok lag ook in de Jaguar XF (met eveneens 241pk) maar de versie die je wilde hebben was deze motor voorzien van TWEE turbo’s. Dan zat je op 275pk en 600nm, later zelfs 300pk (en met chiptuning 355pk en ruim 800nm).
Dat is Maserati Ghibli diesel niveau.
Ik had zo’n XF met 275pk (facelift 2012).
20k voor deze Fransoos vind ik heel erg ambitieus.
sjmaraj zegt
@T5Power: Ik heb ook dit model C5 deze heeft ook 2 turbo’s
T5Power zegt
Hmm dan ben ik op bet verkeerde been gezet door het vermogen van 241pk. In de XF komt dat vermogen uit de drieliter V6 met maar 1 turbo.
Maar dan moet het welhaast zo zijn dat Citroen geen passende automaat kon vinden om 275pk en 600nm op los te laten. En de hier besproken C5 dus flink geknepen is…
Edit: dat zegt HelldogBE dus ook.
HelldogBE zegt
De RRS 3.0 TDV6 uit deze periode met dezelfde 245pk lijkt gewoon 600Nm te bieden, wat in die tijd toch wel een mooie prestatie was!
Ik vermoed dat er gewoonweg geen automatische transmissie voorhanden was die op deze motor paste in FWD-configuratie als het blok volledig open stond. Alle andere auto’s uit deze periode gebruikten de ZF6, wat enkel in de langs richting past.
Benieuwd of deze wagen ook maar iets van de pk’s op de weg kon zetten. Na mijn eerste auto met 100pk op de voorwielen besloten nooit meer FWD te rijden…
ggj1987 zegt
Wat reed hij dan? 100pk is echt niet veel voor een FWD
pogostick zegt
Zelfs 320 pk en binnenkort 350 in een oude Saab is nog prima op de weg te krijgen. FWD is zo slecht nog niet.
Deukinpakjeboter zegt
Hier wil ik dan wel even op los gaan!
Geweldige auto natuurlijk, wat er mist aan opties is een glazen dak, alarm installatie en het volledige lederen geperforeerde interieur met alcantara hemel en met leder bekleed dashboard.
Het Hifi systeem is leuk, maar stelt in de praktijk weinig voor. Betreft gewoon kartonnen speakers van Philips. Vooral de fenomenale geluidsisolatie is erg prettig. Dit komt mede door het rondom dubbele glas.
Het leder is verder van matige kwaliteit. Het zitvlak gaat snel frommelen en dan zijn deze mooie strakke stoelen niet meer zo strak. Ik spreek uit ervaring want heb ik een vergelijkbare uitvoering voor de deur staan met een antieke 2 liter onder de kap. De massage functie is niets meer dan de lendensteun die in alle richtingen beweegt, voelt geinig maar mag eigenlijk de naam massage niet hebben.
Verder een geweldige auto natuurlijk, ligt mede door het hoge gewicht en het geweldige veersysteem als een blok op de weg. Je zult verbaast zijn hoe snel je met deze wagen bijvoorbeeld een afrit kunt pakken op de snelweg.
Voor 20k echt te veel geld voor een model wat 14 jaar geleden op de markt kwam..
V8Vantage zegt
Klopt allemaal. echter bij die van mij, 2011 is het leer nog in prima staat. Wel laat het rubberachtige laagjes van de knopjes los en worden ze wit.
cjdg zegt
De optie ‘Kleur’ mist.
Deze auto hoort donker blauw te zijn.
ggj1987 zegt
Wij hadden een zwarte. Een van de weinige auto’s die mooi is in het zwart
Pallas zegt
Hele fijne garage trouwens, ik heb mijn auto daar ook gekocht. Heeft een goede reputatie in “het wereldje”.
erikabarth zegt
Voor een citroen best fraai, en toen nog met een fijne motor, hoef je tegenwoordig niet meer voor te komen bij de Fransen, allemaal muesli eco meuk.
Interieur blijft goedkope kitsch meuk, premium moet je toch echt bij Mercedes/Audi/Bmw zijn.
ggj1987 zegt
Het interieur is juist mooi. Prima materialen. Premium is een nietszeggende marketingterm
mashell zegt
Premium is zeker niet nietszeggend, dat merk je heel direct in het prijskaartje. Premium betekent gewoon extra betalen!
erikabarth zegt
@mashell @ggj1987 duidelijk dat jullie geen ervaring hebben.
Pak een A6 of E klasse/5 serie, materiaal gebruik/ rijden het is allemaal van een veel hoger niveau.
Ekrachess zegt
Volgens mij zijn deze met een chipje ook nog naar 300pk en 600nm te pushen. Lekkere sleeper zo
E34M5Touring zegt
Schuif/kantel dak en Denon Hifi waren de enige opties. En 19inch. Maar die nam nagenoeg niemand. Exclusive is echt topspec.
saxoke zegt
@e34m5touring: schuif kantel dak was volgens mij een vast dak. De Denon hifi was eigenlijk gewoon Philips en werd HiFi Pack genoemd. De 18″ waren ook een optie. De 19″ wielen zijn idd zeldzaam, maar ze staan deze auto wel heel goed.
saxoke zegt
Zelf een berline 2.0 diesel 136pk gehad in exclusive uitvoering. Ongelooflijk fijne comfortabele cruiser. Zijn grootste nadeel was dat het een loodzware auto was, en in de sportstand van de Hydractive vering
saxoke zegt
@saxoke: vervolg: was ie nog steeds heel erg comfortabel. Voor lange afstanden kan ik me geen fijnere auto meer voorstellen. Voor de korte ritjes hier rond de deur is ie te log en te lomp. Met de 3.0V6 HDI moet dit wel een schitterende auto geweest zijn.
dawwg zegt
Als je schoenmaat 46 of groter hebt, kun je deze auto vergeten en als je enige 21ste eeuw multimedia/telefonie integratie wilt, ook.
Verder wel een prachtige auto, maar helaas te Frans :(