Ooohhh, kijk die wielen! En check de kilometerstand. De duurste Alfa Brera van Nederland mag er zeker zijn.
De Alfa Romeo Brera is een bijzondere auto men die eigenlijk niet heel erg goed begrijpt. Noem iemand een exponent van de 939-familie (159, 159 Sportwagon, Brera en Spider) en iedereen zal hetzelfde zeggen: “die zijn te zwaar”.
In vergelijking met de voorgangers is dat ook het geval, maar we gaan er gemakshalve aan voorbij dat het compleet andere auto’s zijn. De nieuwe generaties waren namelijk een stuk groter, luxer, ruimer en kwalitatief een stuk hoogstaander. Bij de Brera was het vooral slechte communicatie vanuit Alfa Romeo. De auto werd als GTV-opvolger gepresenteerd, maar dat was het qua karakter niet.
Wilde je een lichtvoetige Alfa Coupé met Busso-V6, dan kon je een Alfa Romeo GT kopen. De Brera was eigenlijk meer een rijdende lounge voor stijlvolle mensen met een stijlvol beroep en stijlvolle kleding.
Duurste Alfa Brera van Nederland
Net als met de 159 werd de Brera met de jaren beter en beter. Met de facelift (eigenlijk meer een modelupdate) gingen er zelfs een paar kilo’s af. Ook werd het mogelijk om de V6 te bestellen met enkel voorwielaandrijving. In Groot-Brittannië kwam er een sportieve Brera S, die door Prodrive onder handen werd genomen met speciale lichtmetalen wielen en Bilstein-dempers en Eibach-veren.
Die kregen wij in niet ons land. Wel de versie met 1750 TBI, een 1.75 liter grote viercilinder met turbo, goed voor 200 pk. Dat is precies de uitvoering die je op de afbeeldingen ziet. Het is (verreweg) de duurste Alfa Romeo Brera van Nederland met een vraagprijs van 32.950 euro. Voor de op één na duurste ben je namelijk ongeveer de helft kwijt.
Uniek
De auto is uniek qua uitvoering én qua staat. Allereerst de configuratie. De kleur is wit met pindakaas leer. Dat klinkt als een bijzonder stijlvolle, gewaagde en aparte combinatie. Het is weer eens anders dan het obligate ‘kleurtje’. De 19 inch kruisspaak-velgen zijn bijzonder fraai, net als de Brembo’s die erachter huizen. Natuurlijk, het is smaakafhankelijk, maar de goedkeuring van ondergetekende heeft deze duurste Alfa Brera van Nederland.
Wat de auto zo duur maakt – naast de uitvoering – is de staat. Nieuwstaat is natuurlijk een term die men maar al te vaak onjuist bezigt. In dit geval staat er slechts 26.711 km op de teller. Uiteraard zal iemand wel íets kunnen vinden.
Maar laten we het zo zeggen: het zal niet veel kosten om deze auto fabrieksnieuw te krijgen. Voor mensen die het teveel geld vinden ten slotte het volgende: rijd je liever in dit of een Honda HR-V uit 2019 met dezelfde kilometerstand? Precies. Interesse? De advertentie check je hier!
Meer lezen? Deze toffe betaalbare coupés zitten nu op hun bodem!
Nog meer lezen? Check hier ons Autoblog Aankoopadvies om te zien waar je op moet letten!
Dutchdriftking zegt
Ja deze is erg fijn! Een Brera met 2.4 is wellicht het allerfijnst. Op de wegenbelasting na dan. Goed dat je het gewicht nog even aanstipt. De 159 is zwaarder dan de 156, dat kunnen we niet ontkennen. Echter zijn de Mondeo, Passat en Insignia van deze generatie minstens net zo zwaar. De A4, 3-serie en C-klasse zijn zelfs zwaarder. Gewicht voegt overigens ook comfort toe, dat vergeten we nog wel eens.
tweetyv6 zegt
Ik had een 939 2.4 Spider en nu een 939 1750tbi Spider. De 1750tbi is de fijnere van beiden. Ja, minder koppel, maar hangt beter aan het gas en brengt significant minder gewicht mee op de vooras -> minder onderstuur
kennone zegt
Als je de TBI chipt heb je in een keer zo’n 100nm er bij. En een kleine 35pk extra. Dat maakt de auto bijna perfect
kniesoor zegt
En nou maar hopen, dat de oto beter is dan het engels van meneer Klomp, daar krijgt een paard de hik van.
OT: ongewone kleurencombinatie, maar de wagen kan het prima hebben. Maakt het, tesamen met de lage kilometerstand, een byzonder ding.
stgp zegt
I think he has trown the dutch text through google translate!
pjotr zegt
Die stoelen zijn fraai!
rollingstoned zegt
Fraai exemplaar inderdaad.
frank2b zegt
De vraag doet zich wel voor waarom een wagen die zo aangeprezen wordt als rijdersauto zo weinig kilometers heeft gemaakt.
rikus zegt
Uitzondering op de regel waarschijnlijk. Alhoewel er van de 25 Brera’s op markplaats zo’n 8 stuks een km stand boven de 2 ton hebben. En 3 stuks onder de 100.000 km hebben.
wceend zegt
Sinds ik hem in de serie Gooische vrouwen voorbij zag komen vind ik hem prachtig. Heb me laten vertellen dat de 1750 met handbak de fijnst rijdende versie is, met viercilinder al zwaar genoeg.
Toch zou Bordeaux rood met deze velgen of alfa rood met de 8c velgen mijn voorkeur hebben.
rikus zegt
Gooische vrouwen ..
racerx zegt
Bijzonder fraai, maar voor dat geld koop ik liever wat anders.
peter_akerboom zegt
Wat een prachtige auto en uitvoering!
Maar ik koop toch altijd auto’s met verstand inplaats van het hart..
vpowert zegt
Had de Brera ook niet die ellendige handbak van GM die altijd stuk gaat? M32?
Wel een heel fraai exemplaar overigens!
racerx zegt
Jep, volgens mij standaard M32 bij de TBi motor in alle 939 modellen. Schakelt erg lekker… na revisie. Ellende. Daarnaast ook fijn dat de veerschotels doorroesten, het voorste subframe altijd roest en de dorpels achter meestal ook. Na verloop van tijd heb je dus een mooie krokante auto als je er niets aan doet. Oh ja, en bij de TBi’s ook even de olie retourleiding van de turbo wisselen voor een gemodificeerd exemplaar (uit de 4C), anders dikke kans dat je turbo de reguliere levensduur bij lange na niet haalt. Gelukkig zit de Giulia een stuk beter in elkaar…
bernoulli zegt
Ik heb dit model nooit wat gevonden. De concept destijds was gaaf, maar de Brera was daar maar een slap aftreksel van. Alles aan de auto schreeuwt ‘lomp’, ‘log’, ’traag’ en ‘zwaar’. En nadat ik er een keer mee heb gereden, werd dat bevestigd.
10 x liever de GT. Dat is tenminste een echt mooie Alfa. Met veel minder enorme lappen plaatwerk.
Paul58 zegt
Momenteel zelf aan het kijken naar een brera vandaar dat ik op dit oude artikel ben gestuit. Ik ben het deels met je eens maar ook oneens. Ik heb nu proefgereden in meerdere exemplaren. De 2.2 jts en 3.2 v6 zijn inderdaad log en zwaar qua gewicht. Echter vorig weekend in een 1.7 tbi (stuk lichter in gewicht ook) gereden met squadra software, totaal niet te vergelijken met de 3.2 of 2.2. Het maakt de auto lichtvoetiger en licht lekker op het gas. Ps zelf ook twee gt’s gehad. Super fijne auto’s ook, stuurt beter dan een brera. Echter een brera rijdt volwassener, robuuster en comfortabeler. En toch nog een sportief karakter.