Daar komt vermoedelijk wel een flinker prijskaartje tegenover te staan.
De Model 3 zal de nieuwe instapper worden van Tesla. Dit betekent dat de auto vanbinnen, vanbuiten en onderhuids niet zo luxe zal zijn als de twee groter broers. De Amerikaanse autofabrikant heeft echter een duurdere variant in de pijplijn.
Net als de Model S (aankoopadvies) en X (rijtest) komt er een performance model van de Model 3 met een dual-motor. Deze variant zal ook de slimme luchtvering krijgen van Tesla. De techniek is al te gebruiken op de Model S en X. Deze luchtvering verbetert de rijeigenschappen, zorgt voor meer comfort en voorkomt dat de bumper een beschadiging oploopt. De technologie is in staat om de weg te detecteren. Wanneer je bijvoorbeeld een schuine oprit hebt of een lage drempel nadert, kan het gebeuren dat de voorbumper de grond kust. De slimme luchtvering verhoogt het voertuig op dat moment, wat een aanraking met het oppervlak moet voorkomen.
Tesla CEO Elon Musk denkt dat Model 3’s met Smart Air Suspension over een halfjaar een feit zijn. Tegelijkertijd maakt Musk duidelijk dat de slimme luchtvering zal worden gekoppeld aan de toekomstige varianten met een dual motor-setup.
Thumb: een Tesla Model S met Smart Air Suspension
stfu zegt
Hoezo vermoedelijk hoog prijskaartje? Luchtvering was bij de Tesla’s zo’n 2000 euro. Vind ik best meevallen voor zo’n geniaal systeem. Verder klopt de tekst (weer) niet helemaal. Mijn luchtvering onthoudt de locatie waar je de auto omhoog hebt gezet. Soort GPS geheugenfunctie, niet dat ie de weg detecteert en daarom omhoog gaat.
mashell zegt
@stfu: zelfs bij Tesla staan de ontwikkelingen niet stil. Ze kunnen dus de GPS functie vervangen door een automatisch detectie systeem.
mennok zegt
Fijn al die performance modellen, ze zouden eens wat meer effort in een “Long Range” model steken.
r55clubman zegt
@mennok: ik vind 500 km toch al best een goede range voor een elektrogebakje. Met mijn oude Mini haalde ik dat ook maar net met een redelijk normale rijstijl.
mennok zegt
@r55clubman: Ik denk dat je in de praktijk die 500km echt niet gaat halen.
dawwg zegt
@r55clubman: De normale 3 haalt maar 350km; die long range versie van 500km is ongetwijfeld duurder en het is maar de vraag hoever je er echt mee komt als we snelweg-kms rekenen i.p.v. rondjes door de stad …
kareljansen zegt
@mennok: dat gaat gek genoeg redelijk hand in hand met elkaar..
aarsgewei zegt
@mennok: Hebben ze die niet al niet met de 100d?
Veel meer zit er niet in met de huidige techniek en geen concurrent die het ze na doet, zeker niet met dezelfde luxe en prestaties.
De opgegeven range is overigens in prima te halen, deze is niet vastgesteld door de fop europese standaard namelijk.
trustmeiamanengineer zegt
@mennok: Het “mooie” is juist dat dat hand in hand gaat. Een grote accu kan meer stroom leveren, en dus “gratis” een elektromotor van meer power voorzien. Bovendien moeten ze ook extra performance toevoegen om de (enorme) meerprijs van een grotere accu te rechtvaardigen. Die accu blijft namelijk het duurste onderdeel van de auto.
stfu zegt
@mennok: dat doen ze toch ook? Alsof dit effort kost? Hebben ze immers al in de schappen liggen. Je moet een balans maken in laadtijd, prijs, gewicht en hoeveel km mensen per dag afleggen. Ik leg bijna nooit 500 km achter mekaar af zonder een pauze… Zit tussen de oren!
JoostvdWater zegt
Tesla moe.
stfu zegt
@joostvdwater: dan sla je Tesla nieuws over?
barry355gtb zegt
@JoostvdWater: lees het dan niet meer……
marinepower zegt
De S-klasse heeft ook slimme luchtvering. Via GPS en/of herinnering van vorige keer weet deze ook wanneer je bijvoorbeeld een verkeersdrempel nadert. Met een gangetje van ver boven legaal knal je er zo overheen, luchtvering wordt razendsnel aangepast, en binnen merk je heul weinig.
stanny zegt
@marinepower: nochtans zit ik wekelijks in een S klasse (coupe weliswaar) waar je elke keer op dezelfde locatie de vering omhoog/omlaag moet zetten.
marinepower zegt
@stanny: alle opties aangevinkt?
stanny zegt
@marinepower: magic body control was volgens mij niet mogelijk met 4matic. Misschien is het dat?
amg65 zegt
@stanny: Ik heb een S600 mét magic body control gereden en je kunt echt akelig hard een drempel over rijden.
stanny zegt
@amg65: thanks for info. Magic body control zit dus niet op de S500 coupe wat de verklaring dus is.
amg65 zegt
@stanny: ook geen straf om in te rijden….
marinepower zegt
@stanny: de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik het niet uit eigen ervaring weet, maar iemand uit mijn kennissenkring die bij MB.nl werkt, was laaiend enthousiast.
moveyourmind zegt
Bijbetalen omdat je anders de oprit niet opkomt als die een beetje steil is.
Als het nou een sportwagen zou zijn die heel weinig bodemspeling heeft… Maar een gewone straatauto? Dan heeft is het gewoon een slecht ontwerp met een te grote frontoverhang.
En dan te bedenken dat een electrische auto aan de voorzijde juist heel compact ontworpen kan worden en een grote frontoverhang helemaal niet nodig is…
stanny zegt
@moveyourmind: de meeste mensen hebben het dan ook niet nodig. In mijn geval (steile ondergrondse parking) raak je ook met BMW, mercedes, etc.
Dus heb het ook op de Tesla genomen. De Tesla ligt laag, maar niet sportwagen laag.
lekbak zegt
Het is ook net een gewoon automerk. Het lijkt zelfs wel alsof ze geld willen verdienen joh.
ghost zegt
Sowieso 4x duurder.
spylegion zegt
Op dat platform kun je toch ieder gewenste carrosserie bouwen die je wil, een 2deurs pick-up voor de hillbillies bv.?!
2wheeler zegt
Fraaie techniek, ik had er nog nooit van gehoord. Voor mij een overbodige luxe, maar als je op een helling woont (of dagelijks een parkeergarage in moet) een uitkomst denk ik.
johnwaters zegt
Een zeepbel op kernenergie met luchtvering, prima combinatie.