De Dutch GP verstoort de dienstregeling van de NS en zodoende is de GP-fan belangrijker dan de normale treinreiziger.
Gaan er veel mensen met de trein naar een groot evenement toe is het weer niet goed. Eerst hadden we het nieuws over de oranje flares, nu mag iemand anders zeuren. En wel over de treinen. De NS laat namelijk tijdens de aankomende F1-race in Zandvoort meer treinen rijden. En dit gaat ten koste van de dienstregeling. Ach jee.
Dutch GP verstoort dienstregeling
De dienstregeling van de NS is wel vaker aan verandering onderhevig, om het maar zo te zeggen. Het is een wonder als de trein op tijd komt, je op tijd ergens afzet én dat je kan zitten. De NS heeft net zoals veel andere bedrijven en organisaties een personeelstekort en dat levert nu al problemen op. Tel daarbij de GP met al die hossende Hollanders op die met de trein willen en de ellende is compleet.
Freek Bos van de Reizigersvereniging Rover is daar niet blij mee. Ja, wel dat veel mensen met de trein gaan maar niet die vervelende Max-fans. Om Zandvoort goed te ontsluiten met de gele bus op het spoor zijn er 300 mensen extra nodig. En die zijn er niet. Dus dan moet je ergens anders treinen laten vervallen en dat doet pijn bij Freek.
Treinen voor iedereen
Minder treinen laten rijden op sommige trajecten, dat is niet eerlijk volgens Freek:
Moet het vervoeren van raceliefhebbers ten koste gaan van de normale maatschappelijke taak die je hebt?
Nou, liever niet natuurlijk. Maar een uniek evenement als dit, daar moet je offers voor brengen. Toch? Volgens Freek gaat de ondergrens niet behaald worden. Er bestaat namelijk zoiets als een maatschappelijk contract dat afgesloten is met de NS. Daarin staat dat elk station in Nederland minimaal een keer per uur een trein moet zien. Dat komt in gevaar door de Dutch GP!
De reizigersvereniging heeft ook een oplossing. Namelijk ervoor zorgen dat de bezoekers gespreid aankomen. OF je komt dus veel te vroeg aan OF veel te laat. Dan kan de NS het wel aan en kunnen de treintjes door heel Nederland blijven rijden. En dan maar hopen op mooi weer, met honderden mensen opgekropt in een natte trein zitten is geen pretje.
Nou, laat maar. Ik parkeer de auto wel ergens in de buurt van Zandvoort en gooi de fiets achterin voor de laatste kilometers. So long, suckers!
cossiekiller zegt
In België zeggen ze: ‘De trein is altijd een beetje lijden’. Euh reizen bedoel ik.
Kiwi zegt
Ja in België rijmt dat…
pomoek zegt
Nou laat maar? Een beetje een vreemde conclusie. Iemand heeft kritiek op de trein en dus ga je niet met de trein? Terwijl je het eigenlijk niet met de kritiek eens bent? Ik overigens ook niet. De race wordt in het weekend gehouden. Zullen dus weinig mensen die werken last van hebben, voornamelijk mensen die er een dagje op uit gaan. En wat is dan het verschil tussen die mensen en de raceliefhebbers die naar Zandvoort gaan? er worden ook extra treinen ingezet voor Pinkpop. En ook voor Lowlands. Of als het Nederlands elftal speelt. De inzet van fietsen en OV is nu juist een van de betere initiatieven rond de race in Zandvoort.
karhengst zegt
De houding snap ik wel. Je weet dat de NS geen goede reputatie heeft en er verdere kans op uitval of vertraging is, zeker als er ook nog eens een machinist uitvalt. Erg netjes van de scribent dus zijn OV-capaciteit op te offeren door alternatief vervoer te regelen zonder bij te dragen aan een verkeersinfarct in Zandvoort zelf.
Verder heb ik zoiets dat het allemaal maar gezeur is. Je afhankelijk maken van het OV is een keuze. Dan moet je maar een auto voor de deur zetten, dan kan je doen en laten wat je wilt, wanneer je wilt.
pomoek zegt
@karhengst: tja, dat is een wat meer algemene kritiek die mensen hebben op het OV. Maar het gaat mij hier specifiek over feit dat de schrijver besluit om niet me de trein te gaan omdat iemand kritiek heeft op de manier waarop de NS haar materieel inzet. Dat vind ik niet zo logisch.
karhengst zegt
Naar mijn interpretatie zie ik dat de schrijver verwacht dat het sowieso als haringen in een vat vervoer zal worden, en de tekorten aan materiaal het er niet beter op maken, en dat hij daarom eieren voor z’n geld kiest. Vind het geen onredelijke gedachtegang.
jelmer zegt
Met deze redenering hoeft er aan files ook niets gedaan te worden: mensen kiezen er immers zelf voor om zich afhankelijk te maken van de auto.
karhengst zegt
Dat klopt ook gewoon tot zekere hoogte. Als men, net zoals een paar jaar geleden perfect bewezen, wat flexibeler zou zijn qua werktijden en locatie, is er meer dan genoeg capaciteit. In de file staan is dus inderdaad een keuze.
Ook daar is het de vraag of je tegen alle kosten dus de laatste file op moet willen lossen, of in uitzonderlijke situaties accepteert dat er een tekort aan materiaal (treinstellen / personeel, wegdek) is.
rollingstoned zegt
“Dan moet je maar een auto voor de deur zetten, dan kan je doen en laten wat je wilt, wanneer je wilt.”
@karhengst Behalve als je in Rotjeknor woont dan ;-)
https://www.autoblog.nl/nieuws/maanden-niet-bij-je-auto-kunnen-rotterdamse-garage-stuk-3535833
kilum zegt
Het maakt nooit uit wat je doet. Er is altijd wel iemand die een negatieve ervaring ondervind. Mensen moeten niet zo zeuren. Het is juist mooi hoe goed de organisatie dit geregeld heeft samen met de NS en Prorail.
Robert zegt
Juist. Je kunt moeilijk 100.000+ reizigers die over drie dagen verspreid op één traject binnen een regulier treinschema vervoeren. Dus herzie de prioriteiten voor het hele schema. Dat er dus een handvol mensen op vrijdag, zaterdag of zondag niet meer één keer per half uur maar één keer per uur de trein naar Schubbekutteveen kunnen reizen, lijkt mij van minder groot belang dan dat je een mega evenement in de soep laat lopen omdat de toegangswegen volstrekt ontoereikend zijn om die 100.000+ bezoekers per auto te laten komen.
potver7 zegt
Daar kun je verschillend over denken. Je kunt ook argumenteren dat het niet slim is zo’n mega-evenement te organiseren aan het eind van een boemellijntje, op een plek waar het hoe dan ook een geweldige uitdaging is om de bezoekersstromen te verwerken. Ook voor de NS is dit een gigantische uitdaging, er mag niets, maar dan ook helemaal niets fout gaan om het hele rooster niet in de soep te laten lopen. Mocht dat wel fout gaan, dan wordt de NS daar natuurlijk op aangesproken, en niet de organisatie van het mega-evenement die de problemen primair veroorzaakt door de keuze van de locatie.
Het afbreukrisico voor de NS is gewoon gigantisch, en zoals meneer Bos nu laat zien: ze doen het nooit goed…
kilum zegt
Dat spoor is voor de eerste Nederlandse GP enorm ge-upgrade. Dat is geen boemel-lijntje meer. In het weekend rijden er tegenwoordig ook Intercity’s vanaf Amsterdam Centraal naar Zandvoort. Dat was vroeger echt niet zo. Dan had je alleen een Sprinter eens in de 30 minuten, want meer kon het spoor niet aan. Dit heeft dus ook voor Zandvoort voordelen in de weekenden dat er geen race zijn. Dat maakt het voor Toeristen in Amsterdam namelijk wel de moeite om naar het strand te gaan voor een dagje als het lekker weer is. Met de sprinter duurt dat toch wel net ff te lang voor veel mensen.
En ik moet zeggen dat ik het ook merk als ik Zandvoort ben. Afgezien van de gebruikelijke Duitsers hoor ik nu ook vaak andere talen. Wat alleen maar goed is. Want het ging jaren lang niet lekker met het dorp.
mashell zegt
Als ze het om de trein gaat kunnen de racebezoekers beter niet hopen op mooi weer, want bij mooi weer heb je ook nog badgasten in de trein.
sportevo zegt
Zou je niet denken dat de mensen die voor het strand naar Zandvoort gaan, dat dit weekend niet zullen doen en besluiten om maar naar een andere badplaats te gaan?
mashell zegt
Nee, ik zou denken dat de mensen die in Amsterdam en of Haarlem wonen en dit weekend naar het strand zouden willen gaan sowieso geen GP liefhebbers zijn (want anders zaten ze wel voor de TV GP te kijken) en het daarom compleet aan hun voorbij kan gaan dat de GP van Nederland dit weekend gehouden wordt. En ze dus met hun luchtbedden en paarse krokodillen tussen de oranje polo’s in een overvolle trein terecht komen.
sportevo zegt
Je hebt wel onder een redelijke steen geleefd als je, zelfs als totaal niet Formule 1 geïnteresseerde, niet weet dat er dit weekend een race in Zandvoort is.
Zo’n beetje elk beschikbaar medium in Nederland besteed aandacht aan de race: reclame spotjes, nieuwberichten op de radio, kranten die vol staan met nieuwsberichten etc. winacties, liveblogs met ‘experts’…
kniesoor zegt
Typische Pavlov-reactie van die Rover-meneer, kenmerkend voor het doorsnee hardcore publiek wat met de trein reist : doorgewinterde ambtenaren met de flexibiliteit van een betonnen paal. Gewoon negeren lijkt me het beste.
potver7 zegt
Typische Pavlov-reactie van een F1-fan, kenmerkend voor het doorsnee hardcore publiek dat geen race overslaat: toetsenbord-ridder met de flexibiliteit van een koolstofvezel paal. Gewoon negeren lijkt me het beste.
kniesoor zegt
Zeg, verzin je eigen teksten eens, lui varken !
p.s.: Ben geen ‘F1 fan’.
scrmeagle zegt
Dan maar stoppen met F1 in Nederland.
heckblende zegt
Ga sws niet tussen de bezwete red bull polootjes zitten
Hubert zegt
Toch weer heerlijk hoe kleinerend er wordt gedaan over de mensen die geen F1 fan zijn en hinder zullen ondervinden van de aangepaste dienstregeling.
Flutterbear zegt
Hinder ondervinden is één ding.. erover zeuren is iets anders. Het is maar één weekend..
mashell zegt
Maar volgend weekend is er weer ergens een festival, of een marathon, of een wielerronde, of een protestmanifestatie, of een conferentie, of een pride parade etc. Er is altijd wel ergens een excuus voor de NS te vinden om de dienstregeling overhoop te halen. Ik denk dat het protest ook meer tegen het evenementen beleid in het algemeen is dan tegen de GP an sich.
Flutterbear zegt
Is veel mensen verplaatsen naar dezelfde locatie niet juist de belangrijkste bijdrage van de NS aan de maatschappij?
Liever dat de wegen begaanbaar blijven en volle OV dan andersom. Vaak is de (leen/deel)auto of fiets een prima alternatief het OV, maar een echt alternatief op de auto is er vaak niet.
Homer55 zegt
Oh oh race in Zandvoort…. Controverse in Nederland…
dawwg zegt
Freek moet niet zo zeuren, hij klaagt over een gevolg, niet over de oorzaak; de oorzaak is namelijk dat de NS gewoon niet genoeg capaciteit en schaalkracht heeft; met als gevolg dat het geen enkel ‘evenement’ / significante piek-belasting aankan. Vandaag Zandvoort, morgen een voetbal-wedstrijd en overmorgen liggen er weer blaadjes op de rails …