De duurste Abarth 695 van Marktplaats is een Biposto, maar niet zo maar eentje.
Leuke materie om binnenkort eens in te duiken: hoe veel speciale edities en varianten van de Fiat 500 (312) waren er nou eigenlijk? In zijn 16-jarige levensspanne (die overigens nog steeds gaande is) zijn er enorm veel speciaaltjes uitgebracht. Dat geldt ook voor de Abarth 500, de sportieve versie. Niet alleen worden de 500, 595 en 695 onderscheiden, ook zijn daaruit nog weer allerlei speciale edities en versies ontstaan. De meest extreme moet wel de 695 Biposto zijn.
695 Biposto
Biposto is Italiaans voor ’tweezitter’ en dat is hint nummer één. De Abarth 695 Biposto is ontdaan van zijn achterbank. Daar zit nu een rolkooi. De twee stoelen die er nog wel zijn, zijn koolstofvezel kuipstoelen met optioneel zespuntsgordels. Verder is er alles aan gedaan om zo licht mogelijk te worden, wat een leeggewicht van 995 kg oplevert: minder dan 1.000 kg! De 1.4 T-Jet viercilinder met 190 pk maakt de term ‘bommetje’ zeer terecht. Wat we altijd even willen benoemen bij de Biposto: optioneel kon je er echt een belachelijk onpraktische auto van maken met dus die zespuntsgordels, lichtgewicht ramen zonder raammechanisme (dan krijg je zo’n raceauto-esque kattenluikje aan beide kanten) en een dog ring-versnellingsbak, een speciale racebak met een bijzonder mechaniek, geleend uit de bizar gelimiteerde 500 Assetto Corse. Een heerlijk gevoel op het circuit, maar bizar onpraktisch voor normaal schakelen en een peperdure optie met zijn 10.000 euro.
Gelimiteerde Biposto
Er is iets dat specialer is dan een normale Abarth 695 Biposto, voor zover normaal de juiste term is. Ja, een speciale editie van een speciale editie, namelijk deze gele jongen. Een gele Biposto, dan weet de kenner al wat er aan de hand is. Dit is een Abarth 695 Biposto Record Edition.
Welk record? Alle records. Abarth mag dan nu een sportief sausje zijn voor Fiats, het was ooit een zelfstandig auto/sportmerk van Carlo Abarth. In hun inmiddels bijna 75-jarige bestaan, waar hoogstwaarschijnlijk in 2024 een speciaaltje van verschijnt, had het merk anno 2016 precies 133 records verbroken. De 695 Biposto Record Edition viert dat: voor elk record wordt één exemplaar gebouwd om dus op 133 stuks uit te komen. Dan moet je goed zoeken, maar wij vinden er gewoon eentje op Marktplaats.
Record Edition op Marktplaats
Als je een paar blubberdik aangeklede dealermodellen van de nieuwe 500e niet meetelt, is dit de duurste Abarth 500 op Marktplaats. In ieder geval veruit de duurste 500 van de vorige generatie. Dat laat wel zien dat dit gele monster echt iets speciaals is. Wat biedt hij dan over de ‘normale’ Biposto? Een geel kleurtje en een Record-badge.
Opties
Het is eigenlijk raar om te zeggen, maar voor een peperdure B-segment hatchback met twee koolstofvezel kuipstoelen, een rolkooi als achterbank en geen radio of airco is deze Record Edition best behoudend samengesteld. De normale handbak, geen dog ring praktijken, normale gordels en normale ramen. Het kan dus nog echt veel extremer. Wel krijg je dingen die niet misstaan op een goed circuitspeeltje zoals dus de Sabelt-kuipstoelen, 18 inch OZ Ultraleggera-velgen, Akrapovic uitlaat en een sperdifferentieel.
Kopen
We hintten al naar dat deze Abarth 695 Biposto Record Edition geen goedkoop grapje is en met slechts 8.607 km op de teller snap je ook wel waarom. Eén van 133, lage kilometerstand, ultieme versie. We durven geen uitspraken te doen over de waardevastheid van deze auto, dus laten we aan jou of een koper of 44.950 euro de moeite waard is. Kopen kan uiteraard op Marktplaats.
vaakbenjetebang zegt
-edit:scherp :)-
Otua zegt
Die voorbumper doet me denken aan die afgrijselijke kleine bestelbusjes die ze ook verkopen bij fiat. Geloof dat ie ook zit op hetzelfde model van een paar andere merken
Edge zegt
Gaaf ding, maar mijn persoonlijke favoriet blijft toch wel de 695 Tributo Ferrari, en dan uiteraard in het rood met die van de 430 Scuderia afgekeken grijze strepen en van de F430 Challenge afgekeken velgen. Editzione Maserati met die drietand-velgen mag er overigens ook wezen.
kennone zegt
Perfect bommetje voor een TD04 upgrade, gelijk het Sperdifferentieel mee pakken voor een sterkere en je hebt echt een fun bommetje!
PrettyAwesome zegt
Zo’n auto, waar je in de verste verte geen rationele verklaring kunt vinden om hem aan te schaffen. Geen fatsoenlijke opbergruimte, beroerde ruimte voor degene die achterin zitten, te duur voor zijn formaat, geen prettige daily, met zo’n rij-karakter, geen enkele nut… Dan alleen dat het. Verschrikkelijk. Lekker. Speelgoed is! Dat alleen maar nut heeft als waar speelgoed voor bedoeld is: een grijns op je smoel toveren, die gewoon op je gezicht gebrand wordt, vanaf het moment dat je ‘m aanzet. Een stuk speelgoed dat lijnrecht tegen over het genetisch ingebakken calvinistische instelling van de gemiddelde Nederlander staat. I love it!
alfa147ti zegt
Daar om is deze auto juist top, echt nog auto rijden in de plaats gereden te worden.
rfocus zegt
Dit is een koopje! Als je hem vergelijkt met zijn soorgenoten die Te Koop staan. Nee zou mijn geld elders aan besteden. Lijkt mij te risico vol om winst te maken over aantal jaren.
alfa147ti zegt
Lijkt me echt een top auto, doet me denken toen ik nog een echte Mini Coöper , een echte gooi en smijt auto,iets anders als de BMW Mini die overigens ook wel goed rijdt.
retsok zegt
Jay emm is ook een grote fan van de 500. :P
De basis is niet goed van de 500. Je kunt zo’n ding opfokken wat je wil maar de beroerde zitpositie en matige basis die tune je niet weg. Het geluid is ook niks. Wel een leuke auto om te zien, daarvoor moet ik dan wel weer credits geven. Fiat sloeg de spijker op de kop en daarom is de houdbaarheid van dit model ook zo lang.
Estate_of_mind zegt
Is een 500 een B-segment auto? Nee toch, dat is Polo-country, dit is A-segment.