Allemaal hartelijk dank voor jullie inzendingen voor m’n Dutch Design ‘contest’. Jullie hebben Autojunk.nl enthousiast gevuld met jullie schetsen, krabbels en hersenspinsels van uiteenlopende kwaliteit. Zoals gezegd zou ik aandacht besteden aan de beste inzendingen en met enige vertraging is het nu dan zo ver. Het is een ontwerpwedstrijd zonder eind en zonder een individuele winnaar en daarom zal ik de drie meest interessante ontwerpen tot nu toe onder de aandacht brengen en van feedback voorzien.
Te beginnen bij de nummer 3: Omar Pasha.
Omar schrijft: “Ik heb wat beter nagedacht wat echt Nederlands is en ik kwam op de fiets. Er zijn wat kenmerken in de auto terug te vinden zoals: De spaakwielen, de ronde koplampen en het buizenframe bij de deur.”
Ik vind de fiets als inspiratiebron eigenlijk best heel goed! Bijna iedereen denkt dat de auto is ontstaan als evolutie van de koets, maar als je het technisch bekijkt, hadden de eerste auto’s meer overeenkomsten met de fiets. De eerste auto’s hadden namelijk een chassis dat met exact dezelfde technieken was geconstrueerd als de fiets, namelijk stalen buizen aan elkaar gesoldeerd met lugs. De fiets kreeg een motor in het frame en dat werd de motorfiets en met 1 of twee wielen erbij kreeg men vervolgens de eerste auto. Meerdere autofabrikanten hielden zich als fietsfabrikant of fietsenmaker eerder bezig met fietsen alvorens ze met auto’s aan de slag gingen, zoals Peugeot, Rover en Opel. Peugeot gebruikte voor zijn eerste auto’s het frame zelfs als een soort van radiator door de koelvloeistof door de holle buizen te laten circuleren. Dit werkte redelijk goed, want het buizenframe was, net als in het ontwerp van Omar, grotendeels onbedekt door een carrosserie.
Veel moderne autobouwers gebruiken nog steeds een buizenframe zoals Donkervoort en natuurlijk de Ariel Atom. Het ontwerp van Omar is een funky karretje in de categorie van de laatste. Voor de spaakwielen zou Omar eens kunnen kijken naar die nieuwe retro spaakwielen van Borrani.
Een tip voor Omar: probeer eens wat minder gebruik te maken van de bevel/emboss functie van Photoshop, want nu zijn alle rondingen overal ongeveer even groot en het model wordt er een beetje te ‘zacht’ door. Breng glans en schaduw liever met de hand aan, zodat je zelf met de scherpte van de randen en hoeken kan variëren. Ik ben benieuwd hoe je dit model verder kan ontwikkelen tot een uniek gestyled concept. Het zou leuk zijn als je ermee verder gaat, zodat we je vorderingen over enige tijd weer kunnen bespreken.
Ontwerp nummer 2 is van Bob van Houten.
Bob schrijft: “Ik liep al een tijdje rond met dit idee, en nou werd het eens tijd om deze op papier te zetten.”
Inderdaad hoog tijd, want het is gewoon een lekkere schets, Bob. Jammer dat je er geen uitleg bij gegeven hebt over wat je inspiratiebronnen waren, welk merk het eventueel zou kunnen zijn, enzovoorts. Het ontwerp is niet echt typisch Amerikaans, Japans of Europees en dat vind ik wel interessant. Ik kan eigenlijk niet veel meer bespreken dan wat ik zie. En ik zie een lekker scherpe Coupé die me wel nieuwsgierig maakt naar hoe hij er van de andere kanten uit ziet. Ik zou graag meer schetsen van je zien, Bob. En dat mogen best meerdere vormvarianten zijn. Het is tenslotte pas een eerste schets van een idee. Dit idee is het wat mij betreft waard om uit te kristalliseren.
Mijn favoriete inzending tot nu toe is het ontwerp van Tom.
Tom heeft een Spyker getekend, dat moge duidelijk zijn. Knap gedaan, want er zitten helemaal geen uiterlijke kenmerken van het moderne Spyker in. (Gelukkig…)
Hier is teruggegrepen naar de originele ronde grille van de eerste Spykers en dat is geen eenvoudige keuze. Het is vaak namelijk best gevaarlijk om items uit een te ver verleden te hergebruiken, want dan wordt het mogelijk al snel te kitch…
Maar hier heeft Tom de ronde grille redelijk goed in het ontwerp weten te integreren. Net als dat de coachbuilders van vroeger hun vormentaal aanpasten aan de vorm van de gegeven radiator, zo heeft Tom ook heel goed de ronde vorm consequent in de rest van de body doorgezet. De ronde luchthapper boven de grille en de bolle spatborden met scherpe rand kloppen prima in het verhaal. De horizontale rechte lijn die de auto vlak boven de koplampen over de hele lengte doorsnijdt maakt het tot een strak en modern geheel.
Het is altijd lastig om een ouderwetse grille door te ontwikkelen tot iets moderns. Kijk maar eens naar dat enigszins misplaatste hoefijzer in de neus van de Bugatti Veyron… Maar om die grille nu platter en breder te maken is ook geen succes… Overigens is bij de C8 Spyder het enige kenmerk wat het nieuwe Spyker van de klassieke Spykergrille heeft overgenomen de V-vorm in het gaaswerk. De buitenrand van de luchthapper is afkomstig van Maarten’s Silvestris prototype. Bij de Laturbie moest, als evolutie van de klassieke ronde radiator, de grille een echt ovaal worden, wat ik absoluut niet bij de rest van de carrosserie vond passen… En logischerwijs werd deze grote gapende grille in nog extremere vorm toegepast op de SSUV. Nee, dan heeft Tom dat beter opgelost. Riskant, dat wel, maar in dit geval pakt het verrassend goed uit.
De meeste verticale radiatoren van vroeger werden in de loop der jaren steeds platter en breder, wat onder andere goed te zien is bij Mercedes, Bentley, Rover en Lancia. Alleen Rolls-Royce heeft haar radiator redelijk verticaal weten te houden. In de jaren ’70, ’80 en ’90 moest het allemaal plat en breed, maar nu heeft Audi die trend succesvol richting verticaal getekende luchthappers weten te keren met hun “single frame grille”. Meerdere fabrikanten volgen deze trend, zoals Fiat, Lancia, Chevrolet en nu zelfs ook Mitsubishi.
Als we deze trend nu ook eens zouden volgen, dan vind ik het kleine potloodschetsje onder de rode auto van Tom haast nog mooier. Daar is de ronde grille ver naar onder opgerekt tot een achterover hellend ovaal. Het heeft haast iets van een hotrod! En het maakt het aangezicht van de auto ook iets minder mollig.
Tom, ga zo door! Als je het thema van de ronde vormen met de doorsnijdende horizontale lijn vasthoudt, dan kan je daar zeer veel varianten op bedenken met behoud van de optische identiteit. Je kan dan nog genoeg spelen met de radiator. Afhankelijk van het concept en de proporties kan je de grille de ene keer verticaal oprekken en de andere keer leg je hem er horizontaal in, als dat beter uitkomt.
Ik zou het erg leuk vinden als je dit ontwerp eens wat verder uit zou werken. En voor later kan je vast ook wel een mooie supersaloon, een Grand Turismo en/of een hypercar in dezelfde lijn bedenken!
Blijft allen alsjeblieft jullie designs uploaden, want over vier weken wil ik weer de beste designs van commentaar voorzien. Voor diegenen die het kick-off artikel van deze contest gemist hebben; lees ‘m HIER. Alle schetsen die al geplaatst zijn blijven meedoen, maar… de lat komt dankzij schetsen als die van Tom en Bob wel steeds hoger te liggen. En dat is precies wat ik wil. Verras me maar! Tot de volgende keer!
Appieflappie zegt
Ik denk dat Omar Pasha de skills mist van de nummer 2 en 1 om een prachtige auto op papier te zetten. Dus omar pasha, veel oefenen zodat je ook mooie schetsen en photoshops kunt maken zoals de nummer 1 en 2 .
Succes
P.S: Nummer 2 en 1 zijn precies zoals het hoort. Respect!
Appieflappie zegt
Btw Michiel
Hoe zit het met de ontwikkeling van de GTO?
Ferdinand zegt
Nr. 2 is mijn favo. Het straalt iets Brits uit… Knap gedaan!
Nijntje zegt
wow, nice! alle 3!
erik zegt
is er al iemand op het idee gekomen om iets realistischere velgen/banden onder zijn of haar concept te plakken? dit ziet er echt belachelijk overdreven uit
Dennis zegt
maak eens een stadswagentje ipv hypersportwagens! eens iets anders laten passeren mag wel :-)
kees zegt
wat is er niet realistisch aan de velgen van de 2e auto
die auto moeten ze trouwens productierijp gaan maken zo mooi!!!
en die laatste moeten wel ff gewone velgen onder een een photoshop met die langere grill laten zien. maar die laatste is ook heel mooi!!
D zegt
@ Ferdinand
….Het straalt iets Brits uit…
was juist niet de bedoeling volgens mij :P Dutch design toch….
Maar k zal de wacom ook maar weer eens onder het stof vandaan trekken, s toch wel lache competitie :D
Suprageex zegt
Zijn Belgische inzendingen ook toegestaan?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Suprageex: Ja, zolang je inspiratiebronnen maar wel Nederlands zijn, zoals in het kick-off artikel beschreven staat.
Zie: http://www.autoblog.nl/archive/2008/09/19/ontwerpwedstrijd-dutch-design
Damoklets zegt
Mooie ontwerpen en ben het helemaal met Michiel eens. Ik denk mijn ontwerp bij de volgende ronde ook ver genoeg af te hebben om te posten. Ben benieuwd wat er verder nog aan ontwerpen zullen volgen nu de kop eraf is!
@erik:
De velgen zoals, bijvoorbeeld in de tekeningen van Tom, zijn product van de evolutie in autoontwerpschetsen. Door de jaren heen is er een stijl ontstaan in concepttekeningen waardoor het ontwerp dramatischer op papier komt. Zo worden ontwerptekeningen een karikatuur van de emotie die een het ontwerp bezit.
Ik denk daarom dat je juist zelf moet leren hoe je dergelijke tekeningen moet “lezen”. De ontwerpschetsen en tekeningen zijn niet bedoeld om een productierijpe realistische auto neer te zetten. Dat komt later pas.
Dus ja, er zijn lang geleden al mensen op dat idee gekomen. Alleen is het ook geblekend dat dat idee niet de lading dekte.
Damoklets zegt
excuses voor de taalfouten :)
kowalsk zegt
Nr. 2 vind ik het mooist, omdat het een wat volwassener ontwerp is.
Ik heb gisteren weer eens wat geschetst, misschien ga ik het uitwerken en inzenden.
Kan iemand mij trouwens vertellen hoe zo’n tablet met geïntegreerd beeldscherm heet?
Michiel_vd_Brink zegt
@ kowalsk: Wacom Cintiq. http://www.wacom.com/cintiq/index.cfm
Een prachtig mooi stukje techniek en een echt hebbeding. Ik heb er een tijdje mee gewerkt, maar moet toegeven dat mijn ‘gewone’ Wacom tablet fijner werkt…
Colocatie Belgie zegt
nummer 1 en 2 kunnen op zoeek gaan naar een baan in de autoindustrie zouk zo zeggen :p heel wat talent
Michiel_vd_Brink zegt
Even een verzoek aan alle deelnemers: willen jullie Autojunk een beetje ontzien en opgeruimd houden door niet steeds losse schetsjes te posten? Ik raak al snel het overzicht kwijt, namelijk.
Beter is om je serie schetsen te bewaren tot je ontwerp goed duidelijk uitgewerkt is en dan pas alle aanzichten en presentatieplaten in 1 map te uploaden.
Klassiekerrally zegt
Bij ’typisch Nederlands’ denk ik aan de VOC tijd. Slavenhandel.
Een galeischip, maar dan op wielen? Dat kan natuurlijk tegenwoordig niet meer.
Dijken, water… Een amfibievoertuig!
Verdorie… Is Peter Wheeler me met z’n Scalamander nét weer voor! :( ;)
Ik vind het idee van de auto met fiets-elementen erg leuk!
Antoon zegt
@ erik
De velgen onder het 2e ontwerp zijn gewoon van brabus en dus ook voor jou gewoon te bestellen! Behoorlijk realistisch lijkt me zo :D
On topic: Wow er zitten best mooie auto’s tussen. Zelf niet zo bedreven met het potlood, dus ik laat het voor de rest mooi aan jullie over.
Tom# zegt
Wow.., dit had ik echt niet verwacht te lezen toen ik autblog.nl typte en een ram op mijn ‘enter’ gaf!
Michiel, heel erg bedankt voor de aandacht, en vooral de ’tips and tricks’ (om het zo maar te noemen) voor mijn design! Waardeer ik zeer!
Ik heb nu een weekje vakantie.., dus tijd genoeg om het eens verder uit te werken!
Succes allemaal voor de komende maand, en bedankt voor de leuke reacties!!
Christophe zegt
@Erik: De band velgcombo op nr 2 is perfect mogelijk.
voor mij zo eentje graag. No worries voor’t interieur. Gewoon een state of the art rolkooi ;)
Thelis zegt
Nr. 2 zou heel goed italiaans kunnen zijn. Ik zie er een Lancia Coupe in.
Heeft wel iets te maken met grille.
Wat betreft nr. 1 ben ik het met Michiel eens dat het “tweede” tekeningetje beter geproportioneerd is.
Nr. 2 geeft wat mij betreft meer realiteitsgevoel dan nr. 1. Maar dat was geen eis.
JzAero zegt
@ michiel van den brink, ik werk nu met een Wacom Intuos 3 A5 Wide ^^
Ik moet zeggen dat dit ding me prima bevalt!
Ik heb alleen nog geen echte tekeningen neergezet.
Maar je kan wel een kijkje nemen door een klikje op mijn naam te doen ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ JzAero/Vanquish/Roy: Ik ken je werk ook via het Autovisie forum. Het zou leuk zijn als je ook mee deed, maar dan wil ik je wel vragen om niet zomaar 1 van je bestaande ontwerpen te posten, maar eens goed in de opdracht te duiken en met iets nieuws te komen.
vla zegt
Goh, wat ben ik jaloers! :P Feit is: dat is idd een geniale schets. Ik weet nu eindelijk wat ik mis deed! :D
Michiel_vd_Brink zegt
@ de vlaeminck: watch and learn. ;) En vooral blijven oefenen!
vla zegt
Ik zal het over een heel andere boeg (moeten) gooien… Maarja, dat zie ik wel zitten. :)
JzAero zegt
Ik zou sowieso neit iets ouds posten ;)
Maar ik ben JzAeroxD haha Vanquish is roy =P
Ik ga maar eens aan de slag denk ik
JosJ zegt
De nummer 1 heeft wat van de Alfa GT! En dat is m.i. een groot compliment!
Waus zegt
Cool, ik ga er eens voor zitten!
jeroen zegt
ik vind het creatief van de nummer 3! ook al is het niet “het supercar design” wat je zou verwachten tijdens zo’n contest..
Omar Pasha zegt
Ik zal het proberen verder uit te werken.
Bedankt voor de 3e plaats, ik ben heel blij :D
Klassiekerrally zegt
Voor de spaakwielen zou Omar eens kunnen kijken naar die nieuwe retro spaakwielen van Borrani.
… en daarmee blijft ’t geheel een Nederlands tintje houden, want Borrani is eigendom van het Nederlandse Zeta Europe BV (via een omweggetje)
Michiel_vd_Brink zegt
Klopt helemaal, Wim! En bovendien is een familielid van de overbekende Sam van Lingen werkzaam bij het bedrijf van Paul Koot.
kees zegt
als ze mij kunnen garanderen dat nummer 1 geproduceerd word ga ik nu vast sparen, maar dan wel met die 2e grill!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Knap, respect!
Ik vind qua lijn inderdaad vooral de 2e schets van onze winnaar super!
(en ik zou Master Michiel natuurlijk nooit durven tegenspreken :) )
Het concept van nr. 3 ook top, goed over nagedacht.
Nr. heeft het hoogste ‘dat kan ik ook tekenen’ gehalte. Met maar 1 verschil: ik kan het niet! LOL
Klassiekerrally zegt
Slightly off-topic:
Zit weer naar Overhaulin’ te kijken. Ik vind ’t geweldig hoe Chip Foose een auto tekent. Alleen dat is voor mij al een reden om te kijken. Verder heb ik diep respect voor de plaatwerkers.
Michiel, ik wil echt ontzettend graag een keer naar Alwin! :)
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally: ik vind Chip echt een meester… Hij ziet dingen voor zich die mooi staan, kan het erg goed afbeelden, maar weet ook mensen om zich heen te verzamelen die zijn extreme projecten tot achter de komma nauwkeurig vakkundig uit te voeren. Verder komt hij ook nog sympathiek over. Ik draag trouwens wel eens een t-shirt van hem…. erg fraai logo ;)
Klassiekerrally zegt
Ben het eens met alle punten die je noemt…
Het bijzondere is dat je niet eens ‘iets’ hoeft te hebben met Amerikaanse auto’s om ’t vakwerk te kunnen waarderen.
kowalsk zegt
Ik heb mijn ontwerp zojuist gepost:
http://www.autojunk.nl/pix/view/147535
De schetsen zijn niet van de beste kwaliteit maar probeer daar doorheen te kijken.
Comments zijn welkom!
Frasker zegt
Michiel? Telt de kwaliteit van de schets mee of alleen hoe het eruit ziet, anders heb je meer kans met een design als je pc progamma’s gebruikt.
JzAero zegt
Hey ik ben nu hier mee bezig
Ferrari F660
http://www.vanquishdesign.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=286
Of dat voor de Design contest wordt weet ik niet.
Het is in ieder geval mijn impressie voor de opvolger van de 599GTB
En aangezien die de opvolger is van de 330GT dacht ik is Dutch :P
Maar das ver gezocht, dus ik ga denk ik gewoon apart van de contest verder =)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Frasker: Uiteraard werkt de presentatie altijd mee bij de beoordeling. Er zijn echter meer manieren om je werk mooi te presenteren dan alleen digitaal. Men ziet heus wel het verschil tussen een goede handschets en een wat minder goede digitale tekening.
kowalsk zegt
@ Michiel van den Brink;
Zou je even naar mijn ontwerp willen kijken en wat tips ofzo geven? Ik zou ’t erg waarderen! :)
http://www.autojunk.nl/pix/view/147535
Frasker zegt
@ Michiel
Mag je dezelfde bronnen gebruiken voor een auto als anderen gebruikers…
En mag je dingen zoals een ronde luchtinlaat ook in jouwn schets op dezelfde plaats zetten, of valt dat onder plagiaat?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Frasker: Inspiratiebronnen zijn altijd helemaal vrij om te gebruiken, ook al zijn ze reeds door anderen gekozen. Je ontwerp moet echter wel voor 100% van jezelf zijn, dus een ontwerpschets of rendering van iemand anders mag je niet aanpassen.
Frasker zegt
Nou, ik weet nogsteeds niet uberhapt wat voor inspiratiebron ik zal nemen, dus het zal bij reveuw #2 of #3 komen… BTW de nr 1 is echt mooi, complimenten daarvoor… en succes iedereen die het gaat prberen…
Michiel_vd_Brink zegt
@ Iedereen: Over een week wil ik weer een aantal designs bespreken. Er zijn de afgelopen weken echter nog niet zo veel nieuwe inzendingen op Autojunk bijgekomen… Laat deze week nog snel zien wat jullie bedacht hebben en wie weet vind je je eigen design terug in het artikel!
Mochten er niet genoeg nieuwe inzendingen van kwaliteit zijn, dan schuift de nieuwe review vier weken door.
Frasker zegt
@ Michiel… tellen ze ook mee voor review #2 als ze op 17 nov ingestuurd zijn, want eigenlijk zou de uitslag er vandaagom moeten komen… kun je een exacte datum noemen?
Michiel_vd_Brink zegt
Alle ingezonden tekeningen blijven altijd meedoen. Inclusief alle vanaf het begin ingezonden ontwerpen. Mijn doel is om iedere vier weken de besten eruit te pikken om van feedback te voorzien, zodat een ieder er wat van op kan steken en de besten op een leuke en leerzame manier in de schijnwerpers komen.
autogroningen zegt
Hoe kun je plaatjes plaatsen van de tekening (otnwerp) wat je hebt gemaakt?